Scheda programma d'esame
LINGUA TEDESCA 1
MARIANNE HEPP
Anno accademico2020/21
CdSLINGUE, LETTERATURE E FILOLOGIE EURO - AMERICANE
Codice1126L
CFU9
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettoreTipoOreDocente/i
LINGUA TEDESCA 1L-LIN/14LEZIONI54
MARIANNE HEPP unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Überblick über "Stil" als wissenschaftliches und kulturelles Phänomen in der deutschen Sprache

(Sguardo d'insieme sullo "stile" come fenomeno scientifico e culturale nella lingua e cultura tedesca)

Knowledge

Overview of "style" as a scientific (stylistics) and cultural phenomenon in the German language

Modalità di verifica delle conoscenze

Seminararbeit und mündliche Prüfung

La prova d'esame consiste in una relazione scritta (in tedesco) che approfondisce un tema nella prospettiva degli argomenti trattati nel corso. Prima della stesura, lo studente è tenuto a concordare l'argomento della relazione con uno dei docenti del corso. La relazione è propedeutica al colloquio orale che verterà sui contenuti del corso.

Assessment criteria of knowledge

Seminar paper and oral examination

The examination consists of a written report (in German) that explores a topic from the perspective of the topics covered in the course. Before writing the paper, the student must agree on the topic of the paper with one of the course lecturers. The report is preparatory to the oral interview, which will focus on the course content.

Capacità

Lo studente sarà in gradodi svolgere un' analisi autonoma dei materiali disponibili relativi alla didattica della lingua e della letteratura tedesca.

Skills

The student will be able to carry out an independent analysis of available materials relating to the didactics of German language and literature.

Modalità di verifica delle capacità

Lo studente dovrà preparare e presentare una relazione scritta che riporti i risultati dell'attività di progetto

Assessment criteria of skills

The student has to prepare and submit a written report on the results of the project activity.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Certificato tedesco livello B2 (lettorato, CLI) per la partecipazione al corso

Per partecipare all`esame LIN1: certificato tedesco livello B2+ (lettorato, CLI)

Per partecipare all`esame LIN2: certificato tedesco livello C1   (lettorato, CLI)

 

Prerequisites

German level B2 certificate for the partecipation at the course

To take part in the LIN1 exam: German certificate level B2+ (CLI)

To take part in the LIN2 exam: German certificate level C1 (CLI)

Indicazioni metodologiche

Seminar mit aktiver Beteiligung der Studenten (Referate, Seminararbeiten, Diskussion)

Lezioni di taglio sia frontale che seminariale

Teaching methods

Seminar with active participation of the students (presentations, seminar papers, discussion)

Frontal and seminar lessons

Programma (contenuti dell'insegnamento)

 Stil und Stilistik

Mit dem Begriff "Stil" werden unterschiedlichste Verwendungsweisen der Sprache erfasst. Maßgebliche Basis ist eine vorhandene Auswahlmöglichkeit an sprachlichen Mitteln. Die Auswahl ist von der Textsorte und von der Funktion des Textes abhängig. Die Verwendungsweise sprachlicher Mittel in einem bestimmten Kommunikationsbereich entsprechen charakteristischen gesellschaftlichen Funktion, die sich historisch ändern. Im Kurs werden verschiedene Funktionalstile Vergleich betrachtet: Stil der Wissenschaftssprache, der Publizistik und Presse, des institutionellen Verkehrs (Amtsstil),  der Alltagsrede, usw. Die Phänomene werden im Bereich der Großgruppe "Alltagstexte" vorgestellt und exemplarisch mit "parallelen" Vorkommen in literarischen Texten verglichen.

Syllabus

Style and stylistics

The term "style" covers a wide range of uses of the language. The decisive basis is an existing choice of linguistic means. The selection depends on the type of text and the function of the text. The ways in which linguistic means are used in a particular area of communication correspond to characteristic social functions that have changed historically. In the course different functional styles are compared: Style of scientific language, journalism and press, institutional traffic (official style), everyday speech, etc.The phenomena will be presented in the area of the large group "everyday texts" and compared exemplarily with "parallel" occurrences in literary texts.

Bibliografia e materiale didattico
  1. La bibliografia è intesa come indicazione di massima per le scelte individuali da effettuare per i lavori seminariali.

Aristoteles: Rhetorik. Reclam, Stuttgart 1999 (o altra edizione).

Baumgarten, Hans: Compendium Rhetoricum - Die wichtigsten Stilmittel. Vandenhoeck&Ruprecht, Göttingen 1998.

Eroms, Hans Werner: Stil und Stilistik. Eine Einführung. Erich Schmidt Verlag Berlin 2007.

Fandrych, Christian / M. Thurmair: Textsorten im Deutschen. Linguistische Analysen aus sprachdidaktischer Sicht. Stauffenburg, Tübingen 2011.

Harjung, J. Dominik: Lexikon der Sprachkunst. Die rhetorischen Stilformen. Beck, München 2000.

Hepp, Marianne: Merkmale der Poetizität am Vergleich von ausgewählten Alltagstextsorten und ihren literarischen Widerspiegelungen. In Dobstadt, Michael / Foschi Albert, Marina (Hrsg.): Poetizität interdisziplinär. Villa Vigoni editore, Lovena di Menaggio: 207-226. (disponibile online: file:///C:/Users/Marianne/Desktop/Publikationen%2001.03.2020/2019%20Merkmale%20der%20Poetizität%20-%20Hepp.pdf)

George Lakoff/Mark Johnson: Leben in Metaphern. Konstruktion und Gebrauch von Sprachbildern. Carl-Auer-Systeme-Verlag, Heidelberg 2003.

Moenninghoff, Burkhard: Stilistik. Reclam, Stuttgart 2009.

Reiners, Ludwig: Stilfibel. Der sichere Weg zum guten Deutsch. dtv München 2009.

Plett, Heinrich F.: Einführung in die rhetorische Textanalyse. Hamburg, Buske 2016.

Schneider, Wolf: Deutsch für junge Profis. Wie man gut und lebendig schreibt. Rowohlt, Reinbek bei Hamburg 2020.

Sowinski, Bernhard: Stilistik. Stuttgart, Metzler 1999.

Bibliography

 

 

Indicazioni per non frequentanti

Programma e modalità di esame identiche a quelli dei frequentanti

Tesina (Seminararbeit) e esame finale

I non frequentanti sono tenuti a leggere tutti i titoli in bibliografia e a concordare il programma d'esame con la docente del corso.

Non-attending students info

The same programme and examination methods as those applied to participants

Written term paper and final oral exam

Non-attenders are required to read all the titles in the bibliography and to agree the examination programme with the course lecturer.

Modalità d'esame

Parte dell`esame orale: presentazione della relazione scritta (Seminararbeit) e colloquio d'esame sul corso intero.

Assessment methods

Part of the oral examination: presentation of the written report and examination interview on the entire course.

Stage e tirocini

nessuno stage programmato

Work placement

no internship planned

Altri riferimenti web

Link per il corso:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a47e744ca7eb149389ec733a2f0af5040%40thread.tacv2/conversations?groupId=89bbfae7-2ada-451c-932d-ebee1a13cf2b&tenantId=c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1

Additional web pages

Course links:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a47e744ca7eb149389ec733a2f0af5040%40thread.tacv2/conversations?groupId=89bbfae7-2ada-451c-932d-ebee1a13cf2b&tenantId=c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1

Note

Il corso si svolgerà nel primo semestre.

 

Inizio lezioni: mart. 22 settembre, ore 12:00 

Orario del corso:

lun. 16:00-17:30

mart. 12:00-13:30

merc. 17:45.19:15

Notes

The course will take place in the first semester.

Classes begin: Tue. 22 September, 12:00

Course hours

Mon. 16:00-17:30

Tues. 12:00-13:30

Wed. 17:45.19:15

Ultimo aggiornamento 03/02/2021 22:07