Scheda programma d'esame
LINGUA INGLESE
(ENGLISH LANGUAGE)
SABRINA NOCCETTI
Anno accademico2022/23
CdSLETTERE
Codice983LL
CFU9
PeriodoPrimo semestre
LinguaInglese

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LINGUA INGLESEL-LIN/12LEZIONI54
SABRINA NOCCETTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze
  • Al termine del corso:

    Lo studente avrà acquisito competenza in fonologia e fonetica, morfologia e sintassi della Lingua Inglese. Il livello di competenza di lingua richiesto è B1+.

    Descrittori del Livello B1+ (così come nel QCER): Comprendere i punti chiave di argomenti familiari che riguardano la scuola, il tempo libero, ambito di specializzazione. Muoversi con disinvoltura in situazioni che possono verificarsi mentre si viaggia nel Paese di cui parla la lingua. Produrre un testo semplice (scritto e orale) relativo ad argomenti che siano familiari o di interesse personale. Esprimere esperienze ed avvenimenti, sogni, speranze e ambizioni e di spiegare brevemente le ragioni delle sue opinioni e dei suoi progetti.

    Lo studente dovrà inoltre acquisire conoscenze di base di fonetica e fonologia, saper leggere i caratteri IPA (alfabeto fonetico internazionale) usati in inglese, conoscere le principali caratteristiche della morfologia e della sintassi della lingua inglese, e avere una conoscenza di base delle tappe evolutive della lingua inglese, dall’antico inglese all’inglese moderno.

Knowledge

At the end of the course:

The student will have acquired competence in phonology and phonetics, morphology and syntax of the English Language. The required level of language proficiency is B1+.

 Descriptors of Level B1+ (as in CEFR): Understand the key points of familiar topics related to school, leisure, field of specialisation. Move with ease in situations that may occur while travelling in the country whose language is spoken. Produce a simple text (written and oral) on topics that are familiar or of personal interest. Express experiences and events, dreams, hopes and ambitions and briefly explain the reasons for his/her opinions and plans.

 The student must also acquire basic knowledge of phonetics and phonology, be able to read the IPA (International Phonetic Alphabet) characters used in English, know the main features of the morphology and syntax of the English language, and have a basic knowledge of the evolutionary stages of the English language, from Old English to Modern English.

Modalità di verifica delle conoscenze
    • La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione dei test scritti (grammatica di livello B1+, elementi di fonetica e fonologia, morfologia e sintassi) e dell'esame orale (discussione del proprio curriculum vitae) previsto per le sessioni d'esame (per ulteriori dettagli sulle modalità d'esame, controllare la pagina moodle del corso): http://elearning.humnet.unipi.it/Discipline Umanistiche/ I semestre/ Lingua Inglese (LET, 2022-2023)

Assessment criteria of knowledge

 

Knowledge will be tested by means of written tests (B1+ level grammar, elements of phonetics and phonology, morphology and syntax) and the oral examination (discussion of your CV) scheduled for the examination sessions (for further details on examination methods, please check the course moodle page): http://elearning.humnet.unipi.it/Discipline Humanities/ I semester/ English Language (LET, 2022-2023)

Capacità

Lo studente saprà:

Comprendere i punti chiave di argomenti familiari che riguardano la scuola, il tempo libero, il proprio ambito di specializzazione, come nel QCER per il livello B1+.

Muoversi con disinvoltura in situazioni che possono verificarsi mentre si viaggia nel Paese di cui parla la lingua, come nel QCER per il livello B1+.

Produrre un testo semplice (scritto e orale) relativo ad argomenti che siano familiari o di interesse personale, come nel QCER per il livello B1+.

Esprimere esperienze ed avvenimenti, sogni, speranze e ambizioni e di spiegare brevemente le ragioni delle sue opinioni e dei suoi progetti, come nel QCER per il livello B1+.

Leggere in trascrizione fonetica (caratteri IPA dell'Inglese) e fare lo spelling di parole regolari.

Conoscenze di base di fonologia e fonetica

Conoscenze di base della morfologia inglese

Conoscenze di base di sintassi

Conoscenze di base di storia della lingua Inglese

Skills

The student will be able to:

Understand the key points of familiar topics relating to school, leisure, one's field of specialisation, as in the CEFR for level B1+. Move with ease in situations that may arise while travelling in the country whose language is spoken, as in the CEFR for level B1+.

Produce simple text (written and oral) on topics which are familiar or of personal interest, as in the CEFR for level B1+.

Express experiences and events, dreams, hopes and ambitions and briefly explain the reasons for opinions and plans, as in the CEFR for level B1+.

Read in phonetic transcription (English IPA characters) words and sentences

Basic knowledge of phonology and phonetics

Basic knowledge of English morphology

Basic knowledge of syntax

Basic knowledge of history of the English language

 

Modalità di verifica delle capacità
    • Saranno svolte almeno due esercitazioni durante la lezione, volte al consolidamento degli argomenti trattati.

      L'esame finale consta di tre test scritti: grammatica (domande di comprensione del  testo scritto e del testo orale), fonologia/fonetica, e morfologia/sintassi, e un esame orale per accertare il livello della competenza produttiva (sulla pagina moodle del corso saranno pubblicati maggiori dettagli. Seguire il percorso:http:/elearning. humnet.unipi.it/ Discipline Umanistiche/ I semestre/ Lingua Inglese (LET, 2022/2023).

    • Nelle prime settimane del corso si terrà un test di grammatica (non obbligatorio ma consigliato) per stabilire il livello di competenza linguistica in Inglese. Lo scopo è quello di consigliare agli studenti un percorso (di recupero o di consolidamento) più adatto alle competenze inizialli. 

Assessment criteria of skills

At least two in-itinere tests will be carried out during the lesson, aimed at consolidating the topics covered.

The final exam consists of three written tests: grammar (questions on comprehension of written and oral text), phonology/phonetics, and morphology/syntax, and an oral exam to ascertain the level of productive competence (more details will be published on the course moodle page. Follow the path:http:/elearning. humnet.unipi.it/ Discipline of Humanities/ I semester/ English Language (LET, 2022/2023).

In the first weeks of the course a test (not compulsory, but recommended) will be taken to ascertain the language level possessed at the start. The purpose of the test is to advise each student on the most suitable route to reach or maintain the level required by the course.

Comportamenti
    • Lo studente acquisirà e/o svilupperà sensibilità verso la struttura grammaticale della lingua inglese (B1+ level)

      Lo studente acquisirà e/o svilupperà fluenza nell'interazione orale e svilupperà abilità di comprensione orale (B1+ level)

      Lo studente acquisirà e/o svilupperà competenza in alcuni aspetti di storia della lingua inglese, della fonologia e fonetica inglese, della morfologia inglese e nozioni elementari di sintassi.

Behaviors
  • The student will acquire and/or develop sensitivity to the grammatical structure of the English language (B1+ level)

    The student will acquire and/or develop fluency in oral interaction and develop listening comprehension skills (B1+ level)

    The student will acquire and/or develop competence in some aspects of English language history, English phonology and phonetics, English morphology and elementary notions of syntax.

Modalità di verifica dei comportamenti

I comportamenti saranno verificati tramite:

  • esercizi ed esercitazioni durante le lezioni
  • Test in itinere
  • esame finale
Assessment criteria of behaviors

Behaviour will be tested through: Exercises and tests during lessons, in-course tests, final examination.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Gli studenti dovranno avere già le competenze previste per il livello B1 del Quadro Comune Europeo di Riferimento per le Lingue: - Saper comprendere e usare espressioni di uso quotidiano e frasi basilari tese a soddisfare bisogni di tipo concreto. -Saper presentare sé stessi e gli altri. Comunicare in attività semplici e di abitudine che richiedono un semplice scambio di informazioni su argomenti familiari e comuni e descrivere in termini semplici aspetti della sua vita, dell'ambiente circostante. -Saper esprimere bisogni immediati. -Saper fare domande e rispondere su particolari personali come dove si abita, le persone che si conoscono e le cose che si possiedono. -Saper interagire in modo semplice.

Nozioni base di morfologia flessiva e sintassi.

Prerequisites

Students should already have the competences required for level B1 of the Common European Framework of Reference for Languages: -Able to understand and use everyday expressions and basic phrases aimed at satisfying needs of a concrete type. -Able to introduce oneself and others. Communicate in simple and routine tasks requiring a simple exchange of information on familiar and common topics and describe in simple terms aspects of his/her life and immediate environment. -Know how to express immediate needs. -Able to ask and answer questions about personal details such as where one lives, people one knows and things one owns. -Able to interact in a simple way.

Basic notions of inflectional morphology and basic elements of syntax.

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali e interattive

Teaching methods

Frontal and interactive lessons

Programma (contenuti dell'insegnamento)
  • FONETICA e FONOLOGIA:

    Alfabeto fonetico internazionale e trascrizione larga e stretta

    I suoni dell’inglese: descrizione e differenze con l'italiano e altre lingue

    Foni e fonemi

    Allofoni

    Particolarità della fonologia della lingua inglese

    MORFOLOGIA DELL'INGLESE:

    Review della Morfologia flessiva

    Morfologia derivativa

    Morfologia composizionale

    SINTASSI DELL'INGLESE:

    Differenza tra Phrase/Clause e Sentence

    Ordine basico del soggetto, verbo e oggetto e particolarità dell’accordo soggetto-verbo

    Uso e posizione degli avverbi

    Fragments e Run-on sentences

    Subordinazione: come collegare principale e subordinate tramite pronome relativo, participio e congiunzioni.

    Uso della punteggiatura e paragrafi.

     

    GRAMMATICA e VOCABOLARIO di livello B1+ (con la lettrice assegnata al corso):

    Review: Present simple/continuous

    Review: Past simple/continuous

    Present perfect simple/continuous

    Past Perfect simple/continuous

    Future Forms

    Gerunds

    Infinitives (infinitive of purpose)

    Conditionals (First, Second, Third )

    Wish/prefer/rather

    Used to, get used to, be used to

    Would

    Passive forms

    Causatives (Have something done)

    Modals (can, must, need, should, could, ought, may, might)

    Past modals (might have done….)

    Make vs. let

    Reported speech

    Pronouns

    Articles

    Quantifiers

    Some, any, every, no

    Adjectives (order of adjectives, position in the sentence, types of adjectives)

    Comparatives, superlatives

    Adverbs

    Comparison of adverbs

    Prepositions (across, over, into, below, onto, out, round, along, through, towards, in, of, about)

    In order to, so as to, so, such

    Too, enough

    Both…and, either..or, neither…nor

    Relative clauses: defining and non-defining

    Question tags

    Idioms

    Collocations

    Phrasal verbs (selezionati prevalentemente dal libro)

    Attività di ascolto con la lettrice.

Syllabus

Programme:

  • PHONETICS/PHONOLOGY:

International Phoneti alphabeth (IPA): broad and narrow transcription

The sounds of English: description and differences with Italian and other languages 

Phones and phonemes

Allophones

  • MORPHOLOGY

Review of inflectional morphology

Derivation

Compounding

  • SYNTAX

Differences among Phrase/Clause & Sentence

Basic Word order in English and some aspects and exceptions in subject-verb agreement

Adverbials use and position within the sentence

Difference between fragments e run-on sentences

Secondary clauses and how to join them by means of relative pronouns, conjunctions and present/past participles

Punctuation and paragraph structure

  • GRAMMAR AND VOCABULARY: (with the English Language expert (lettrice))

Review: Present simple/continuous

Review: Past simple/continuous

Present perfect simple/continuous

Past Perfect simple/continuous

Future Forms

Gerunds

Infinitives (infinitive of purpose)

Conditionals

Wish/prefer/rather

Used to, get used to, be used to

Would

Passive forms

Causatives (Have something done)

Modals (can, must, need, should, could, ought, may, might)

Past modals (might have done.)

Make vs. let

Reported speech

Pronouns

Articles

Quantifiers

Some, any, every, no

Adjectives

Comparatives, superlatives

Adverbs

Comparison of adverbs

Prepositions (across, over, into, below, onto, out, around, along, through, towards, in, of, about)

In order to, so as to, so, such

Too, enough

Both... and, either ... or, neither... nor

Relative clauses: defining and non-defining

Question tags

Idioms

Collocations

Reading comprehension exercises with an English native speaker

Bibliografia e materiale didattico

Libri per il corso:

  • Koenraad Kniper & W. Scott Allan, “An introduction to English Language. Word, sound and sentence”, MacMillan Education, Palgrave, Ed. 2017.

Copie del libro presso: Centro Linguistico d’Ateneo, Via Santa Maria 36, CLI 428.2 KUI IN  e  Biblioteca di Anglistica: Collezione generale 421 KUI-IN (2010)

  • (solo per chi frequenterà il corso della lettrice) Stephenson Helen, Lewis Lansford & Paul Dummett, “Keynote- Upper Intermediate (Student’s book)” National Geographic Learning, Ed. Gavin McLean (ISBN 978-1-305-39913-6) Presso biblioteca di Anglistica, Collezione generale 428.2 KEY-UP (S))

 

ALTRI LIBRI NON OBBLIGATORI PER CONSULTAZIONE/APPROFONDIMENTO

NB: i libri indicati di seguito sono suggeriti per chiarimenti, consultazione e approfondimento. Il loro acquisto NON è obbligatorio né richiesto. I testi suggeriti sono consultabili presso le biblioteche dell'Università di Pisa. (Via Santa Maria 34).

  1. Fonologia e fonetica
  1. Morfologia
  • Ingo Plag, "Word Formation in English". Cambridge Textbooks in Linguistics, 2018. Biblioteca di Anglistica: Collezione generale 415 PLA-WO
  1. Grammatiche consigliate

Language Practice”, by Michael Vince and Amanda French. MacMillan. ISBN 978-3-19-222895-7

English grammar in use”, by Raymond Murphy. Cambridge UP.

A practical English Grammar”, by AJ Thomson and AV Martinet. Oxford UP.

NB: L’acquisto delle grammatiche NON è obbligatorio né richiesto. I testi, suggeriti per consolidare l’apprendimento degli argomenti di grammatica e di lessico che saranno testati durante l’esame scritto di grammatica, sono reperibili anche presso la biblioteca della sezione di Anglistica. In alternativa, è possibile consultare una qualsiasi altra grammatica dell’inglese, dove si possano approfondire gli argomenti grammaticali di livello B1+/B2 (livello Intermediate e upper intermediate; consultare anche il QCER per le lingue.).

 

 

Bibliography
  • Koenraad Kniper & W. Scott Allan, “An introduction to English Language. Word, sound and sentence”, MacMillan Education, Palgrave, Ed. 2017.

Copies of the book: Centro Linguistico d’Ateneo, Via Santa Maria 36, CLI 428.2 KUI IN  e  Biblioteca di Anglistica: Collezione generale 421 KUI-IN (2010)

  • (only for those attending the native speaker’s course) Stephenson Helen, Lewis Lansford & Paul Dummett, “Keynote- Upper Intermediate (Student’s book)” National Geographic Learning, Ed. Gavin McLean (ISBN 978-1-305-39913-6) Library of Anglistica: Collezione generale 428.2 KEY-UP (S)

 

Other non-compulsory books for consultation/depth study

NB: the books listed below are suggested for clarification, consultation and in-depth study. Their purchase is NOT compulsory or required. The suggested texts can be consulted at the University of Pisa libraries. (Via Santa Maria 34).

  1. Phonetics/Phonology (and IPA)
  1. Morphology
  • Ingo Plag, "Word Formation in English". Cambridge Textbooks in Linguistics, 2018. Library of Anglistica: Collezione generale 415 PLA-WO
  1. Books on English Grammar:
  • Language Practice”, by Michael Vince and Amanda French. MacMillan. ISBN 978-3-19-222895-7
  • English grammar in use”, by Raymond Murphy. Cambridge UP.
  • A practical English Grammar”, by AJ Thomson and AV Martinet. Oxford UP.

NB: STUDENTS CAN REFER TO ANY OTHER GRAMMAR TEXTBOOK tackling B1+/B2 contents (intermediate/upper intermediate level, see also the CEFR).

NB: The purchase of grammars is NOT compulsory or required. The texts, suggested to consolidate the learning of the grammar and vocabulary topics that will be tested during the written grammar exam, are also available from the library of Anglistica. Alternatively, it is possible to consult any other grammar textbook of English, where the grammar topics at B1+/B2 level (Intermediate and upper intermediate level; also consult the CEFR for languages.) can be studied in depth.

 

Indicazioni per non frequentanti

Le modalità d'esame sono le stesse per frequentanti e non frequentanti. I non frequentanti sono inoltre tenuti a studiare:

  • Ingo Plag, "Word Formation in English". Cambridge Textbooks in Linguistics, 2018. Biblioteca di Anglistica: Collezione generale 415 PLA-WO (pagine 12-24; 25-55; 90-131; 134-209. 158 pagine con esercizi))
  • e a consultare la pagina moodle del corso, dove verranno, di volta in volta, caricate le slides delle lezioni.

Si ricorda che le slides non possono essere pubblicate, vendute, modificate perché proprietà della docente e che non possono essere considerate la sola fonte per la preparazione dell’esame, in quanto fungono esclusivamente da promemoria e sintesi dei contenuti trattati a lezione.

Chi trovasse difficoltà a comprendere gli argomenti trattati è invitato a presentarsi al ricevimento prima di sostenere l'esame.

Non-attending students info

The examination modalities are the same for attending and non-attending students. Non-attenders are also required to study:

1) Ingo Plag, Word Formation in English. Cambridge Textbooks in Linguistics, 2018. Library of Anglistica: General Collection 415 PLA-WO (pages 12-24; 25-55; 90-131; 134-209. Tot. 158 pages with exercises)

2) and to consult the course moodle page, where the slides of the lectures will be uploaded from time to time.

Please note that the slides cannot be published, sold or modified because they are the property of the lecturer and that they cannot be considered as the sole source for preparing for the exam, as they only serve as a reminder and summary of the content covered in the lessons.

Anyone who finds it difficult to understand the topics covered is invited to come to the tutorial hours before taking the exam.

Modalità d'esame

L’ESAME  PREVEDE  3 PROVE SCRITTE E 1 ORALE. Per maggiori dettagli, si indirizza alla pagina moodle del corso dell'anno in cui si deve sostenere l'esame (https://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=2604&notifyeditingon=1)

  1. A) ESAME 1: SCRITTO DI GRAMMATICA

La prova è un test a scelta multipla con esercizi di comprensione del testo orale (listening comprehension) e scritto (reading comprehension), esercizi tesi a verificare la conoscenza di lessico e grammatica (si veda il programma e i requisiti per ottenere il livello B1+ del Quadro Comune di Riferimento Europeo per le lingue).

Verrà accertato il livello di competenza del candidato che, si ricorda, dovrà corrispondere al B1+ del Quadro Comune Europeo per le Lingue. L'esito del test dà indicazione del livello di competenza (che può essere: A1/A2; B1; B1+; B2) e si intende superato se il livello raggiunto è almeno B1+

  1. B) TEST 2: FONETICA/FONOLOGIA dell'Inglese

Il test consta di domande a scelta multipla di argomenti di fonetica e fonologia della lingua Inglese trattati durante il corso. Il risultato è espresso con un voto in trentesimi. Il voto minimo per superare l'esame è 18/30.

  1. C) TEST 3: MORFOLOGIA e SINTASSI dell'Inglese

Il test consta di domande a scelta multipla di argomenti trattati durante il corso relative a morfologia e sintassi. Il risultato è espresso con un voto in trentesimi. Il voto minimo per superare l'esame è 18/30.

NOTA:  Il superamento di tutti gli scritti è condizione per poter accedere all’esame orale. Lo scritto di grammatica ha validità di un anno, entro il quale devono essere sostenute tutte le prove per la registrazione del voto. Le prove scritte possono essere sostenute tutte nella stessa sessione d'esame o separatamente, a scelta dello studente.

  1. D) ESAME ORALE

L'esame orale è volto a verificare una competenza orale produttiva di livello B1+.

Il candidato deve preparare un curriculum vitae in inglese, dove annoterà dati biografici, esperienze di studio e lavorative (ad esempio: esperienza durante il periodo di alternanza scuola-lavoro, o altri lavori che può aver svolto in passato). Il curriculum vitae è un pretesto per parlare di sé (in maniera conforme a quanto richiesto dal QCER ) e dà la possibilità allo studente di prepararsi in anticipo lessico, pronuncia corretta e strutture sintattiche necessarie ad affrontare il colloquio.

La valutazione finale, in trentesimi, sarà ottenuta facendo la media aritmetica tra le due prove di fonetica e morfologia. Il test di grammatica e l’orale servono solamente per verificare il livello di competenza B1+.

Commissione d'esame:

Presidente: Sabrina Noccetti

Membri: Prof. Silvia Masi ;  Prof. Gloria Cappelli

Assessment methods

The final exam includes:

3 written tests and an oral examination (see the page of the course on moodle:  https://elearning.humnet.unipi.it).

  1. A) TEST 1: GRAMMAR

Multiple choice questions on grammar and vocabulary; listening and reading comprehension multiple choice questions, which aim at the assessment of the required competence (B1+level).

  1. B) TEST 2: PHONETICS/PHONOLOGY

Multiple choice questions on the topics dealt with during the lessons that aim at the assessment of the required basic competence on phonetics and phonology. Results is expressed in thirtieths ___/30 (minimum mark to pass the examination: 18/30)

  1. C) TEST 3: MORPHOLOGY/SYNTAX

Multiple choice questions on the topics dealt with during the lessons that aim at the assessment of the required basic competence on morphology and syntax. Results is expressed in thirtieths ___/30 (minimum mark to pass the examination: 18/30)

 

NOTE: Passing all the written papers is a condition for admission to the oral examination. The grammar paper is valid for one year, within which time all the tests must be taken for the grade to be recorded. The written tests may all be taken in the same examination session or separately, at the student's choice.

 

D: ORAL EXAM

The oral exam aims to assess the spoken competence of the students (B1+ Level).

The students are asked to write a CV in English, where they will report on their lives, personal and past job experience (for example stages or temporary jobs).

The CV is meant to help the students to prepare the necessary vocabulary and syntactic structures to talk about their life and job experience.

The final assessment, graded in thirtieths, will be obtained by making the arithmetic mean between the two tests of phonetics and morphology. The grammar test and the oral only serve to test the B1+ level of competence.

 

Examination Committee:

President: Sabrina Noccetti

Members: Prof. Silvia Masi ;  Prof. Gloria Cappelli

Pagina web del corso

https://elearning.humnet.unipi.it/

Altri riferimenti web

http://elearning.humnet.unipi.it/Discipline Umanistiche/ I semestre/ Lingua Inglese (LET, 2022-2023)

Mock Test per preparare il test di grammatica:  su http://elearning.humnet.unipi.it/Discipline Umanistiche  cercare noccetti/cappelli/masi

Additional web pages

http://elearning.humnet.unipi.it/Discipline Umanistiche/ I semestre/ Lingua Inglese (LET, 2021-2022)

 Mock Grammar Test to practice:  http://elearning.humnet.unipi.it/Discipline Umanistiche, please digit: noccetti/cappelli/masi

Note

 Il corso prevede il supporto di un Collaboratore Esperto Linguistico (dott.ssa LeighAnne Mazzoncini) che terrà esercitazioni di lingua inglese volte alla preparazione del test di grammatica e dell’orale di livello B1+ (30 ore).  Se ne consiglia la frequenza soprattutto a coloro che non hanno il livello richiesto. 

ORARIO LEZIONI 

Lunedì    14:15-15:45    Aula B2

Mercoledì 14:15-15:45    Aula B2

Giovedì    10:15- 11:45   Aula B1

 

ORARIO LEZIONE CEL Mazzoncini

Lunedì   8:30-10:00   Aula R1

Marted' 12:00-13:30  Aula R3

 

 Le lezioni inizieranno il 28 Settembre (il 26 ci sarà sospensione didattica a causa delle elezioni politiche)

 

Notes

 The students whose English proficiency level is below the one requested may attend a 30-hour course in English language held by  an English native speaker. Further information will be provided at the end of September.

 

Class Schedule

Monday         14:15-15:45    Room B2

Wednesday    14:15-15:45    Room B2

Thursday       10:15- 11:45   Room B1

 

Class schedule (CEL Mazzoncini)

Monday    8:30-10:00   Room R1

Tuesday   12:00-13:30  Room R3

 Classes will start on 28 September

 

 

Ultimo aggiornamento 09/09/2022 17:49