View syllabus
NURSING METHODOLOGY AND BIOETHICS
CATIA ANELLI
Academic year2021/22
CourseNURSING (LICENSING TO NURSING PRACTICE)
Code272FF
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
BIOETICA APPLICATAMED/45LEZIONI24
CATIA ANELLI unimap
METODOLOGIA DELLA RICERCA INFERMIERISTICAMED/45LEZIONI24
MARIAPAOLA BERTOLINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze  in merito a

Metodo Scientifico e sua applicazione in ambito di ricerca infermieristica

Scopi e metodi della pratica basata su prove di efficacia EBN EBP;

Applicazione conoscenza e comprensione in relazione alla formulazione di quesiti clinici

Conduzione di ricerche bibliografiche

Lettura critica di lavori scientifici

BIOETICA: Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze  in merito a

-etica e bioetica, teorie etiche, metodi e strumenti utili per l’analisi delle questioni etiche. I Codici deontologici delle professioni sanitarie. Gli Ordini professionali

 

Knowledge

At the end of the course the student will have acquired knowledge about Scientific Method and its application in the field of nursing research Aims and methods of evidence-based practice - EBN - EBP; Application knowledge and understanding in relation to the formulation of clinical questions Conducting bibliographic research Critical reading of scientific works

 

BIOETICA: At the end of the course the student will have acquired knowledge about

-ethics and bioethics, ethical theories, methods and tools useful for analyzing ethical issues. The Deontological Codes of the health professions. Professional Orders

Modalità di verifica delle conoscenze

Verifica conoscenze in presenza: Test scritti con domande a risposta aperta e chiusa.
Verifica Conoscenze a distanza: prova orale con simulazione teorica.

Assessment criteria of knowledge

Verification of knowledge in person: Written tests with open and closed questions. Remote knowledge check: oral exam with theoretical simulation.

Capacità

 

Competene tecniche

Lo studente saprà utilizzare  i data base per la ricerca bibliografica, sarà in grado di svolgere una ricerca e analisi delle fonti bibliografiche nazionali e internazionali, saprà progettare una ricerca in ambito infermieristico

BIOETICA: Lo studente sarà in grado di ragionare sulle questioni etiche sanitarie e assistenziali, sarà in grado di svolgere un’ analisi oggettiva come aiuto alla soluzione del quesito etico, conoscerà i valori e i principi etici di riferimento della professione infermieristica

 

Skills

technical skills: Knowing one or more foreign languages. Computer and programming knowledge. Analytical skills.
The student will be able to use the databases for bibliographic research, will be able to carry out research and analysis of national and international bibliographic sources, will be able to plan research in the nursing field

BIOETICA:  The student will be able to think about ethical health and care issues, will be able to carry out an objective analysis as an aid to the solution of the ethical question, will know the values and ethical principles of reference of the nursing profession.

Modalità di verifica delle capacità

Simulazione ed esercitazione pratica

Assessment criteria of skills

Simulation and practical exercise

Comportamenti
  • Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche della professione infermeristica, l'importanza dell' EBN e EBP
  • Lo studente potrà saper gestire responsabilità di conduzione di un team di progetto
  • Saranno acquisite opportune accuratezza e precisione nello svolgere attività di raccolta e analisi di dati sperimentali

BIOETICA: 

  • Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche della professione infermeristica, l'importanza delle questioni etiche

  • Lo studente potrà saper gestire responsabilità di conduzione di un team di assistenziale

  • Saranno acquisite opportune accuratezza e precisione nello svolgere attività di raccolta e analisi di dati su questioni etiche

Behaviors

   

  • Students will acquire and/or develop sensitivity to the problems of the nursing profession, the importance of evidence-based nursing EBN e EBP
  • Students will be able to manage the responsibility of managing a team project
  • Students will acquire accuracy and precision when collecting and analysing experimental data

BIOETICA: 

The student will be able to acquire and / or develop sensitivity to the problems of the nursing profession, the importance of ethical issuesThe student will be able to manage the responsibilities of leading a care team Appropriate accuracy and precision will be acquired in carrying out data collection and analysis on ethical issues

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante le sessioni di laboratorio saranno valutati il grado di accuratezza e precisione delle attività svolte

Durante il lavoro di gruppo sono verificate le modalità di definizione delle responsabilità, di gestione e organizzazione delle fasi progettuali della ricerca

Assessment criteria of behaviors

During the lab sessions, the accuracy and precision of the activities carried out will be evaluated
During group work, the methods of assigning responsibility, management and organisation during the research project phases will be evaluated

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza di una o più lingue straniere (soprattutto Inglese)

Conoscenze informatiche e di programmazione.

Capacità Analitiche e statistiche.

Conoscenza della struttura delle linee guida e protocolli

BIOETICA: Conoscenza della normativa infermieristica . Conoscenze dei codici deontologici

Prerequisites

Knowledge of one or more foreign languages (mainly English) Computer and programming knowledge. Analytical and statistical skills. Knowledge of the structure of the guidelines and protocols

BIOETICA: Knowledge of nursing regulations, Knowledge of ethical codes

Corequisiti

Consigliabile approfondimento su Cultura della Qualità e Sicurezza in sanità

Co-requisites

An in-depth study on the Culture of Quality and Safety in Healthcare is recommended

Prerequisiti per studi successivi

Insegnamento indispensabile  per corsi successivi.

Prerequisites for further study

Indispensable teaching for subsequent courses.

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali, con ausilio slide/filmati, lavagna fogli mobili
In aula/laboratorio si formano gruppi, si usano i PC delle aule informatiche, i PC personali degli studenti.
Strumenti di supporto utilizzati siti web, banche dati.
Interazione tra studente e docente attraverso ricevimento, uso della posta elettronica o telefono
Uso parziale di lingue diverse dall'italiano

Teaching methods

lectures, with the aid of slides / films, flipchart In the classroom / laboratory groups are formed, the PCs of the computer rooms are used, the students' personal PCs. Support tools used websites, databases. Interaction between student and teacher through receipt, use of e-mail or telephone Partial use of languages other than Italian

Programma (contenuti dell'insegnamento)

 

Introduzione generale alla pratica clinica supportata da prove di efficacia e alla metodologia della ricerca.

Limiti e opportunità per la pratica infermieristica.

Il metodo scientifico Le fasi della ricerca Identificazione dei problemi clinici assistenziali e loro valutazione.

La revisione della letteratura per lo sviluppo di un progetto di ricerca.

Come si leggono le fonti bibliografiche, gli articoli, gli editoriali, le metanalisi, linee guida.

Problemi etici nella ricerca infermieristica EBN, EBP Metodo dei 6 passi

Le fasi della ricerca, dal problema al quesito di ricerca.

Le variabili Qualitative e le variabili quantitative, correlazione tra le variabili dipendenti e indipendenti.

Coinvolgimento degli studenti in modalità viseo conferenza, con condivisione attività di utilizzo dei moteri di ricerca e banche dati, traduzione e analisi Critica di un articolo di ricerca, costruzione del quesito di ricerca P.I.C.O/P.I.C.O.S/E.P.I.C.O.T/P.S. ricerca bibliografica sulle banche dati.

Problemi etici nella ricerca infermieristica EBN, EBP Metodo dei 6 passi Il Processo di ricerca.

Le fasi della ricerca Tipi di ricerca: Qualitativa e Quantitativa.

I disegni di ricerca.

Metodi di Ricerca Qualitativi: - metodo fenomenologico - metodo della Grounded Theory - metodo Etnografico - Studio del caso
Metodi di ricerca Quantitativi: - sperimentali e quasi sperimentali, - non sperimentali

Disegno dello studio, tipologia di studio.

Popolazione e campione Elementi di misurazione nella ricerca quantitativa

Le Variabili, Affidabilità (Reliability),Validità (Validity), Bias e Random error (Errore Sistematico e casuale)

La Randomizzazione METODI DI RACCOLTA DATI

L'uso della ricerca nella pratica: conduzione della ricerca, utilizzo della ricerca, la pratica basata sulle evidenze

Analisi critica di alcuni articoli di ricerca (ricerca lecita e non lecita)

Autorizzazioni necessarie per condurre una ricerca. come costruire l'elelaborato finale di tesi. discussione sulla didattica

BIOETICA: 

1° Lezione:- Definizione di Etica ed Etica Professionale- Definizioni di Morale, Etica, Bioetica e - campi di applicazione - Definizione di deontologia e Codice Etico 2° Lezione:- Il passaggio dall'Etica alla Bioetica- Definizione di Bioetica, nascita e storia- Modelli interpretativi in ambito bioetico- Le ragioni di una riflessione bioetica- Metodologia da utilizzare per svolgere una riflessione critica in ambito Bioetico 3° Lezione:- I Codici Etici- i Comitati Etici 4° Lezione:- Il codice etico dell'infermiere: storia ed evoluzione- Il codice etico dell'infermiere: analisi generale e particolare degli articoli 5° lezione:- Legge 3/2018- Il passaggio dal Collegio all'Ordine- Ruolo e funzioni dell'OPI nella gestione delle problematiche etiche e bioetiche professionali 6° Lezione:- Bioetica applicata: presentazione di casi etici- Strumento di analisi etica- Conclusione del corso con domande e approfondimenti.

Syllabus

General introduction to evidence-supported clinical practice and research methodology.

Limitations and Opportunities for Nursing Practice.

The scientific method The phases of the research Identification of clinical care problems and their evaluation. Review of the literature for the development of a research project.

How to read bibliographic sources, articles, editorials, meta-analyzes, guidelines. Ethical issues in nursing research EBN, EBP 6-step method The phases of the research, from the problem to the research question.

Qualitative and quantitative variables, correlation between dependent and independent variables. Involvement of students in viseo conference mode, with sharing of the activities of use of search engines and databases, translation and Critical analysis of a research article, construction of the research question P.I.C.O / P.I.C.O.S / E.P.I.C.O.T / P.S. bibliographic research on databases. Ethical Issues in Nursing Research EBN, EBP 6-Step Method The Research Process. The phases of the research Types of research: Qualitative and Quantitative. The research drawings.

Qualitative Research Methods: - Phenomenological method - Grounded Theory method - Ethnographic method - Case study

Quantitative research methods: - experimental and quasi-experimental, - non-experimental Study design, study type.

Population and sample. Elements of measurement in quantitative research Variables, Reliability, Validity, Bias and Random error Randomization METHODS OF DATA COLLECTION

The use of research in practice: conducting research, using research, evidence-based practice Critical analysis of some research articles (legal and illegal research) Permissions needed to conduct a search.

how to build the final thesis. discussion on teaching

BIOETICA: 

1st Lesson:- Definition of Professional Ethics and Ethics- Definitions of Morality, Ethics, Bioethics and - fields of application

- Definition of deontology and Code of Ethics 2nd Lesson:- The transition from Ethics to Bioethics- Definition of Bioethics, birth and history- Interpretative models in the bioethical field- The reasons for a bioethical reflection- Methodology to be used to carry out a critical reflection in the Bioethics field 3rd Lesson:- The Codes of Ethics- the ethics committees 4th Lesson:- Nurse's code of ethics: history and evolution- The Nurse's Code of Ethics: general and particular analysis of the articles 5th lesson:- Law 3/2018- The transition from College to Order- Role and functions of OPI in the management of professional ethical and bioethical issues 6th Lesson:- Applied Bioethics: presentation of ethical cases- Ethical analysis tool- Conclusion of the course with questions and insights.

Bibliografia e materiale didattico

1. B. Seymour, S. Kinn, N. Sutherland “Valuing both critical and creative thinking in clinical practice: narrowing the researchpractice gap?” J Adv Nurs. 2003 May; 42(3): 288-96.
2. G. Nebuloni. “Introduzione alla ricerca infermieristica”. Edizioni Sorbona Milano 1995.
3. A. Bertelli et All. “ Formazione alla ricerca : un’esperienza collaborativa del Collegio IPASVI di Firenze”. Assistenza Infermieristica e Ricerca 2000, 19,1.
4. PD. Davies et All “An evaluation of student nurses experiences of being a researcher in a mental health research project.” Nurse Educ Today. 2002 Oct; 22(7): 518-26.
5. L. Ellis, S. Davies, S. Laker “ Attempting to set up a randomised controlled trial.”Nurs Stand. 2000 Feb 9-15; 14(21): 32- 6.
6.Rivista dell’Infermiere “Infermiere e Ricerca: contenuti e metodo” Vol 17, n°1n 1998
7.G. Lo Biondo-Wood, J.Haber “Metodologia della Ricerca Infermieristica”. Mc Graw-Hill III edizione
8.D. Monsivais A. Reynolds “ Developing and evaluating patient education materials”. J Contin Educ Nurs. 2003 Jul-Aug; 34(4): 172-6.
9.DC Messecar, C. Van Son, K. O’Meara “Reading statistics in nursing research: a self-study CDROM module”. J Nurs Educ. 2003 May; 42(5): 220-6.
10.M. Haith-M. Cooper “An exploration of tutors' experiences of facilitating problem-based learning. Part 1--an educational research methodology combining innovation and philosophical tradition.” Nurse Educ Today. 2003 Jan; 23(1): 58-64
11. A. Fain “ La rierca infermieristica, leggerla, comprenderla e applicarla” Mc Graw-Hill II Edizione. 2004

Bibliography

1. B. Seymour, S. Kinn, N. Sutherland “Valuing both critical and creative thinking in clinical practice: narrowing the researchpractice gap?” J Adv Nurs. 2003 May; 42(3): 288-96.
2. G. Nebuloni. “Introduzione alla ricerca infermieristica”. Edizioni Sorbona Milano 1995.
3. A. Bertelli et All. “ Formazione alla ricerca : un’esperienza collaborativa del Collegio IPASVI di Firenze”. Assistenza Infermieristica e Ricerca 2000, 19,1.
4. PD. Davies et All “An evaluation of student nurses experiences of being a researcher in a mental health research project.” Nurse Educ Today. 2002 Oct; 22(7): 518-26.
5. L. Ellis, S. Davies, S. Laker “ Attempting to set up a randomised controlled trial.”Nurs Stand. 2000 Feb 9-15; 14(21): 32- 6.
6.Rivista dell’Infermiere “Infermiere e Ricerca: contenuti e metodo” Vol 17, n°1n 1998
7.G. Lo Biondo-Wood, J.Haber “Metodologia della Ricerca Infermieristica”. Mc Graw-Hill III edizione
8.D. Monsivais A. Reynolds “ Developing and evaluating patient education materials”. J Contin Educ Nurs. 2003 Jul-Aug; 34(4): 172-6.
9.DC Messecar, C. Van Son, K. O’Meara “Reading statistics in nursing research: a self-study CDROM module”. J Nurs Educ. 2003 May; 42(5): 220-6.
10.M. Haith-M. Cooper “An exploration of tutors' experiences of facilitating problem-based learning. Part 1--an educational research methodology combining innovation and philosophical tradition.” Nurse Educ Today. 2003 Jan; 23(1): 58-64
11. A. Fain “ La rierca infermieristica, leggerla, comprenderla e applicarla” Mc Graw-Hill II Edizione. 2004

Modalità d'esame

L'esame è composto da una prova scritta
La prova scritta consiste in:
domande a risposta chiusa e aperta, formulazione di problemi e quesiti di ricerca,che  si svolge in un'aula normale, la durata della prova è minimo 1 ora,  una volta superata la prova essa rimane valida anche per l'appello cronologicamente successivo.
La prova scritta è superata quando la somma dei punteggi assegnati alle risposte è > a 18/30 (ad ogni risposta verrà assegnato un punteggio in base alla complessità dell'argomento)
Per presentarsi all'esame è necessario aver completato un progetto didattico 

 

     

Assessment methods

The exam consists of a written test. The written test consists of: questions with closed and open answers,
formulation of problems and research questions,
which takes place in a normal classroom,
the duration of the test is at least 1 hour, once the test has been passed it remains valid also for the chronologically subsequent exam. The written test is passed when the sum of the scores assigned to the answers is > 18/30 (each answer will be assigned a score based on the complexity of the topic) To be present for the exam, it is necessary to have completed an educational project

Stage e tirocini

NON PREVISTO

Work placement

NOT PROVIDED

Updated: 26/12/2021 23:03