Scheda programma d'esame
SEDIMENTOLOGY
GIOVANNI SARTI
Academic year2018/19
CourseGEOSCIENCES AND GEOTECHNOLOGIES
Code139DD
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
SEDIMENTOLOGIAGEO/02LEZIONI64
GIOVANNI SARTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al fine del corso lo studente avrà acquisito:

  •  una solida conoscenza dei processi sedimentari attivi  negli ambienti deposizionali marini e continentali;
  •  una conoscenza e padronanza del  linguaggio tecnico.
Knowledge

The student who successfully completes the course will be able to demonstrate: -a solid knowledge of the sedimentary processes occurring in both marine and continental depositional environments; -the ability to describe and interpreted the stratigraphic successions both in outcrops and in subsurface through the analysis of continuous drilled cores; -the ability to reconstruct the space-time evolution of the depositional environments recorded in the sedimentary successions; - gain a complete knowledge of technical language ; - ability to summarized the field work in a concise report; - aptitude to a team work - the ability to apply these knowledge to the professional world.

Modalità di verifica delle conoscenze

E'previsto  durante la prima lezione un check  per verficare  se sono presenti i prerequisti di consocenza necessari per suguire con profitto il corso.

Assessment criteria of knowledge

The student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression. A key point for the evaluation will be represented by the demonstration of the full understanding of the scientific method; correct acquisition of data, ability to get coherent interpretations and above all the ability to have definitely internalized the distinction between data and interpretation.

Methods:

  • Final oral exam
  • Written report

Further information:
Final oral exame and written field trip report : 50% Filed trip attendance 30% Participation to lectures and to discussions 20%

Capacità
  • Alla fine del corso lo studente sarà in grado di:
  •  descrivere e interpretare le successioni stratigrafiche sia affioranti sia di sosttosuolo  attraverso l'analisi di sondaggio a carotaggio continuo;
  • ricostruire l'evoluzione spazio-temporale degli ambienti depositanti registrati nelle successioni sedimentari.
Skills

At the end of the course the student will be able to:

  • describe and interpret both the outcropping and the subsurface stratigraphic sequences this latter by means the analysis of continuous cored boreholes;
  • reconstruct the spatio-temporal evolution of depositional environments recorded in the sedimentary succession.
Modalità di verifica delle capacità

Durante l'escsursione  geologica lo studente dovrà dimostrare di sapere applicare le consocenze acquiste durante il corso e  di organizzare  e descrivere in una relazione scritta tutta l'attività pratica di acqusizione dati svolta sul terreno.

Assessment criteria of skills

At the end of course during the geological field trip the student should be demonstrate:

  • to be able to apply the knowledge acquired during the course; 
  • to organize and describe, in a written report, all the practical activity carried out during the field trip.
Comportamenti

Lo studente dovrà dimostrare l'attitudine

  • a lavorare in gruppo durante l'escursione,
  • a condividere dati ed osservazioni
  • a sapere sintetizzare il tutto, in modo personale ed individuale, nella relazione finale.
  • Dovrà dimostrare curiosità per gli argomenti trattati ed autonomia nell'affrontarli.
Behaviors

During the field trip the student should demonstrate:

  • the skill to work in a team sharing data and observations;
  • to be able to summarized data and observatios in a written final report;
  • to show curiosity for the topics covered and autonomy in dealing with them.
Modalità di verifica dei comportamenti

Durante l'escursione sarà verificato:

  • il grado di scrupolosità e correttezza nell'acquisizione del dato,e nella sua elaborazione ,
  • la capacità di separare il dato  dall'interpretazione;
  • il  grado di maturità  raggiunto nella  inteperazione proposta
Assessment criteria of behaviors

For each student ,during the filed trip, will be evaluated:

  • the degree of scrupulousness and correctness in the acquisition and elaboration of the data, 
  • the skill in separating data from interpretations
  • the degree of maturity raeched in the inferred interpretation.
Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Capacità di acquisizione dati in rocce sedimentarie e loro sintesi in log stratigrafici, concetti di base di stratigrafia, paleontologia e pterografia.

Prerequisites
  • Skills to acquire data in sedimentary rocks and represents it through stratigraphic logs;
  • basic knowledge of the concepts of stratigraphy paleontology and petrography.
Indicazioni metodologiche
  • Lezioni frontali con  ausilio di presentazioni power point, filmati scaricabili dalla paittaforma moodle che costituisce anche un mezzo di comuinicazione in tempo reale con gli studenti che seguoniìo il corso;
  • Simulazione di descrizione di un'affioramento attraverso foto;
  • Applicazione, durante l'escursione.dei conecetti acquisiti e delle metdologie apprese.

E' previsto l'uso parziale di termini e testi in inglese.
 Il ricevimento studenti  èsu appuntamento e/o attraverso la piattaforma moodle.

 

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • preparation of oral/written report
  • participation in discussions
  • individual study
  • group work
  • Bibliography search
  • Practical

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar
  • project work
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Lezioni frontali

5 CFU

 

I processi fisici  rilevanti che sottendono alla dinamica sedimentaria. Stratificazioni: prodotte da flussi unidirezionali, bidirezionali, oscillatori e da alternanza processi trattivi e di decantazione. Depositi per trasporto in massa. Il concetto di facies e la legge di Whalter. 

Parte seconda. Dinamica dei processi sedimentari: variazioni eustatiche e relative del livello marino. Interazione tra apporto sedimentario, spazio disponibile per la sedimentazione, e variazioni del livello marino. Tipi d'architetture deposizionali associate: aggradazionali, progradazionali (deposizionali e forzate), retrogradazionali. 

Parte terza. Ambienti e sistemi deposizionali continentali, costieri e marini. Definizione della loro architettura deposizionale in relazione ai cambiamenti relativi del livello marino, ai tassi d'apporto sedimentario ed allo spazio disponibile per la sedimentazione. Il concetto di sequenza deposizionale. 

Parte quarta. Introduzione alla  stratigrafia sequenziale con esempi di applicazioni per la ricerca di reservoir.

Sono previste lezioni fuori sede della durata complessiva di 3 giorni al termine della quale deve essere presentata una relazione scritta. 

 

Lezioni fuori sede/ Laboratorio 

1 CFU,  escursione di 3 giorni continuativi, in aree didatticamente significative,  più relazione  finale.

 

Syllabus

5 CFU

The application fields of sedimentology: introduction. The physical background of the sedimentary processes: general concept. Stratification produced by: i) unidirectional and bidirectional flows and by wave motion, ii) alternation between tractive and fall out processes; iii) Mass flow deposits. The concept of facies and the Whalter law. Dynamic of sedimentary processes and their driven factors: eustatism and tectonic; the concept of relative sea level change. Interplay among sedimentary supply, accommodation, and relative sea level changes. Resulting depositional architecture: aggradational, progradational, retrogradational. Continental and marine depositional systems: facies and depositional architecture. The concept of depositional sequence. Introduction to Sequence Stratigraphy with example of  applications to reservoir  researches.

 

Field trip/ Laboratory 

1 CFU

Three days of field trip, to spend in didactic areas. Student will have to produce a written report about the field activity.

Bibliografia e materiale didattico

-Prensentazioni in power point

- Allen J.R. (1997): Earth surface processes. Blackwell, London, pp. 450. 

- Reading H.G. (1996): Sedimentary environments. Blackwell, London, pp. 688. 

- Emery D., Myers K. (1996): Sequence stratigraphy. Blackwell, London, pp. 304. 

- Ricci Lucchi F. (1992): Sedimentografia. Atlante fotografico delle strutture e dei sedimenti. Zanichelli, Bologna, pp. 250. 

- Bosellini A., Mutti E., Ricci Lucchi F. (1989): Rocce e successioni sedimentarie. UTET, pp. 395. 

- Ricci Lucchi F. (1972-1980): Sedimentologia. Vol. 1 (217 pp.), vol. 2 (210 pp.), vol. 3. Clueb, Bologna, pp. 504. 

 

Bibliography

The power point slides are the recommended material of study. The following books constitute the reference to deepen specific topics. -Reading H.G. (1996): Sedimentary environments. Blackwell, London, pp. 688. - Emery D., Myers K. (1996): Sequence stratigraphy. Blackwell, London, pp. 304. - Ricci Lucchi F. (1992): Sedimentografia. Atlante fotografico delle strutture e dei sedimenti. Zanichelli, Bologna, pp. 250. - Bosellini A., Mutti E., Ricci Lucchi F. (1989): Rocce e successioni sedimentarie. UTET, pp. 395. - Ricci Lucchi F. (1972-1980): Sedimentologia. Vol. 1 (217 pp.), vol. 2 (210 pp.), vol. 3. Clueb, Bologna, -Cateneau O. Principles of sequence stratigraphy, Elsevier, Tokyo, pp.375.

Indicazioni per non frequentanti

La presenza all'escursione e fortemente consigliata. In funzione di specifiche esigenze da parte dello studente contattare il docente per accordi.

Non-attending students info

The presence of the students during the field trip  is strongly recommended. Depending on the specific needs of the student, please contact the professor  for agreements.

Modalità d'esame

Prova orale con discussione  della relazione conclusiva. La relazione individuale deve essere a disposizione del docente (anche tramite email)  tre giorni prima della data dell'esame.

Assessment methods

Oral test with discussion of the final report. The individual report must be available to the professor (also by email) three days before the test date.

Stage e tirocini

Sono previsti e consigliati stage e/o tirocini su tematiche che implichino l'applicazione di tecniche sedimentologiche

Work placement

Stage on topics that involve the application of sedimentological techniques are foreseen and recommended

Altri riferimenti web

http://www.giovannisarti.it/gs1/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=435

Note

Contattare il docente per  eventuali dubbi o necessità di ulteriori informazioni.

Notes

For any doubt or necessity to have further information, please contact the professor.

Updated: 13/02/2019 17:51