Scheda programma d'esame
LABORATORIO DI AGROECOLOGIA
DANIELE ANTICHI
Anno accademico2023/24
CdSSISTEMI AGRICOLI SOSTENIBILI
Codice550GG
CFU3
PeriodoSecondo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LABORATORIO DI AGROECOLOGIAAGR/02,AGR/08,AGR/19LABORATORI32
DANIELE ANTICHI unimap
ALBERTO MANTINO unimap
ANGELA PUIG SIRERA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso si pone l'obiettivo, partendo da esperienze di natura pratica e dal confronto con le aziende del settore, di fornire conoscenze approfondite su principi ecologici, dinamiche ecofisiologiche, aspetti tecnico-organizzativi e performances agro-ambientali di sistemi agroecologici basati sulla diversificazione aziendale delle produzioni, con particolare riferimento alle aziende miste, ai sistemi policolturali e agroforestali a diverso grado di integrazione tra coltivazioni ed allevamenti (sistemi agro-pastorali, silvo-pastorali, agro-forestali e agro-silvo-pastorali), all’utilizzo di cover crop, consociazioni erbacee e materiale vegetale ad elevata biodiversità, a tecniche di agricoltura conservativa, aridocoltura e risparmio idrico.

Knowledge

Starting from practical experiences and discussion with farmers, the course aims to provide in-depth knowledge on ecological principles, ecophysiological dynamics, technical-operational aspects and agri-environmental performances of agroecological systems based on diversification of productions, with particular reference to mixed farms, polyculture and agroforestry systems with different degrees of integration between crops and livestock (agro-pastoral, silvo-pastoral and agro-silvo-pastoral systems), to the use of covers crops, intercropping and plant material with high genetic biodiversity, conservation agriculture techniques, arid farming and water saving.

Modalità di verifica delle conoscenze

Per l'accertamento delle conoscenze si prevede una interazione continua tra studenti e docenti nel corso del periodo di insegnamento e durante le esercitazioni, svolte principalmente fuori sede presso aziende del territorio; durante i colloqui e in particolare durante l’esame finale si verificheranno:

  • conoscenza degli aspetti tecnici e gestionali dei sistemi improntati all’agroecologia;
  • conoscenza degli aspetti agro-ecologici, con particolare riferimento a servizi e disservizi agroecosistemici, collegati ai sistemi di produzione ad elevata diversificazione;
  • conoscenza degli aspetti di sostenibilità, diversificazione, connettività e resilienza dei sistemi agroecologici;
  • conoscenza dei fattori gestionali e tecnici influenti nella fase di transizione aziendale a sistemi improntati all’agroecologia
Assessment criteria of knowledge

To assess knowledge, continuous interaction is expected between students and teachers during the teaching period and during exercises, mainly carried out by farm visits; during the interviews and in particular during the final exam the following will be assessed:

  • knowledge of the technical and management aspects of agroecological systems;
  • knowledge of agro-ecological aspects, with particular reference to agro-ecosystem services and disservices, linked to highly diversified production systems;
  • knowledge of the aspects of sustainability, diversification, connectivity and resilience of agroecological systems;
  • knowledge of the managerial and technical factors influencing the farm transitional phase to agroecology
Capacità

Il corso intende sviluppare capacità critiche necessarie per saper progettare e gestire operativamente i sistemi agricoli diversificati sulla base dei servizi ecosistemici ad essi collegati e in relazione agli obiettivi globali di sostenibilità/resilienza e di mitigazione/adattamento ai cambiamenti climatici.

Skills

The course aims to develop critical skills necessary to know how to plan and manage in practical terms diversified agricultural systems on the basis of the ecosystem services connected to them and in relation to the global objectives of sustainability/resilience and mitigation/adaptation to climate change.

Modalità di verifica delle capacità

Durante l’esame finale sarà verificata la capacità di integrare, a livello pratico-gestionale, nozioni teoriche di ecologia agraria ed agroecologia, e di tradurle in concreto in azioni di pianificazione e valutazione di sistemi agroecologici sostenibili. In particolare, sarà valutata la capacità di comprensione della complessità dei sistemi biologici e agronomici improntati all’agroecologia in relazione al contesto ambientale, territoriale e socio-economico delle aziende agricole.

Assessment criteria of skills

During the final exam, the ability to integrate, at a practical-management level, theoretical notions of agricultural ecology and agroecology, and to translate them concretely into planning and evaluation actions of sustainable agroecological systems will be verified. In particular, the ability to understand the complexity of biological and agronomic systems based on agroecology in relation to the environmental, local and socio-economic context of farms will be assessed.

Comportamenti

Alla fine del corso sarà sviluppata la capacità di tradurre in azioni concrete i principi generali dell’agroecologia, attraverso un costante dialogo critico con i docenti, gli altri studenti e le aziende oggetto delle visite. Sarà inoltre potenziata la capacità di interpretare il contesto specifico di azione e di lavorare in gruppo per trovare soluzioni praticabili a problemi complessi.

Behaviors

At the end of the course, the ability to translate the general principles of agroecology into concrete actions will be developed, through constant critical dialogue with teachers, other students and the farmers being visited. The ability to interpret the specific context of action and to work in team to find simple solutions to complex problems will also be strengthened.

Modalità di verifica dei comportamenti

La verifica dei comportamenti sarà effettuata durante le lezioni e le esercitazioni attraverso domande rivolte dal docente agli studenti e la successiva discussione collettiva sulle risposte fornite.

Assessment criteria of behaviors

The verification of behaviors will be carried out during lessons and exercises through questions asked by the teachers to the students and the subsequent collective discussion on the answers provided.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

E' richiesta conoscenza generale di agroecologia ed è fortemente consigliato aver seguito il corso propedeutico di Principi di Agroecologia. Sono raccomandate conoscenze generali e specifiche di agronomia e coltivazioni erbacee, zootecnia e produzioni animali, idraulica agraria e idrologia del suolo.

Prerequisites

General knowledge of agroecology is required and it is strongly recommended to have followed the preparatory course on Principles of Agroecology. General and specific knowledge of agronomy and herbaceous crop cultivations, animal husbandry and animal production, agricultural hydraulics and soil hydrology are recommended.

Indicazioni metodologiche

Le lezioni frontali si svolgono con l'ausilio di slides (presentazioni); le esercitazioni verranno effettuate, nel rispetto delle misure anti-contagio COVID-19, in laboratorio e in campo presso il Centro “Enrico Avanzi” e aziende agricole della Regione Toscana e/o regioni limitrofe (in relazione alle risorse disponibili); sull'e-learning del corso verrà fornito il materiale didattico utilizzato nelle lezioni frontali;  verranno usati mezzi diversi per comunicazioni di qualsiasi tipo con gli studenti; le interazioni tra docente e studenti avvengono anche mediante ricevimenti, posta elettronica e mediante gli studenti consiglieri; non sono previste prove intermedie.

Teaching methods

The frontal lessons are held with the aid of slides (presentations); the exercises will be carried out, in compliance with COVID-19 anti-contagion measures, in the laboratory and in the field at the "Enrico Avanzi" Center and agricultural companies in the Tuscany Region and/or neighboring regions (in relation to available resources); the teaching material used in the face-to-face lessons will be provided on the e-learning page of the course; different channels will be used for communications of any kind with students; interactions between teachers and students also take place through single meetings, e-mail exchange and through student advisors. There are no intermediate tests.

Programma (contenuti dell'insegnamento)
  1. Applicazione pratica dei seguenti principi dell’agroecologia:
    1. Diversificazione dei sistemi produttivi (aziende miste, sistemi agroforestali, consociazioni colturali)
    2. Sinergia e co-creazione della conoscenza (reti di aziende agro-alimentari in ottica di filiera)
    3. Efficienza d’uso delle risorse naturali (acqua, suolo, nutrienti)
    4. Riciclo della materia e dell’energia (gestione agronomica residui colturali e ammendanti, cover crop)
    5. Resilienza ai cambiamenti climatici e alla instabilità socio-economica (sistemi conservativi abbinati a tecniche a basso input o di agricoltura biologica)
    6. Culture e tradizioni locali (risorse genetiche locali, miglioramento genetico di colture e animali finalizzato all’impiego in sistemi agroecologici)
  2. Valutazione delle perfomances agro-ambientali dei sistemi basati sui principi e le tecniche di agroecologia
Syllabus
  1. Practical application of the following principles of agroecology:
  • Diversification of production systems (mixed farms, agroforestry systems, intercropping)
  • Synergy and co-creation of knowledge (networks of agri-food companies from a supply chain perspective)
  • Efficiency of natural resource use (water, soil, nutrients)
  • Recycling of matter and energy (agronomic management of crop residues and soil improvers, cover crops)
  • Resilience to climate change and socio-economic instability (conservation systems combined with low input or organic farming techniques)
  • Local cultures and traditions (local genetic resources, genetic improvement of crops and animals aimed at use in agroecological systems)
  1. Evaluation of the agri-environmental performances of systems based on agroecology principles and techniques
Bibliografia e materiale didattico

In aggiunta al materiale fornito dai docenti è consigliata la consultazione di alcune parti dei seguenti testi:

  • Altieri, C.I. Nicholls, L. Ponti. Agroecologia. Edagricole, 2015, pp. 313.
  • Gliesmann, S.R. Agroecology: The Ecology of Sustainable Food Systems, Third Edition. CRC Press, 2015, pp. 405.
  • Gentili, A. e Zampetti, G. (Eds.). Agroecologia circolare. Edizioni ambiente, Milano.
  • Organic Field Crop Handbook,, Canadian Organic Growers Inc. 2011, pp. 292.
  • Il Manuale del Biologico. Edagricole, Bologna, pp. 604.
  • Zanin, G., Tei, F., Sartori, L., Peruzzi, A. Gestire le malerbe in agricoltura biologica. Edagricole, pp. 240
Bibliography

In addition to the material provided by the teachers, it is recommended to consult some parts of the following texts:

  • Altieri, C.I. Nicholls, L. Ponti. Edagricole, 2015, pp. 313.
  • Gliesmann, S.R. Agroecology: The Ecology of Sustainable Food Systems, Third Edition.
  • CRC Press, 2015, pp. 405.
  • Gentili, A. and Zampetti, G. (Eds.). Circular agroecology. Environment editions, Milan.
  • Organic Field Crop Handbook,, Canadian Organic Growers Inc. 2011, pp. 292. The Organic Manual. Edagricole, Bologna, pp. 604.
  • Zanin, G., Tei, F., Sartori, L., Peruzzi, A. Gestire le malerbe in agricoltura biologica. Edagricole, pp. 240
Indicazioni per non frequentanti

Vista l'importanza delle attività pratiche, sia di quelle condotte in aula/laboratorio che in esterna, è fortemente consigliata la frequentazione delle lezioni.

I non frequentanti devono contattare i docenti tramite e-mail o per telefono per avere tutte le informazioni necessarie. Possono seguire lo svolgimento delle lezioni utilizzando il materiale didattico messo a disposizione dal docente prima dell'inizio del corso e seguendo il registro delle lezioni dei docenti.

Non-attending students info

Given the importance of practical activities, both those conducted in the classroom/laboratory and on-farm, attending lessons is strongly recommended.

Non-attending students must contact the teachers by email or telephone to obtain all the necessary information. They can follow the progress of the lessons using the teaching material made available by the teachers before the start of the course and following the register of the teachers' lessons.

Modalità d'esame

L'esame consisterà in un esame orale in cui sarà discusso il contenuto di un elaborato scritto prodotto dallo studente, che avrà per oggetto la conversione agroecologica di un'azienda reale/fittizia individuata dallo studente. Saranno valutate le connessioni tra gli elementi teorici e le scelte pratiche, nonché la capacità di individuare i possibili impatti di tali scelte in termini di sostenibilità.

Assessment methods

The exam will consist of an oral exam in which the content of a written paper produced by the student will be discussed. This will have as its object the agroecological conversion of a farm identified by the student. The connections between the theoretical elements and the practical choices will be evaluated, as well as the ability to identify the possible impacts of these choices in terms of sustainability.

Note

Si riceve tutti i giorni da lunedì a venerdì su appuntamento presso lo studio dei docenti c/o DISAAA Via del Borghetto, 80, 56127 Pisa.

Prof. Daniele Antichi: Tel 050-2218962, E mail: daniele.antichi@unipi.it

Dr. Alberto Mantino: Tel 050-2218910, E mail: alberto.mantino@unipi.it 

Dr.ssa Angela Puig Sirera: Tel 050-2216152, E mail: angela.puig@unipi.it

 

Notes

The teachers are available every day from Monday to Friday by appointment at the teachers' office c/o DISAAA Via del Borghetto, 80, 56127 Pisa.

Prof. Daniele Antichi: Tel 050-2218962, E mail: daniele.antichi@unipi.it

Dr. Alberto Mantino: Tel 050-2218910, E mail: alberto.mantino@unipi.it

Dr.ssa Angela Puig Sirera: Tel 050-2216152, E mail: angela.puig@unipi.it

Ultimo aggiornamento 04/03/2024 10:38