Scheda programma d'esame
STORIA DELLA RETORICA CLASSICA
GIANFRANCO AGOSTI
Anno accademico2022/23
CdSFILOLOGIA E STORIA DELL'ANTICHITA'
Codice622LL
CFU6
PeriodoSecondo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
STORIA DELLA RETORICA CLASSICAL-FIL-LET/05LEZIONI36
GIANFRANCO AGOSTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso propone l’acquisizione di competenze di base nello studio della retorica e del suo ruolo nell'educazione superiore antica; di adeguate conoscenze dei sistemi tecnici nel loro sviluppo storico e della capacità di leggere criticamente e filologicamente i testi di retorica.

Knowledge

The course provides students with basic skills in the study of rhetoric and its role in ancient higher education as part of the intellectual life of Graeco-Roma élites; with adequate knowledge of rhetorical techniques and ancient teaching methods in their historical development; and with the ability to properly read rhetorical texts.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze si svolgerà attraverso un unico esame orale al termine del corso.

Assessment criteria of knowledge

The acquisition of knowledge will be verified by a single oral examination at the end of the course.

Capacità

Al termine del corso gli studenti saranno in grado di svolgere ricerche sui testi della retorica antica, di analizzare le fonti e di inquadrare i materiali nello sviluppo storico della disciplina.

Skills

At the end of the course students will be able to do proper research on ancient texts related to rhetoric and teaching, to analyse the sources and to read them into the wider context of the historical development of rhetoric in antiquity.

Modalità di verifica delle capacità

Le capacità saranno guidate attraverso la discussione interattiva sui testi durante le lezioni e verificate nell’esame orale finale.

Assessment criteria of skills

Skills will be tested through interactive discussion of texts during the lectures and verified in the final oral examination. Tests are not planned during the course, but the final grading will duly take into account the level of participation of the students.

Comportamenti

Gli studenti potranno acquisire sensibilità critica per i problemi specifici dei testi di retorica antica e per l’opera di Libanio.

Behaviors

Students will become fully familiar with the specific features and problems of ancient rhetorical texts as well as with Libanius’ œuvre.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante le lezioni verrà sollecitata la partecipazione degli studenti alle problematiche relative ai passi letti in aula.

Assessment criteria of behaviors

Students will be invited to actively participate to the lessons and to discuss Greek and Latin texts proposed.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Adeguata conoscenza delle lingue greca e latina e competenze filologiche di base acquisite al termine del corso di laurea triennale

Prerequisites

Good knowledge (average to high) of Greek and Latin, and basic philological skills.

Co-requisites

N/A

Prerequisites for further study

N/A

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali con il supporto di ppt e tecnologie multimediali adeguate, interattive e partecipate; esercitazioni di lettura di apparati critici. Approfondimenti bibliografici su singoli temi saranno assegnati sulla base degli interessi e delle richieste degli studenti.

I materiali didattici (testi critici) saranno messi a disposizione dal docente in formato PDF sulla pagina Moodle del corso.

Teaching methods

Lectures with the support of slides and appropriate multimedia technologies, open to discussion and exchange both with the lecturer and peer-to-peer. Further bibliographical insights into individual topics will be provided on the basis of students' interests and demands.

Teaching materials (critical editions of Libanius) will be made available by the lecturer in PDF format (in the Moodle page of the course).

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Alla scuola di Libanio: l’insegnamento della retorica nel IV secolo d.C. Attraverso la lettura dell’autobiografia (or. 1), verrà analizzata la produzione retorica di Libanio considerata nel più ampio contesto del sistema educativo del IV secolo.

Syllabus

The school of Libanius: the teaching of rhetoric in the 4th century CE. Through the reading of the so-called autobiography (or. 1), Libanius' rhetorical production will be analysed in the broader context of the 4th CE educational systems.

Bibliografia e materiale didattico

- Letture ai fini dell’esame:

  • 1) J. Stenger, Education in Late Antiquity. Challenges, Dynamism, and Reinterpretation, 300–550 CE, Oxford, OUP 2002, pp. 17-56 (cap. 1 “Educational Communities”) e 141-187 (cap. 4 “The Life of the Paideia”)
  • 2) G.A. Kennedy, Greek Rhetoric under Christian Emperors, Princeton, Princeton Univ. Press 1983, pp. 1-179
  • 3) R. Cribiore, The Rhetorical Context: Tradition and Opportunities, in L. Van Hoof (ed.), Libanius: a Critical Introduction, Cambridge, CUP 2014, pp. 59-78
  • 4) A. Marcone, Tarda Antichità. Profilo storico e prospettive storiografiche, Roma, Carocci 2020

 

- Lettura integrale, con traduzione, di Libanio, or. 1 (in aula saranno analizzati passi scelti):

[Edizioni di riferimento:

  1. Foerster, Libanius, Opera, 12 voll., Leipzig 1903–27 (Hildesheim 1963)
  2. Martin, P. Petit, Libanios Discours Tome I: Autobiographie, Paris 1979

A.F. Norman, Libanius’ Autobiography (Oration I), London 1965

Libanius: Autobiography and Selected Letters, 2 vols. Loeb, Cambridge Mass. 1992]

 

Il testo in edizione critica e altri brani greci e latini che costituiscono parte integrante del programma d’esame saranno messi a disposizione sulla pagina Moodle del corso.

Altri sussidi bibliografici relativi a singoli temi e testi saranno indicati nel corso delle lezioni.

Bibliography

- Core readings for the final exam:

  • 1) J. Stenger, Education in Late Antiquity. Challenges, Dynamism, and Reinterpretation, 300–550 CE, Oxford, OUP 2022, pp. 17-56 (cap. 1 “Educational Communities”) e 141-187 (cap. 4 “The Life of the Paideia”)
  • 2) G.A. Kennedy, Greek Rhetoric under Christian Emperors, Princeton, Princeton Univ. Press 1983, pp. 1-179
  • 3) R. Cribiore, The Rhetorical Context: Tradition and Opportunities, in L. Van Hoof (ed.), Libanius: a Critical Introduction, Cambridge, CUP 2014, pp. 59-78

 

- Complete reading, with translation, of Libanius, or. 1 (selected passages will be analysed in the course):

[Reference editions:

  1. Foerster, Libanius, Opera, 12 voll., Leipzig 1903–27 (Hildesheim 1963)
  2. Martin, P. Petit, Libanios Discours Tome I: Autobiographie, Paris 1979

A.F. Norman, Libanius’ Autobiography (Oration I), London 1965

Libanius: Autobiography and Selected Letters, 2 vols. Loeb, Cambridge Mass. 1992]

 

The critical edition of Libanius’ speech and other Greek and Latin select texts that form an integral part of the examination programme will be made available on the course's Moodle page.

Indicazioni per non frequentanti

- Letture ai fini dell’esame:

  • 1) J. Stenger, Education in Late Antiquity. Challenges, Dynamism, and Reinterpretation, 300–550 CE, Oxford, OUP 2022
  • 2) G.A. Kennedy, Greek Rhetoric under Christian Emperors, Princeton, Princeton Univ. Press 1983
  • 3) R. Cribiore, The Rhetorical Context: Tradition and Opportunities, in L. Van Hoof (ed.), Libanius: a Critical Introduction, Cambridge, CUP 2014, pp. 59-78
  • 4) A. Marcone, Tarda Antichità. Profilo storico e prospettive storiografiche, Roma, Carocci 2020

 

- Lettura integrale, con traduzione, di Libanio, or. 1 (in aula saranno analizzati passi scelti):

[Edizioni di riferimento:

  1. Foerster, Libanius, Opera, 12 voll., Leipzig 1903–27 (Hildesheim 1963)
  2. Martin, P. Petit, Libanios Discours Tome I: Autobiographie, Paris 1979

A.F. Norman, Libanius’ Autobiography (Oration I), London 1965

Libanius: Autobiography and Selected Letters, 2 vols. Loeb, Cambridge Mass. 1992]

 

Il testo in edizione critica e altri brani greci e latini che costituiscono parte integrante del programma d’esame saranno messi a disposizione sulla pagina Moodle del corso.

Non-attending students info

- Core readings for the final exam:

  • 1) J. Stenger, Education in Late Antiquity. Challenges, Dynamism, and Reinterpretation, 300–550 CE, Oxford, OUP 2022
  • 2) G.A. Kennedy, Greek Rhetoric under Christian Emperors, Princeton, Princeton Univ. Press 1983
  • 3) R. Cribiore, The Rhetorical Context: Tradition and Opportunities, in L. Van Hoof (ed.), Libanius: a Critical Introduction, Cambridge, CUP 2014, pp. 59-78

 

- Complete reading, with translation, of Libanius, or. 1 (selected passages will be analysed in the course):

[Reference editions:

  1. Foerster, Libanius, Opera, 12 voll., Leipzig 1903–27 (Hildesheim 1963)
  2. Martin, P. Petit, Libanios Discours Tome I: Autobiographie, Paris 1979

A.F. Norman, Libanius’ Autobiography (Oration I), London 1965

Libanius: Autobiography and Selected Letters, 2 vols. Loeb, Cambridge Mass. 1992]

 

The critical edition of Libanius’ speech and other Greek and Latin select texts that form an integral part of the examination programme will be made available on the course's Moodle page.

Modalità d'esame

L'esame consisterà in un’unica prova orale finale (della durata orientativa di 35-45 min.) articolate in tre momenti:

  1.  due domande sull’educazione nella tarda antichità
  2.  due domande sulla retorica in età imperiale e tarda
  3.  lettura, traduzione e commento di due passi dell’orazione
Assessment methods

The examination will consist of a single final oral test (approximate duration: 35-45 min.) divided into three parts:

1. two questions on education in Late Antiquity

2. two questions on rhetoric in imperial and late antiquity

3. reading, translation and commentary on two passages from the oration of Libanius

Stage e tirocini

N/A

Work placement

N/A

Note

La commissione d'esame è composta da: Gianfranco Agosti (presidente), Laura Carrara, Maria Serena Mirto (supplente)

Le lezioni si svolgeranno nel secondo semestre.

Si invitano TUTTI gli studenti a iscriversi sul corso nella piattaforma Moodle, dove protranno scaricare il programma dettagliato lezione per lezione, i materiali didattici e i testi

Orari:

martedì ore 17.45-19.15 Aula 9, Palazzo Ricci

Mercoledì ore 17.45-19.15 Aula 7, Palazzo Ricci

 

Notes

Members of the examination committee: Gianfranco Agosti (President), Laura Carrara, Maria Serena

Mirto (Substitute)

Classes will take place in the second semester.

Ultimo aggiornamento 10/02/2023 21:06