Scheda programma d'esame
PAESAGGI DELLO SVILUPPO
GIOVANNI PASTA
Academic year2022/23
CourseHISTORY AND CIVILISATION
Code699MM
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
PAESAGGI DELLO SVILUPPOM-GGR/02LEZIONI36
GIOVANNI PASTA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze in merito alle trasformazioni o riorganizzazioni territoriali conseguenti al nuovo sistema globale ed espresse in nuove configurazioni del paesaggio.

Knowledge

The student who completes the course successfully will be able to demonstrate a solid knowledge of the present globalization system through the study of processes in economy which have changed and transformed our policies and plans regarding development and economic growth influencing and affecting the landscape . He/She will be able to achieve a new approach to economic geography and to critically identify new key actors and processes (capital,labour process and market,the role of a new State-company management).  

 

 

THe student who completes the course successfully will be able to demonstrate a solid knowledge of the present globalization system through the study of processes in economy which have changed and transformed our policies and plans regarding development and economic growth too. He/She will be able to achieve a new approach to economic geography and to critically identify new key actors and processes (capital,labour process and market,the role of a new State-company management). Understanding the "qualitative State" and the crisis of the keynesian -welfare State. He/She will also get the ability to identify the changing geography of foreign direct investments as a key mechanism of international economic integration or globalization itself,alongside trade (past time) and financial investments (present one).He/She will be able to look critically at traditional theories and patterns related to development too and to identify the change from multinational corporations to financial holdings

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze avviene durante le lezioni (lezione partecipata sul "modello anglo-sassone"):il docente stimolerà la discussione durante la lezione ponendo dei quesiti. Inoltre,immediatamente dopo la lezione,durante il ricevimento,gli studenti avranno modo di interloquire con il docente su problematiche emerse durante la lezione stessa.

Assessment criteria of knowledge

During the oral final exam,the student must be able to demonstrate his/her knowledge of main topics of the course and be able to show a solid ability to explain critically processes and actors of present global order.

Methods:

  • Final oral exam
  • Periodic Quizzes/multiple choice
  • Periodic written tests

During the oral final exam,the student must be able to demonstrate his/her knowledge of main topics of the course and be able to show a solid ability to explain critically processes and actors of present global order.

Methods:

  • Final oral exam
  • Periodic Quizzes/multiple choice
  • Periodic written tests

 

Capacità

Al termine del corso lo studente sarà in grado di poter individuare i nuovi elementi del sistema globale acquisendo una capacità di rielaborazione ed organizzazione dei contenuti.

Skills

At the end of the course the student will be able to identify the new elements of the global system acquiring a capacity for re-elaboration and organization of contents.

Modalità di verifica delle capacità

Durante le lezioni verranno discusse alcune tematiche.

Assessment criteria of skills

Some topics will be discussed during the lessons.

Comportamenti

lo studente potrà acquisire sensibilità alle diverse problematiche territoriali scaturite dallo studio dello stesso sistema globale.

Behaviors

The student will be able to acquire sensitivity to the various territorial problems arising from the study of the same global system.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante le lezioni,ed il successivo ricevimento,saranno valutati il grado di gestione e di organizzazione dei contenuti acquisiti,attraverso ampia discussione.

Assessment criteria of behaviors

During lectures and the subsquent reception ,the degree of management and organization of the acquired contents will be assessed through extensive discussion.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

indispensabile la costante consultazione di un buon Atlante Geografico: lo studio del territorio muove anche da una buona conoscenza dello spazio geografico; riuscire ad orientarsi secondo termini e modalità geografiche (dai punti cardinali alle aree continentali ecc).

Conoscenze di storia economica .

Prerequisites

The constant consultation of a good geographical atlas is indispensable : the study of the territory also starts from a good knowledge of the geographical space ; be able to orient oneself according to geographical terms and methods (from cardinal points to continental areas,etc).

Knowledge of economic history.

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali "partecipate" con ausilio di schemi e non di slides (per esperienza si dimostrano dispersivi).

Il ricevimento ha luogo al termine delle lezioni ed è occasione di confronto e di dibattito.  In alcuni casi può essere concordato un ulteriore ricevimento anche via email.

 

 

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • preparation of oral/written report
  • participation in discussions
  • individual study

Attendance: Not mandatory

Teaching methods:

  • Lectures
  • Task-based learning/problem-based learning/inquiry-based learning

Delivery: face to face

Attendance: Not mandatory

Learning activities:

  • attending lectures
  • preparation of oral/written report
  • participation in discussions
  • individual study

 

Teaching methods:

  • Lectures
  • Task-based learning/problem-based learning/inquiry-based learning

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Le riorganizzazioni o le trasformazioni territoriali globali e la costruzione di nuovi paesaggi post-industriali.

Il corso sarà organizzato in una breve parte istituzionale riguardante il rapporto tra globalizzazione, paesaggio,microeconomie e sviluppo sostenibile ed una parte monografica con casi di studio del docente ( saggi pubblicati)  e la loro discussione.

 

Syllabus

Global territorial reorganizations or transformations and the construction of new post-industrial landscapes.

The course will be organized in a short institutional part concerning the link between globalization, landscape, microeconomies and sustainable development and a monographic part with case studies and their discussion.

Bibliografia e materiale didattico

Materiale ( files) verrà caricato sulla classe TEAMS dedicata .

Basi istituzionali : 

Leone, U. 2007. Aree dismesse e verde urbano. Nuovi paesaggi in Italia vol 2 , Bologna : Patron.( solo alcune parti che verranno segnalate a lezione).

Semi,G. 2015 . Gentrification : tutte le città come Disneyland? Bologna : il Mulino. ( parti o sezioni che verranno segnalate a lezione).

Monografie ( solo alcune pagine):

Pasta, G. 2010. New globalization,new migrations. The reverse migration to South Florida. Pisa :Felici. (da pag. 13 a pag 30)

Pasta, G. 2010. New immigration and urban settlements patterns. The case of Texas. Pisa: Felici. ( da pag.125 a pag 132 e figure e fotografie da pag 340 a pag 359)

Tre saggi a scelta tra i seguenti :

Pasta G.

1) Mantua Humanistic Studies (2019), Mantova : Universitas Studiorum.  vol VI, Alle origini dei nuovi processi di integrazione e di segregazione territoriale : il caso della comunità italiana di Bedford (UK). pp.205-226;

2) Mantua Humanistic Studies (2019), vol VII , Nuova globalizzazione e multietnicità : i nuovi ghetti. Il caso dell'Esquilino a Roma . pp.141-164;

3) Mantua Humanistic Studies (2019), vol.VI, Globalizzazione e rinnovamento urbano. Il caso di greentrification a Berlino. pp.135-179;

4) Raccolta di studi sulle dinamiche territoriali dell 'Unione Euripea a quarant'anni dalle elezioni del Parlamento - a cura di Pasta, G.  (2020), Processi territoriali e globalizzazione : i caratteri demografici ed economici di tre capitali dell''Unione Europea negli anni della transizione post-industriale. pp.71-90;

5) ibid. (2020) , La riorganizzazione post-industriale dell?Unione Europea : gli anni novanta tra nuove forme urbane e nuove centralità. pp.35-51;

6)Mantua Humanistic Studies (2021), vol.XV, Per una geografia del post-apartheid. Neoliberismo,politiche abitative e slums. Il caso di gentrification etnica a Durban (Sudafrica). pp.247-292;

7)Mantua Humanistic Studies (2021), vol.XVIII, Sviluppo e paesaggio :il caso della peri-urbanizzazione in Sudafrica. pp.155-193;

8)Mantua Humanistic Studies (2022), vol.XIX, Ghetti e baraccopoli: il razzismo territoriale. Il caso di New York e di Rio de Janeiro. pp.5-44;

9)Mantua Humanistic Studies (2022), vol.XX, Transizione post-industriale e ristrutturazione economica ed urbana. Il ruolo transnazionale di Bilbao. pp. 109-152.

Bibliography

Main book:

.2022. La costruzione del paesaggio: globalizzazione,microeconomie e sviluppo sostenibile. Lecce: Pensa Multimedia. ( some pages or parts only)

Semi,G. 2015. Gentrification: tutte le città come Disneyland? Bologna : Il Mulino. ( some parts only )

Monographs ( some pages):

Pasta G.,New globalization,new migrations-The reverse migration to South Florida,Pisa,Felici,2010 - only pp. 13-30;

Pasta G.,New immigration and urban settlements patterns- The case of Texas,Pisa,Felici,2010 - only pp. 125-132 and pp. 340-359 with figures and photographs -;  

Three essays to be selected from the list mentioned above in italian language bibliography (see).

 

 

 

Indicazioni per non frequentanti

Il docente prevede di concordare un programma alternativo per gli studenti non frequentanti: può essere fissato un ricevimento via email.-

Non-attending students info

The lecturer plans to agreee on an alternative program for non-attending students : please send an email to inform me if you are going to be connected on streaming or not . 

Modalità d'esame

l'esame è composto da una prova orale in lingua italiana.

La prova orale consiste in un colloquio tra il candidato e il docente.

il colloquio avrà una durata media di mezz'ora.

La prova orale non è superata se il candidato mostra di non essere in grado di esprimersi in modo chiaro e di usare la terminologia corretta e se il candidato mostrerà ripetutamente una difficoltà nella capacità critica di rielaborazione dei contenuti.

Assessment methods

The exam consists of an oral discussion in english.

The interview will have an average duration of half an hour.

The oral test is not passed if the candidate shows that he is unable to express himself clearly and to use the correct terminology and if the candidate will repeatedly shows a difficulty in the critical ability to re-elaborate the contents.

Note

Le lezioni saranno tenute nel secondo semestre e presumibilmente inizieranno giovedì 2 marzo 2023 . 
Si invitano gli studenti interessati ad inviare via mail una pre-iscrizione o iscriversi al gruppo teams del corso . 
giovanni.pasta@unipi.it

 

Academic members of final exam commission : Giovanni Pasta( Presidente),Valerio Pucci,Riccardo Mazzanti.

 

 

 

 

Notes

 

Please,if interested to attend the course :send to 

giovanni.pasta@unipi.it 

an email to be registered . This mail will be very important ,according with the number of students,to organize timetable and days of the course itself.

 

Academic members of final exam commission : Giovanni Pasta,Valerio Pucci,Riccardo Mazzanti .

alternate commission: Riccardo Mazzanti,Sergio Pinna,Michela Lazzeroni.

Updated: 13/03/2023 01:24