Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
STORIA DELLA SCIENZA | M-STO/05 | LEZIONI | 72 |
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Studentesse e studenti alla fine del corso saranno in grado di connettere gli ambiti filosofico e delle scienze della vita con capacità di analisi critica. Avranno inoltre acquisito la capacità di orientarsi tra le principali teorie biomediche emerse dalla cultura europea.
Students at the end of the course will be able to connect the philosophical and life science fields with critical analysis skills. They will also have acquired the ability to navigate the main biomedical theories that have emerged from European culture.
La principale modalità di verifica sarà il colloquio finale. A seconda della numerosità del corso, potrebbero essere inserite relazioni da parte di studentesse e studenti, e prove in itinere.
The main mode of evaluation will be the final interview. Depending on the numbers of the course, reports from students, and on-going tests could be included.
Studentesse e studenti saranno in grado di produrre un'analisi organizzata di un tema storico-epistemologico.
Students will be able to produce an organized analysis of a historical-epistemological issue.
In sede di esame, si verificherà la capacità di orientarsi nella storia delle scienze della vita.
In the examination, the ability to navigate the history of the life sciences will be tested.
A fine corso, potrebbe essere possibile aver acquisito la capacità di valutare la rilevanza delle teorie scientifiche per l'elaborazione filosofica.
By the end of the course, the ability to evaluate the relevance of scientific theories for philosophical elaboration may be acquired.
In sede di colloquio finale, si chiederà di mostrare tale capacità.
At the final exam, you will be asked to show this ability.
la conoscenza della lingua inglese.
Working knowledge of English language.
Nessuno
None
Nessuno
None
Si faranno lezioni frontali con l'uso di slide.
Face-to-face lectures with the use of slides.
Il corso intende offrire un'esplorazione dei temi relativi alla definizione di vita e di morte nel corso della storia della scienza europea. Tali concetti sono stati al centro della riflessione delle scienze biologiche e mediche sin dall'antichità, e hanno interagito in maniera rilevante con l'evoluzione del pensiero filosofico. Inoltre, le possibilità aperte dallo sviluppo scientifico di intervenire sui viventi umani e non umani offrono nuovi interrogativi storici ed epistemologici. Le lezioni, perlopiû seminariali, affronteranno i temi della generazione, riproduzione, eredità, evoluzione, fino ad arrivare al vivente al tempo di algoritmi e dei big data. Saranno quindi sollevati dilemmi bioetici che si modificano nel corso della storia e devono necessariamente interagire con le evoluzioni scientifiche. Tenendo al centro la rivoluzione darwiniana che ha modificato radicalmente la nostra comprensione del vivente e della sua storia, verrano ripercorsi temi importanti che attraversano anche il pensiero darwiniano, senza creare percorsi artificialmente progressivi. Piuttosto, si vedrà quanto Le scienze naturali si siano occupate di temi di rilevanza filosofica, poiché contribuiscono a definire cos'è la natura, l'individuo, le società e le interazioni tra questi.
The course aims at exploring the issues related to the definition of life and death throughout the history of European science. Such concepts have been central to the thinking of the biological and medical sciences since antiquity, and have interacted in relevant ways with the evolution of philosophical thought. Moreover, the possibilities opened up by scientific development to intervene in human and nonhuman living things provide new historical and epistemological questions. The lectures will address the topics of generation, reproduction, inheritance, evolution, all the way to the living in the age of algorithms and big data. Bioethical dilemmas that change throughout history and must necessarily interact with scientific developments, will then be raised. Keeping at the center the Darwinian revolution that radically altered our understanding of the living and its history, important themes that also run through Darwinian thought will be traced, without creating artificially progressive paths. Rather, it will be shown how much The Natural Sciences has been concerned with issues of philosophical relevance as they help define what nature, the individual, and societies, are, as well as the interactions between them.
Testi obbligatori
Duris P., Gohau, G., Storia della biologia (Einaudi, 1999).
S.Parigi, Magia e scienza nell'età moderna, limitatamente al cap. 2 'La natura curiosa e la storia naturale' (Carocci, 2022).
Capocci M., L’ornitolite di Montmartre. La fake news dell’ultima catastrofe. In corso di stampa (verrà reso disponibile il pdf).
Capocci M., “New Eugenics, Genomics and Human Big Data. A Perspective on the Marketing and the Use of Genes in Society,” Contemporanea, 2018, 21/3:487-498
Dispense delle lezioni.
Testi consigliati
M. Morange, The Black Box of Biology: A History of the Molecular Revolution (Harvard University Press, 2020)
S. de Chadarevian, Heredity under the Microscope. Chromosomes and the Study of the Human Genome (Univ. of Chicago Press, 2020)
L. E. Kay, Who wrote the book of life? (Stanford University Press, 2000)
M. Turda, M.S. Quine, Historicizing race (Bloomsbury, 2018)
MANDATORY READINGS
Duris P., Gohau, G., Storia della biologia (Einaudi, 1999).
S.Parigi, Magia e scienza nell'età moderna, limitatamente al cap. 2 'La natura curiosa e la storia naturale' (Carocci, 2022).
Capocci M., L’ornitolite di Montmartre. La fake news dell’ultima catastrofe. In corso di stampa (verrà reso disponibile il pdf).
Capocci M., “New Eugenics, Genomics and Human Big Data. A Perspective on the Marketing and the Use of Genes in Society,” Contemporanea, 2018, 21/3:487-498
Lecture notes.
SUGGESTED READINGS
M. Morange, The Black Box of Biology: A History of the Molecular Revolution (Harvard University Press, 2020)
S. de Chadrevian, Heredity under the Microscope. Chromosomes and the Study of the Human Genome (Univ. of Chicago Press, 2020)
L. E. Kay, Who wrote the book of life? (Stanford University Press, 2000)
M. Turda, M.S. Quine, Historicizing race (Bloomsbury, 2018)
Tutti i testi obbligatori più un testo tra quelli consigliati.
All the mandatory readings plus one text from the suggested ones.
Colloquio orale. Se la numerosità del corso lo permettesse, potrebbero essere fatte delle relazioni in aula.
Oral examination. Depending on the size of the course, we may include student-led seminars.
No
No
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For Erasmus students: the course will be in Italian, though a bibliography in other languages (English, French, Spanish) may be provided upon request.
If needed, the final exam may be taken in English, French or Spanish.
For Erasmus students: the course will be in Italian, though a bibliography in other languages (English, French, Spanish) may be provided upon request.
If needed, the final exam may be taken in English, French or Spanish.