Scheda programma d'esame
ENGLISH LANGUAGE LABORATORY V
SILVIA BRUTI
Academic year2022/23
CoursePRIMARY TEACHER EDUCATION
Code1691Z
Credits2
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LABORATORIO DI LINGUA INGLESE VLINGUALABORATORI24
SILVIA BRUTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Obiettivo finale del laboratorio di inglese è il conseguimento del livello B2 alla fine del percorso complessivo. 

Gli obiettivi parziali sono così distribuiti:

1 anno B1.2

2 anno B2.1

3 anno B2.2

4 anno B2 + 

5 anno consolidamento

 

Il livello B2+ è il conseguimento pieno del livello di una conoscenza linguistica intermedio-alta. A questo livello, gli studenti sono indipendenti in un certo numero di contesti accademici e professionali, sebbene con una gamma limitata di precisione e variazione.  Il livello è anche chiamato 'confident'.

 

NB

Due aspetti verranno privilegiati in tutto il percorso formativo

  1. le routine conversazionali, e in particolare quelle legate alla cornice 'scuola' ("Aprite il libro a pagina...")
  2. la cura della pronuncia, soprattutto in prospettiva contrastiva con l'italiano.
Knowledge

The final outcome of the English lab is to achieve a B2 level at the end of the 5 year programme.  

The partial outcomes for each year are as follows:

1 year B1.2

2 year B2.1

3 year B2.2

4 year B2 + 

5 year consolidation

 

The B2+ level is the attainment of a full “upper intermediate” language knowledge. At this level, students can function independently in a variety of academic and professional environments in English, although with a limited range of nuance and precision. The level is also defined as 'confident'. 

NB

Two aspects that will be foregrounded in the five-year programme are:

  1. conversational routines, in particular those that are linked to the frame ‘school’ (e.g., “Open your books at page…”)
  2. special attention to pronunciation, especially in a contrastive perspective with Italian.
Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze sono testate attraverso una prova finale consistente in Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Alcune domande sulle lezioni teoriche della prof.ssa Bruti fanno parte dell'esame.

Assessment criteria of knowledge

Knowledge is tested every year with a final exam consisting of xReading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Some questions on the theoretical lessons taught by prof. Bruti are included in the exam. 

Capacità

Lo studente

  • Capisce le idee principali di testi complessi su argomenti concreti e astratti, incluse discussioni tecniche nel campo di specializzazione.
  • Sa interagire con una certa fluenza e spontaneità che rendono possible un' interazione con parlanti nativi senza particolari sforzi da entrambe le parti.
  • Produce testi chiari e dettagliati su un'ampia selezione di argomenti e sa spiegare il punto di vista su un argomento presentandone vantaggi e svantaggi.
Skills

The student

  • Can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in his/her field of specialisation.
  • Can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
  • Can produce clear, detailed text on a wide range of subjects and explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
Modalità di verifica delle capacità

Con controllo continuo in classe  e nella prova finale.

Assessment criteria of skills

By means of continuous assessment in class and through the final exam.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Tutti gli studenti iscritti a Scienze della Formazione Primaria presso l’Università di Pisa sono tenuti, per poter partecipare ai laboratori di lingua inglese, a sostenere un test iniziale per l’accertamento del livello di appartenenza (placement test). Il placement test è sostenuto una sola volta al momento dell’immatricolazione (è previsto in due date). La non partecipazione al placementtest comporta la non ammissione alla frequenza dei laboratori di lingua inglese. L’esito del placement test sostenuto all’inizio del primo anno di corso, dopo l’immatricolazione, servirà a distribuire gli studenti nel seguente modo:

  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta al di sotto del livello A2, dopo aver sostenuto un colloquio successivo al placement test, potranno usufruire dei materiali per l’autoapprendimento presso il Centro linguistico e/o iscriversi ai corsi a pagamento organizzati dal CLI (di vari livelli e in diverse fasce orarie), prima di iniziare le attività previste per il corso di studi;
  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta B1 inferiore svolgeranno un colloquio dopo il placement test per verificare se sono in grado di seguire il laboratorio del primo anno; eventualmente saranno loro consigliate attività di rinforzo prima dell’inizio delle lezioni. Gli studenti seguiranno il laboratorio del primo anno e sosterranno il test conclusivo del primo anno (B1.2) e tutti i successivi;
  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta B1 superiore non hanno obbligo di frequenza del laboratorio del primo anno ma sosterranno il test conclusivo (B1.2) e frequenteranno tutti i laboratori degli anni successivi, sostenendo i test conclusivi;
  • gli studenti il cui livello di competenza risulta B2 non hanno obbligo di frequenza del laboratorio del primo anno e sono esonerati dal test conclusivo, ma frequenteranno tutti i laboratori degli anni successivi, sostenendo i test conclusivi.
Prerequisites

All students enrolled in SFP at the University of Pisa are required, in order to participate in the English language laboratories, to take an initial test to ascertain their level (placement test).
The placement test is taken only once at the time of enrollment (it is scheduled on two dates within the beginning of the second term). Failure to participate in the placement test entails not being able to attend the English language workshops. The result of the placement test taken at the beginning of the first year of the course, after enrollment, will serve to distribute the students in the following way:

  • students whose language proficiency level is below A2, after taking an interview after the placement test, will be able to take advantage of self-learning materials at the Language Center and/or enroll in paid courses organized by the CLI (of various levels and in different time slots), before starting the activities foreseen for the course of study;
  • students whose level of linguistic competence is lower than B1 will take an interview after the placement test to check if they are able to follow the first year laboratory; reinforcement activities will be recommended to them before the lessons begin. Students will follow the first year laboratory and take the final test of the first year (B1.2) and all subsequent ones;
  • students whose level of linguistic competence is higher than B1 have no obligation to attend the laboratory of the first year but will take the final test (B1.2) and will attend all the laboratories of the following years, taking the final tests;
  • students whose competence level is B2 have no obligation to attend the first year laboratory and are exempted from the final test, but will attend all the laboratories of the following years, taking the final tests.
Programma (contenuti dell'insegnamento)

IL LESSICO E IL SUO INSEGNAMENTO

Nelle lezioni iniziali della prof.ssa Bruti si passeranno in rassegna le principali tecniche per l'insegnamento del lessico a un pubblico di studenti in età pre-scolare e scolare attraverso giochi, canzoni e attività ludiche. 

 

Strutture grammaticali

formazione delle domande e consolidamento dei tempi verbali e dei verbi ausiliari

comparativi e superlativi

present perfect simple e present perfect continuous

tempi narrativi, past perfect continuous, past perfect so/such… that

la posizione degli avverbi e le frasi avverbiali

periodo ipotetico di tipo zero e di primo tipo

condizionali dell’irrealtà

modali passati: must have, would rather ecc

verbi relativi ai sensi

passivi in ogni tempo verbale

have something done

it is said that

he is thought to

quantifiers: all, everybody, both ecc.

 

Aree lessicali

desumere il significato delle parole da un contesto

malattie e infortuni

espressioni con take

espressioni che esprimono sentimenti

verbi che spesso si confondono

il corpo umano

scienza

 

Pronuncia

intonazione: mostrare interesse

intonazione e ritmo della frase

alfabeto fonetico

forme passate irregolari

accento delle parole e intonazione

suoni vocalici

frasi che si pronunciano collegandole

 

Syllabus

TEACHING THE LEXICON

In the initial lessons by Prof. Bruti, the main techniques for teaching the lexicon to an audience of pre-school and school age students will be analysed through games, songs and recreational activities.

 

Grammatical structures

Questions and consolidation of verbal tenses and auxiliaries

comparatives and  superlatives

present perfect simple and present perfect continuous

narrative tenses, past perfect continuous, past perfect so/such… that

adverbial position and adverbial phrases

zero and first conditionals

unreal conditionals

past modals: must have, would rather ecc

verbs of perception

passives (all tenses)

have something done

it is said that

he is thought to

quantifiers: all, everybody, both ecc.

 

Lexical fields

Guess meaning form context

Ilnesses and accidents

expressions with  take

expressions for feelings

verbs that are often confused

the human body

science

 

 

Pronunciation

intonation: showing interest

intonation and rhythm of a clause

phonetic alphabet

irregular past forms

word stress and intonation

vowel sounds

connected speech

 

Bibliografia e materiale didattico

IL LESSICO E IL SUO INSEGNAMENTO

Una selezione di passi tratti dai seguenti testi:

  • N. Schmitt, 2000, Vocabulary in Language Teaching, Cambridge University Press.
  • E. H. Hiebert e M. L. Kamil (eds), 2005, Teaching and Learning Vocabulary. Bringing Research to Practice, Mahwah, Lawrence Erlbaum.
  • R. Gairns e S. Redman, 1986, Working with Words. A Guide to Teaching and Learning Vocabulary, Cambridge University Press.
  • J. Hadfield, 1998, Elementary Vocabulary Games, Addison-Wesley Longman.
  • P. Watcyn-Jones, 1993, Vocabulary Games and Activity for Teachers, Penguin Books.
  •  K. Wyldeck, 2007, Grammar and Vocabulary Games for Children, Lulu.com.

LIBRI LABORATORIO 

  1. EnglishFile Digital Upper Intermediate B2 (third or fourth edition). Christina Latham-Koenig and Clive Oxenden. Student's Book and Workbook with key. E-book (fourth edition only).
  2. Ship or Sheep?
    Student's Book. An Intermediate Pronunciation Course. 3rd Edition. Ann Baker.
    ISBN 9780521606714 November 2006.

 

Testo consigliato 

English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom Ed. Murphy.

Bibliography

TEACHING THE LEXICON

A selection of passages from the following texts:

  • N. Schmitt, 2000, Vocabulary in Language Teaching, Cambridge University Press.
  • E. H. Hiebert e M. L. Kamil (eds), 2005, Teaching and Learning Vocabulary. Bringing Research to Practice, Mahwah, Lawrence Erlbaum.
  • R. Gairns e S. Redman, 1986, Working with Words. A Guide to Teaching and Learning Vocabulary, Cambridge University Press.
  • J. Hadfield, 1998, Elementary Vocabulary Games, Addison-Wesley Longman.
  • P. Watcyn-Jones, 1993, Vocabulary Games and Activity for Teachers, Penguin Books.
  • K. Wyldeck, 2007, Grammar and Vocabulary Games for Children, Lulu.com.

 

 TEXTS FOR THE LAB

  1. English File Digital Upper Intermediate B2(third or fourth edition). Christina Latham-Koenig and Clive Oxenden. Student's Book and Workbook with key. E-book (fourth edition only).
  2. Ship or Sheep? Student's Book. An Intermediate Pronunciation Course. 3rd Edition. Ann Baker.
    ISBN 9780521606714 November 2006. 

Testo consigliato 

English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom Ed. Murphy.

Modalità d'esame

L’esame è composto da tre parti: Reading, Use of English  and Writing (75%); Listening (25%). Include alcune domande a scelta multipla relative alle lezioni della prof.ssa Bruti.

Assessment methods

The exam consists of three parts: Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). It includes some multiple choice questions on the lessons taught by prof. Bruti.

Altri riferimenti web

Per informazioni su materiali e orario di ricevimento della dott.ssa Leigh-Anne Mazzoncini consultare il sito e-learning del Centro linguistico (https://elearning.cli.unipi.it).

Per informazioni sul ricevimento della prof.ssa Bruti consultare unimap. La docente metterà a disposizione alcuni materiali sulla piattaforma MS Teams o su Moodle. 

Additional web pages

For information on materials and office hours of Dr. Leigh-Anne Mazzoncini, consult the e-learning see of the Language Centre (https://elearning.cli.unipi.it).

For information on prof. Bruti's office hourse consult unimap. The lecturer will make some materials available on the MS Teams platform or on Moodle.

Note

La titolare del corso è la prof.ssa Silvia Bruti, che svolgerà alcune lezioni. Il resto dei laboratori saranno tenuti dalla dott.ssa Leigh-Anne Mazzocini.

Commissione esame: prof.ssa Bruti (supplente prof. Cappelli), prof.ssa Noccetti, prof. Vignozzi

(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).

INIZIO LEZIONI: secondo semestre

Notes

Prof. Bruti is responsible for the course and will teach some classes. The remainder of the classes will be taught by dr. Leigh-Anne Mazzocini.

Exam committee: prof.ssa Bruti (supplente prof. Cappelli), prof.ssa Noccetti, prof. Vignozzi

(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).

BEGINNING OF CLASSES: second semester

Updated: 01/08/2022 16:44