Scheda programma d'esame
CLASSICAL TEXTS OF ANCIENT PHILOSOPHY
FRANCESCO PELOSI
Academic year2020/21
CoursePHILOSOPHY
Code586MM
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
TESTI CLASSICI DELLA FILOSOFIA ANTICAM-FIL/07LEZIONI36
FRANCESCO PELOSI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente potrà acquisire conoscenze riguardanti un testo classico del pensiero filosofico antico, comprendendone il lessico, le tesi e le strategie argomentative, e inquadrandolo nel suo contesto storico-filosofico.

 

Knowledge

Students will become familiar with an ancient philosophical text, by understanding its terminology, doctrines and argumentative strategies, and framing it within its historical-philosophical context.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica finale avrà luogo mediante un esame orale alla fine del corso.

 

Assessment criteria of knowledge

The evaluation will take place through an oral exam at the end of the course.

 

 

Capacità

Lo studente dovrà acquisire la capacità di esaminare con intelligenza critica il testo e i temi trattati nel corso, inquadrandoli correttamente nel loro contesto storico-filosofico. 

 

Skills

Students are expected to acquire the skill to critically examine the text and topics explored during the course, and of correctly framing them within their historical-philosophical context. 

 

Modalità di verifica delle capacità

La verifica delle capacità avrà luogo mediante le modalità impiegate per accertare l’acquisizione delle conoscenze.

 

Assessment criteria of skills

The evaluation of skills will be based on the same method used to assess learning.

 

Comportamenti

Lo studente potrà acquisire e sviluppare non solo accuratezza e precisione nella lettura e valutazione delle posizioni sostenute nel testo che verrà letto e commentato in classe, ma anche attitudine all’uso critico di un testo classico nel dibattito su problematiche contemporanee.

 

Behaviors

Students will be able to acquire and develop not just accuracy in the interpretation and assessment of the views presented in the text read and discussed in class, but also a critical approach to the use of Classical texts in the debate on contemporary issues.

 

Modalità di verifica dei comportamenti

Sarà costantemente incoraggiata la partecipazione attiva degli studenti.

 

Assessment criteria of behaviors

Active engagement by the students will constantly be encouraged.

 

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Non è richiesta la conoscenza del greco antico. È presupposta una conoscenza generale della filosofia antica.

Prerequisites

Knowledge of ancient Greek is not required. General knowledge of ancient philosophy is expected.

Indicazioni metodologiche

Il corso è basato su lezioni frontali del docente, durante le quali sarà letto e commentato il testo in programma. Riferimenti al testo originale saranno resi comprensibili anche a chi non abbia conoscenza del greco antico. Ulteriore materiale didattico potrà essere fornito durante le lezioni.

 

Teaching methods

The course is based on taught lectures, devoted to reading and discussing Plato’s text. References to the original text will be made understandable even to students who do not know ancient Greek. Further teaching material may be provided during the lectures.

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il Carmide di Platone

Il corso consisterà nella lettura e nell’analisi del Carmide di Platone, dialogo aporetico che ruota attorno alla virtù della sophrosyne (‘saggezza’ o ‘temperanza’). Dopo una introduzione generale ai temi del dialogo e alla sua collocazione nella produzione platonica, seguiranno le lezioni dedicate alla lettura integrale del testo e all’analisi delle principali questioni che esso solleva. Attraverso una lettura attenta del dialogo, sarà possibile apprezzare sia i pregi letterari dell’opera, sia i complessi temi filosofici – etici, epistemologici, politici – che emergono nella ricerca di una definizione adeguata della sophrosyne.

 

Syllabus

Plato’s Charmides

The course is devoted to the reading and analysis of Plato’s Charmides, an aporetic dialogue that centres around the virtue of sophrosyne (‘sound-mindedness’ or ‘temperance’). After a general introduction to the main themes of the dialogue and an illustration of its place in Plato’s corpus, the course will focus on the reading of the whole text and the examination of the chief issues that it raises. Through a close reading of the dialogue, we will fully grasp both the literary value of this text and the complex philosophical topics – ethical, epistemological, political – that emerge in the search for an appropriate definition of sophrosyne.

 

Bibliografia e materiale didattico

- Platone, Carmide, in B. Centrone (a cura di), Platone. Teage, Carmide, Lachete, Liside, Milano, BUR 1997 [con introduzione (pp. 33-80) e note al testo].

- Tuozzo, T.M., Plato’s Charmides. Positive Elenchus in a ‘Socratic’ Dialogue, Cambridge, Cambridge University Press 2011 [pp. 90-115, 118-131].

 

Bibliografia di approfondimento (non obbligatoria)

- Annas, J., ‘Self-knowledge in early Plato’, in D.J. O’ Meara (ed.), Platonic investigations, Washington, The Catholic University of America Press 1985, pp. 111-138.

- Brisson, L. and T.M. Robinson (eds.), Plato. Euthydemus, Lysis, CharmidesSelected Papers from the 5th Symposium Platonicum, Sankt Augustin, Academia Verlag2001.

- Danzig, G., ‘Plato’s Charmidesas a political act. Apologetics and the promotion of ideology’ Greek, Roman and Byzantine Studies 53, 2013, pp. 486-519.

- Dyson, M., ‘Some problems concerning knowledge in Plato’s Charmides’, Phronesis 19/2, 1974, 102-111.

-Eisenstadt, M., ‘A note on Charmides 168e9-169a1’, Hermes109/1, 1981, pp. 126-128.

- Kahn, C.H., ‘Plato’s Charmides and the proleptic reading of Socratic dialogues’, The Journal of Philosophy85, 1988, pp. 541-549.

-Lampert, L., How philosophy became Socratic. A study of Plato’s Protagoras, Charmides, and Republic, Chicago, The University of Chicago Press 2010.

-McKim, R., ‘Socratic self-knowledge and knowledge of knolwedge in Plato’s CharmidesTransactions of the American Philological Association 115, 1985, pp. 59-77.

- North, H., Sophrosyne. Self-knowledge and self-restraint in Greek literature, Ithaca-New York, Cornell University Press 1966.

- Politis, V., 'The Place of aporia in Plato’s Charmides', Phronesis, 53/1, 2008,  pp. 1–34.

- Tuckey, T.G., Plato’s Charmides, Cambridge, Cambridge University Press.

- Van der Ben, N. The Charmides of Plato. Problems and interpretations, Amsterdam, Grüner 1985.

Bibliography

- Platone, Carmide, in B. Centrone (ed.), Platone. Teage, Carmide, Lachete, Liside, Milano, BUR 1997 [with introduction (pp. 33-80) and notes].

- Tuozzo, T.M., Plato’s Charmides. Positive Elenchus in a ‘Socratic’ Dialogue, Cambridge, Cambridge University Press 2011 [pp. 90-115, 118-131].

 

Additional (non-compulsory) reading:

- Annas, J., ‘Self-knowledge in early Plato’, in D.J. O’ Meara (ed.), Platonic investigations, Washington, The Catholic University of America Press 1985, pp. 111-138.

- Brisson, L. and T.M. Robinson (eds.), Plato. Euthydemus, Lysis, CharmidesSelected Papers from the 5th Symposium Platonicum, Sankt Augustin, Academia Verlag 2001.

- Danzig, G., ‘Plato’s Charmidesas a political act. Apologetics and the promotion of ideology’ Greek, Roman and Byzantine Studies 53, 2013, pp. 486-519.

- Dyson, M., ‘Some problems concerning knowledge in Plato’s Charmides’, Phronesis19/2, 1974, 102-111.

-Eisenstadt, M., ‘A note on Charmides 168e9-169a1’, Hermes109/1, 1981, pp. 126-128.

- Kahn, C.H., ‘Plato’s Charmides and the proleptic reading of Socratic dialogues’, The Journal of Philosophy85, 1988, pp. 541-549.

-Lampert, L., How philosophy became Socratic. A study of Plato’s Protagoras, Charmides, and Republic, Chicago, The University of Chicago Press 2010.

-McKim, R., ‘Socratic self-knowledge and knowledge of knolwedge in Plato’s CharmidesTransactions of the American Philological Association 115, 1985, pp. 59-77.

- North, H., Sophrosyne. Self-knowledge and self-restraint in Greek literature, Ithaca-New York, Cornell University Press 1966.

- Politis, V., 'The Place of aporia in Plato’s Charmides', Phronesis, 53/1, 2008,  pp. 1–34.

- Tuckey, T.G., Plato’s Charmides, Cambridge, Cambridge University Press.

- Van der Ben, N. The Charmides of Plato. Problems and interpretations, Amsterdam, Grüner 1985.

 

Indicazioni per non frequentanti

Data la natura del corso, la frequenza è fortemente consigliata. Chi non potesse frequentare è tenuto a prendere contatto con il docente almeno due mesi prima dell’esame orale.

 

Non-attending students info

Given the features of the course, attendance is highly recommended. Students who are not able to attend are required to get in touch with the lecturer at least two months before the oral exam.

 

Modalità d'esame

Esame orale, durante il quale lo studente dovrà leggere e commentare parti del testo platonico e rispondere ad alcune domande sugli studi in programma.

 

Assessment methods

Oral exam: students must read and discuss parts of Plato’s dialogue, and answer some questions on the essays included in the bibliography.

 

Note

Il corso sarà tenuto online attraverso la piattaforma Google Meet.

Orario lezioni: lunedì 10.15-11.45, martedì 10.15-11.45.

Inizio lezioni: lunedì 15 febbraio.

 

Commissione d’esame:

Presidente: Francesco Pelosi

Commissari: Bruno Centrone, Maria Michela Sassi.

 

Commissione supplente:

Presidente: Giovanni Paoletti

Commissari: Cristina D’Ancona, Stefano Perfetti.

Notes

The course will be held online, through Google Meet.

Course schedule: Monday 10.15-11.45, Tuesday 10.15-11.45.

 

Examination board:

President: Francesco Pelosi

Members: Bruno Centrone, Maria Michela Sassi.

 

Substitute examination board:

President: Giovanni Paoletti

Members: Cristina D’Ancona, Stefano Perfetti.

 

Updated: 10/02/2021 17:30