Scheda programma d'esame
ENGLISH LANGUAGE LABORATORY I
SILVIA BRUTI
Academic year2020/21
CoursePRIMARY TEACHER EDUCATION
Code1687Z
Credits2
PeriodSemester 1 & 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LABORATORIO DI LINGUA INGLESE ILINGUALABORATORI24
SILVIA BRUTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente:

  • riesce a familiarizzare con le dinamiche e i problemi legati al carattere interculturale che caratterizzano la scuola dell’infanzia e quella primaria; possiede conoscenze linguistiche in inglese L2 approssimate al livello 'di padronanza' e 'di soglia' del QCER;
  • dimostra di saper comprendere frasi ed espressioni inglesi usate frequentemente relative ad ambiti di immediata rilevanza, in particolare riferibili a situazioni comunicative imperniate sulla classe (a livello B1);
  • dimostra di saper fornire in lingua inglese informazioni personali e familiari di base, su aspetti della propria vita e dell'ambiente circostante;
  • è in grado di esprimere in inglese bisogni immediati e risolvere problemi quotidiani, espletare funzioni sociali basilari, descrivere la geografia locale, la propria occupazione;
  • riesce a comunicare in inglese le attività abitudinarie che richiedono un semplice scambio di informazioni su argomenti familiari, comuni e legati alla cornice della classe. 
Knowledge

At the end of the course the student will:

  • be able to familiarise with the dynamics and intercultural problems that characterise nursery school;
  • possess linguistic knowledge in the L2 at the 'threshold level of the CEFR;
  • can understand sentences and expressions that are frequently used in relevant contexts, especially in communicative situations that are school-centred; 
  • can talk about personal and familiar topics, about his/her life and the surrounding context; 
  • can talk about primary needs and can manage daily problems, can interact in basic  situations, can talk about the geographical context and about his/her occupation;
  • can talk about a series of topics that are related to the frame of the classroom. 
Modalità di verifica delle conoscenze

 

 

 

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Tutti gli studenti iscritti a Scienze della Formazione Primaria presso l’Università di Pisa sono tenuti, per poter partecipare ai laboratori di lingua inglese, a sostenere un test iniziale per l’accertamento del livello di appartenenza (placement test). Il placementtest è sostenuto una sola volta al momento dell’immatricolazione (è previsto in due date). La non partecipazione al placementtest comporta la non ammissione alla frequenza dei laboratori di lingua inglese. L’esito del placement test sostenuto all’inizio del primo anno di corso, dopo l’immatricolazione, servirà a distribuire gli studenti nel seguente modo:

  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta al di sotto del livello A2, dopo aver sostenuto un colloquio successivo al placement test, potranno usufruire dei materiali per l’autoapprendimento presso il Centro linguistico e/o iscriversi ai corsi a pagamento organizzati dal CLI (di vari livelli e in diverse fasce orarie), prima di iniziare le attività previste per il corso di studi;
  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta B1 inferiore svolgeranno un colloquio dopo il placement test per verificare se sono in grado di seguire il laboratorio del primo anno; eventualmente saranno loro consigliate attività di rinforzo prima dell’inizio delle lezioni. Gli studenti seguiranno il laboratorio del primo anno e sosterranno il test conclusivo del primo anno (B1.2) e tutti i successivi;
  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta B1 superiore non hanno obbligo di frequenza del laboratorio del primo anno ma sosterranno il test conclusivo (B1.2) e frequenteranno tutti i laboratori degli anni successivi, sostenendo i test conclusivi;
  • gli studenti il cui livello di competenza risulta B2 non hanno obbligo di frequenza del laboratorio del primo anno e sono esonerati dal test conclusivo, ma frequenteranno tutti i laboratori degli anni successivi, sostenendo i test conclusivi.
Prerequisites

All students enrolled in SFP at the University of Pisa are required, in order to participate in the English language laboratories, to take an initial test to ascertain their level (placement test).
The placement test is taken only once at the time of enrollment (it is scheduled on two dates within the beginning of the second term). Failure to participate in the placement test entails not being able to attend the English language workshops. The result of the placement test taken at the beginning of the first year of the course, after enrollment, will serve to distribute the students in the following way:

  • students whose language proficiency level is below A2, after taking an interview after the placement test, will be able to take advantage of self-learning materials at the Language Center and/or enroll in paid courses organized by the CLI (of various levels and in different time slots), before starting the activities foreseen for the course of study;
  • students whose level of linguistic competence is lower than B1 will take an interview after the placement test to check if they are able to follow the first year laboratory; reinforcement activities will be recommended to them before the lessons begin. Students will follow the first year laboratory and take the final test of the first year (B1.2) and all subsequent ones;
  • students whose level of linguistic competence is higher than B1 have no obligation to attend the laboratory of the first year but will take the final test (B1.2) and will attend all the laboratories of the following years, taking the final tests;
  • students whose competence level is B2 have no obligation to attend the first year laboratory and are exempted from the final test, but will attend all the laboratories of the following years, taking the final tests.
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Revisione grammaticale dei contenuti e del lessico indicati al punto 'conoscenze', con particolare riferimento al lessico formulare inerente l'interazione in contesto scolastico. Si condurrà una riflessione sul metalinguaggio e sulle strutture impiegate. Ci si avvarrà di materiali audiovisivi incentrati sulla cornice classe, in modo da esemplificare le dinamiche in contesto. Questi materiali saranno organizzati negli anni in maniera graduale, dal più semplice al più complesso. Si inizierà con alcuni testi animati rivolti all'infanzia, utilizzati sia come oggetto di analisi, sia come esempi di materiali autentici da poter impiegare nella classe con i bambini. 

 

GRAMMATICA:

Verbi regolari ed irregolari

Modali: can, could, would, will, shall, should, may, have to, must, mustn’t, need, needn’t.

Tempi verbali: present simple, present continuous, present perfect simple , past simple and continuous. Futuro con will, shall, be going to.

Forme verbali: affermativa, interrogativa, negativa. Imperativo. Infiniti seguiti da gerundio o infinito. Passivo presente e passato semplice. 

Frasi subordinate: that, if, when, where, because.

Discorso indiretto semplice 

Interrogativi: where, what, when, who, whose, which, how, why

Sostantivi: singolare, plurale, numerabili/ non numerabili, nomi composti, genitivo e doppio genitivo

Pronomi: personali, impersonali (it, there), dimostrativi, quantitativi, indefiniti, relativi

Articoli e partitivi

Aggettivi: colore, dimensione, forma, qualità, nazionalità; predicativi e attributivi

Numeri cardinali e ordinali

Aggettivi e pronomi possessivi, dimostrativi, quantitativi

Comparativi e superlativi (regolari e irregolari)

Avverbi di tempo, di modo, di luogo, di grado, indefiniti. Preposizioni: di luogo, di tempo, di   direzione, di compagnia, d’agente

Spelling. Punteggiatura e connettivi.

Ordine delle parole e struttura delle frasi.

 

LESSICO:

  • Clothes
  • Daily life
  • Education
  • Entertainment and media
  • Food and drink
  • Health, medicine and exercise
  • Hobbies and leisure
  • House and home
  • Language
  • People
  • Personal feelings and opinions
  • Places and buildings
  • Relations with other people
  • Transport Services
  • Shopping
  • Social interaction
  • Sport
  • The natural world
  • Travel and holidays
  • Weather
  • Work and jobs

Particolare attenzione al lessico della classe (e.g. “open your book at page..”); attività su grammatica e teatro;  Total Physical Response activities, canzoni e  jazz chants.

Syllabus

Grammar review of the contents and vocabulary indicated in the 'knowledge' section above, with particular reference to the vocabulary of the interaction in a school context. A reflection on the metalanguage and on the structures will be conducted. We will make use of audiovisual materials focusing on the classroom frame, in order to exemplify the dynamics in context. These materials will be organized gradually over the years, from the simplest to the most complex. We will start with some animated texts aimed at children, used both as an object of analysis, and as examples of authentic materials to be used in the class with children.  

 

GRAMMAR:

Regualr and irregularverbs

Modals

Tenses: present simple, present continuous, present perfect simple, past simple and continuous. Future with will, shall, be going to.

Verbal forms: affermative, interrogative, negative. Imperative. Infinitive with to or -ing. Present passive and simple past.

Subordinate clauses: that, if, when, where, because.

Simple indirect speech

Interrogative words: where, what, when, who, whose, which, how, why

Nouns: singular, plural, countable/uncountable nouns, compounds, genitive and double genitive

Pronouns: personal, impersonal (it, there), demonstratives, quantifiers, indefinite, relatives

Determiners: articles and quantifiers

Adjectives: colour, dimension, form, quality, nationality; predicative and attributive

Cardinal and ordinal numbers

Possessive, demnostrative and quantitive adjective/pronouns

Comparatives and superlatives (regular and irregular)

Time, place, manner, degree adverbs.  Place, time, direction, company, agent prepositions. 

Spelling. Punctuation and connectives.

Word order and sentece structure.

VOCABULARY:

  • Clothes
  • Daily life
  • Education
  • Entertainment and media
  • Food and drink
  • Health, medicine and exercise
  • Hobbies and leisure
  • House and home
  • Language
  • People
  • Personal feelings and opinions
  • Places and buildings
  • Relations with other people
  • Transport Services
  • Shopping
  • Social interaction
  • Sport
  • The natural world
  • Travel and holidays
  • Weather
  • Work and jobs

Particular attention will be given to classroom language (e.g. “open your book at page..”) Grammar-Drama activities, Total Physical Response activities, songs and jazz chants.

Bibliografia e materiale didattico

Bibliografia:

I materiali adottati saranno comunicati dal docente all’inizio del corso. Ci sarà una dispensa con i materiali necessari. 

Alcune attività saranno desunte da R. Rice, (2011) First Steps, Bologna, CLUEB

 

Testo consigliato di grammatica:

English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom (Raymond Murphy)

Bibliography

References:

The materials will be made available by the teacher at the beginning of the course. A handout will be provided. Some activities will be drawn from R. Rice,  (2011) First Steps, Bologna, CLUEB.

 

Grammar reference book:

English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom (Raymond Murphy)

Modalità d'esame

L’esame è composto da tre parti: Reading, Use of English  and Writing (75%); Listening (25%)

Assessment methods

The exam consists of three parts: Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%).

Note

Note

La titolare del corso è la prof.ssa Silvia Bruti, che svolgerà alcune lezioni. Il resto dei laboratori saranno tenuti dalla dott.ssa Joanne Spataro. 

Commissione esame: prof.ssa Bruti (supplente prof. Di Martino),  prof.ssa Cappelli, prof.ssa Noccetti 

(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).

Notes

Notes

Prof. Bruti is responsible for the course and will teach some classes. The remainder of the classes will be taught by dr. Joanne Spataro.

Exam board: prof. Bruti (supplente prof. Di Martino),  prof. Cappelli, prof. Noccetti 

(supplenti prof. Filmer, prof. Masi).

Updated: 31/07/2020 19:25