Scheda programma d'esame
ISTOLOGIA E ANATOMIA
MICHELA FERRUCCI
Anno accademico2023/24
CdSFISIOTERAPIA (ABILITANTE ALLA PROFESSIONE SANITARIA DI FISIOTERAPISTA)
Codice302EE
CFU6
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
ANATOMIA UMANABIO/16LEZIONI24
MICHELA FERRUCCI unimap
ISTOLOGIABIO/17LEZIONI24
CAROLINA PELLEGRINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Obiettivi formativi del modulo di Istologia:

- acquisire nozioni generali sulla struttura e classificazione dei tessuti che formano l’organismo umano

- acquisire nozioni sugli aspetti morfo-funzionali dei vari tipi cellulari che costituiscono i tessuti con particolare riferimento ai tessuti nervoso, muscolare ed osseo nell’uomo.

Obiettivi formativi del modulo di Anatomia:

  • utilizzare in maniera appropriata la terminologia anatomica
  • descrivere le caratteristiche anatomiche e funzionali del sistema locomotore
  • descrivere l’organizzazione topografica, l’anatomia macroscopica e microscopica dei principali organi del corpo umano
  • correlare funzionalmente le diverse parti che costituiscono i principali sistemi del corpo umano (cardio-vascolare, digerente, endocrino, respiratorio, uro-genitale, nervoso)

 

Knowledge

Educational objectives of the Histology module:

  • Acquire general knowledge about the structure and classification of tissues that make up the human body.
  • Gain knowledge about the morpho-functional aspects of various cell types that constitute tissues, with particular reference to nervous, muscular, and osseous tissues in humans.

Educational objectives of the Anatomy module:

  • Use anatomical terminology appropriately.
  • Describe the anatomical and functional characteristics of the musculoskeletal system.
  • Describe the topographical organization, macroscopic and microscopic anatomy of the major organs of the human body.
  • Functionally correlate the different parts that make up the major systems of the human body (cardiovascular, digestive, endocrine, respiratory, urogenital, nervous).

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Per il modulo di Istologia sono svolte continue verifiche di conoscenze durante le lezioni stimolando l’attenzione degli studenti rendendoli partecipi alla comprensione dei vari argomenti trattati. Sono previste domande del docente rivolte ad essi e domande formulate dagli stessi studenti. Inoltre sono previste ore di lezioni completamente interattive dedicate al ripasso di argomenti in programma ed a eventuali approfondimenti su richiesta degli studenti.  

Per il modulo di Anatomia le modalità di verifica delle conoscenze sono organizzate in modo da stimolare la partecipazione attiva degli studenti alle lezioni frontali tramite l’interazione diretta tra il docente e gli studenti stessi. Durante le lezioni infatti il docente pone agli studenti domande inerenti l’argomento oggetto della lezione secondo la metodologia del Problem based learning, con lo scopo di suscitare in loro interesse e desiderio di approfondimento sulla materia. Durante lo svolgimento della lezione il docente promuove inoltre la formulazione di domande da parte degli studenti stessi.

 

Assessment criteria of knowledge

For the Histology module, continuous knowledge assessments are carried out during the lessons, stimulating students' attention and actively involving them in the understanding of various topics. The instructor poses questions to them, and students also formulate their own questions. Additionally, interactive lessons are scheduled for reviewing scheduled topics and for potential in-depth exploration based on students' requests.

For the Anatomy module, the methods of knowledge assessment are organized to encourage active participation of students in frontal lessons through direct interaction between the instructor and the students themselves. During the lessons, the instructor poses questions to students related to the subject matter, following the Problem-Based Learning methodology, aiming to generate interest and a desire for further understanding of the material. Moreover, the instructor encourages students to formulate their own questions during the course.

Capacità

Per il modulo di Istologia, lo studente sarà in grado di:

  • esprimersi con proprietà di linguaggio sugli aspetti morfologici ed anche funzionali dei tessuti del corpo umano, in particolare sul tessuto osseo, muscolare e nervoso

Per quanto riguarda il modulo di Anatomia, lo studente sarà in grado di:

  • presentare con proprietà di linguaggio le conoscenze acquisite sugli aspetti morfologici e funzionali dei principali sistemi del corpo umano
  • trasmettere in maniera efficace le sue conoscenze sull'anatomia funzionale dei principali sistemi del corpo umano
  • applicare le conoscenze sull'anatomia funzionale dei principali sistemi del corpo umano allo studio delle discipline fisiologiche, fisio-patologiche e cliniche
Skills

For the Histology module, the student will be able to:

  • Express themselves with proper language regarding the morphological and functional aspects of human body tissues, especially bone, muscular, and nervous tissues.

Regarding the Anatomy module, the student will be able to:

  • Present with proper language the acquired knowledge on the morphological and functional aspects of the major systems of the human body.
  • Effectively convey their knowledge of the functional anatomy of the major systems of the human body.
  • Apply the knowledge of the functional anatomy of the major systems of the human body to the study of physiological, physio-pathological, and clinical disciplines.
Modalità di verifica delle capacità

Per il modulo di Istologia sono svolte continue verifiche di apprendimento e capacità durante le lezioni essendo queste molto interattive. E’ prevista inoltre al termine di ogni lezione la piena disponibilità del docente nel rispondere a quesiti e riprendere argomenti non digeriti da parte di singoli studenti.

Per quanto riguarda il modulo di Anatomiadurante le lezioni gli studenti costantemente interagiscono per chiarire o approfondire le nozioni esposte e il docente pone agli studenti domande inerenti l’argomento oggetto della lezione secondo la metodologia del Problem based learning, con lo scopo di verificare in tempo reale l’efficacia dell’apprendimento e di suscitare in loro interesse di approfondimento della materia.

Assessment criteria of skills

For the Histology module, continuous assessments of learning and skills are carried out during the highly interactive lessons. Additionally, at the end of each lesson, the instructor is fully available to answer questions and revisit topics that individual students may find challenging.

Regarding the Anatomy module, during the lessons, students consistently interact to clarify or deepen the presented concepts. The instructor poses questions to students related to the subject matter, following the Problem-Based Learning methodology, with the aim of real-time verification of learning effectiveness and stimulating their interest in further exploration of the material.

Comportamenti

Lo studente avrà raggiunto una conoscenza di base dell'Anatomia e dell'organizzazione strutturale dei principali sistemi del corpo umano che potrà utilizzare per inserire all'interno di un contesto più ampio le conoscenze anatomiche e delle discipline e tecniche di riabilitazione affrontate nello specifico corso di studio di appartenenza. 

Behaviors

The student will have acquired a foundational knowledge of Anatomy and the structural organization of the major systems of the human body. This knowledge can be utilized to integrate anatomical understanding within a broader context, incorporating the anatomical knowledge and rehabilitation disciplines and techniques covered in their specific course of study.

Modalità di verifica dei comportamenti

L'abilità dello studente di possedere gli strumenti morfologici di base viene valutata e stimolata attraverso una continua interazione con il docente durante lo svolgimento delle lezioni frontali.

Assessment criteria of behaviors

The student's ability to possess basic morphological tools is assessed and encouraged through continuous interaction with the instructor during the frontal lessons.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Per poter seguire il corso in maniera proficua è opportuno aver conoscenza degli argomenti trattati nel corso di Biologia.

 

 

Prerequisites

To follow the course successfully, it is advisable to have knowledge of the topics covered in the Biology course.

Corequisiti

Per seguire con proficuo il corso è necessario seguire con interesse tutti i corsi del I anno.

Co-requisites

To successfully follow the course, it is necessary to attend with interest all the courses of the first year.

Prerequisiti per studi successivi

Il corso è da considerare fondamentale per affrontare lo studio della Fisiologia e delle discipline riabilitative specifiche di ogni corso di studio.

 

Prerequisites for further study

The course is considered fundamental for approaching the study of Physiology and the specific rehabilitative disciplines in each course of study.

Indicazioni metodologiche

Il corso è basato su lezioni frontali durante le quali vengono presentate slides in formato Power Point. Il materiale didattico presentato a lezione è messo a disposizione sulla pagina di Teams (o e-learning) dedicata al corso di insegnamento.

Durante il corso e al termine del corso, prima dell'esame finale, vengono incoraggiati ricevimenti durante i quali gli studenti possono avere chiarimenti e delucidazioni su specifici argomenti trattati.

I ricevimenti vengono fissati previo appuntamento per email, da inviare all'indirizzo: michela.ferrucci@unipi.it

   

Teaching methods

The course consists of frontal lessons with Power Point slide presentations, which will be uploaded at the end of the course on dedicated platforms (Microsoft Teams or e-learning).

During and at the end of the course, before the final exam, students might meet the teacher to have further explanations concerning specific items of the course.

Students should contact the teacher by email sent to the following address: michela.ferrucci@unipi.it; carolina.pellegrini@unipi.it

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Programma di esame per il modulo di Istologia

Organizzazione dei tessuti nel corpo umano. Le cellule staminali
Tessuti epiteliali
Epiteli di rivestimento: semplici e composti
Epiteli ghiandolari: ghiandole esocrine unicellulari e pluricellulari; meccanismi di secrezione delle ghiandole
esocrine. Ghiandole endocrine
Epiteli sensoriali: le cellule sensitive secondarie.
Tessuti connettivi
Tessuti connettivi propriamente detti: le cellule (fibroblasta-fibrocita, macrofago, adipocita, linfocita, mastocita);
le fibre; componenti della sostanza intercellulare amorfa. Classificazione dei tessuti connettivi propriamente detti.
Tessuto cartilagineo: cartilagine ialina, fibrosa, elastica
Tessuto osseo: descrizione del tessuto osseo lamellare compatto
Sangue.
Tessuto nervoso e nevroglia
La cellula nervosa: struttura e proprietà
Classificazione dei neuroni: cellule sensitive primarie, neuroni bipolari e multipolari
Morfologia del neurone multipolare: descrizione del pirenoforo, dendriti, assone, flusso assonico Fibre nervose,
costituzione e rigenerazione di un nervo. Sinapsi chimica: morfologia e suo significato. Nevroglia.
Tessuti muscolari
Tessuto muscolare striato scheletrico: descrizione della fibra muscolare, delle miofibrille e del sarcomero; il
meccanismo della contrazione; la sinapsi neuromuscolare; concetto di unità motoria
Tessuto muscolare striato cardiaco. Tessuto muscolare liscio.

 

Programma di esame per il modulo di Anatomia umana (versione PDF)

Sistema locomotore – Generalità sulle ossa, sui muscoli e sulle articolazioni.

Sistema circolatorio – Generalità sulla grande e sulla piccola circolazione. Cuore: conformazione esterna, interna e rapporti; sistema di conduzione; vascolarizzazione e innervazione. Circolazione fetale. Pericardio. Aorta: rami dell’arco aortico, dell’aorta toracica e dell’aorta addominale. I vasi arteriosi degli arti. Generalità sul sistema venoso. Sistema delle vene cave; circolazione portale. Generalità sul sistema linfatico. Linfonodi, milza, timo.

Sistema digerente – Morfologia, struttura e ruolo funzionale della cavità buccale, della faringe, dell’esofago, dello stomaco, dell’intestino tenue e crasso, del fegato e del pancreas. Generalità sul peritoneo.

Sistema respiratorio – Morfologia, struttura e ruolo funzionale delle cavità nasali, della laringe, della trachea, dei bronchi e dei polmoni. Generalità sulla pleura.

Sistema urinario – Morfologia, struttura e ruolo funzionale del rene, della pelvi renale, dell’uretere, della vescica urinaria, dell’uretra.

Apparato genitale – Morfologia, struttura e ruolo funzionale dell’ovaio, della tuba uterina e dell’utero; generalità sui genitali esterni. Testicolo. Generalità sulle vie spermatiche.

Sistema endocrino – Morfologia, struttura e ruolo funzionale dell’ipofisi, della tiroide, delle paratiroidi, del surrene, del pancreas endocrino.

Sistema nervoso – Il midollo spinale e l’encefalo. Le meningi. Generalità sui nervi spinali e sui nervi encefalici. Generalità sul sistema nervoso autonomo.

Organi di senso – Generalità sull’apparato della vista e dell’udito.

 

Syllabus

The content of the course is designed to provide basic information on the structure and function of organs and systems of the human body. Lectures emphasize the histology and functional anatomy of the musculoskeletal, respiratory, digestive, urinary, reproductive, endocrine, nervous, vascular, lymphatic and immune systems. This course provides the anatomical basis required for each specific biomedical course.

 

Exam program for the module of Histology Organization of tissues in the human body. Stem cells Epithelial tissues Coating epithelia: simple and compound Glandular epithelia: unicellular and multicellular exocrine glands; mechanisms of secretion of the glands exocrine. Endocrine glands Sensory epithelia: secondary sensory cells. Connective tissues Connective tissues proper: cells (fibroblast-fibrocyte, macrophage, adipocyte, lymphocyte, mast cell); the fibers; components of the amorphous intercellular substance. Classification of connective tissues proper. Cartilage tissue: hyaline, fibrous, elastic cartilage Bone tissue: description of compact lamellar bone tissue Blood. Nervous tissue and neurlia The nerve cell: structure and properties Classification of neurons: primary sensory cells, bipolar and multipolar neurons Morphology of the multipolar neuron: description of the pyrenophore, dendrites, axon, axon flow Nerve fibers, constitution and regeneration of a nerve. Chemical synapse: morphology and its meaning. Nevroglia. Muscle tissues Striated skeletal muscle tissue: description of the muscle fiber, myofibrils and sarcomere; the contraction mechanism; the neuromuscular synapse; motor unit concept Cardiac striated muscle tissue. Smooth muscle tissue.    

Human Anatomy

Locomotor system - Bones, muscles and joints

Circulatory system - General and pulmonary circulation. Heart: gross anatomy, structural anatomy; specific myocardium; vascularization; innervation. Fetal circulation. Pericardium. Aorta: collateral and terminal branches. Arterial vessels of the lims. Veins. Vena cava. Portal vein. Lymphatic system. Lynfonods, spleen, thime.

Digerent system - Gross and structural anatomy of oral cavity, pharinx, esophagus, stomach, gut, liver and pancreas. Peritoneum.

Respiratory system - Gross and structural anatomy of nasal cavities, larynx, trachea, bronchi and lungs.

Urinary system - Gross, structural and functional anatomy of the kidney, renal pelvis, ureter, urinary bladder, urethra.

Genital system - Gross, structural and functional anatomy  of the ovary, uterine tube and uterus; the external genitalia. Testicle and the spermatic pathways.

Endocrine system - Gross, structural and functional anatomy of the pituitary, thyroid, parathyroid, adrenal and endocrine pancreas.

Nervous system - The spinal cord and the brain. The meninges. Spinal nerves and encephalic nerves. The autonomic nervous system.

Sense organs - The visula and the auditory systems.

 

Bibliografia e materiale didattico

Testi consigliati per il modulo di Istologia

  • Istologia per le Professioni Sanitarie PICCIN, ultima edizione
  • Elementi di Istologia e cenni di Embriologia di S. Adamo et al., Edizioni Piccin, ultima edizione

 Testi consigliati per il modulo di Anatomia

  • Anatomia umana - Martini et al. EdiSES
  • Anatomia macrscopica e generalità strutturali del midollo spinale dell'uomo - Fornai e Ferrucci - Pisa University Press
Bibliography

- Istologia per le Professioni Sanitarie di Sica et al, Idelson-Gnocchi, ultima edizione

Recommended handbooks of Human Anatomy

  • Anatomia umana - Martini et al. EdiSES
  • Anatomia macrscopica e generalità strutturali del midollo spinale dell'uomo - Fornai e Ferrucci - Pisa University Press
Indicazioni per non frequentanti

 

Non ci sono indicazioni specifiche per gli studenti non frequentanti in quanto la frequenza ai corsi è obbligatoria.  

Non-attending students info

There are no specific indications for non-attending students, as attendance to the courses is mandatory.

Modalità d'esame

Le conoscenze acquisite nel Corso integrato di Anatomia umana e Istologia vengono verificate tramite un esame che si svolge contestualmente per entrambi i moduli e la valutazione viene espressa in trentesimi.

Modalità d'esame per il modulo di Istologia

Prova scritta in itinere (serie di 33 domande a risposta multipla); prova orale nelle date degli appelli ufficiali. Sia nella prova in itinere che nella prova orale saranno richiesti gli argomenti trattati durante le lezioni focalizzando l'attenzione sulla classificazione dei tessuti che formano l’organismo umano e sugli aspetti morfo-funzionali dei vari tipi cellulari che costituiscono i tessuti.

 

Modalità d'esame per il modulo di  Anatomia

Il livello di conoscenza acquisito dal candidato su argomenti di anatomia macroscopica, microscopica e funzionale dei principali sistemi del corpo umano viene valutato tramite una prova orale in forma colloquiale su argomenti proposti dai componenti della commissione di esame

 

Assessment methods

The knowledge acquired in the Integrated Course of Human Anatomy and Histology is verified through an exam that takes place simultaneously for both modules and the evaluation is expressed out of thirty.

Exam methods for  Histology

Written exam in itinere (series of 33 multiple choice questions); oral exam on the dates of the official exams.

 

Exam methods for the Human Anatomy

The level of knowledge acquired by the candidate on topics of macroscopic, microscopic and functional anatomy of the main systems of the human body is evaluated through an oral test in colloquial form on topics proposed by the members of the examination commission

Stage e tirocini

Non sono previsti tirocini.

 

Work placement

Internships are not available.

Altri riferimenti web

Non ci sono pagine web aggiuntive.

 

 

Additional web pages

There are no additional web pages.

Note

Il corso viene erogato in modo accorpato a più Corsi di Studio, che includono i Corsi di Studio delle classi II e IV delle Professioni Sanitarie. 

 

Docente titolare del modulo di Istologia - Dott.ssa Carolina Pellegrini

Ricevimento Studenti: previo appuntamento telefonico o via e-mail.
Sede: Dipartimento di Medicina Clinica e Sperimentale, Sezione di ISTOLOGIA, Scuola Medica, Via Roma 55, Pisa.
e-mail: carolina.pellegrini@unipi.it
sito: https://elearning.med.unipi.it/login/index.php
Telefono: diretto 050-2218614; centralino: 050-2218757

Docente titolare del modulo di Anatomia - Prof.ssa Michela Ferrucci

Ricevimento Studenti: previo appuntamento via e-mail.
Sede: Dipartimento di Ricerca Traslazionale e delle Nuove Tecnologie in Medicina e Chirurgia, Scuola Medica, Via Roma 55, Pisa.
e-mail: michela.ferrucci@unipi.it

 

Notes

he course is delivered simultaneously across multiple degree programs, including the programs of classes II and IV of Health Professions.

 

Module of Histology - Dr. Carolina Pellegrini

Student Office Hours: By appointment, either by phone or email.

Location: Department of Clinical and Experimental Medicine, Section of HISTOLOGY, Medical School, Via Roma 55, Pisa.

Email: carolina.pellegrini@unipi.it

Website: https://elearning.med.unipi.it/login/index.php

Phone: Direct 050-2218614; Switchboard: 050-2218757

 

Module of Anatomy - Prof. Michela Ferrucci

Student Office Hours: By appointment via email.

Location: Department of Translational Research and New Technologies in Medicine and Surgery, Medical School, Via Roma 55, Pisa.

Email: michela.ferrucci@unipi.it

Ultimo aggiornamento 21/12/2023 10:59