CdSSTORIA E CIVILTÀ
Codice124QQ
CFU6
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano
Moduli | Settore/i | Tipo | Ore | Docente/i | |
STORIA DELL'AFRICA | SPS/13 | LEZIONI | 36 |
|
L’obiettivo principale del corso - tenuto interamente in lingua inglese, con il titolo "History of the Arab-Israeli conflict" - consiste nel fornire agli studenti gli strumenti per interpretare e comprendere il conflitto in atto in Israele/Palestina, inserito nei contesti regionale e internazionale, a partire dagli anni ’80 del XIX secolo fino al primo decennio del XX secolo.
The purpose of this course - whose title is "History of the Arab-Israeli conflict" and is taught entirely in English - is to allow students to develop a critical approach to the complex history of the Israeli-Palestinian conflict, to understand its roots, to have a first basic comprehension of the political, diplomatic, economic aspects, as much as of the cultural and psychological implications, and to be familiar with the different narratives of the conflict, both the pro-Palestinian and the pro-Israeli.
Classes will start on September 21 and will last until November 24.
Le conoscenze maturate dagli studenti durante il corso verranno verificate ogni lezione, in occasione della discussione sulle letture assegnate.
Students who attend course's classes (class attendance is compulsary) and write the final paper must demonstrate the ability to thoroughly deal with a specific topic and to critically address the identified research question. Review of literature, and personal interpretation are among the main criteria for the teacher’s judgement. During the written final exam, students must be able to demonstrate their knowledge and be able to discuss the course contents thoughtfully and with propriety of expression.
Alla fine del corso, gli studenti avranno maturato la capacità di analizzare criticamente lo sviluppo del conflitto arabo-israeliano, dagli anni ’80 del XIX secolo fino al primo decennio del XX secolo.
Le capacità maturate dagli studenti durante il corso verranno verificate ogni lezione, in occasione della discussione sulle letture assegnate.
//
//
Per seguire il corso in maniera più proficua, è consigliato che gli studenti abbiano conoscenze relative alla storia del Medio Oriente del XX secolo.
Il corso, di 36 ore divise in 18 lezioni, dura nove settimane. Le lezioni sono frontali, ma è richiesta agli studenti una partecipazione attiva alla discussione che verterà su una serie di letture. Tali letture - caricate sulla piattaforma moodle (http://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=1794#) e già distribuite tra le varie lezioni - fanno parte integrante del programma d’esame.
Il corso inizierà giovedì 21 settembre e terminerà venerdì 24 novembre.
Il corso, diviso in 18 lezioni, affronterà i seguenti temi:
- Introduction to the Course. Defining the Arab-Israeli Conflict
- The Birth of Zionism and the Jewish Migration to Eretz Israel
- The Palestinian Identity and the Birth of the Palestinian Nationalism
- The birth of the British Mandate in Palestine
- Jews and Arabs in British Palestine
- The End of the Palestinian Mandate
- The War of 1948: the Independence vs. the Nakba
- The 1956 War: premises and consequences
- The Six Day War
- The PLO and Fatah
- From the Yom Kippur War to the Camp David Agreements: the “Land for Peace” Principle
- June 1982: Peace in Galilee, War in Lebanon
- The First Intifada
- The Birth of Hamas and the First Gulf War
- The Oslo Peace Process
- The Failure of Oslo and the Second Intifada
- Israel and Palestine after the Second Intifada
- What Future for the Israeli-Palestinian Conflict?
This course, divided into 18 classes, deals with the following topics:
- Introduction to the Course. Defining the Arab-Israeli Conflict
- The Birth of Zionism and the Jewish Migration to Eretz Israel
- The Palestinian Identity and the Birth of the Palestinian Nationalism
- The birth of the British Mandate in Palestine
- Jews and Arabs in British Palestine
- The End of the Palestinian Mandate
- The War of 1948: the Independence vs. the Nakba
- The 1956 War: premises and consequences
- The Six Day War
- The PLO and Fatah
- From the Yom Kippur War to the Camp David Agreements: the “Land for Peace” Principle
- June 1982: Peace in Galilee, War in Lebanon
- The First Intifada
- The Birth of Hamas and the First Gulf War
- The Oslo Peace Process
- The Failure of Oslo and the Second Intifada
- Israel and Palestine after the Second Intifada
- What Future for the Israeli-Palestinian Conflict?
Oltre alle letture caricate sulla piattaforma Moodle (http://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=1794#), il testo adottato è:
- T. G. Fraser, The Arab-Israeli Conflict, London, Palgrave Macmillan, 2004 (o nella versione italiana, Il conflitto arabo-israeliano, Bologna, il Mulino, 2015)
Students who attend course's classes will have to:
- Read (and discuss in class) the readings that are included in the syllabus uploaded online (http://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=1794#)
- Study the volume T. G. Fraser, The Arab-Israeli Conflict, London, Palgrave Macmillan, 2004
Per i non frequentanti, l'esame consisterà in una prova orale sugli argomenti trattati dai seguenti due volumi:
1) B. Morris, Vittime. Storia del conflitto arabo-sionista 1881-2001, Il Mulino, 2016 (6a ed.)
2) A. Marzano, Storia dei sionismi. Lo stato egli ebrei da Herzl a oggi, Roma, Carocci, 2017
Per gli studenti frequentanti, il voto finale sarà determinato sulla base di:
1) La frequenza attiva alle lezioni, che conterà per il 20% del voto.
2) Una prova scritta, che verterà su tutti gli argomenti trattati a lezione e varrà per il 40% del voto.
3) Un paper di una lunghezza compresa tra le 4,000 e le 5,000 parole (note incluse, bibliografia esclusa), su un argomento da concordare preventivamente con il docente. Tale paper conterà per il 40% del voto.
The final mark will be based on:
1) Class attendance. Students have to attend at least 85% of classes. They are required to actively contribute to the discussion; 20% of the final grade will be based on that.
2) A final written exam, based on the assigned readings and on what has been discussed in classes during the course. The exam will represent 40% of the final grade.
3) A final paper of 4,000 - 5,000 words (footnotes included, bibliography excluded), on a topic that has to be agreed with the professor. It represents 40% of the final grade.