Scheda programma d'esame
MARKETING E TECNOLOGIE WEB
LUISA PELLEGRINI
Anno accademico2023/24
CdSINGEGNERIA GESTIONALE
Codice1023I
CFU9
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
MARKETING E TECNOLOGIE WEBING-IND/35LEZIONI90
DAVIDE ALOINI unimap
ELISABETTA BENEVENTO unimap
LUISA PELLEGRINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

L'obiettivo del corso è quello di mettere in grado lo studente di: i) costruire, valutare e innovare i modelli di business; ii) conoscere i fondamenti del marketing e utilizzare i più appropriati strumenti e metodologie per mettere a punto, modificare e monitorare la strategia di marketing e iii) padroneggiare le leve più adatte per attuare la strategia di marketing, anche avvalendosi del supporto delle tecnologie digitali (web etc.).

Questi obiettivi saranno raggiunti anche grazie al finanziamento da parte dell'Ateneo Pisano del progetto speciale per la didattica "Doing Marketing with Firms". Il progetto consente agli studenti di vivere un’esperienza di marketing, a contatto con importanti realtà aziendali del territorio (Cromology[1], PharmaNutra[2] e Sofidel[3]). Gli studenti, divisi in gruppi, sono chiamati a rispondere alla sfida di una delle tre aziende partecipanti, sottoponendo alla loro valutazione e selezione un insieme di concept di prodotto innovativi e proponendo poi un piano di marketing per il concept selezionato.

L’obiettivo del proggetto è triplice. In primo luogo, questa iniziativa mette in grado lo/a studente/ssa di costruire e innovare modelli di business di realtà aziendali esistenti, nonché utilizzare i più appropriati strumenti e metodologie per mettere a punto la strategia di marketing. In secondo luogo, questa iniziativa potenzia le abilità cognitive e pratiche degli studenti attraverso l'applicazione delle conoscenze acquisite durante il corso, all'interno delle realtà aziendali. Questo contribuisce alla maturazione delle soft skills dello studente quali, in particolare, la capacità di presentare e difendere le idee di prodotto ai soggetti decisori di varia natura (accademici e aziendali), confrontarsi con le scadenze, lavorare in gruppo con colleghi. In terzo luogo, come già osservato negli anni precedenti, l’iniziativa crea/rafforza i rapporti studenti-aziende, dà l’opportunità agli studenti di conoscere realtà territoriali di rilievo, anche in vista di stage per tesi e, soprattutto, opportunità di lavoro.

 

[1]  https://www.cromology.it/

[2] https://www.pharmanutra.it/it/

[3] https://www.sofidel.com/

Knowledge

The aim of the course is to enable the student to: i) build, assess and innovate business models; ii) know the fundamentals of marketing and use the most appropriate tools and methodologies to develop, modify and monitor the marketing strategy; and iii) master the most suitable levers to implement the marketing strategy, also taking advantage of the support of digital technologies (web etc.).

These objectives will also be achieved thanks to the funding the University of Pisa provided to the 'special project for teaching' titled "Doing Marketing with Firms". The project allows students to live a marketing experience, in contact with important companies in the surrounding industrial area (Cromology[1], PharmaNutra[2], and Sofidel[3]). The students, divided into groups, are asked to cope with the challenge of one of the three participating companies, submitting them a set of innovative product concepts for their evaluation and selection and then proposing a marketing plan for the selected concept.

The goal of the project is threefold. Firstly, this initiative enables the students to build and innovate business models of existing companies, as well as use the most appropriate tools and methodologies to develop the marketing strategy. Secondly, this initiative enhances the students' cognitive and practical skills through the application of the knowledge acquired during the course, within the company realities. This contributes to the development of the student's soft skills such as, in particular, the ability to present and defend product ideas in front of decision-makers of different types (academics and practitioners), deal with deadlines, and work in groups with colleagues. Thirdly, as already observed in previous years, the initiative creates/strengthens student-company relationships, and gives students the opportunity to get in touch with important local organizations, also with a view to internships for thesis and, above all, job opportunities.

  1.  

    [1] https://www.cromology.it/

    [2] https://www.pharmanutra.it/it/

    [3] https://www.sofidel.com/

Modalità di verifica delle conoscenze

La valutazione delle conoscenze avverrà tramite una prova orale, preceduta dalla presentazione degli output delle attività di laboratorio (PROJECT WORK) consistenti in una relazione scritta e nella presentazione in aula del lavoro svolto e dei risultati ottenuti.

 

Assessment criteria of knowledge

The knowledge assessment will take place through an oral test, preceded by the presentation of the outputs of the laboratory activities (PROJECT WORK) consisting of a written report and the presentation in the classroom of the work done and the results obtained.

Capacità

Attraverso il Corso di Markting e Tecnologie Web lo studente sarà messo in grado di: i) costruire, valutare e monitorare i modelli alternativi di business; ii) utilizzare le più appropriate tecniche e metodologie per mettere a punto, modificare e monitorare la strategia di marketing e iii) padroneggiare l’uso delle leve di marketing più adatte a tal fine.

Skills

Through the course the student will be enabled to: i) build, evaluate and monitor alternative business models; ii) use the most appropriate techniques and methodologies to develop, modify and monitor the marketing strategy and iii) master the use of the most suitable marketing levers for this purpose.

Modalità di verifica delle capacità

La valutazione delle capacità avverrà sia attraverso una prova orale, sia e soprattutto per mezzo delle attività di laboratorio (PROJECT WORK) - relazione scritta e presentazione in aula. In particolare il PROJECT WORK prevede che gli studenti, a gruppi, sviluppino un progetto, il cui obiettivo è quello di potenziarne le abilità cognitive e pratiche attraverso l'applicazione delle conoscenze acquisite durante il corso, all'interno di importanti realtà aziendali del territorio. Questo contribuirà alla maturazione delle soft skills dello studente.

 

Assessment criteria of skills

The assessment of skills will take place both through an oral test and above all by means of laboratory activities (PROJECT WORK) - written report and presentation in the classroom. In particular, in the PROJECT WORK students work in groups to develop a project, the aim of which is to enhance their cognitive and practical skills through the application of the knowledge acquired during the course, within important local firms. This will contribute to the maturation of the student's soft skills.

Comportamenti
  • Lo studente potrà saper gestire responsabilità di partecipazione/conduzione di un team di progetto
  • Saranno acquisite opportune accuratezza e precisione nello svolgere attività di raccolta e analisi di dati e loro presentazione
Behaviors
  • The student will be able to manage participation/management responsibilities of a project team.
  • Appropriate accuracy and precision will be acquired in carrying out data collection, analysis activities and their presentation
Modalità di verifica dei comportamenti

Discussione del Project Work

Assessment criteria of behaviors

Project work discussion

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenze di bilancio

Conoscenze di analisi dei costi (classificazione dei costi, contabilità direzionale, break even analysis)

Conoscenze tecniche statistiche di base (statistica descrittiva e multivariata)

Prerequisites

Balance sheet knowledge

Cost analysis knowledge (cost classification, management accounting, break even analysis)

Basic statistical technical knowledge (descriptive and multivariate statistics)

Indicazioni metodologiche

Il corso si articola in lezioni teoriche ed attività di laboratorio. Per quanto riguarda le lezioni, il materiale didattico fornito dai docenti si compone di slide di supporto alla lezione e viene pubblicato sul sito web del corso alcuni giorni in anticipo rispetto alle lezioni cui si riferiscono.

Per quanto riguarda il laboratorio, il corso si avvale di collaborazioni con importanti realtà aziendali del territorio (storicamente Cromology [1], Sofidel [2] e Pharma Nutra [3]). Gli studenti divisi in gruppi, dovranno: 1) identificare il modello di business adottato dalle aziende che si saranno presentate in aula, nonché 2) redigere un piano di marketing relativo ad un prodotto. Più esattamente i gruppi di sono chiamati a rispondere alla sfida di una delle tre aziende partecipanti, sottoponendo alla loro valutazione e selezione un insieme di concept di prodotto innovativi e proponendo poi un piano di marketing per il concept selezionato.

Più esattamente, le attività, articolate in diversi task ciascuna, sono descritte di seguito:

  1. Presentazione alla classe delle aziende coinvolte, del loro modello di business, dei mercati serviti e dei processi (principalmente sviluppo nuovo prodotto e marketing)
    • Task 1.1: seminari di presentazione delle aziende in aula e sviluppo da parte dei gruppi del Business Model Canvas attuale delle aziende;
    • Task 1.2: visita presso le aziende;
    • Task 1.3: selezione di una delle tre aziende da parte di ciascuno dei gruppi. Al termine della prima attività, quindi, ciascuna azienda seguirà un certo numero di gruppi (max 4).
  2. Sviluppo di idee per i concept di prodotto
    • Task 2.1: discussione con i docenti dei vari concept di prodotto innovativo da proporre alle aziende;
    • Task 2.2: incontro con le aziende per il congelamento di uno fra i concept di prodotto.
  3. Sviluppo del piano di marketing per il concept di prodotto selezionato e del conseguente nuovo modello di business aziendale risultante dall’introduzione del nuovo prodotto.
    • Task 3.1: discussione con i docenti dell’analisi del macro-ambiente, del micro-ambiente e della stima della domanda del prodotto;
    • Task 3.2: discussione con i docenti delle 4P (product, price, place, promotion);
    • Task 3.3: sviluppo del nuovo modello di business.
  4. Presentazione alle aziende dei progetti e premiazione
    • Task 4.1: consegna dei piani di marketing e di sviluppo del modello di business alle aziende;
    • Task 4.2: presentazione dei progetti, consegna degli attestati di partecipazione a tutti gli studenti e premiazione dei progetti migliori (uno per azienda) con consegna delle targhe.

Durante lo svolgimento del corso saranno organizzati seminari da parte di aziende di leader ed esperti in ambito digital e social media marketing, per supportare gli studenti nello sviluppo di idee utili anche ai fini del progetto. 

 

[1]  https://www.cromology.it/

[2] https://www.pharmanutra.it/it/

[3] https://www.sofidel.com/

 

Teaching methods

The course is divided into theoretical lessons and laboratory activities. As for the lessons, the teaching material provided by the teachers consists of slides to support the lesson (published on the course website a few days ahead).

As for the laboratory, the course levers on long-lasting collaborations with important Tuscany companies (historically Cromology [1], Sofidel [2] and Pharma Nutra [3]). Students, divided into groups, will have to: 1) identify the business model adopted by the companies that will be presented in the classroom, as well as 2) draw up a marketing plan for a product. More precisely, the groups are called to respond to the challenge of one of the participating companies, submitting a set of innovative product concepts to their assessment and selection and then proposing a marketing plan for the selected concept.

More precisely, the activities, divided in tasks, are described below:

    1. Presentation to the students of the three companies, their business model, the markets they served and their processes (mainly concerning new product development and marketing)
      • Task 1.1: presentation seminars of the involved companies in the classroom; the groups will have to develop the firms’ current Business Model Canvas;
      • Task 1.2: visit to companies;
      • Task 1.3: selection of one of the three companies by each group of students. At the end of the first activity, therefore, each company will supervise a certain number of groups (max 4 per company).
    2. Ideas development for product concepts
      • Task 2.1: discussion with the teachers of the various innovative product concepts to be proposed to companies;
      • Task 2.2: meeting with companies for 'freezing' one of the product concepts.
    3. Development of the marketing plan for the selected product concept and the new corporate business model resulting from the introduction of the new product.
      • Task 3.1: discussion with the teachers about the analysis of the macro- and micro- environments, and the assessment of product demand;
      • Task 3.2: discussion with teachers about the 4Ps (product, price, place, promotion);
      • Task 3.3: development of the new business model.
    4. Presentation of the projects to the three companies and award ceremony
      • Task 4.1: delivery of marketing and business model plans to companies;
      • Task 4.2: organization of presentation/awarding day. During this task, the projects will be presented by each groups, the certificates of participation will be delivered to all the students, and the projects evaluated as the best (one per company) will be awarded the plaques.

During the course, seminars will be organized by leading companies and experts in the digital and social media marketing field, to support students in developing ideas that are also useful for the project. 

 

[1]  https://www.cromology.it/

[2] https://www.pharmanutra.it/it/

[3] https://www.sofidel.com/

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Business Model Canvas

Il marketing nella strategia di impresa

  • Introduzione al Marketing 
  • Processo decisionale di marketing
  • Marketing B2B e B2C
  • Analisi del micro e del macroambiente
  • Previsione della domanda

Il marketing operativo e le leve decisionali

  • Le 4P del marketing: logiche e tecniche di supporto
  1. Product
  2. Price
  3. Place
  4. Promotion
  • Tecniche di analisi dati di supporto al marketing
  • Marketing e ciclo di vita del prodotto

Digital e Social Marketing

  • Network Customer Behavior
  • Digitalization and Marketing
  • Big data and Marketing
Syllabus

Business Model Canvas

Marketing in business strategy

  • Introduction to Marketing 
  • Marketing decion process
  • Marketing B2B ande B2C
  • Analysis of the micro- and macro-environment
  • Demand forecast

Operational marketing and decision-making levers

  • The 4Ps of marketing: logics and support techniques
  1. Product
  2. Price
  3. Price
  4. Promotion
  • Marketing support data analysis techniques
  • Marketing and product life cycle

Digital and Social Marketing

  • Network Customer Behavior
  • Digitalisation and Marketing
  • Big data and Marketing
Bibliografia e materiale didattico

Slide dei docenti utilizzate a lezione e scaricabili in anticipo rispetto alle lezioni.

 

Testi di approfondimento

  • Kotler P. and Armstrong G., Principles of Marketing, 2010, Pearson Prentice Hall, ISBN 13: 978-0-13-216712-3
  • Osterwalder A. and Pigneur Y., Business Model Generation, 2010, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, ISBN: 978-0470-87641-1
Bibliography

Teachers' slides used during lessons and that can be downloades ahead of the lessons.

 

Further readings

  • Kotler P. and Armstrong G., Principles of Marketing, 2010, Pearson Prentice Hall, ISBN 13: 978-0-13-216712-3
  • Osterwalder A. and Pigneur Y., Business Model Generation, 2010, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, ISBN: 978-0470-87641-1
Indicazioni per non frequentanti

Per i non frequentati è auspicabile prender contatto con i docenti per l'assegnazione del project work individuale/di gruppo

Non-attending students info

Non-attending students are invited to contact the teachers for the assignment of the individual/group project work

Modalità d'esame

L’esame si svolge attraverso una prova orale, preceduta dalla presentazione degli output delle attività di laboratorio (PROJECT WORK) consistenti in una relazione scritta e nella sua presentazione in aula del lavoro svolto e dei risultati ottenuti.

La valutazione delle attività di laboratorio costituisce parte integrante della valutazione complessiva dell’esame.

Assessment methods

The exam consists of an oral test, preceded by the presentation of the laboratory activity outputs (PROJECT WORK) consisting of a written report and its presentation in the classroom of the work done and the results obtained.

The assessment of laboratory activities is an integral part of the overall assessment of the exam.

Ultimo aggiornamento 02/08/2023 14:13