Scheda programma d'esame
FILOSOFIA PRATICA (S)
ALESSANDRA FUSSI
Anno accademico2019/20
CdSFILOSOFIA E FORME DEL SAPERE
Codice411MM
CFU6
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
FILOSOFIA PRATICA (S)M-FIL/03LEZIONI36
ALESSANDRA FUSSI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

   

Conoscenza di alcune questioni fondamentali riguardo al rapporto fra responsabilità ed emozioni

  

Knowledge

Knowledge of some fundamental issues concerning the relationship between responsibility and emotions

Modalità di verifica delle conoscenze

 

Per la verifica delle conoscenze saranno rilevanti la partecipazione in classe, le presentazioni orali e l'esame finale.

 

 

 

Assessment criteria of knowledge

For the assessment of knowledge, active participation in the seminar will be considered relevant, as well as oral presentations by the students. At the end of the course there will be an oral exam.

Capacità

 

 Lo studente sarà in grado di fare una presentazione utilizzando handout cartacei o su ipad e coinvolgendo i propri colleghi nella discussione.

 

Skills

Students will acquire the capacity to prepare effective presentations, write handouts and useipad ipad and projector for powerpoint presentations

Modalità di verifica delle capacità

 

  • Lo studente dovrà preparare e presentare una relazione orale che riporti i risultati dell'attività di ricerca
Assessment criteria of skills

 

  • Students will prepare oral presentations which will be evaluated for the skill in generating discussion
Comportamenti

Lo studente potrà saper gestire responsabilità di collaborazione in un team di ricerca

Behaviors

Students will learn how to work in a research team

Modalità di verifica dei comportamenti

Nelle attività seminariali saranno richieste agli studenti delle  relazioni concernenti gli argomenti trattati e tali relazioni potranno essere individuali o di gruppo

Assessment criteria of behaviors

Group presentations will be evaluated for the capacity to work with others in a productive manner

Indicazioni metodologiche
  • verrà fatto ampio uso della piattaforma moodle del corso (es.: scaricamento materiali didattici, comunicazioni docente-studenti, pubblicazione di handout precedentemente alle relazioni orali, formazione di gruppi di lavoro, ecc.)
Teaching methods

 

  • We will use extensively the moodle platform for reading materials, communication between students and with the professor, the distribution of handouts prior to each presentation, working in groups)
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Emozioni e responsabilità. Atteggiamenti reattivi e atteggiamenti oggettivanti

 

Il seminario inizierà con alcune lezioni della docente in cui si affronteranno i temi seguenti: 1) verrà presentata una panoramica delle diverse teorie delle emozioni dal novecento ad oggi. 2) Si illustrerà il problema del rapporto fra responsabilità morale e biasimo a partire da “Freedom and Resentment,” il saggio di Strawson a cui si può far risalire, fra l’altro, la distinzione fra emozioni oggettivanti ed emozioni reattive. 3) Si evidenzieranno alcune tappe del dibattito sul rapporto fra responsabilità morale e biasimo (in particolare in riferimento alle riflessioni di Stephen Darwall, David Shoemaker, Michael McKenna). 4) Si affronterà la distinzione fra ira, indignazione, odio, e si indagherà il rapporto fra odio e pregiudizio.  

Dopo le prime lezioni introduttive si passerà ad una parte prettamente seminariale, in cui gli studenti faranno presentazioni individuali o di gruppo su diversi testi. Potranno affrontare particolari emozioni (ad esempio ira, indignazione, odio, disprezzo, disgusto) indagandole dal punto di vista della distinzione fra atteggiamenti reattivi ed oggettivanti, esporre aspetti particolari del dibattito teorico sul rapporto fra responsabilità e biasimo, o dedicarsi al rapporto fra pregiudizio e odio.

 

 

Syllabus

Emotions and responsibility. Reactive attitudes and objectifying attitudes

 

The seminar will start with a few lectures in which the professor will introduce the main themes: 1) theories of emotions from the twentieth century to the present. 2) the problem of the relationship between moral responsibility and blame, starting from "Freedom and Resentment," the essay by Strawson which originally presented the distinction between objectifying emotions and reactive emotions. 3) the debate on the relationship between moral responsibility and blame (in particular with reference to the reflections by Stephen Darwall, David Shoemaker, Michael McKenna). 4) the distinction betweenanger, indignation, hatred. 5) the relationship between hatred, stereotyping and prejudice.

 

After the first introductory lessons, we will switch to a seminar format: students will give individual or group presentations on different topics, followed by a general discussion. Some presentations will discuss specific emotions (for example anger, indignation, hatred, contempt, disgust) in light of the distinction between reactive and objectifying attitudes; other presentations will address aspects of the theoretical debate on the relationship between responsibility and blame, or concentrate on the relationship between prejudice and hate.

 

Bibliografia e materiale didattico

I testi qui proposti sono solo indicativi. A seconda degli interessi specifici, e tenendo conto anche di eventuali proposte degli studenti, potranno essere presi in esami testi diversi.

  • Strawson, Freedom and Resentment, in Freedom and Resentment and other Essays, Methuen, London 1974, pp. 1-28.
  • Darwall, Due tipi di rispetto come riconoscimento per le persone, in Eguale Rispetto, ed. Ian Carter, Mondadori, Milano 2008; inoltre: S. Darwall, The Second Person Standpoint: Morality, Respect, and Accountability, Cambridge, MA, Harvard University Press, 2006, pp. 70-72.
  • Michael McKenna, Conversation And Responsibility, Oxford University Press, Oxford 2012 (un capitolo).
  • Margaret Urban Walker, Moral Repair. Reconstructing Moral Relations after Wrongdoing, Cambridge University Press, Cambridge 2006 (un capitolo).
  • Gordon W. Allport, The Nature of Prejudice, Addison-Wesley Press, Cambridge (MA) 1954.
  • John F. Dovidio, Peter Glick, and Laurie A. Rudman (editors), On the Nature of Prejudice: Fifty Years After Allport, Blackwell Publishing, Malden (MA) 2005 (un capitolo).
  • Halperin, E. 2015. Emotions in Conflict: Inhibitors and Facilitators of Peace Making.New York (NY): Routledge (capitoli sull’ira e l’odio).
  • Susanna Braund, Glenn W. Most (editors), Ancient Anger. Perspectives from Homer to Galen(Yale Classical Studies XXXII), Cambridge University Press, Cambridge, 2003 (un capitolo).
  • Ben-Ze'ev, A. 2000. The Subtlety of Emotions. Cambridge (Ma): MIT Press (un capitolo).
  • Kolnai, A. 2007. Ekel Hochmut Hass. Zur Phänomenologie feindlicher Gefühle, Frankfurt am Main: Suhrkamp (capitolo sull’odio).
  • Thomas Szanto, In Hate we Trust: The collectivization and Habitualization of Hatred, in: Phenomenology and the Cognitive Sciences, https://doi.org/10.1007/s11097-018-9604-9.
  • Thomas Brudholm, Hatred as an Attitude, in Philosophical Papers, 39(3), 289–313, 2010.
  • Charles, L. Griswold, The Nature and Ethics of Vengeful Anger, in James E. Fleming (editor), Passions and Emotions, New York University Press, New York and London 2013.

 

 

Bibliography
  •  Strawson, Freedom and Resentment, in Freedom and Resentment and other Essays, Methuen, London 1974, pp. 1-28.
  • Darwall, Due tipi di rispetto come riconoscimento per le persone, in Eguale Rispetto, ed. Ian Carter, Mondadori, Milano 2008; inoltre: S. Darwall, The Second Person Standpoint: Morality, Respect, and Accountability, Cambridge, MA, Harvard University Press, 2006, pp. 70-72.
  • Michael McKenna, Conversation And Responsibility, Oxford University Press, Oxford 2012 (un capitolo).
  • Margaret Urban Walker, Moral Repair. Reconstructing Moral Relations after Wrongdoing, Cambridge University Press, Cambridge 2006 (un capitolo).
  • Gordon W. Allport, The Nature of Prejudice, Addison-Wesley Press, Cambridge (MA) 1954.
  • John F. Dovidio, Peter Glick, and Laurie A. Rudman (editors), On the Nature of Prejudice: Fifty Years After Allport, Blackwell Publishing, Malden (MA) 2005 (un capitolo).
  • Halperin, E. 2015. Emotions in Conflict: Inhibitors and Facilitators of Peace Making.New York (NY): Routledge (capitoli sull’ira e l’odio).
  • Susanna Braund, Glenn W. Most (editors), Ancient Anger. Perspectives from Homer to Galen(Yale Classical Studies XXXII), Cambridge University Press, Cambridge, 2003 (un capitolo).
  • Ben-Ze'ev, A. 2000. The Subtlety of Emotions. Cambridge (Ma): MIT Press (un capitolo).
  • Kolnai, A. 2007. Ekel Hochmut Hass. Zur Phänomenologie feindlicher Gefühle, Frankfurt am Main: Suhrkamp (capitolo sull’odio).
  • Thomas Szanto, In Hate we Trust: The collectivization and Habitualization of Hatred, in: Phenomenology and the Cognitive Sciences, https://doi.org/10.1007/s11097-018-9604-9.
  • Thomas Brudholm, Hatred as an Attitude, in Philosophical Papers, 39(3), 289–313, 2010.
  • Charles, L. Griswold, The Nature and Ethics of Vengeful Anger, in James E. Fleming (editor), Passions and Emotions, New York University Press, New York and London 2013.

 

 

Indicazioni per non frequentanti

 Questo è un seminario, per al cui riuscita è fondamentale la presenza e la partecipazione attiva. Nel caso siate impossibilitati a partecipare siete pregati di contattare la docente.

 

 

Non-attending students info

This is a seminar, and participation is highly recommended. If coming to class is truly impossible, please contact the professor.

Modalità d'esame

 

 

Gli studenti dovranno impegnarsi in una relazione orale su un testo concordato con la docente fra quelli proposti. Dovranno inoltre sostenere un esame finale su un secondo testo tratto dalla lista seguente:

  • Strawson, Freedom and Resentment, in Freedom and Resentment and other Essays, Methuen, London 1974, pp. 1-28.
  • Darwall, Due tipi di rispetto come riconoscimento per le persone, in Eguale Rispetto, ed. Ian Carter, Mondadori, Milano 2008; inoltre: S. Darwall, The Second Person Standpoint: Morality, Respect, and Accountability, Cambridge, MA, Harvard University Press, 2006, pp. 70-72.
  • Michael McKenna, Conversation And Responsibility, Oxford University Press, Oxford 2012 (un capitolo).
  • Margaret Urban Walker, Moral Repair. Reconstructing Moral Relations after Wrongdoing, Cambridge University Press, Cambridge 2006 (un capitolo).
  • Gordon W. Allport, The Nature of Prejudice, Addison-Wesley Press, Cambridge (MA) 1954.
  • John F. Dovidio, Peter Glick, and Laurie A. Rudman (editors), On the Nature of Prejudice: Fifty Years After Allport, Blackwell Publishing, Malden (MA) 2005 (un capitolo).
  • Halperin, E. 2015. Emotions in Conflict: Inhibitors and Facilitators of Peace Making.New York (NY): Routledge (capitoli sull’ira e l’odio).
  • Susanna Braund, Glenn W. Most (editors), Ancient Anger. Perspectives from Homer to Galen(Yale Classical Studies XXXII), Cambridge University Press, Cambridge, 2003 (un capitolo).
  • Ben-Ze'ev, A. 2000. The Subtlety of Emotions. Cambridge (Ma): MIT Press (un capitolo).
  • Kolnai, A. 2007. Ekel Hochmut Hass. Zur Phänomenologie feindlicher Gefühle, Frankfurt am Main: Suhrkamp (capitolo sull’odio).
  • Thomas Szanto, In Hate we Trust: The collectivization and Habitualization of Hatred, in: Phenomenology and the Cognitive Sciences, https://doi.org/10.1007/s11097-018-9604-9.
  • Thomas Brudholm, Hatred as an Attitude, in Philosophical Papers, 39(3), 289–313, 2010.
  • Charles, L. Griswold, The Nature and Ethics of Vengeful Anger, in James E. Fleming (editor), Passions and Emotions, New York University Press, New York and London 2013.

 

Assessment methods

Students will give oral presentations(the topic and bibliography for each presentation will be discussed with the professor). For the oral exam, each student will discuss a text from the following list (the text cannot be the same the student used for the presentation):

  • Strawson, Freedom and Resentment, in Freedom and Resentment and other Essays, Methuen, London 1974, pp. 1-28.
  • Darwall, Due tipi di rispetto come riconoscimento per le persone, in Eguale Rispetto, ed. Ian Carter, Mondadori, Milano 2008; inoltre: S. Darwall, The Second Person Standpoint: Morality, Respect, and Accountability, Cambridge, MA, Harvard University Press, 2006, pp. 70-72.
  • Michael McKenna, Conversation And Responsibility, Oxford University Press, Oxford 2012 (un capitolo).
  • Margaret Urban Walker, Moral Repair. Reconstructing Moral Relations after Wrongdoing, Cambridge University Press, Cambridge 2006 (un capitolo).
  • Gordon W. Allport, The Nature of Prejudice, Addison-Wesley Press, Cambridge (MA) 1954.
  • John F. Dovidio, Peter Glick, and Laurie A. Rudman (editors), On the Nature of Prejudice: Fifty Years After Allport, Blackwell Publishing, Malden (MA) 2005 (un capitolo).
  • Halperin, E. 2015. Emotions in Conflict: Inhibitors and Facilitators of Peace Making.New York (NY): Routledge (capitoli sull’ira e l’odio).
  • Susanna Braund, Glenn W. Most (editors), Ancient Anger. Perspectives from Homer to Galen(Yale Classical Studies XXXII), Cambridge University Press, Cambridge, 2003 (un capitolo).
  • Ben-Ze'ev, A. 2000. The Subtlety of Emotions. Cambridge (Ma): MIT Press (un capitolo).
  • Kolnai, A. 2007. Ekel Hochmut Hass. Zur Phänomenologie feindlicher Gefühle, Frankfurt am Main: Suhrkamp (capitolo sull’odio).
  • Thomas Szanto, In Hate we Trust: The collectivization and Habitualization of Hatred, in: Phenomenology and the Cognitive Sciences, https://doi.org/10.1007/s11097-018-9604-9.
  • Thomas Brudholm, Hatred as an Attitude, in Philosophical Papers, 39(3), 289–313, 2010.
  • Charles, L. Griswold, The Nature and Ethics of Vengeful Anger, in James E. Fleming (editor), Passions and Emotions, New York University Press, New York and London 2013.

 

Note

Orario:  giovedì e venerdì  (10:15-11:45)

Le lezioni avranno inizio il 3 ottobre  e si terranno a Pao C1 (Palazzo Carità, Via Pasquale Paoli 15).

La commissione d'esame è formata da: Alessandra Fussi (Presidente), Leonardo Massantini, Danilo Manca.

Membri supplenti:  Alfredo Ferrarin (Presidente), Marta Vero, Luigi Filieri.

Notes

The class will take place on Thursday and Friday  (10:15-11:45)

It will start on October 3.

It will take place in  Pao C1 (Palazzo Carità, Via Pasquale Paoli 15)

Ultimo aggiornamento 10/10/2019 09:27