Scheda programma d'esame
LINGUA TEDESCA
PATRIZIO MALLOGGI
Anno accademico2022/23
CdSLETTERE
Codice988LL
CFU9
PeriodoAnnuale
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LINGUA TEDESCAL-LIN/14LEZIONI54
PATRIZIO MALLOGGI unimap
BENEDETTA ROSI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso prevede conoscenze teoriche di sintassi, grammatica testuale e pragmatica del tedesco, utili ad acquisire competenza metalinguistica e la capacità di orientarsi nella lettura del testo scritto di qualsiasi livello di complessità. Le quattro competenze strumentali (comprensione e produzione scritta e orale) di livello A1/A2 del Quadro Comune Europeo di riferimento per le lingue straniere (= QCER) sono considerate prerequisito e/o obiettivo del corso.

 

Knowledge

The course includes theoretical knowledge of syntax, textual and pragmatic grammar of German, useful for acquiring metalinguistic competence and the ability to orient oneself in reading written text of any level of complexity. The four instrumental competences (written and oral comprehension and production) of A1 / A2 level of the Common European Framework of Reference for Foreign Languages (= CEFR) are considered prerequisites and / or objectives of the course.

Students who successfully complete the course will be able to recognize specific syntactic structures in German texts and to elaborate different types of coherence in German texts, thus acquiring the ability to efficiently extract and elaborate information in German.

Modalità di verifica delle conoscenze

Prova scritta e colloquio orale.

Durante il semestre saranno proposte prove modulari scritte in itinere, sostitutive dell’esame scritto finale (modalità “frequentante”). Chi non potrà prendervi parte, sosterrà regolari prove scritta e orale, in uno degli appelli previsti dal calendario accademico. Il superamento dello scritto dà accesso alla prova oraleIscrizione online all'esame obbligatoria e vincolante all'accesso alla prova scritta.

Assessment criteria of knowledge

Written exam and final oral exam. During the semester, modular written tests will be proposed, replacing the written exam ("attending" mode). The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology. In the written exam (2 hours, essay questions + text analyses), the student must demonstrate his/her knowledge of the course material and organise an effective and correctly written reply.

The course is divided into three modules: 1) text grammar and syntax; 2) constituents and word formation; 3) reference and textual coherence.

Methods:

  1. final written exam plus final oral exam (for the written exam it is necessary to sign up online)

or

  1. for students who attend the course: evaluation during the course (1 test for each module), those who pass all tests can directly access the final oral exam.
Capacità

La riflessione sulle strutture linguistiche e il loro funzionamento garantirà l'affinamento di competenze linguistiche, critiche ed ermeneutiche.

Skills

Reflection on linguistic structures and their functioning will ensure the refinement of linguistic, critical and hermeneutic skills.

Modalità di verifica delle capacità

Le capacità saranno verificate mediante analisi di testi e discussione dei fenomeni rilevati.

Assessment criteria of skills

Skills will be tested through analysis of texts and discussion of the phenomena detected.

Comportamenti

Lo studente sarà in grado di orientarsi nella lettura e interpretazione di testi e di fenomeni comunicativi del tedesco.

Behaviors

Students will be able to orientate themselves in the reading and interpretation of German texts and communicative phenomena.

Modalità di verifica dei comportamenti

I comportamenti saranno verificati mediante analisi di testi e discussione dei fenomeni rilevati.

Assessment criteria of behaviors

Behaviors will be tested through text analysis and discussion of the phenomena detected.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

L’accesso all’esame prevede competenze pari almeno al livello A2 QCER. Chi non fosse in possesso di certificazione adeguata (“principianti”) potrà ottenerla mediante frequenza del Lettorato CLI, nel corso dell’intero anno accademico. Obiettivi privilegiati del lettorato sono la comprensione (Leseverstehen) dei testi scritti.

Prerequisites

Access to the exam requires skills equal to at least A2 level of the CEF. Those who are not in possession of adequate certification ("beginners") can obtain it by attending the Lectorate (CLI) throughout the entire academic year. The privileged objectives of the course are the understanding (Leseverstehen) of written texts.

Indicazioni metodologiche

Il corso trasmette nozioni fondamentali di grammatica testuale, sintassi e morfologia utili a comprendere e orientarsi nel funzionamento del sistema della lingua tedesca. Le nozioni sono sempre applicate all’analisi del testo scritto. Oggetto di analisi sono testi autentici di vario genere e livello di complessità, con particolare attenzione per gli interessi di lettura degli studenti d’area umanistica.

Teaching methods

The course transmits basic notions of textual grammar, syntax and morphology useful for understanding and orienting oneself in the functioning of the German language system. The notions are always applied to the analysis of the written text. Subject of analysis are authentic texts of various kinds and levels of complexity, with particular attention to the reading interests of students in the humanities area.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso è articolato in tre moduli: 1) Testologia e sintassi del tedesco contemporaneo; 2) Morfologia (classificazione delle parole, meccanismi di formazione delle parole); 3) referenza e coerenza testuale.

Syllabus

The course is divided into three modules: 1) Textology and syntax of contemporary German; 2) Morphology (word classification, word formation mechanisms); 3) reference and textual consistency.

 

Bibliografia e materiale didattico

Gli studenti frequentanti potranno avvalersi del materiale didattico utilizzato durante le lezioni e messo a disposizione su Teams.

Testo di riferimento:

Blühdorn, Hardarik/Foschi Albert, Marina (2014): Leggere e comprendere il tedesco. Pisa University Press, Pisa

 

Bibliography

Attending students will be able to use the teaching material used during the lessons and made available on the Teams platform. For further information:

  • Blühdorn, Hardarik/Foschi Albert, Marina (2014): Leggere e comprendere il tedesco. Pisa University Press, Pisa

 Preparation text:

  • Blühdorn, Hardarik/Foschi Albert, Marina (2014): Leggere e comprendere il tedesco. Pisa University Press, Pisa.
Indicazioni per non frequentanti

Testi di preparazione per studenti non frequentanti:

Blühdorn, Hardarik/Foschi Albert, Marina (2014): Leggere e comprendere il tedesco. Pisa University Press, Pisa.

Non-attending students info

The course will be held in presence (no streaming).

For those who cannot attend, the recordings of the seminar hours will be made available, according to the University regulations, in the TEAMS classroom of the course.

Attendance is strongly recommended. Non-attending students are required to study the texts included in the bibliography. They will have to pass both a written and oral examination on the same session.

Text for non-attending students:

  • Blühdorn, Hardarik/Foschi Albert, Marina (2014): Leggere e comprendere il tedesco. Pisa University Press, Pisa.
Modalità d'esame

L’esame prevede una prova scritta e un colloquio orale.

Le prove scritte propongono nozioni teoriche ed esercizi di applicazione all’analisi testuale.

Chi ha sostenuto le prove in itinere con valutazione positiva potrà presentarsi al solo colloquio orale, previo superamento delle prove di lettorato, in data ufficiale d’appello. In sede di colloquio sarà calcolato il voto finale considerando la media ottenuta nelle prove in itinere e la valutazione della prova orale con rapporto 2/3 = 1/3. Il risultato del lettorato può incidere sulla media finale ottenuta per +/- 10%.

La modalità in itinere è valida per le sessioni d'esame dell'anno in corso (giugno 2023-aprile 2024).

Gli studenti non frequentanti (o che non hanno riportato esito positivo nelle prove in itinere) sosterranno una prova scritta propedeutica per l’accesso al colloquio orale, in uno degli appelli previsti dal calendario accademico.

Il calendario analitico dei colloqui orali sarà comunicato per mail al termine della correzione delle prove scritte, salvo casi eccezionali il giorno stesso della prova scritta, e fissato per una data immediatamente successiva (1-2 giorni dopo la data dello scritto).

L’iscrizione online all’esame è obbligatoria e vincolante per tutti, come pure il documento che certifichi il raggiungimento del livello A2 di competenza linguistica.

Assessment methods

The exam includes a written test and an oral exam.

The written tests offer theoretical notions and exercises of application to textual analysis. Those who have taken the ongoing tests with a positive evaluation can only attend the oral exam, after passing the lectorate tests, on an official appeal date. The „in itinere mode tests“ are valid for the exam sessions of the current year (June 2023-April 2024).

During the oral exam, the final grade will be calculated considering the average obtained in the ongoing tests and the evaluation of the oral exam with the ratio 2/3 = 1/3. The result of the lectorate can affect the final average obtained by +/- 10%.

Non-attending students (or those who have not reported positive results in the ongoing tests) will take a preparatory written test in order to access to the oral exam, in one of the sessions provided for in the academic calendar. The analytical calendar of the oral exams will be communicated by email at the end of the correction of the written tests, except in exceptional cases on the day of the written test, and set for an immediately following date (1-2 days after the date of the written test). Online registration for the exam is mandatory and binding for everyone, as well as a document certifying the achievement of level A2 of linguistic competence.

Altri riferimenti web

Link al canale del corso su Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeDWaGhqicoaceZe9bNRz7u7qNe8pkPa_lBltj09lQWI1%40thread.tacv2/Generale?groupId=6933ce6d-7e31-4489-a6af-16c4d12fabf5&tenantId=c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1

Note

Orario del lettorato (dott. Peter Weber):

mercoledì: 14.15-15.45 (aula B4)

giovedì: 12.00-13.30 (aula B9)

venerdì: 10.15-11.45 (aula R6)

Commissione d'esame:
presidente: Dr. Patrizio Malloggi

membri: Prof. Marina Foschi

Supplenti: Prof. Marianne Hepp (presidente), Dr. Benedetta Rosi

Per qualsiasi informazione sul corso si prega di scrivere al Dr. Malloggi: patrizio.malloggi@unipi.it

Ricevimento studenti:

Martedì 10.00-11.00 su appuntamento via e-mail.

Notes

Examination Commission
chairman: Prof. Patrizio Malloggi

member: Prof. Marina Foschi

Substitutes: Prof. Marianne Hepp (chairman), Dott. Chiara Cernicchiaro

For any information about the course please write to Prof. Malloggi: patrizio.malloggi@unipi.it

Student reception (Dr Malloggi):

Tuesdays 10.00-12.00 by appointment through email.

Ultimo aggiornamento 22/06/2023 21:04