View syllabus
HISTORY OF CONTEMPORARY ARCHITECTURE
CLAUDIA LAMBERTI
Academic year2017/18
CourseARCHITECTURE AND BUILDING ENGINEERING
Code096HH
Credits3
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA DELL'ARCHITETTURA CONTEMPORANEAICAR/18LEZIONI36
CLAUDIA LAMBERTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Gli studenti al termine del corso saranno in grado di avere una conoscenza dell'architettura dal XIX fino al XXI secolo, con riferimento al panorama storico, artistico e culturale. Approfondiranno inoltre la storia dell'urbanistica del periodo suddetto.

Knowledge

The student who successfully completes the course will be able to demonstrate a solid knowledge of European and International architecture from XIXth to XXIst Century. He will also have the ability to describe cultural and historical influences into modern art and contemporary architecture and to recognize the urban transformations in every period and political context. With an interdisciplinary attitude, students will be aware of modern planning principles and aesthetic or functional dymensions of contemporary buildings, expecially for the main architectural typologies, such as churches, libraries, museums, universities.

Modalità di verifica delle conoscenze

Periodici questionari a risposta multipla (senza voto). Prova orale.

Assessment criteria of knowledge

During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression.

Methods:

  • Final oral exam
  • Periodic Quizzes/multiple choice
Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali, partecipazione a specifici seminari, visita ad edifici, studio individuale.

Teaching methods

Delivery: face to face

Attendance: Not mandatory

Learning activities:

  • attending lectures
  • participation in seminar
  • participation in discussions
  • individual study
  • Bibliography search

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar
  • Task-based learning/problem-based learning/inquiry-based learning

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

L'insegnamento di Storia dell'architettura contemporanea affronta il periodo dalla metà del XIX secolo agli albori del XXI, fornendo un’interpretazione delle architetture realizzate e delle proposte progettuali rimaste sulla carta, contestualizzandole nel panorama culturale, sociale e economico.

Syllabus

The course covers the chronological framework from XIXth to XXIst Century. Most part of the lessons will be dedicated to the history of contemporary architecture and town-planning in Europe, with some references to world architectural history and to the main international avantgardes. Particular attention will be paid to themes such as theoretical textes written by architects and the relationship among ideas, graphics, models and built works.

Bibliografia e materiale didattico
  • E. Dellapiana, G. Montanari, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino, UTET, 2015
  • H.F. Mallgrave, C. Contandriopoulos, Architectural Theory: Volume II - An Anthology from 1871 to 2005, Blackwell, 2017 
  • C. Lamberti, Vienna, Berlino, utopia 1860-1930, Pisa, Arnus, 2014
  • C. Lamberti, Gli espressionisti e la città : testi teorici di architettura, Pisa, PLUS, 2010
Bibliography

Recommended reading includes the following works:

• E. Dellapiana, G. Montanari, Una storia dell'architettura contemporanea, Torino, UTET, 2015

H.F. Mallgrave, C. Contandriopoulos, Architectural Theory: Volume II - An Anthology from 1871 to 2005, Blackwell, 2017 

• C. Lamberti, Vienna, Berlino, utopia 1860-1930, Pisa, Arnus, 2014

• C. Lamberti, Gli espressionisti e la città: testi teorici di architettura, Pisa, PLUS, 2010

Indicazioni per non frequentanti

I non frequentanti integreranno con un saggio a scelta tra questi:

-A. Criconia, L'architettura dei musei, Roma, Carocci, 2011
-C. Davies, Il primo libro di architettura, Torino, Einaudi, 2011
-E. Gentile, Fascismo di pietra, Roma-Bari, Laterza, 2015
-F. Isman, Andare per le città  ideali, Bologna, Il mulino, 2016

-B. Romano, S. Romano, Berlino capitale: storie e luoghi di una città europea, Bologna, Il mulino, 2016 

Non-attending students info

At choice for students that don't follow all lessons:

-A. Criconia, L'architettura dei musei, Roma, Carocci, 2011
-C. Davies, Il primo libro di architettura, Torino, Einaudi, 2011
-E. Gentile, Fascismo di pietra, Roma-Bari, Laterza, 2015
-F. Isman, Andare per le città  ideali, Bologna, Il mulino, 2016

-B. Romano, S. Romano, Berlino capitale: storie e luoghi di una città europea, Bologna, Il mulino, 2016 

 

 

Modalità d'esame

Una prova orale.

Assessment methods

Oral exam.

Updated: 22/01/2018 09:58