Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
PROJECT MANAGEMENT | ING-IND/35 | LEZIONI | 42 |
|
Lo studente che ha completato con successo il corso sarà in grado di dimostrare una solida conoscenza nei seguenti ambiti:
The student who completes the course successfully will be able to demonstrate a solid knowledge of the main issues related to the project management in ETO context. He or she will acquire knowledge of methodologies and tools for project management (specifically, planning and control of complex projects).
Lo studente che ha completato con successo il corso ha la capacità di:
The student who has successfully completed the course has the ability to:
Modalità di verifica delle capacità
Assessment criteria of skills
Nell'ambito del corso studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche di gestione dei progetti. Dunque:
As part of the course student can acquire and / or develop sensitivity to issues of project management.
Modalità di verifica dei comportamenti
- Organizzazione Aziendale
- Statistica di base
- cost account e budgeting
- Corporate Organization
- Basic statistics
- basics of cost account and budgeting
Le ore di esercitazione sono dedicate all’acquisizione di metodologie e strumenti per la pianificazione e controllo dei progetti. A tal fine vengono creati dei gruppi di lavoro e svolte esercitazioni in aula.
E’ previsto anche lo svolgimento in autonomia di un progetto, a cui saranno dedicate anche alcune esercitazioni (di inquadramento) durante le settimane finali del corso.
Gruppi di 3-4 persone. Le attività richieste sono le seguenti:
1) studio di un caso, identificazione dei punti critici, analisi della situazione as-is a fronte di alcuni obiettivi strategici assegnati;
2) proposta di azioni di miglioramento con relativa analisi costi/benefici.
The training hours are dedicated to the acquisition of methodologies and tools for the planning and control of projects. To this end, working groups are created and exercises are carried out in the classroom.
It is also planned to carry out a project independently, which will also be dedicated to some exercises (framing) during the final weeks of the course.
Groups of 3-4 people. The activities required are as follows:
1) case study, identification of critical points, analysis of the as-is situation in relation to some strategic objectives assigned;
2) proposal of improvement actions with related cost/benefit analysis.
- I progetti: contesto e modalità di gestione
- Il framework PMBOK: i processi di scope, time, cost e risk management
- Logiche di pianificazione e controllo dei progetti
- Tecniche e strumenti di pianificazione e controllo: WBS, Tecniche reticolari e Scheduling, budgeting, EVM
- Crashing e Fast Tracking
- Esercitazioni su MS project
- Sistemi informativi di supporto: Project Management Information systems
- La gestione dei rischi di progetto
- Tecniche alternative di project management (panoramica): agile project management e advanced work packaging
- Seminari e testimonianze aziendali
- Project Work
- Projects: context and management methods
- The PMBOK framework: scope, time, cost and risk management processes
- Project planning and control logic
- Planning and control techniques and tools: WBS, Reticular and Scheduling techniques, budgeting, EVM
- Crashing and Fast Tracking
- Exercises on MS project
- Supporting information systems: Project Management Information systems
- Project risk management
- Alternative project management techniques (overview): agile project management and advanced work packaging
- Seminars and corporate testimonials
- Project Work
Sono svolte lezioni frontali con l’ausilio di slide fornite preventivamente attraverso la piattaforma di E-learning del polo; attraverso la stessa piattaforma è rilasciato anche del materiale aggiuntivo di approfondimento / ampliamento degli argomenti trattati e sono gestite le comunicazioni con gli studenti. Il materiale didattico consiste inoltre in specifici capitoli di un libro e articoli rilasciati dal docente.
Alcuni riferimenti:
Recommended reading includes the following works: Slides, chapters and case studies provided by the lecturer. Other references have to be defined Further bibliography will be indicated on specific request.
Le slide sono disponibili attraverso la piattaforma di E-learning del polo di Ingegneria (previa iscrizione al corso) o vial email; attraverso la stessa piattaforma è rilasciato anche del materiale aggiuntivo di approfondimento / ampliamento degli argomenti trattati e sono gestite le comunicazioni con gli studenti. Il materiale didattico consiste inoltre in specifici capitoli di un libro e articoli rilasciati dal docente.
Il docente è disponibile su appuntamento per chiarimenti.
The slides are available through the E-learning platform of the Engineering pole (upon enrolment in the course) or vial email; through the same platform is also released additional material to deepen / expand the topics covered and are managed communications with students. The teaching material also consists of specific chapters of a book and articles released by the teacher.
The teacher is available by appointment for clarification.
Gli esercizi scritti sono superati se il candidato risolve sufficientemente gli esercizi proposti, dimostrando una conoscenza sufficiente sule tematiche valutate. Errori concettuali nell’applicazione delle logiche di pianificazione e controllo dei progetti, costituiscono una carenza grave per la valutazione della prova.
Al termine delle prove, se il candidato non ha svolto l'attività progettuale, verranno valutate eventuali domande integrative di taglio tecnico/operativo (ed eventualmente ulteriori esercizi).
Tutte le parti sopra riportate concorrono al voto finale insieme ad una valutazione premiale sulle attività relative a un progetto. Il voto finale tiene quindi conto sia della preparazione raggiunta dal candidato (sulla base delle elaborazioni scritte e della prova orale), sia della capacità di analizzare e risolvere i problemi, sia della capacità di esprimersi in un linguaggio tecnico appropriato.
The examination consists of an oral test also including written exercises focusing respectively on planning and project control skills. Conceptual errors in the application of the logics of planning and control of the projects, constitute a serious deficiency for the evaluation of the test.
The examination should normally be held in a single session
The examination also consists of an interview between the candidate and the teacher, or also between the candidate and other collaborators of the principal teacher, typically on two or three topics related to the reference program. The duration of the interview varies from 20 to 30 minutes.
The interview test is passed if the candidate proves to have no gaps in preparation and is able to focus / illustrate in due detail the topic requested, as well as grasp the different links with other areas of the course. The use of appropriate terminology is also essential. The test is certainly not passed if the candidate is not able to express himself clearly, to use the correct terminology, or if the candidate does not answer basic questions.
At the end of the tests, if the candidate has not carried out the project activity, any additional technical/operational questions (and possibly further exercises) will be evaluated.
The final grade therefore takes into account both the preparation achieved by the candidate (on the basis of the written elaborations and the oral test), and the ability to analyse and solve problems, as well as the ability to express oneself in an appropriate technical language.