Scheda programma d'esame
PRIMATE ADAPTATION AND EVOLUTION
DAMIANO MARCHI
Academic year2018/19
CourseCONSERVATION AND EVOLUTION
Code354EE
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageEnglish

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
PRIMATE ADAPTATION AND EVOLUTIONBIO/08LEZIONI48
DAMIANO MARCHI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente che completa il corso dovrà essere in grado di dimostrare solide conoscenze delle principali tematiche relative ai processi adattativi che hanno portato alla differenziazione morfologica e comportamentale dei primati attuali. Inoltre, lo studente sarà anche capace di tracciare l’evoluzione dei primati attraverso l’analisi del record fossile relativo alle principali radiazioni evolutive dei primati.

Knowledge

The student who completes the course successfully will be able to demonstrate a solid knowledge of the main issues related to the adaptive processes that lead to the morphological and behavioral differentiation of extant primates. Besides acquiring knowledge of modern primate behavior and skeletal anatomy he or she will be able to outline primate evolution through the analysis of the fossil record that characterizes the main primate radiations.

Modalità di verifica delle conoscenze

Con un seminario (in inglese) nell’ultima settimana di lezioni lo studente dovrà dimostrare la capacità di esaminare un problema ben preciso di ricerca in ambito relativo alle tematiche svolte nel corso e di organizzare una esposizione efficace dei risultati.

Assessment criteria of knowledge

With a seminar (in English) toward the end of the course each student must demonstrate the ability to approach a circumscribed research problem, and organize an effective exposition of the results.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)
  • Sufficiente conoscenza della lingua inglese
  • Conoscenza dei concetti di base dell’evoluzione delle forme vivneti.
Prerequisites
  • Decent knowledge of English.
  • The student should be aware of the basic concept of evolution of living forms.

 

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • preparation of oral/written report
  • individual study
  • Bibliography search

Attendance: Mandatory

 

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar
Programma (contenuti dell'insegnamento)
  • Introduzione all’evoluzione e agli adattamenti dei primati
  • Il corpo dei primati
  • Dove e come vivono i primati: habitat, dieta, locomozione, organizzazione sociale.
  • Primati viventi: dai lemuri alle grandi scimmie antropomorfe.
  • L’origine dei primate: le proscimmie fossili, gli antropoidi e le grandi scimmie antropomorfe; i primi ominini.
Syllabus
  • Introduction to the evolution and adaptation of primates.
  • The body of primates.
  • Where and how primates live: habitat, diet, locomotion, social life.
  • Extant primates: from lemurs to apes.
  • Primate origins: fossil prosimians, anthropoids and apes; early hominins.

 

Bibliografia e materiale didattico

Testo RICHIESTO:

Primate Adaptation and Evolution, J.G. Fleagle. 3rd Ed., Academic Press, San Diego, CA, 2013.

In aggiunta ai capitol dal libro di testo, articoli supplementary capitol da altri libri saranno assegnati a seconda dell’argomento trattato in classe.

Altri testi relative agli argomenti trattati nel corso:

1) The human strategy. An evolutionary perspective on human anatomy. Ed. John H. Langdon. Oxford University Press, Oxford, UK, 2005.

2) A photographic atlas for physical anthropology. Eds. PF Whitehead, WK Sacco, SB Hochgraf. Morton Publishing Company, Englewood, CO, 2005.

3) Introduction to the primates. Ed. DR Swindler. University of Washington Press, Seattle, WA, 1998.

4) Primate anatomy: an introduction, 3rd Ed. F. Ankel-Simons. Academic Press, San Diego, CA, 2007.

Bibliography

Required Text:

1) Primate Adaptation and Evolution, J.G. Fleagle. 3rd Ed., Academic Press, San Diego, CA, 2013.

In addition to the chapters from the textbook, supplementary articles and chapters will be assigned depending upon the topic under discussion.

Texts from which readings will be taken:

1) The human strategy. An evolutionary perspective on human anatomy. Ed. John H. Langdon. Oxford University Press, Oxford, UK, 2005.

2) A photographic atlas for physical anthropology. Eds. PF Whitehead, WK Sacco, SB Hochgraf. Morton Publishing Company, Englewood, CO, 2005.

3) Introduction to the primates. Ed. DR Swindler. University of Washington Press, Seattle, WA, 1998.

3) Primate anatomy: an introduction, 3rd Ed. F. Ankel-Simons. Academic Press, San Diego, CA, 2007.

Modalità d'esame
  • Il voto finale sarà basato su un seminario (in inglese) che sarà tenutop in classe durante il semester (che varrà un terzo del voto finale del corso) e da un esame finale orale. L’esame finale può essere sostenuto solo se il seminario in classe è stato fatto.
  • Lo studente sarà valutato sulla sua abilità nel discutere i contenuti principali trattati durante il corso usando la terminologia appropriata.
  • All’esame orale lo studente deve essere in grado di dimostrare la conoscenza del material trattato duirante il corso e di discutere tale materiale con ponderatezza e priprietà di espressione.
  • Al seminario, che dovrà essere sostenuto di fronte al diocente e agli altri studenti del corso, lo studente dovrà dimostrare la capacità di individuare e descrivere in maniera appropriate un problema di ricerca inerente agli argomenti trattati durante il corso.
Assessment methods
  • Your course grade will be based on a seminar (in English) to be made in class during the semester (which will count one third of the course grade) and a final oral exam. The final exam can be taken only if the seminar in class has been taken.

  • The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology

  • With the seminar, to be made to the teacher and the other students, the student must demonstrate the ability to approach a circumscribed research problem, and organize an effective exposition of the results.

  • During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression.

 

Updated: 27/07/2018 13:16