Scheda programma d'esame
INFORMATION TECHNOLOGY FOR BUSINESS MANAGEMENT
RICCARDO DULMIN
Academic year2020/21
CourseMANAGEMENT ENGINEERING
Code353II
Credits9
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
TECNOLOGIE INFORMATICHE PER LA GESTIONE AZIENDALEING-IND/35LEZIONI60
RICCARDO DULMIN unimap
TECNOLOGIE INFORMATICHE PER LA GESTIONE AZIENDALENNLEZIONI30
RICCARDO DULMIN unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito:

  • Conoscenze su problematiche di integrazione informativa relative ai principali cicli di gestione aziendale nonché tra il livello operativo e quello direzionale.
  • Conoscenze del mercato e delle caratteristiche distintive e funzionalità dei sistemi informativi operazionali ERP in generale e SAP in particolare.
  • Conoscenze e competenze su modalità e problematiche di introduzione dei sistemi ERP in azienda.
  • Conoscenze su metodologie e tecniche di valutazione, economica e finanziaria e non, di investimenti in Information Technology.
  • Conoscenze sulle potenzialità delle tecnologie afferenti ai Big Data, al cloud Computing ed ai sistemi ERP in Cloud.
Knowledge

At the end of the course the student will acquire:

  • Knowledge about informational integration issues related to the main business cycles and between operational and managerial levels.
  • ERP Market Knowledge and distinctive features /functionality of Operational Information Systems like  ERP in general and SAP in particular.
  • Knowledge and skills about ERP implemenattion projects
  • Knowledge on cost-benefit analysis of IT projects
  • Knowledge about the potential of technologies related to Big Data, Cloud Computing, and ERP Cloud Systems.
Modalità di verifica delle conoscenze
  • La verifica delle conoscenze e delle competenze sarà oggetto della valutazione dell'elaborato scritto previsto all'inizio di ogni sessione d'esame, nonchè della valutazione dei casi di studio presentati alla fine del corso
Assessment criteria of knowledge

Examination of the acquired knowledge and skills will be the subject of the evaluation of a written test (for each session) as well as of the evaluation of the case studies presented at the end of the course

Capacità

Al termine del corso lo studente:

  • saprà analizzare criticamente sotto una prospettiva informativa le tipiche attività di gestione legate a ciclo attivo, ciclo passivo, produzione e logistica; 
  • saprà dentificare le opportune metodologie e tecniche legate alle varie fasi di uno specifico progetto  ERP e analizzare a posteriori la metodologia di introduzione e il successo del sistema;
  • sarà in grado di analizzare criticamente l'opportunità di introduzione di una soluzione "on premise" vs "in cloud"
Skills

At the end of the course the student:

  • Will be able to critically analyze the typical management activities related to active cycle, passive cycle, production and logistics
  • Will be able to identify the appropriate methodologies and techniques related to the various phases of a specific ERP project and to analyze the methodology of introduction and success of the system posteriorly
  • Will be able to critically analyze the opportunity to introduce a "on premise" vs. "cloud solution".
Modalità di verifica delle capacità
  • La verifica delle conoscenze e delle competenze sarà oggetto della valutazione dell'elaborato scritto previsto all'inizio di ogni sessione d'esame, nonchè della valutazione dei casi di studio presentati alla fine del corso
Assessment criteria of skills

Examination of the knowledge and skills will be the subject of the evaluation of the written text at the beginning of each exam session as well as of the evaluation of the case studies presented at the end of the course.

Comportamenti
  • Lo studente potrà saper partecipare alle attività di team di progetto finalizzati alla revisione dei flussi informativi ed alla introduzione di applicativi gestionali integrati
  • Lo studente avrà le basi per porsi come figura di business analyst, interfaccia tra il management di line e lo staff informatico
Behaviors

The student will be able to participate in project team activities aimed at reviewing information flows and introducing integrated management applications The student will have the basics to look like a business analyst figure, interfaceposition  between line management and IT staff

Modalità di verifica dei comportamenti
  • La verifica delle conoscenze, delle competenze e dei potenziali comportamenti indotti sarà oggetto della valutazione dell'elaborato scritto previsto all'inizio di ogni sessione d'esame, nonchè della valutazione dei casi di studio presentati alla fine del corso
Assessment criteria of behaviors

Examination of the knowledge and skills will be the subject of the evaluation of the written text at the beginning of each exam session as well as of the evaluation of the case studies presented at the end of the course.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenze di base sui principali cicli di gestione aziendale: ciclo attivo, passivo, amministrativo-contabile, programmazone e controllo della produzione e gestione del magazzino.

Conoscenze base sulla gestione per processi e sul Business Process Reengineering.

Prerequisites

Basic knowledge of the main operative business cycle: active, passive, administrative-accounting, production pallning & control, warehouse management.

Basic knowledge about Process Management and Business Process Reengineering.

Indicazioni metodologiche
  • lezioni frontali attraverso uso di slide; sono analizzati e suggeriti anche link web utli per approfondimenti 
  • sono fonite le slide del corso e del materiale di supporto
  • Sono svolti in aula casi di studio attraverso la formazione di gruppi di analisi
  • E' prevista la partecipazione/intervento di aziende operanti in ambito IT, tipicamente Business Integrators
  • Il sito di elearning è usato per le comunicazioni con gli studenti e per fornire il materiale didattico
  • L'interazione tra studente e docente è attraverso ricevimenti, uso della posta elettronica ovvero piattaforma elearning
  • lo studente può facolativamente presentare una analisi di caso di studio al termine del corso, individuale o di gruppo
  • in alcune parti del corso è utilizzata la lingua inglese laddove la terminolgia tecnica prevalente è di tal tipo
Teaching methods

Frontal lessons through slide use;

We also analyze and use web links for further information

Course slides and other the support material are provided

Classroom cases are conducted through the formation of work teams

The participation / intervention of IT companies, typically Business Integrators, is expected

The elearning site is used for communicating with students and for providing teaching material

The interaction between student and teacher is through receptions, use of e-mail or elearning platform

The student can present a case study analysis at the end of the course, individual or not.

In some parts of the course the English language is used where the prevailing technical terminology is of this kind

Programma (contenuti dell'insegnamento)
  • Elementi introduttivi. Il concetto di Information System, le 4 componenti del sistema sociotecnico. Caratteristiche dei Transactional Processing Systems, tipologie di transazioni, caratteristiche dell'informazione operativa (anagrafiche, saldi, movimenti). L'elaborazione delle informazioni di stato. Il modello ad isole di applicazione, il problema dell'integrazione e le soluzioni di data integration. Introduzione ai sistemi ERP, caratteristiche, motivi di adozione e punti di attenzione.
  • Generalità sui sistemi ERP: caratteristiche e mercato. Il mercato ERP, analisi dei principali vendor Tier1 (caratteristiche, dati su tempi, costi, benefici dei progetti di introduzione, da report Panorama Consulting). Implementatori, Partner e VAR. Analisi di casi di studio.
  • ERP Technology. Analisi Tecnologia ERP, l'architettura client-server, gli ERP data. Il system landscape (esempio SAP). Cenno al cloud computing ed alle soluzioni cloud per gli ERP, confronto con on premise. Cenni su SAP HANA.
  • ERP e ciclo vendite-distribuzione. Il Sales order processing, il processo e le attività gestite. Inventory sourcing e ATP check in SAP. Utilizzo o meno del Replenishment lead Time. Elementi organizzativi modulo SD di SAP. La definizione di Shipping Point e Routes.
  • ERP e logistica interna. Inquadramento delle funzionalità a supporto del ciclo logistico, le "Unità di Misura" in SAP. Approfondimento sul problema della unitizzazione. Depositi e magazzini. Le tipologie di movimentazioni e le procedure di alimentazione (interattiva, basata su flussi operativi e di controllo). La gestione del magazzino a lotti. Le informazioni necessarie e le funzionalità. Analisi del modulo Warehouse Managment di SAP, confronto con il solo Inventory Management. Approfondimento su Bulk Storage. L'utilizzo dello Storage Unit Type. Introduzione al reporting, analisi ABC incrociata Scorte – Fatturato.
  • ERP e Pianificazione / controllo della Produzione. Richiami introduttivi sulla gestione della produzione, tipologie di sistemi produttivi. Il Takt Time ed il suo utilizzo. Caratteristiche dei sistemi job shop, importanza del WIP e relative funzioni a sistema. Le caratteristiche del ciclo di pianificazione secondo la modalità di risposta al mercato. SAP e Production Type. Caratteristiche a confronto di produzione Discreta e Ripetitiva, gli elementi informativi attivati e le elaborazioni. Elementi base di BOM, Routings, work Centers, roll up dei costi. Inquadramento caratteristiche del sistema di produzione - caso di studio Super Snacker. ERP e production planning. Logica complessiva di pianificazione, il Sales&Operations Planning. Scomposizione del piano aggregato. Caratteristiche del MPS, Planning/Demand Time Fence. Introduzione alla MPS matrix. Logica di elaborazione del MPS, calcolo PAB e ATP. Esempio elaborazione MPS e MRP caso Super Snacker. Il problema dei LT fissi. Elaborazione CRP, caratteristiche e limiti. Sistemi APS e integrazione con ERP. Il conto lavoro di livello e di fase. ERP e Activity Based Costing, esempio attribuzione costo delle movimentazioni e supporto all'Activity Based Budgeting.
  • Il progetto di introduzione. Schema del life cycle generale e secondo SAP. La fase di planning: ERP e approccio al BPR. Appocci Tecnology Enabled e Clean Slate Reengineering. Differenza tra approccio canonico, Big reengineering e Small reengineerig. Il gruppo di progetto e la sua formazione, la dimensione organizzativa allargata. Documenti chiave (Project Charter e Scope Statement). La fase di vendor/package selection. I diversi approcci all'uso di consulenti. Strategie di implementazione: approccio Big Bang vs approccio fasato. Analisi e discussione caso di studio Fox Meyer. Progetto ERP: la fase di implementazione. Business blueprint, installazione e configurazione; gli strumenti di mappatura (cenno ad ARIS). Le customizzazioni (tipologie ed impatto). Testing e Training; gli elementi da considerare nella stesura di un training plan. Attività trasversali al progetto: data migration, CRPs. Risk Management: Risk Identification, analisi e classificazione dei fattori di rischio. Uso del Context Diagram nella fase di Identification. Il Change Management: la resistenza organizzativa; il modello ADKAR e relativi change managment tools. Il post go live, supporto e manutenzione. Analisi di casi di studio.
  • Costi e benefici. Benefici monetizzabili(esempio di valutazione effetto su CE e SP). La classificazione dei costi totali di progetto. . La classificazione di Strassman, i benefici intangibili. Costi interni/esterni, diretti/indotti. I costi di avviamento. Approfondimento su costo delle licenze e costo del database.
  • Soluzioni in Cloud, Cloud ERP e Big data. Cloud Computing, attori della filiera del CC, modelli di deplopyment e di servizio. Quality of Service e SLA, virtualizzazione e Web Services, benefici-criticità-minacce-opportunità del Cloud Computing, trend e sviluppi futuri. Introduzione ai Big Data, peculiarità ed esempi di applicazione reali e potenziali, differenze tra Big Data Analytics e applicativi di ambiente OLAP, Cloud ERP in ambito SCM. Definizione di Big Data ed ambiti di applicabilità.

 

Syllabus

Basic and preliminary concepts. The concept of Information System, the 4 components of the sociotechnical system. Characteristics of Transactional Processing Systems, Transaction Types, Operational Information Characteristics (Master Data, Balances, Movements). Processing state information. The isle of application model, integration problems  and data integration solutions. Introduction to ERP systems, features, adoption motives, and points of attention.

General information on ERP systems: features and market. The ERP market, Tier1 vendor analysis (features, timing, costs, benefits of introductory projects, from Panorama Consulting reports). Implementers, Partners and VARs. Analysis of case studies.

ERP Technology. ERP Technology Analysis, client-server architecture, ERP data. The system landscape (SAP example). Cloud computing and cloud computing solutions for ERP, on premise vs cloud solutions. Basics about SAP HANA.

ERP and sales-distribution cycle. The Sales order processing process. Inventory sourcing and ATP check in SAP. The Replenishment lead Time. SAP SD organizational elements. The definition of Shipping Point and Routes.

ERP and internal logistics.  Codification procedures; “Measurement Units" in SAP. Deposits and warehouses. Types of logistics information processing procedures (interactive, based on operational and control flows). Batch warehouse management. The necessary information and features. SAP Inventory Management and Warehouse Management (MM module). Bulk Storage. Using the Storage Unit Type. Introduction to Reporting, ABC Cross Analysis Stocks - Turnover.

ERP and Planning / Production Control. Introductory remarks on production management, typologies of production systems. The Takt Time and its use. Job shop system features, WIP relevance and related system features. The characteristics of the planning cycle according to market response. SAP and Production Type. Discrete and Repetitive Production Comparisons. BOM, Routing, Work Centers, roll up costs. Overview of the production system - Super Snacker study case. ERP and production planning. Overall planning logic, Sales & Operations Planning. Aggregate plane breakdown (Demand Management). Features of the MPS, Planning / Demand Time Fence. Introduction to the MPS matrix. MPS processing logic, PAB and ATP computation. Example of MPS processing and MRP. The problem of fixed LTs. CRP processing, features and limitations. ERP and Activity Based Costing, example of cost allocation attributes and support for Active-Based Budgeting.

The introduction project. Introduction project life cycle and SAP methodology. The Planning Phase: ERP and approach to BPR: Tecnology Enabled and Clean Slate Reengineering. Difference between canonical approach, Big Reengineering and Small Reengineerig. The project team and its training. Key Documents (Project Charter and Scope Statement). The vendor / package selection phase. The different approaches to the use of consultants. Implementation Strategies: Big Bang Approach vs. Phased Approach. Analysis and discussion of Fox Meyer case study. The Implementation phase. Business blueprint, installation and configuration. The mapping tools (ARIS). Customizations (typologies and impact). Testing and Training, the training plan. Data Migration. Risk Management (Risk Identification, Risk Analysis and Classification. Using the Context Diagram in Identification). Change Management: organizational Resistance, the ADKAR model and its change management tools. The post go live, support and maintenance. Analysis of case studies.

Costs and benefits. Monetizable benefits (example of CE and SP impact assessment). The classification of total project costs. The classification of Strassman, the intangible benefits. Internal / external costs, direct / induced. Start-up costs. Learn about cost of licenses and database cost.

Cloud, Cloud ERP and Big Data solutions. Cloud Computing, deplopyment and service models. Quality of Service and SLA, Virtualization and Web Services, Cloud-Computing Benefits-Threats-Threats-Opportunities, Trends and Future Developments. Introduction to the Big Data, peculiarities and examples of real and potential application,

Bibliografia e materiale didattico
  • Slide disponibili sul sito elearning

  • letture consigliate: 
  1. Sistemi Informativi aziendali, struttura e processi. Pighin e Marzona, ed. Pearson always learning, seconda edizione. capitoli: 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12
  2. Modern ERP. M. Bradford. Third edition, 2015.
  3. Concepts in Enterprise resource Planning. E. Monk, B. Wagner. Course technology Third Edition .
Bibliography

Slides available on the elearning site

Recommended readings:

  • Sistemi Informativi Aziendali, Pighin and Marzona, ed. Pearson always learning, second edition. Chapters: 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12
  • Modern ERP. M. Bradford. Third edition, 2015. Concepts in Enterprise Resource Planning. E. Monk, B. Wagner. Course technology Third Edition.
Indicazioni per non frequentanti

Rivolgersi al docente di riferimento per qualsiasi informazione.

Non-attending students info

Contact the lecturer for any information.    

Modalità d'esame

La verifica avviene attraverso la soluzione di un test con domande a scelta / risposta multipla, vero/falso (multiplo), con inserimento testuale, testo libero (aperte) inerenti tutte le parti del programma. 

Per superare la prova occorre non presentare evidenti vuoti di preparazione e rispondere correttamente a domande legate ad aspetti chiave / critici in termini di importanza. Tali aspetti sono evidenziati e discussi con attenzione durante il corso. 

Ai fini della votazione finale è attribuito un bonus agli studenti che presentano un caso di analisi critica di un processo di informatizzazione. tale progetto è presentato alla fine del corso di insegnamento.

Assessment methods

Verification is carried out through a test solution with multiple choice, true / false (multiple) questions, with text input, free text (open) inherent in all parts of the program.

To overcome the test, you do not need to show any obvious "blanks of preparation" and answer correctly questions related to critical aspects in terms of importance. These aspects are highlighted and discussed carefully during the course.

A bonus is awarded to students who present a case of critical analysis of an introduction project.

This work is presented at the end of the course.

Updated: 14/09/2020 14:29