Scheda programma d'esame
BEHAVIORAL SCIENCES AND SCIENTIFIC METHODOLOGY
MARIO MICCOLI
Academic year2022/23
CourseDENTISTRY AND DENTAL PROSTHODONTICS
Code002FA
Credits10
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
BIOETICAMED/43LEZIONI10
MARCO DI PAOLO unimap
INFORMATICAINF/01LEZIONI40
NICOLA CARMIGNANI unimap
STATISTICA MEDICAMED/01LEZIONI40
MARIO MICCOLI unimap
STORIA DELLA MEDICINAMED/02LEZIONI10
ANTONIO FORNACIARI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Modulo di Informatica:

Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze in merito ai concetti fondamentali dell’informatica, con particolare riferimento all’architettura dei calcolatori, le reti informatiche, l’elaborazione dei dati, l’organizzazione delle informazioni mediche con sistemi informativi basati su archivi sanitari, le problematiche della sicurezza, protezione e riservatezza dei dati.

 

Modulo di Storia della medicina

Al termine del corso lo studente avrà acquisito un quadro generale dello sviluppo della scienza medica dagli albori della civiltà occidentale ad oggi, prendendo in considerazione successi e fallimenti, sogni e realtà, luci ed ombre, che danno un significato alla realtà attuale e si proiettano sui suoi sviluppi futuri. L'attenzione sarà rivolta, in particolare, alla necessità di far conoscere al futuro odontoiatra le matrici concettuali della storia della medicina. Infatti, la formazione delle figure professionali di area medica, chiamate a svolgere attività fra scienza e valori umani, deve fin dall'inizio fondarsi, oltre che su solide basi scientifiche, su altrettanto solidi valori umanistici.

 

Modulo di Statistica Medica

Lo scopo del corso è fornire le conoscenze di base della Biostatistica Descrittiva e Inferenziale e dei programmi informatici per la gestione e l’elaborazione dei dati biomedici. Con la conoscenza della Statistica lo studente potrà accrescere la propria capacità di analisi e di valutazione della letteratura biomedica e svolgere l’attività assistenziale in base ai principi dell’evidenza scientifica.

Knowledge

Medical Statistics

Students will have acquired knowledge about the tools and methodologies about the evaluation of a scientific article and the data management and analysis.

 

History of Medicine

The student who completes the course successfully will be able to demonstrate a good knowledge of the main events and contributors in the history of medicine.

 

Computer Science

By the end of the course, students will have acquired knowledge about the architecture of computers, the theory of computer networks, the digital acquisition of data and computerized processing techniques, the organization of medical information based on health records, the problem of security, protection, confidentiality of data. 

 

Modalità di verifica delle conoscenze

La valutazione delle conoscenze avverrà mediante prova scritta "in itinere" e / o nelle sessioni d'esame attraverso una relazione scritta (Statistica medica e informatica) o esame orale (Fisica medica).

Modulo di Informatica:

Le conoscenze saranno verificate con una prova scritta.

 

Modulo di Storia della medicina

La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione di una prova scritta.

 

Modulo di Statistica Medica

Le conoscenze saranno verificate con una prova scritta.

 

Modulo di Bioetica

Le conoscenze saranno verificate con una prova scritta

Assessment criteria of knowledge

The assessment of the knowledge will take place through written test “in itinere” and/or in the exam sessions through a written report (Medical Statistics and Computer Science) or oral exam (Medical Physics).

History of medicine: Final written exam: in the written exam (both open and multiple choice questions), the student must demonstrate his/her knowledge of the course material and to organise an effective and correctly written reply.

ATTENTION: for the COVID emergency currently the exams are held telematically and orally.

Computer module:

The knowledge test will be the subject of the written test evaluation provided at the beginning of each exam session.

Medical Statistics Module:

The knowledge will be verified from the written paper at the beginning of each exam session.

Bioethics module

The knowledge will be verified with a written test

Capacità

Modulo di Informatica:

Al termine del corso lo studente saprà approcciare le problematiche dell’utilizzo del calcolatore e dell’analisi e della gestione dei dati informatici.

 

Modulo di Storia della medicina

l termine del corso lo studente saprà ricordare l'evoluzione del pensiero medico e delle principali tappe nella storia della medicina.

 

Modulo di Statistica Medica

Al termine del corso lo studente sarà in grado di valutare la metodologia statistica di una ricerca scientifica e di effettuare analisi statistiche con il calcolatore o con software più avanzati.

 

Modulo di Bioetica

Al termine del corso lo studente avrà nozione delle principali problematice etiche e deontologiche della professione sanitaria.

Skills

 

By the end of the Computer Science course, students:

  • will acquire a basic knowledge of the structure and organization of a computer
  • will know the methods of digitization of medical data and methods to ensure their confidentiality
  • will be able to use computer software for the insertion, management, and analysis of medical data

History of medicine

By the end of the course the student will be able to remember the evolution of medical thought and the main stages in the history of medicine.

Modalità di verifica delle capacità

Modulo di Informatica:

La verifica delle capacità si svolgerà con un esame in forma scritta con domande di vario tipo tra cui quesiti aperti e a risposta multipla.

 

Modulo di Storia della Medicina

L'esame si svolge in forma scritta con domande a risposta multipla.

 

 

Modulo di Statistica Medica

La verifica delle capacità sarà effettuata con la risoluzione di problemi durante le lezioni e durante l'esame.

Assessment criteria of skills

 

At the end of the Computer Science course:

  • During the computer lab sessions, small projects will be carried out in order to understand how to use the computer software (e.g., Excel)
  • Students informatics skills will be evaluated through the in itinere exam and oral exam.

History of Medicine

The exam takes place in written form with multiple choice questions.

ATTENTION: due to the covid emergency, exams are currently carried out electronically and in oral form

Comportamenti

Modulo di Informatica:

Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle tecnologie e alle problematiche di gestione e analisi dei dati informatici.

 

Modulo di Storia della medicina

Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche storico-mediche.

 

Modulo di Statistica Medica

Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche relative alla Biostatistica.

 

Behaviors

 

At the end of the Computer Science course:

the student will be able to acquire and/or develop skills and awareness to the problems of digitalization of medical data, data security and their transmission through computer networks.

 

History of Medicine

The student will be able to acquire and / or develop sensitivity to historical-medical problems.

Modalità di verifica dei comportamenti

Modulo di Informatica:

Durante le esercitazioni saranno valutati il grado di conoscenza delle tematiche dell’informatica in discussioni aperte tra l’insegnante e la classe di studenti.

Modulo di Statistica Medica

 La verifica dei comportamenti sarà effettuata con la risoluzione e la discussione di problemi e di questioni teoriche ad essi correlate, nonché con l'utilizzo del sofware.

Modulo di Storia della Medicina

La verifica dei comportamenti sarà effettuata durante l'esame.

Assessment criteria of behaviors

 

At the end of the Computer Science course:

Through questions of the written test and oral exam (optional at the discretion of the teacher), it will be possible to verify the acquired knowledge related to computer architectures, the digitization of data, the transmission of data on computer networks, and the use of computer software.

 

History of Medicine

The acquired knowledge will be verified during the exam.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Modulo di Informatica:

Conoscenze dei principi base della matematica.

Modulo di Statistica Medica

 Conoscenze di base della Matematica.

Modulo di Storia della Medicina

Nessun prerequisito richiesto.

 

 

Prerequisites

 

Computer Science

As this is an introductory course, previous knowledge acquired at the Secondary School is sufficient.

 

History of Medicine

No prerequisites are required.

Indicazioni metodologiche

Modulo di Informatica

Le lezioni si svolgono in modalità telematica con la piattaforma Google Meet e attraverso lo scambio di comunicazioni/informazioni sul relativo corso su Google Classroom.

 

Modulo di Statistica Medica

Il corso si svolge con lezioni frontali.

 

Modulo di Bioetica

Le lezioni si svolgono con lezioni frontali, con l'ausilio di slides.

 

Modulo di Storia della Medicina

Le lezioni si svolgono con lezioni frontali, con l'ausilio di slides.

 

Modulo di Storia della Medicina

Le lezioni si svolgono con lezioni frontali, con l'ausilio di slides.

Teaching methods

 Medical Statistics

 Lectures, with visual aids such as powerpoints.

 

History of Medicne

Lectures, with visual aids such as powerpoints.

 

Computer Science:

  • lectures with the support of slides;
  • educational material downloadable from the University's elearning website;
  • recommended text (see bibliography)
  • useful information to the student (office hours, exam procedures, etc.) available on the elearning website.
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Modulo di Informatica:

Introduzione, Concetti di base dell'informatica (dato, informazione, conoscenza), Architettura di un elaboratore, Sistema di numerazione binaria, Hardware/Software, Processore, Unità di Memoria, Unità di I/O, Memoria di massa, Tipi di Software, Sistema operativo, Programmazione software (cenni), Reti di calcolatori e protocolli di comunicazione, Basi di Dati, Trattamento dei dati e sistemi di archiviazione, Sicurezza e protezione dei dati, Documentazione sanitaria elettronica.

[Alla fine del corso verrà resa disponibile una lista dettagliata degli argomenti trattati nel corso]

 

Modulo di Statistica Medica

Introduzione

Il ruolo della Statistica nelle scienze biomediche e nell’attività assistenziale. Statistica descrittiva e inferenziale, popolazioni e campioni.

Statistica Descrittiva

Variabili statistiche, misurazioni e qualità dei dati. Distribuzioni di frequenza, rapporti statistici, misure di tendenza centrale e di dispersione. Correlazione, associazione e concordanza. Rappresentazioni grafiche.

Epidemiologia

Scopi dell’Epidemiologia. Misure epidemiologiche fondamentali. Valutazione degli strumenti di screening e diagnostici. Analisi di sopravvivenza. Sperimentazioni cliniche e protocolli di ricerca.

Statistica Inferenziale

Calcolo delle probabilità. Stime campionarie e teoria delle decisioni. Rappresentatività del campione ed errori di campionamento. Principali tipi di campionamento. Distribuzione delle medie campionarie e intervalli di confidenza. Logica di un test statistico e potenza del test. Test parametrici e non parametrici. Analisi ROC. Questionari. Regressione e modelli predittivi. Introduzione alle regressioni multiple.  Analisi fattoriali. Meta-analisi e approfondimento di studi tratti dalla letteratura scientifica.

Il software statistico

Uso del software SPSS o altri software statistici, tramite l’elaborazione di dati utilizzati per la realizzazione di ricerche in campo biomedico.

 

 

Modulo di Storia della medicina

Cenni di paleopatologia. La medicina omerica e preippocratica. La rivoluzione ippocratica e lo sviluppo della “medicina scientifica”. La medicina ellenistica. Claudio Galeno. La medicina medievale. La medicina araba. La Scuola Salernitana e la nascita delle università. La rivoluzione anatomica: Vesalio. La chirurgia nel Rinascimento. Paracelso e la iatrochimica. La rivoluzione fisiologica: Harvey e la scoperta della circolazione del sangue. La iatromeccanica. La nascita della medicina anatomo-clinica. La chirurgia nel Seicento e nel Settecento e la nascita dell’ostetricia. I sistemi medici settecenteschi. Origini dell'anatomia patologica: Giovan Battista Morgagni. Jenner e la vaccinazione. La nascita della fisiologia sperimentale in Francia e in Germania: Magendie e Bernard. La teoria cellulare e l'emergere della patologia cellulare: Rudolph Virchow. La rivoluzione microbiologica: Pasteur e Koch. L'evoluzione nella chirurgia: l'antisepsi e l'anestesia. La nascita delle specializzazioni mediche. La rivoluzione terapeutica della prima metà del ‘900.

 

Modulo di Bioetica

Tratta dei criteri generali di valutazione morale del comportamentoumano nell'ambito bio-medico indicandone i principi di riferimento alternativi, definisce i diversi campi della medicina applicata di sua pertinenza e definisce identità e ruolo degli organismi istituzionali preposti alla sorveglianza etica sia nella attività di ricerca bio-medica che in quella dell'assistenza ordinaria.

Syllabus

Medical Statistics

The course prepares students to evaluate the biomedical literature and to analyze biomedical data. The course focuses on Descriptive Statistics, Statistical Inference (probability, parametric and non-prametric tests, survival analysis, ROC analysis, power analysis, introduction to multivariate analysis) , Epidemiology, statistical softwares (XLSTAT and/or SPSS),questionnaires, meta-analysis and scientific method in research (examples of research articles).

History of Medicine

The course covers the chronological framework of history of medicine from the pre-hippocratic times to the knowledge reached in the XIX century. Particular attention will be paid to the evolution of the medical sciences through the centuries: from the "fathers" of medicine Hippocrates and Galen in the Greek and Roman times, to the decadence after the fall of the Roman Empire, passing through the progresses of the Arabic medicine, the Medieval ages, the XVI century, the XVII century and, finally, to arrive to the XVIII and XIX centuries, when the modern scientific medicine arose.

Computer Science

Basic information technology. Binary encoding, Binary numbering system, Hardware architecture, Processor, Memory, I / O units, Mass storage, Software types, Operating system, File, File system, User interface, Transmission, Networks, Internet, TCP protocol / IP, Web.

Archiving Systems. Database, DBMS, Properties, Transactional Systems, Properties, Client-Server Architecture, Types of Shares, Roles, Logical Models, Relational Model, Types of Relationships, Keys and Links between Tables, Languages: SQL, Integrity Constraints, Functional Dependency, Rules standardization, Entity-Relationship Model, Example and demonstration of an outpatient examination management system.

Security and Protection of Data and Systems. System Security, Data Backup, Data Protection, Access Control, Authentication, Data Breach, Malaware, Virus, Antivirus, Types of Malware, Phishing, Phishing Example, Network Security, VPN, Demonstration of Use of VPN, Security in communication, Identification, Bar codes in healthcare, RFID, Biometric identification, Smart card, Data secrecy, Symmetric cryptography, Asymmetric cryptography, Electronic signature, Digital signature, Certification bodies, Digital certificate example, Demonstration of the use of digital signature , Web Security, Https, SSL, PGP Program, Demonstration of Use of PGP,.

Digital Signals and Images. Signal Types, Characteristics, Time and Frequency Representation, Digital Analog Conversion, Sampling Frequency, Sampling Examples, Quantization, Quantization Examples, Anti-aliasing Filter, Filter Examples, Biosignals, Sensors, A / D Converter Features, Quantization Error , Digital playback, Analog playback, Examples of playback, D / A converter characteristics, Interpolation, A / D conversion of a signal, Bioimaging, Digital image digitization, Pixel, Bitmap, Resolution, Size, Color, Palette, Palette example, Vector images, Pictorial and vector graphics, Motion pictures, Lossless compression, Lossy compression, Image file format.

 

Bioethics module

It deals with the general criteria of moral evaluation of human behavior in the bio-medical field, indicating the alternative reference principles, defines the different fields of applied medicine of its relevance and defines the identity and role of the institutional bodies responsible for ethical surveillance and in the bio research activity -medical than in that of ordinary assistance.

 

Bibliografia e materiale didattico

Modulo di Statistica Medica

Statistica per le scienze mediche. Un approccio non matematico di Dancey Christine P., Vestri A. (cur.) edito da Piccin-Nuova Libraria, 2016.

Massimetti G. (2015). Appunti di Statistica (dispense).

Stanton A. Glantz (2007).  Statistica per discipline biomediche, Mc Graw-Hill

 

Modulo di Informatica:

Testi di referimento:

  1. D. Sciuto, G. Buonanno, W. Fornaciari, L. Mari, Introduzione ai sistemi informatici - 2a ed., McGraw-Hill, 2002.
  2. La guida McGraw-Hill alla patente europea del computer, McGraw-Hill, 2002.

 

Modulo di Storia della medicina

Giuffra V., Fornaciari G., La storia della medicina. Dagli Egizi al XX secolo. Pisa University Press, 2022

 

Modulo di Bioetica

Diapositive delle lezioni

 

Bibliography

Medical Statistics

Statistica per le scienze mediche. Un approccio non matematico di Dancey Christine P., Vestri A. (cur.) edito da Piccin-Nuova Libraria, 2016.

Stanton A.Glantz (2007).  Statistica per discipline biomediche, Mc Graw-Hill

Massimetti G. (2017). Appunti di Statistica (Copisteria Super-Copia, Pisa, Via Roma 14).

History of Medicine

Giuffra V., Fornaciari G., La storia della medicina. Dagli Egizi al XX secolo. Pisa University Press, 2022

Computer Science

  1. E. H. Shortliffe, L. M. Fagan, G. Wiederhold, L. E. Perreault. Medical Informatics: Computer Applications in Health Care and Biomedicine, Springer-Verlag, 2000, 2° ed.
  2. D. Sciuto, G. Buonanno, W. Fornaciari, L. Mari, Introduzione ai sistemi informatici - 2a ed., McGraw-Hill, 2002.
  3. La guida McGraw-Hill alla patente europea del computer, McGraw-Hill, 2002.

 

Bioethics module

Slides of the lessons

 

Non-attending students info

Students are obliged to attend at least 70% of the lessons. However, those who are legitimately unable to attend the minimum number of hours requested will be able to take the exam if they have used the didactic material downloaded from e-learning and sufficiently consulted the teacher for clarifications and doubts in the scheduled time of weekly reception.

Modalità d'esame

Modulo di Informatica:

Esame scritto. Domande aperte / scelta multipla con eventuale integrazione orale.

 

Modulo di Storia della medicina

L'esame è scritto e consiste in una serie di domande aperte e domande a risposta multipla.

 

 

Modulo di Statistica Medica

E' prevista una prova scritta con esercizi ed una domanda relativa alla parte teorica.

 

Modulo di Bioetica

Prova scritta - Quiz a risposta multipla

Assessment methods

Computer Science:

The written test consists of 30-40 multiple-choice questions on the topics discussed during the course. The minimum number of correct answers required in order to pass the test will be specified beforehand. The oral test consists of an interview between the candidate and the lecturer about various topics discussed during the course. During the oral test the candidate will be also requested to solve exercises at the computer in front of the lecturer. 

History of Medicine:

The knowledge check will be assessed through the written exams provided in each session of appeal. In particular, for the History of Medicine module, the written exam consists of a series of open questions and multiple choice questions.

Medical Statistics Module:

The written test consists of of exercises to solve and an open question.

 

Bioethics module

Written test - Multiple choice quizzes

 

Updated: 27/11/2022 20:55