Scheda programma d'esame
TOURISM, POLICIES AND HERITAGE MANAGEMENT
RICO MAGGI
Academic year2022/23
CoursePLANNING AND GOVERNANCE OF TOURISM SYSTEM IN MEDITERRANEAN AREA
Code001ML
Credits12
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMOM-GGR/01LEZIONI48
RICO MAGGI unimap
EVA HENNY HELENA VROEGOP unimap
MANAGEMENT CULTURALE: LA GESTIONE E LA VALORIZZAZIONE DEI BENI CULTURALIL-ART/02LEZIONI48
ANTONELLA FRESA unimap
ANDREA MUZZI unimap
ALESSANDRO TOSI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

MODULO MANAGEMENT CULTURALE

Il corso si propone di fornire agli studenti adeguate conoscenze, riferimenti e strumenti per la gestione di progetti di sviluppo turistico a base culturale. Particolare attenzione viene portata agli indirizzi delle agenzie internazionali, tra cui UNWTO, UNESCO e all'Agenda 2030 delle Nazioni Unite.

Inoltre, il corso intende fornire una panoramica di programmi, progetti e buone pratiche a livello europeo, con particolare riguardo al programma Horizon Europe per la ricerca e l'innovazione. Progetti sul tema del turismo culturale, finanziati nell'ambito del programma Horizon 2020, saranno oggetto di casi di studio.

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze relative delle problematiche legate alla gestione e valorizzazione dei beni culturali, con specifica attenzione al patrimonio artistico e museale.

Knowledge

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

The course aims to provide students with adequate knowledge, references and tools for managing cultural-based tourism development projects. Particular attention is paid to the addresses of international agencies, including UNWTO, UNESCO and the United Nations 2030 Agenda.

Furthermore, the course aims to provide an overview of programmes, projects and good practice at European level, with particular regard to Horizon 2020 research and innovation programme. Projects about cultural tourism, funded in the frame of Horizon 2020 programme will be used as case study.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

The student who successfully completes the course will be able to demonstrate a solid knowledge of the issues related to the management and enhancement of cultural heritage, with specific attention to the artistic and museum heritage.

 

MANAGEMENT AND POLICY MODULE

The aim of this course is to offer a learning experience which integrates the theoretical knowledge and practical competences acquired by the students during the first three semester of the program, complemented by teaching inputs of the professors and additional readings. Working in groups on specific projects, students with the professors as coaches, will engage in problem solving exercises and develop skills useful in a future employment in the tourism industry.

A collateral learning outcome regards language skills, given that teaching, presentations and discussion will be in English.

Modalità di verifica delle conoscenze

MODULO MANAGEMENT CULTURALE

L'apprendimento delle conoscenze verrà effettuato sulla base della prova finale e della effettiva partecipazione alle lezioni e alle attività proposte durante le esercitazioni.

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

La verifica delle conoscenze avverrà attraverso momenti di discussione in aula in relazione ai principali temi affrontati

Assessment criteria of knowledge

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

The knowledge will be assesssed on the basis of the final exam (exercise) and the actual participation in the lessons and activities proposed during the exercises.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

The assessment of knowledge will be guaranteed by discussions with students during the course

Capacità

MODULO MANAGEMENT CULTURALE

Al termine del corso lo studente avrà acquisito familiarità con le metodologie prevalenti di gestione di progetti (Project Cycle Management) in ambito culturale. 

Lo studente avrà anche sperimentato le modalità di partecipazione alla progettazione in ambito comunitario. 

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

Al termine del corso lo studente avrà acquisito competenze trasversali legate alla gestione e valorizzazione dei beni culturali

Skills

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

At the end of the course the student will have become familiar with the prevalent methodologies of project management (Project Cycle Management) in the cultural field.

The student will experiment as well the modalities of participation in the European programmes.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

At the end of the course the students will have acquired soft skills related to the management and enhancement of cultural heritage

Modalità di verifica delle capacità

MODULO MANAGEMENT CULTURALE

L'apprendimento delle conoscenze verrà effettuato sulla base della prova finale e della effettiva partecipazione alle lezioni e alle attività proposte durante le esercitazioni.

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

La verifica delle capacità avverrà attraverso momenti di discussione in aula in relazione ai principali temi affrontati

Assessment criteria of skills

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Assesssment will be made on the basis of the final exam (exercise) and the actual participation in the lessons and activities proposed during the exercises.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

The assessment of skills will be guaranteed by discussions with students during the course

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

MODULO MANAGEMENT CULTURALE

Capacità di lavorare in gruppo, familiarità con la lingua inglese, familiarità con l'analisi e l'interpretazione di casi studio.

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

Capacità di lavorare in gruppo, familiarità con l'analisi e l'interpretazione di casi studio.

Prerequisites

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Ability to work in groups, familiarity with the English language, familiarity with the analysis and interpretation of case studies.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

Ability to work in groups, familiarity with the analysis and interpretation of case studies

Teaching methods

MANAGEMENT AND POLICY MODULE

The course is distributed over 4 times two days, subdivided in teaching, guided and supervised group work, presentation and discussion

Programma (contenuti dell'insegnamento)

MODULO MANAGEMENT CULTURALE

Le attività sono articolate su lezioni sui temi della progettazione e gestione di progetti culturali nel settore turistico; sugli indirizzi prevalenti delle Agenzie internazionali (UNESCO, UNWTO); sugli obiettivi di sostenibilità dell'Agenda 2030 e sull'analisi di buone pratiche internazionali. Le lezioni sono intervallate da momenti di esercitazione per la predisposizione di un progetto e di discussione collettiva.

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

Il modulo intende avviare la comprensione del sistema dei beni culturali in Italia, mettendo a fuoco il rapporto complesso fra società dell’informazione e cultura. Nelle lezioni verranno presentati casi di studio nei quali verrà privilegiato, alla luce della storia della tutela e della conoscenza del Codice dei Beni Culturali, il ruolo delle istituzioni museali e dei monumenti all’interno delle nostre città e nelle politiche e strategie dei sistemi turistici contemporanei

Syllabus

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

The activities are divided into lessons on the themes of planning and management of cultural projects in the tourism sector; on the prevailing addresses of international agencies (UNESCO, UNWTO); on the sustainability objectives of the 2030 Agenda and on the analysis of international good practices. The lessons are interspersed with moments of practice for the preparation of a project and collective discussion.

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

 

MANAGEMENT AND POLICY MODULE

The general theme of the course is the promotion of sustainable development of a destination in view of the wellbeing of tourism workers, residents and tourists in different economic, social and cultural contexts.

Guided by the teachers, students will have to develop a strategy to promoting decent work and environmental sustainability in different destinations of the Lucca province, solving the following tasks:

  • Define the tourism segments and their behavior
  • Characterize the residents in terms of sociodemographics
  • Describe the tourism workers and their working conditions
  • Reflect on the interaction among the stakeholders in terms attitude and behavior towards the others and in their relation with the local ecosystems, identifying problems and challenges.
  • Devise the strategy in terms concrete objectives, measures and actors

 

Bibliografia e materiale didattico

Re. A., Valutare la gestione dei siti UNESCO, Celid, 2001

Re A., UNESCO Districts, Paper series "Culture at work" della Fondazione Santagata/CSS-Ebla, 2016

UNESCO, Culture: urban future; global report on culture for sustainable urban development, 2016

Cultural heritage and Cultural and Creative Industries website of the European Commission: https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/research-area/social-sciences-and-humanities/cultural-heritage-and-cultural-and-creative-industries-ccis_en (ultimo accesso 27/9/2021)

Mousavi, S.S. et al, Defining Cultural Tourism, International Conference on Civil, Architecture and Sustainable Development (CASD-2016) Dec. 1-2, 2016 London(UK)

European Commission, Good practice report towards more efficient financial ecosystems: innovative instruments to facilitate. For the cultural and creative sectors (CCS). Access to finance. https://op.europa.eu/it/publication-detail/-/publication/f433d9df-deaf-11e5-8fea-01aa75ed71a1 (ultimo accesso 27/9/2021)

European Commission, Overview of EU policies and strudies related to Entrepreneurship and innovation in cultural and creative serctors. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1c3f87fa-2e5a-11e8-b5fe-01aa75ed71a1/language-en (ultimo accesso 27/9/2021)

European Commission. Smart Specialisation Platform. https://s3platform.jrc.ec.europa.eu/ (ultimo accesso 27/9/2021)

-

Codice dei beni culturali e del paesaggio (D.Lgs. 42/2004) aggiornato (con commento)  

Un sogno fatto a Milano. Dialoghi con Orhan Pamuk intorno alla poetica del museo, a cura di L. Lombardi e M. Rossi, Milano 2018

S. Settis, Italia S.p.A. L’assalto al patrimonio culturale, Torino, Einaudi 2002

Bibliography

Re. A., Valutare la gestione dei siti UNESCO, Celid, 2001

Re A., UNESCO Districts, Paper series "Culture at work" della Fondazione Santagata/CSS-Ebla, 2016

UNESCO, Culture: urban future; global report on culture for sustainable urban development, 2016

Cultural heritage and Cultural and Creative Industries website of the European Commission: https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/research-area/social-sciences-and-humanities/cultural-heritage-and-cultural-and-creative-industries-ccis_en (last access 27/9/2021)

Mousavi, S.S. et al, Defining Cultural Tourism, International Conference on Civil, Architecture and Sustainable Development (CASD-2016) Dec. 1-2, 2016 London(UK)

European Commission, Good practice report towards more efficient financial ecosystems: innovative instruments to facilitate. For the cultural and creative sectors (CCS). Access to finance. https://op.europa.eu/it/publication-detail/-/publication/f433d9df-deaf-11e5-8fea-01aa75ed71a1 (last access 27/9/2021)

European Commission, Overview of EU policies and strudies related to Entrepreneurship and innovation in cultural and creative serctors. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1c3f87fa-2e5a-11e8-b5fe-01aa75ed71a1/language-en (last access 27/9/2021)

European Commission. Smart Specialisation Platform. https://s3platform.jrc.ec.europa.eu/ (last access 27/9/2021)

-

Codice dei beni culturali e del paesaggio (D.Lgs. 42/2004) aggiornato (con commento)  

Un sogno fatto a Milano. Dialoghi con Orhan Pamuk intorno alla poetica del museo, a cura di L. Lombardi e M. Rossi, Milano 2018

S. Settis, Italia S.p.A. L’assalto al patrimonio culturale, Torino, Einaudi 2002

Assessment methods

MANAGEMENT AND POLICY MODULE

The assessment of knowledge will consist of 5 evaluations, one for each of the four intermediate presentations of the group work, and one for the final presentation. Grades will combine group performance and individual participation during work and discussions

Updated: 29/09/2022 16:15