Al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di:
At the end of the course the student must be able to:
understand the importance of research for the development of the nursing discipline know the aims, fields of application and methods of nursing research; formulate questions and conduct bibliographic research according to appropriateness criteria with particular reference to the contents of the third year Clinical Nursing courses; know the aims and methods of nursing based on evidence of efficacy;
Al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di:
At the end of the course the student must be able to:
read a scientific article appropriately; knowing how to collaborate in a research project, understanding the relationship between the various phases of its process; identify the main characteristics and phases of a research protocol aimed at creating the final paper of the Degree Course in Nursing.
Frontal lessons
Demonstrations and classroom exercises of bibliographic research methods on online data banks Guided discussions for identifying problems to be investigated based on the students' operational experiences Project Work on the following topics will be proposed during the course: Definition of the research problem and formulation of the questions. Critical appraisal of scientific articles with standardized evaluation tools Research methods with a qualitative approach (Focus Group)
Modulo bioetica applicata:
Morale, etica, deontologia: cenni, storia,Principi etici generali, Diversi orientamenti etici, Orientamenti etici secondo il modello Sgreccia L’etica della cura La Bioetica La storia dei Codici Deontologici Il Manifesto deontologico degli infermieri I contenuti del codice deontologico degli infermieri Capo I-II i contenuti del codice deontologico degli infermieri Capo III-IV (normativa consenso informato e DAT, protezione dati e privacy, ecc) Il codice deontologico degli infermieri Capo V-VIII (delega e attribuzione di compiti, rapporti con OSS, ecc)
Modulo Metodologia della Ricerca:
Parte Prima
Contestualizzazione storica, epistemologica e normativa della ricerca infermieristica in ambito nazionale e internazionale
Le fonti per la formazione di conoscenza
Differenze e caratteristiche peculiari dell'approccio qualitativo e quantitativo
Le fasi della ricerca di tipo quantitativo e gli elementi fondamentali del protocollo di ricerca
Definizione del problema di ricerca: domande, ipotesi e variabili.
Tipologie dei disegni di ricerca: ricerca descrittiva, correlazionale, sperimentale.
Criteri di selezione e modalità di realizzazione degli strumenti di indagine.
Principi di misurazione nell’infermieristica: affidabilità e validità degli strumenti di ricerca.
Criteri e tecniche di campionamento
Metodi e tecniche per la raccolta e la rappresentazione dei dati
Strutturazione e stile di articoli scientifici e rapporti di ricerca
Riferimenti etici e deontologici della ricerca infermieristica
Parte Seconda
L’assistenza infermieristica basata sulle prove di efficacia (Evidence Based Nursing): metodi e modelli applicativi;
La ricerca bibliografica sulle principali banche dati di interesse infermieristico (CINAHL, Medline)
Le fonti di letteratura secondarie: revisioni sistematiche, metanalisi; linee guida basate sulle prove di efficacia.
Applied bioethics module:
Morals, ethics, deontology: hints, history, general ethical principles, Different ethical guidelines, Ethical guidelines according to the Sgreccia model The ethics of care Bioethics The history of the Deontological Codes The Deontological Manifesto of Nurses The contents of the code of ethics for nurses Chapter I-II the contents of the code of ethics for nurses Chapter III-IV (informed consent and DAT legislation, data protection and privacy, etc.) The code of ethics for nurses Chapter V-VIII (delegation and assignment of tasks, relations with OSS, etc.)
Research Methodology Module:
Part one
Historical, epistemological and normative contextualization of nursing research at national and international level Sources for the formation of knowledge Differences and peculiar characteristics of the qualitative and quantitative approach The phases of quantitative research and the fundamental elements of the research protocol Definition of the research problem: questions, hypotheses and variables. Types of research designs: descriptive, correlational, experimental research. Selection criteria and methods of implementation of the survey tools. Measurement principles in nursing: reliability and validity of research tools. Sampling criteria and techniques Methods and techniques for data collection and representation Structuring and style of scientific articles and research reports Ethical and deontological references in nursing research
Second part Evidence Based Nursing: methods and application models; Bibliographic research on the main databases of nursing interest (CINAHL, Medline) Secondary literature sources: systematic reviews, meta-analyzes; evidence-based guidelines.
Testi consigliati:
Polit DF & Tatano Beck C. Fondamenti di ricerca infermieristica. 2/ed. Milano: McGraw-Hill, 2018.
Sironi C. Introduzione alla ricerca infermieristica. Torino: Casa Editrice Ambrosiana, 2010.
Chiari P, Mosci D, Naldi E, Centro Studi EBN. Evidence-Based Clinical Practice. La pratica clinico-assistenziale basata su prove di efficacia 2/ed. Milano: Mc Graw-Hill, 2011.
Lattarulo P. Bioetica e deontologia professionale. 2/ed. Milano: McGraw-Hill, 2021.
FNOPI. Codice Deontologico delle Professioni Infermieristiche. 2019.
Test di verifica con domande a risposta multipla e analisi di casi.
Elaborato finale
Verification test with multiple choice questions and case analysis.
Final paper