CdSSCIENZE E TECNOLOGIE GEOLOGICHE
Codice265DD
CFU6
PeriodoSecondo semestre
LinguaItaliano
Acquisizione di conoscenze nei seguenti ambiti: 1) origine, storia evolutiva e sistematica dei principali cladi di vertebrati, con speciale attenzione ad alcuni gruppi di vertebrati marini (mammiferi marini: Cetacea, Sirenia, Pinnipedia e Desmostylia); 2) paleoecologia e tafonomia dei vertebrati in ambiente terrestre e marino; 3) modelli di evoluzione e meccanismi di estinzione negli ecosistemi terrestri e marini.
Acquisition of basic knowledge on the following topics: 1) origin, evolutionary history, and systematics of the main clades of vertebrates, with special attention to selected groups of marine vertebrates (marine mammals: Cetacea, Sirenia, Pinnipedia e Desmostylia); 2) palaeoecology and taphonomy of vertebrates in terrestrial and marine environments; 3) evolutionary patterns and extinction mechanisms in terrestrial and marine ecosystems.
Durante il procedere del corso sarà possibile valutare il grado di apprendimento e di maturazione delle conoscenze via via acquisite.
During the lessons it will be possible to evaluate the stundents' degree of learning and knowledge maturation.
Lo studente sarà in grado di descrivere e riconoscere i fossili appartenenti ai principali gruppi di organismi trattati durante il corso. Sarà anche in grado di comprendere la loro valenza dal punto di visita paleoecologico, paleobiogeografico ed evolutivo.
The student will be able to describe and recognize the fossils belonging to the main groups of vertebrate organisms approached during the lessons. She/he will also be able to understand their value from the palaeoecological, palaeobiogeographical and evolutionary viewpoints.
Durante il procedere del corso sarà possibile valutare il grado di apprendimento e di maturazione delle capacità via via acquisite.
During the lessons it will be possible to evaluate the students' degree of acquisition ot the skills.
Il corso fornirà allo studente un'esperienza di base nell'ambito dei metodi paleontologici, con particolare riferimento a quelli maggiormente utilizzati in paleontologia dei vertebrati.
The lessons will provide the student with a basic experience in paleontological methods, with particular reference to those most commonly used in vertebrate paleontology.
Durante il procedere del corso sarà possibile valutare il grado di apprendimento e di elaborazione degli aspetti metodologici affrontati a lezione.
During the lessons it will be possible to evaluate the students' degree of acquisition ot the most common methods of vertebrate paleontology.
Conoscenze di base di geologia storica e di paleontologia.
Basic knowledge in historical geology and palaeontology.
Le origini e le affinità dei vertebrati.
Il record fossile dei cordati del Cambriano.
Gli agnati e i primi gnatostomi.
Origine ed evoluzione dei pesci ossei.
Origine ed evoluzione dei pesci cartilaginei.
I primi tetrapodi ed anfibi.
Evoluzione degli amnioti primitivi.
I rettili del Triassico.
L'età dei dinosauri.
Origine ed evoluzione degli uccelli.
Origine dei mammiferi.
Origine ed evoluzione dei cetacei.
Origine ed evoluzione dei sireni.
Origine ed evoluzione dei pinnipedi.
Origine ed evoluzione dei desmostili.
[The teaching program will not suffer substantial changes in light of the current Covid-19 pandemics]
The origins and affinities of the vertebrates.
The fossil record of Cambrian chordates.
The agnathans and early gnathostomes.
Origin and evolution of the bony fish.
Origin and evolution of the cartilaginous fish.
The first tetrapods and amphibians.
Evolution of the primitive amniotes.
Reptiles of the Triassic.
The age of the dinosaurs.
Origin and evolution of the birds.
Origin of the mammals.
Origin and evolution of the cetaceans.
Origin and evolution of the sirenians.
Origin and evolution of the pinnipedians.
Origin and evolution of the desmostylians.
- Appunti forniti dal docente.
Per eventuali approfondimenti si rimanda ai seguenti libri:
- Benton M.J. Vertebrate Paleontology (3rd/4th Edition). Wiley-Blackwell. (disponibile nella biblioteca SNA)
- Marx F.G., Lambert O., Uhen M.D. (2016): Cetacean Paleobiology. Wiley Blackwell. (disponibile nella biblioteca SNA)
- Berta A., Sumich J.L. & Kovacs K.M. (2006): Marine mammals. Evolutionary biology. Second Edition. Academic Press, San Diego.
- Berta A. (2012): Reurn to the Sea. The life and evolutionary times of marine mammal. University of California Press.
- Bianucci G. & Landini W. (2007): Fossil History. In: Reproductive biology and phylogeny of Cetacea. Whales, dolphins and porpoises. D.L. Miller (Ed.). Science Publishers, Enfield.
- PDF files of the lessons (provided by the teacher).
The following books could also be read for more information:
- Benton M.J. Vertebrate Paleontology (3rd/4th Edition). Wiley-Blackwell. (available at the SNA library)
- Marx F.G., Lambert O., Uhen M.D. (2016): Cetacean Paleobiology. Wiley Blackwell.(available at the SNA library)
- Berta A., Sumich J.L. & Kovacs K.M. (2006): Marine mammals. Evolutionary biology. Second Edition. Academic Press, San Diego.
- Berta A. (2012): Reurn to the Sea. The life and evolutionary times of marine mammal. University of California Press.
- Bianucci G. & Landini W. (2007): Fossil History. In: Reproductive biology and phylogeny of Cetacea. Whales, dolphins and porpoises. D.L. Miller (Ed.). Science Publishers, Enfield.
E' possibile contattare i docente via e-mail per ottenere il materiale didattico utile alla preparazione dell'esame da non frequentanti. Ciò detto, la frequenza è caldamente consigliata.
Non-attending students are invited to contact the teacher by e-mail to obtain the teaching material useful for the preparation of the final examination. That said, attendance is highly recommended!
Prova orale da sostenersi al termine del corso. L'esame inizierà con una breve presentazione (ca. 10 minuti) che approfondisca un argomento precedentemente concordato con i docenti sulla base di una pubblicazione scientifica. Durante l'esame lo studente dovrà essere capace di riconoscere i fossili che gli verranno eventualmente mostrati.
Oral examination. The examination should start with a brief presentation (about 10 minutes long) based on a scientific article and aimed at expanding on one aspect of vertebrate palaeontology (to be previously agreed with the teacher). The student should also be able to recognize the fossils that may be shown to him during the examination.