Scheda programma d'esame
ENGLISH LANGUAGE LABORATORY III
SILVIA BRUTI
Academic year2022/23
CoursePRIMARY TEACHER EDUCATION
Code1689Z
Credits2
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LABORATORIO DI LINGUA INGLESE IIILINGUALABORATORI24
SILVIA BRUTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Obiettivo finale del laboratorio di inglese è il conseguimento del livello B2 alla fine del percorso complessivo. 

Gli obiettivi parziali sono così distribuiti:

1 anno B1.2

2 anno B2.1

3 anno B2.2

4 anno B2 + 

5 anno consolidamento

 

Il livello B2.2 è il secondo livello di una conoscenza linguistica intermedio-alta. A questo livello, gli studenti sono indipendenti in un certo numero di contesti accademici e professionali, sebbene con una gamma limitata di precisione e variazione.  Il livello è anche chiamato 'confident'.

 

NB

Due aspetti verranno privilegiati in tutto il percorso formativo

  1. le routine conversazionali, e in particolare quelle legate alla cornice 'scuola' ("Aprite il libro a pagina...")
  2. la cura della pronuncia, soprattutto in prospettiva contrastiva con l'italiano.
Knowledge

The final outcome of the English lab is to achieve a B2 level at the end of the 5 year programme.  

The partial outcomes for each year are as follows:

1 year B1.2

2 year B2.1

3 year B2.2

4 year B2 + 

5 year consolidation

 

The B2.2 level is the second step of an “upper intermediate” language knowledge. At this level, students can function independently in a variety of academic and professional environments in English, although with a limited range of nuance and precision. The level is also defined as 'confident'. 

NB

Two aspects that will be foregrounded in the five-year programme are:

  1. conversation routines, in particular those that are linked to the frame ‘school’ (e.g., “Open your books at page…”)
  2. special attention to pronunciation, especially in a contrastive perspective with Italian.

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze sono testate attraverso una prova finale consistente in Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Alcune domande sulle lezioni teoriche della prof.ssa Bruti fanno parte dell'esame.

Assessment criteria of knowledge

Knowledge is tested every year with a final exam consisting of xReading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Some questions on the theoretical lessons taught by prof. Bruti are included in the exam. 

Capacità

Lo studente

  • Capisce le idee principali di testi complessi su argomenti concreti e astratti, incluse discussioni tecniche nel campo di specializzazione.
  • Sa interagire con una certa fluenza e spontaneità che rendono possible un' interazione con parlanti nativi senza particolari sforzi da entrambe le parti.
  • Produce testi chiari e dettagliati su un'ampia selezione di argomenti e sa spiegare il punto di vista su un argomento presentandone vantaggi e svantaggi.
Skills

The student

  • Can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in his/her field of specialisation.
  • Can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
  • Can produce clear, detailed text on a wide range of subjects and explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
Modalità di verifica delle capacità

Con controllo continuo in classe  e nella prova finale.

Assessment criteria of skills

By means of continuous assessment in class and through the final exam.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Tutti gli studenti iscritti a Scienze della Formazione Primaria presso l’Università di Pisa sono tenuti, per poter partecipare ai laboratori di lingua inglese, a sostenere un test iniziale per l’accertamento del livello di appartenenza (placement test). Il placementtest è sostenuto una sola volta al momento dell’immatricolazione (è previsto in due date). La non partecipazione al placementtest comporta la non ammissione alla frequenza dei laboratori di lingua inglese. L’esito del placement test sostenuto all’inizio del primo anno di corso, dopo l’immatricolazione, servirà a distribuire gli studenti nel seguente modo:

  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta al di sotto del livello A2, dopo aver sostenuto un colloquio successivo al placement test, potranno usufruire dei materiali per l’autoapprendimento presso il Centro linguistico e/o iscriversi ai corsi a pagamento organizzati dal CLI (di vari livelli e in diverse fasce orarie), prima di iniziare le attività previste per il corso di studi;
  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta B1 inferiore svolgeranno un colloquio dopo il placement test per verificare se sono in grado di seguire il laboratorio del primo anno; eventualmente saranno loro consigliate attività di rinforzo prima dell’inizio delle lezioni. Gli studenti seguiranno il laboratorio del primo anno e sosterranno il test conclusivo del primo anno (B1.2) e tutti i successivi;
  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta B1 superiore non hanno obbligo di frequenza del laboratorio del primo anno ma sosterranno il test conclusivo (B1.2) e frequenteranno tutti i laboratori degli anni successivi, sostenendo i test conclusivi;
  • gli studenti il cui livello di competenza risulta B2 non hanno obbligo di frequenza del laboratorio del primo anno e sono esonerati dal test conclusivo, ma frequenteranno tutti i laboratori degli anni successivi, sostenendo i test conclusivi.
Prerequisites

All students enrolled in SFP at the University of Pisa are required, in order to participate in the English language laboratories, to take an initial test to ascertain their level (placement test).
The placement test is taken only once at the time of enrollment (it is scheduled on two dates within the beginning of the second term). Failure to participate in the placement test entails not being able to attend the English language workshops. The result of the placement test taken at the beginning of the first year of the course, after enrollment, will serve to distribute the students in the following way:

  • students whose language proficiency level is below A2, after taking an interview after the placement test, will be able to take advantage of self-learning materials at the Language Center and/or enroll in paid courses organized by the CLI (of various levels and in different time slots), before starting the activities foreseen for the course of study;
  • students whose level of linguistic competence is lower than B1 will take an interview after the placement test to check if they are able to follow the first year laboratory; reinforcement activities will be recommended to them before the lessons begin. Students will follow the first year laboratory and take the final test of the first year (B1.2) and all subsequent ones;
  • students whose level of linguistic competence is higher than B1 have no obligation to attend the laboratory of the first year but will take the final test (B1.2) and will attend all the laboratories of the following years, taking the final tests;
  • students whose competence level is B2 have no obligation to attend the first year laboratory and are exempted from the final test, but will attend all the laboratories of the following years, taking the final tests.
Indicazioni metodologiche

La lezione introduttiva della prof. ssa Bruti prevede l'uso di slide, video e attività di comprensione. I laboratori sono classi partecipate e presuppongono un  coinvolgimento attivo degli studenti. 

Teaching methods

The introductory lesson by Prof. Bruti involves the use of slides, videos and comprehension activities. The English labs are  participatory classes, which presuppose the active participation of students. 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

CENNI DI STORIA DELLA LINGUA

Le lezioni inziali della prof.ssa Bruti saranno dedicate ad alcuni aspetti della storia della lingua inglese volte a spiegare le differenze tra grafia e pronuncia, la scarsa presenza di suffissi flessivi, la provenienza  del lessico ecc. 

Il materiale di studio è cura della docente e sarà messo a disposizione degli studenti. 

 

Grammatica
Forma passiva dei tempi verbali: present simple, present continuous, present perfect simple, past simple and continuous, il futuro con will e i verbi modali.

I verbi modali: modals of deduction – might, can’t, must

Il periodo ipotetico: first, second conditional and third conditionals and future time clauses

L’infinito e il gerundio (la forma in -ing)

Discorso indiretto

Gli indefiniti: quantifiers

Uso dei pronomi relativi in frasi incidentali e non incidentali

Frasi interrogative con question tags


Lessico

  • Cinema
  • The body
  • Education
  • Houses
  • Work
  • Shopping
  • Electronic devices
  • Crime

 

Syllabus

NOTES ON THE HISTORY OF THE LANGUAGE

The initial classes taught by prof. Bruti will be devoted to some aspects of the history of the English language with a view to understanding the differences between spelling and pronunciation, the paucity of inflectional suffixes, the porigin of the lexicon, etc. 

The material is provided by the lecturer.

Grammar
Passive of the following tenses: present simple, present continuous, present perfect simple, past simple and continuous, future wtih will and modal verbs.

Modal verbs: modals of deduction – might, can’t, must

Conditionals: first, second conditional and third conditionals and future time clauses

To + infinitive and -ing form

Indirect speech

Indefinites: quantifiers

Relative pronouns in defnining and non defining clauses 

Interrogative clauses with question tags


Vocabulary

  • Cinema
  • The body
  • Education
  • Houses
  • Work
  • Shopping
  • Electronic devices
  • Crime

 

Bibliografia e materiale didattico

MATERIALE DI STORIA DELLA LINGUA: a cura della docente (slides Powerpoint)

Si utilizzeranno alcuni video su Youtube:

  • Why is English so complicated?
  • The earliest English words
  • Where did English come from?
  • How did English evolve?
  • Where do new words come from?

English File Digital Gold B1 - B1+ Student's Book  & Workbook with key. Quarta edizione con ebook  A. Baker (2006).


Testo consigliato
M. Murphy (ed.) English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom

Bibliography

MATERIAL ON THE HISTORY OF THE ENGLISH LANGUAGE: slides provided by the lecturer 

 Some videos from Youtube will be used:

  • Why is English so complicated?
  • The earliest English words
  • Where did English come from?
  • How did English evolve?
  • Where do new words come from?

 English File Digital Gold B1 - B1+ Student's Book  & Workbook with key. Quarta edizione con ebook  A. Baker (2006).

Recommended text
M. Murphy (ed.) English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom

Modalità d'esame

L’esame è composto da tre parti: Reading, Use of English  and Writing (75%); Listening (25%). Include alcune domande a scelta multipla relative alle lezioni della prof.ssa Bruti.

Assessment methods

The exam consists of three parts: Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). It includes some multiple choice questions on the lessons taught by prof. Bruti.

Altri riferimenti web

Per informazioni su materiali e orario di ricevimento della dott.ssa Corrieri consultare il sito e-learning del Centro linguistico (https://elearning.cli.unipi.it).

Per informazioni sul ricevimento della prof.ssa Bruti consultare unimap. La docente metterà a disposizione alcuni materiali sulla piattaforma MS Teams o su Moodle. 

Additional web pages

For information on materials and office hours of Dr. Corrieri, consult the e-learning see of the Language Centre (https://elearning.cli.unipi.it).

For information on prof. Bruti's office hourse consult unimap. The lecturer will make some materials available on the MS Teams platform or on Moodle.

Note


La titolare del corso è la prof.ssa Silvia Bruti, che svolgerà alcune lezioni. Il resto dei laboratori saranno tenuti dalla dott.ssa Susan Corrieri.

Commissione esame: prof.ssa Bruti (supplente prof. Cappelli), prof.ssa Noccetti, prof. Vignozzi

(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).

INIZIO LEZIONI: secondo semestre

Notes

Prof. Bruti is responsible for the course and will teach some classes. The remainder of the classes will be taught by dr. Susan Corrieri.

Exam committee: prof.ssa Bruti (supplente prof. Cappelli), prof.ssa Noccetti, prof. Vignozzi

(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).

BEGINNING OF CLASSES:  second semester

Updated: 01/08/2022 16:53