Scheda programma d'esame
LETTERATURA INGLESE A
ROBERTA FERRARI
Anno accademico2021/22
CdSLINGUE, LETTERATURE E FILOLOGIE EURO - AMERICANE
Codice1101L
CFU9
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LETTERATURA INGLESEL-LIN/10LEZIONI54
ROBERTA FERRARI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Alla fine del corso lo studente avrà acquisito una piena conoscenza:

- del dibattito teorico sull'intertestualità, la sua fenomenologia e le sue funzioni;

- dei contesti culturali e letterari del Modernismo e del Postmodernismo;

- dell'intertestualità shakespeariana in opere moderniste e postmoderne;

- delle metodologie di analisi dei testi poetici, narrativi e drammatici;

- del dibattito teorico in ambito letterario e culturale dall'inizio del ventesimo secolo al presente. 

Knowledge

At the end of the course the student will possess a thorough knowledge of:

  • the theoretical debate around intertextuality, its phenomenology and functions;
  • the cultural and literary contexts of Modernism and Postmodernism;
  • Shakespearean intertextuality in Modernist and Postmodernist works;
  • the methodologies of analysis of poetic, narrative, and dramatic texts;
  • the cultural and literary theoretical debate from the early 20th century to the present.

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze acquisite saranno verificate attraverso:

- una presentazione orale in classe e un saggio scritto che attesteranno sia il raggiungimento di specifiche conoscenze delle teorie e delle pratiche dell'intertestualità, con particolare riferimento a testi modernisti e postmoderni, sia la capacità di discutere questioni critiche e teoriche in un determinato contesto; 

- un esame orale finale in cui gli studenti dovranno dimostrare una buona conoscenza delle teorie critiche in ambito letterario e culturale; dovranno anche saper illustrare e analizzare una serie di opere primarie appartenenti a generi e periodi diversi della letteratura inglese e discutere le letture secondarie basate su vari approcci critici.

 

 

  • a final oral exam in which students will have to demonstrate a good knowledge of cultural and literary theories; they will also be expected to illustrate and analyse primary sources belonging to various genres and periods of English literature and to discuss secondary sources providing different critical approaches.  

 

Assessment criteria of knowledge

Acquired knowledge will be assessed through:

  • an oral report in class and a written paper which will verify the acquisition of specific knowledge and understanding of intertextuality theories and practices, with a specific focus on Modernist and Postmodernist works, as well as the capability to discuss specific critical and theoretical issues in context;
  • a final oral exam in which students will have to demonstrate a good knowledge of cultural and literary theories; they will also be expected to illustrate and analyse primary sources belonging to various genres and periods of English literature and to discuss secondary sources providing different critical approaches.  
Capacità

Alla fine del corso gli studenti saranno in grado di: 

- applicare strumenti teorico-metodologici avanzati all'analisi di testi poetici, narrativi e drammatici;

- leggere, analizzare e discutere oralmente saggi critici o teorici riguardanti questioni letterarie e culturali variamente connesse con i temi centrali del corso;

- contestualizzare testi letterari all'interno del background culturale e letterario del Modernismo e del Postmodernismo nell'arco del ventesimo secolo;

- progettare e scrivere un testo argomentativo in inglese su uno degli argomenti del corso;

- raccogliere e interpretare dati;

- comunicare oralmente e per iscritto le loro conclusioni, e la conoscenza e il razionale che le supportano, in modo chiaro e non ambiguo;

- commentare vari aspetti del testo letterario;

- illustrare e descrivere argomenti letterari e culturali. 

Skills

At the end of the course  students will be able to:

  • apply advanced methodological and theoretical tools to the analysis of poetic, narrative, and dramatic texts;
  • read, analyse and report orally on critical or theoretical essays concerning literary and cultural issues variously connected with the central topics of the course;
  • contextualise literary texts within the cultural and literary background of Modernism and Postmodernism in the 20th century;
  • plan and write an argumentative essay in English on one of the topics of the course;
  • gather and interpret relevant data;
  • communicate, both orally and in written form, their conclusions, and the knowledge and rationale underpinning them, in a clear and unambiguous way;
  • comment on various aspects of literary texts;
  • illustrate and discuss literary and cultural topics. 
Modalità di verifica delle capacità

Agli studenti sarà richiesto di preparare una presentazione orale in inglese basata su un saggio critico concernente uno degli argomenti del corso.

Dovranno anche scrivere un saggio in inglese (tra le 2500 e le 3000 parole) discutendo uno degli argomenti del corso.

L'esame orale finale verificherà la capacità di commentare vari aspetti del testo letterario, di usare strumenti appropriati  al fine di indagare specifiche questioni testuali e di illustrare e discutere argomenti letterari e culturali.  

Assessment criteria of skills

Students will be required to prepare an oral report in English based on a critical essay dealing with one of the topics of the course. 

Students will also be asked to write a paper in English (2500 to 3000 words) discussing one of the course topics. 

The final oral exam will test the students' capacity to comment on various aspects of literary texts, to use appropriate tools to deal with specific textual questions, as well as to illustrate and discuss literary and cultural topics.  

Comportamenti

Il corso intende preparare ad affrontare prove orali e scritte, a discutere e negoziare significati, a supportare o controbattere posizioni critiche. 

Gli studenti dovranno anche dimostrare di sapere usare consapevolmente e in maniera trasparente i dati (bibliografia e materiale online). 

Behaviors

The course aims at preparing students to be able to manage both oral and written work, to discuss and negotiate meanings, to support and/or disclaim critical positions.

They will also be expected to handle data (bibliography and online materials) in a transparent, responsible way.

Modalità di verifica dei comportamenti

La capacità di comunicare, negoziare e discutere significati sarà verificata durante la presentazione orale, momento in cui si testerà anche quella di supportare o controbattere una certa posizione critica. 

Il saggio scritto verificherà la maturità nell'uso dei dati in modo responsabile e trasparente. 

Assessment criteria of behaviors

The students' communicative skills, as well as their capacity to negotiate and discuss meanings, will be tested during the oral report, which will also show their skill in supporting or disclaiming a critical position. 

The maturity in handling data in a responsible way will be mainly tested through the written paper. 

 

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Il livello di conoscenza della lingua inglese dovrà essere adeguato per permettere di seguire le lezioni, fare una presentazione orale e scrivere un saggio accademico.

Si richiede anche una conoscenza approfondita della letteratura inglese dalle origini al contemporaneo.

Prerequisites

Students are expected to possess an adequate level of English to be able to follow lectures, discuss literary topics, make an oral presentation, and write an essay in English. 

Students are also expected to already possess a sound knowledge of English literary history from its origins to the contemporary.

Indicazioni metodologiche

Il corso consisterà in lezioni frontali, ma la discussione in classe sarà fortemente incoraggiata. L'ultima parte del semestre sarà dedicata alle presentazioni orali. 

Pagina elearning del corso: la pagina sarà usata per condividere materiali (testi primari e secondari; materiale per l'oral report e il saggio scritto; informazioni su orari, scadenze, ecc.)

Interazione studente/docente: ricevimento settimanale; posta elettronica. 

Teaching methods

Teaching will mainly consist in lectures, but class discussion will be strongly encouraged; the last part of the semester will be devoted to oral reports.

Elearning page of course: the course page on the elearning platform will be used to share materials (primary and secondary texts; material for oral report and written paper, information about timetables, deadlines, etc...).

Teacher/student interaction: weekly office hours; email.

Language of course: English

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso si compone di due moduli distinti:  

Modulo A: 54 ore frontali, : O O O That Shakespearean Rag: Shakespearean Intertextuality in Modernism and Postmodernism

Module B lavoro dello studente: lista di testi primari e secondari 

 

MODULO A:

Il corso intende introdurre lo studente alla letteratura del ventesimo secolo attraverso lo studio di alcuni testi poetici, narrativi e drammatici dal Modernismo al Postmodernismo. In particolare, l'analisi si concentretà sull'intertestualità, la sua fenomenologia e le sue funzioni. In questo contesto, Shakespeare sarà considerato come figura fondamentale, la cui vita e le cui opere appaiono fittamente intrecciate nella trama dei testi modernisti e postmoderni. 

MODULE B

Il Modulo B consiste in una serie di letture primarie e secondarie da contestualizzare nel panorama della storia letteraria e culturale inglese. 

Syllabus

This course consists of two different modules:

 

Module A: 54 class hours, : O O O That Shakespearean Rag: Shakespearean Intertextuality in Modernism and Postmodernism

 

Module B independent work: list of primary and secondary sources 

 

MODULE A:

The course intends to introduce students to 20th-century literature through the study of some poetic, narrative, and dramatic texts from Modernism to Postmodernism. In particular, analysis will concentrate on intertextuality, its phenomenology and functions. In this context, Shakespeare will be considered as a privileged touchstone, whose life and works appear tightly knit into the very texture of Modernist and Postmodernist works.

 

MODULE B

Module B consists of a list of readings to be contextualized within the panorama of English Literary and Cultural History.

 

Bibliografia e materiale didattico

MODULO A

a/ Testi primari

  • S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock and The Waste Land/La terra desolata (1922), introduzione, traduzione e note di Alessandro Serpieri, Milano, Rizzoli, 1982.
  • James Joyce, Ulysses (selected episodes), any edition; tr. it. a cura di Enrico Terrinoni, Ulisse, Newton Compton, 2012.
  • Tom Stoppard, Rosencrantz and Guildenstern are Dead (any edition)
  • William Shakespeare, Hamlet and The Tempest, any edition.

 

b/ Testi secondari

  • S. Eliot, “Tradition and the Individual Talent”; “Ulysses, Order and Myth”; “Hamlet”, any edition.
  • Russell E. Murphy, A Critical Companion to T.S.Eliot, Facts on File, New York 2007 (Biography, pp. 1-30; “The Waste Land”, pp 424-483).
  • Jennifer Levine, “Ulysses”, in The Cambridge Companion to James Joyce, by Derek Attridge, CUP, 2004, pp. 122-148.

 

Teoria

Jesús Martínez Alfaro, ‘Intertextuality: Origins and Development of the Concept’, Atlantis , Vol. 18, No. 1/2 (Junio - Diciembre 1996), pp. 268-285.

Michail Bachtin, ‘The Problem of Speech Genres’, in Id., Speech Genres and Other Essays, Austin, University of Texas Press, 1986, pp. 60-102.

Roland Barthes, ‘The Death of the Author’, in Id., Image, Music, Text, London, Fontana, 1977, pp. 142-148.

 

MODULO B

STUDENTI CHE SOSTENGONO L'ESAME PER LA PRIMA VOLTA

Testi primari:

Thomas KydThe Spanish Tragedy, any edition.

Thomas Love Peacock, Nightmare Abbey, ed. by Lisa Vargo, Peterborough, Broadview, 2007. Also retrievable at http://www.gutenberg.org/ebooks/9909

W.B. Yeats, "Easter 1916" and "Sailing to Byzantium", any edition.

Flann O’Brien, At Swim-Two Birds, any edition.

Caryl ChurchillTop Girls, any edition.

 

Testi secondari:

Molly Smith, "The Theater and the Scaffold: Death as Spectacle in The Spanish Tragedy", Studies in English Literature. 1500-1900, Vol. 32, no. 2 (Spring 1992), pp. 217-232. 

James Mulvihill, "Peacock's Nightmare Abbey and the 'Shapes' of Imposture." Studies in Romanticism, Vol. 34 (1995), pp. 553-68.

George Bornstein, "Yeats and Romanticism" and Daniel Albright "Yeats and Modernism", in M. Howes and J. Kelly (eds), The Cambridge Companion to W.B. Yeats, CUP, 2009, pp. 19-35 and 59-76.

Roberta Ferrari, La scrittura come travestimento dell’io. La narrativa di Flann O’Brien, Pisa, ETS, 1995.

Mary Luckhurst, Caryl Churchill, London, Routledge, 2014: "5. Key Production: Top Girls" (85-105).

Darren L. GobertThe Theatre of Caryl Churchill, London, Bloomsbury, 2014: "1. Churchill's Landscapes" (1-19)

 

 

Storia della letteratura/Teoria della letteratura e della cultura

Peter Barry, Beginning Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory, Manchester and New York, Manchester UP, 20092.

 


STUDENTI CHE SOSTENGONO L'ESAME PER LA SECONDA VOLTA
 

Testi primari

Thomas Nashe, The Unfortunate Traveller, in P. Salzman, Elizabethan Prose Fiction, O.U.P., World’s Classics.

Oliver Goldsmith, She Stoops to Conquer, any edition.

Robert Browning, “Porphyria’s Lover” – “My Last Duchess”, any edition.

Oscar Wilde, The Importance of Being Earnest, any edition.

 

Testi secondari:

L. Andersen, “Anti-Puritanism, Anti-Popery, and Gallows Rhetoric in Thomas Nashe’s The Unfortunate Traveller”, The Sixteenth Century Journal, Vol. 35, No. 1 (Spring, 2004), pp. 43-63 URL: http://www.jstor.org/stable/20476837

Earl G. Ingersoll, "Lacan, Browning and the Murderous Voyeur: 'Porphyria's Lover' and 'My Last Duchess", Victorian Poetry, Vol. 28, No. 2 (Summer 1990), pp. 151-157 http://www.jstor.org/stable/pdfplus/40002164.pdf

James Philips, “She Stoops to Conquer: The Stakes of Shame and the Prospects of Politeness”, ELH, Vol. 87, Number 4, Winter 2020, pp. 999-1023 https://muse.jhu.edu/article/774676/pdf

Sarah Balkin, “Realizing personality in The Importance of Being Earnest”, Modern Drama, Vol. 59, Number 1, Spring 2016, pp. 26-48. https://muse.jhu.edu/article/611631/pdf

Bibliography

MODULE A

a/ Primary sources

  • T.S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock (any edition) and The Waste Land/La terra desolata (1922), introduzione, traduzione e note di Alessandro Serpieri, Milano, Rizzoli, 1982.
  • James Joyce, Ulysses, selected episodes (any edition); tr. it. a cura di Enrico Terrinoni, Ulisse, Newton Compton, 2012.
  • Tom Stoppard, Rosencrantz and Guildenstern are Dead (any edition)
  • William Shakespeare, Hamlet and The Tempest (any edition).

 

b/ Secondary sources

  • T.S. Eliot, “Tradition and the Individual Talent”; “Ulysses, Order and Myth”; “Hamlet” (any edition).
  • Russell E. Murphy, A Critical Companion to T.S.Eliot, Facts on File, New York 2007 (Biography, pp. 1-30; “The Waste Land”, pp 424-483).
  • Jennifer Levine, “Ulysses”, in Derek Attridge (ed.), The Cambridge Companion to James Joyce, CUP, 2004, pp. 122-148.

 

Theory

Jesús Martínez Alfaro, ‘Intertextuality: Origins and Development of the Concept’, Atlantis , Vol. 18, No. 1/2 (Junio - Diciembre 1996), pp. 268-285.

Michail Bachtin, ‘The Problem of Speech Genres’, in Id., Speech Genres and Other Essays, Austin, University of Texas Press, 1986, pp. 60-102.

Roland Barthes, ‘The Death of the Author’, in Id., Image, Music, Text, London, Fontana, 1977, pp. 142-148.

Further criticism will be suggested in class.

 

MODULE B

 

STUDENTS WHO HAVE NEVER TAKEN THIS EXAM

Primary sources:

Thomas KydThe Spanish Tragedy, any edition.

Thomas Love Peacock, Nightmare Abbey, ed. by Lisa Vargo, Peterborough, Broadview, 2007. Also retrievable at http://www.gutenberg.org/ebooks/9909

W.B. Yeats, "Easter 1916" and "Sailing to Byzantium", any edition.

Flann O’Brien, At Swim-Two Birds, any edition.

Caryl ChurchillTop Girls, any edition.

 

Secondary sources:

Molly Smith, "The Theater and the Scaffold: Death as Spectacle in The Spanish Tragedy", Studies in English Literature. 1500-1900, Vol. 32, no. 2 (Spring 1992), pp. 217-232. 

James Mulvihill, "Peacock's Nightmare Abbey and the 'Shapes' of Imposture." Studies in Romanticism, Vol. 34 (1995), pp. 553-68.

George Bornstein, "Yeats and Romanticism" and Daniel Albright "Yeats and Modernism", in M. Howes and J. Kelly (eds), The Cambridge Companion to W.B. Yeats, CUP, 2009, pp. 19-35 and 59-76.

Roberta Ferrari, La scrittura come travestimento dell’io. La narrativa di Flann O’Brien, Pisa, ETS, 1995.

Mary Luckhurst, Caryl Churchill, London, Routledge, 2014: "5. Key Production: Top Girls" (85-105).

Darren L. GobertThe Theatre of Caryl Churchill, London, Bloomsbury, 2014: "1. Churchill's Landscapes" (1-19) Retrievable at https://www.dramaonlinelibrary.com/encyclopedia-chapter?docid=b-9781408166390&tocid=b-9781408166390-chapter1&st=the+theatre+of+caryl+churchill#b-9781408166390-171

 

Literary history/Literary and cultural Theory:

Peter Barry, Beginning Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory, Manchester and New York, Manchester UP, 20092.

 


STUDENTS WHO HAVE ALREADY TAKEN THIS EXAM

 

Primary sources:

Thomas Nashe, The Unfortunate Traveller, in P. Salzman, Elizabethan Prose Fiction, O.U.P., World’s Classics.

Oliver Goldsmith, She Stoops to Conquer, any edition.

Robert Browning, “Porphyria’s Lover” – “My Last Duchess”, any edition.

Oscar Wilde, The Importance of Being Earnest, any edition.

 

Secondary sources:

J. L. Andersen, “Anti-Puritanism, Anti-Popery, and Gallows Rhetoric in Thomas Nashe’s The Unfortunate Traveller”, The Sixteenth Century Journal, Vol. 35, No. 1 (Spring, 2004), pp. 43-63 URL: http://www.jstor.org/stable/20476837

Earl G. Ingersoll, "Lacan, Browning and the Murderous Voyeur: 'Porphyria's Lover' and 'My Last Duchess", Victorian Poetry, Vol. 28, No. 2 (Summer 1990), pp. 151-157 http://www.jstor.org/stable/pdfplus/40002164.pdf

James Philips, “She Stoops to Conquer: The Stakes of Shame and the Prospects of Politeness”, ELH, Vol. 87, Number 4, Winter 2020, pp. 999-1023 https://muse.jhu.edu/article/774676/pdf

Sarah Balkin, “Realizing personality in The Importance of Being Earnest”, Modern Drama, Vol. 59, Number 1, Spring 2016, pp. 26-48. https://muse.jhu.edu/article/611631/pdf

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti sosterranno l'esame in un'unica soluzione orale (Modulo A + Modulo B, comprensivo di tutti i testi primari e secondari), a partire dalla sessione invernale (gennaio-febbraio 2022). 

Non-attending students info

Students who cannot attend classes will necessarily take an oral exam (Module A + B together), starting from the winter session (January – February 2022).

Modalità d'esame

Modulo A: 

- presentazione orale (1/3)

- saggio scritto  (1/3)  (il saggio deve essere consegnato almeno 10 giorni prima dell'inizio dell'appello)

Modulo B:

esame orale finale in inglese (1/3) in cui si discuteranno i testi primari analizzandoli da un punto di vista stilistico, tematico e linguistico, e contestualizzandoli all'interno della letteratura e della cultura del periodo a cui appartengono. 

Work placement

Module A will be assessed through an evaluation of the oral presentation (1/3) and of the written paper (1/3).

Written papers must be submitted at least ten days before the oral exam.

Module B will be assessed by an oral examination in English (1/3), during which students will be expected to discuss the primary sources by analyzing them from a stylistic, thematic and linguistic point of view, as well as by contextualizing them within their literary period.  

Additional web pages

TEAM DEL CORSO

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1YrVRsEQkUWhw2CGTXvRoPIHbMzPScWSAvsQzZ8SU341%40thread.tacv2/conversations?groupId=48f175d3-db81-48a7-be05-e4436c30efd0&tenantId=c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1

Note

NB:  IL CORSO SI TIENE NEL PRIMO SEMESTRE - INIZIO LEZIONI 20 settembre 2020

ORARIO delle LEZIONI

Lun 10.15-11.45 Ricci 4

Mar 10.15-11.45 Curini A4

Gio 10.15-11.45 Ricci 10

 

LINGUA DEL CORSO: INGLESE

PER VISUALIZZARE IL PROGRAMMA CARICARE LA PAGINA IN LINGUA INGLESE  

 

THE COURSE WILL BE HELD IN THE FIRST SEMESTER, STARTING on 20th SEPTEMBER 2021. 

TIMETABLE

Mon 10.15-11.45 Ricci 4

Tue 10.15-11.45 Curini A4

Thu 10.15-11.45 Ricci 10

 

COURSE LANGUAGE: ENGLISH

PLEASE CLICK ON THE BRITISH FLAG TO VISUALIZE 

Commissione d'esame

PRESIDENTE: Roberta Ferrari

MEMBRI:  Laura Giovannelli,  Paolo Bugliani

SUPPLENTI: Nicoletta Caputo, Sara Soncini

Ultimo aggiornamento 03/12/2021 10:55