Scheda programma d'esame
LINGUA INGLESE 2
SILVIA BRUTI
Anno accademico2019/20
CdSLINGUE, LETTERATURE E FILOLOGIE EURO - AMERICANE
Codice1115L
CFU9
PeriodoPrimo semestre

ModuliSettoreTipoOreDocente/i
LINGUA INGLESE 2L-LIN/12LEZIONI54
SILVIA BRUTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso di lingua inglese prevede il raggiungimento del livello che si colloca al livello C1+/C2 di conoscenza della Lingua. A questo fine, lo studente dovrà, come parte del proprio lavoro individuale, integrare la propria preparazione seguendo il lettorato organizzato dal CLI presso il Dipartimento (ex-Lettorato) per il livello indicato. Il superamento del test di livello del lettorato è condizione per poter registrare il voto finale. L’attestato del CLI può essere sostituito da una certificazione internazionale tra quelle sotto indicate, conseguita non oltre i due anni precedenti. 

 Certificazioni C2

-Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (punteggio 8-9)

Il lettorato, di durata ANNUALE, è tenuto  dalla Dott. Wendy Doherty. Il corso si concentrerà su tutte le abilità. I non frequentanti sono tenuti a mettersi in contatto con la lettrice per informazioni e per concordare programmi alternativi. Le informazioni circa il lettorato e le relative prove sono disponibili su https://elearning.cli.unipi.it/mod/url/view.php?id=51. I lettori ricevono gli studenti nei locali del CLI siti in Via S. Maria 85 (palazzo Boilleau). 

 

Knowledge

The English language course includes reaching C1+/C2 of the CEF. To this end, students should
integrate their knowledge and skills attending the language classes organized by CLI (ex-lettorato) for the required level.  
Passing the final test is a requirement in order to be able to have the overall mark recorded. Otherwise students can produce an international certificate, obtained no sooner than two years.

A list of accepted certificates for C2 level  follows: 

-Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (score: 8-9)

 Language classes last throughout the year.  They are taught by Dr Wendy Doherty and will focus on all skills. Non attending (or non regularly attending) students are required to contact Dr Doherty to obtain information and/or to agree on alternative programmes. Information on these classes and the relevant tests is available at https://elearning.cli.unipi.it/mod/url/view.php?id=51 CELs (language experts) will be available to meet with students at their office,  Via S. Maria 85 (Palazzo Boilleau). For office hours see the timetable. 

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Le verifiche  sulla conoscenza strumentale della lingua (lettorato) prevederanno un test scritto e uno orale. Da settembre 2015 sono stati fissati tre appelli per le prove di lettorato (uno estivo, uno autunnale, uno invernale).  

Assessment criteria of knowledge

The final tests of language classes include a written and oral test. Since September 2015 three exam sessions are available (one in summer, one in autumn, one in winter).

Capacità

Lingua strumentale: vedi livello C1/C2 del framework.

Corso: sapere analizzare il contributo dei diversi canali semiotici alla comunicazione in testi multimediali; capire le strategie della rappresentazione dell'accento e del dialetto a fini narrativi. 

Skills

Language classes: C1/C2 level (of CEF)

Course: be able to analyze the contribution of different semiotic channels to communication in multimedia texts; understand the strategies of representation of accent and dialect for narrative purposes.

Modalità di verifica delle capacità

Lingua strumentale: prove finali scritte e orali relative al lettorato.

Corso:  prove in itinere sulla conoscenza della teoria. Presentazione orale per vedere le capacità analitiche acquisite (frequentanti); esame scritto con domande teoriche e analitiche (non frequentanti).

Le prove relative alle esercitazioni non sono propedeutiche rispetto all'esame del docente.

Il punteggio riportato nelle esercitazioni contribuirà al voto finale nel seguente modo (proposta approvata nel Consiglio del Cli del 24 maggio 2017):

Votazione esercitazioni in centesimi

Punteggio aggiuntivo per la votazione del docente

Da 60 a 70

Si mantiene il voto riportato nell’esame del docente

Da 71 a 85

Si aggiunge un punto al voto riportato nell’esame del docente

Da 86  a 100

Si aggiungono due punti al voto riportato nell’esame del docente

Assessment criteria of skills

Language classes: written and oral tests.

Course: two intermediate tests on theoretical aspects. An oral presentation to evaluate analytical skills (for attenders); a written exam to evaluate  theoretical and analytical skills (non attenders).

Students must pass both the final tests for their language classes and the exam of Lingua inglese taught by prof. Bruti. They can choose which one to sit (and pass) first. 

The  score (out of 100) in the final language tests will contribute to their overall mark in the following way (proposal approved by the Consiglio CLi on May 24 2017):

Score out of 100

points to be added to the Lecturer's mark

From 60 to 70

Same mark as in the lecturer's part

From 71 to 85

One point is added to the lecturer's mark

From 86 to 100

Two points are added to the lecturer's mark

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza della struttura del discorso e delle caratteristiche della comunicazione faccia a faccia. 

 

Prerequisites

Knowledge of the structure of discourse and  the main features of face-to-face communication.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Questo corso è dedicato 1) all'analisi semiotica e multimodale di diversi tipi di testo; 2) all'analisi di testi narrativi multimediali, con particolare riferimento al ruolo di accento e dialetto ai fini della caratterizzazione dei personaggi. 

Partendo dai fondamenti dell'analisi semiotica, si analizzerà il contributo di ogni canale della comunicazione alla creazione del significato in relazione al tipo di comunicazione e al destinatario.

Nella seconda parte del corso si procederà all’analisi di diversi case studies, con una attenzione a questioni di variazione linguistica,  nella letteratura e soprattutto in testi multimediali (televisivi e filmici), concentrandosi in particolare sulla rappresentazione del dialetto e di varietà marcate in diastratia.

Syllabus

This course is dedicated to 1) a semiotic and multimodal analysis of different text types; 2) an analysis of multimodal narrative texts, with special reference to the role of accent and dialect in characterisation. 

Starting from foundations of semiotic analysis, the contribution of each channel of communication to the creation of meaning will be  analyzed, in relation to the type of communication and the recipient.

In the second part of the course we will proceed to the analysis of different case studies, with special attention to issues of linguistic variation, in literature and especially  in cinema, focusing in particular on  the representation of dialect and diastratically-marked varieties.

Bibliografia e materiale didattico

Analisi semiotica

  1. Selby, K. &  Cowdery,  R. 1995, How to Study Television, London, Macmillan.

Linguaggio filmico e varietà

  1. Hodson, J. 2014, Dialect in film and literature, London, Palgrave (capp. 2, 3, 4 , 7, 8, 9).
  2. Bednarek, M. 2010, The language of fictional TV: Drama and Identity, London, Continuum (Chap. 1 e 8).
  3. Bednarek, M. 2015, "Corpus-assisted multimodal discourse analysis of television and film narratives", in P. Baker & T. McEnery (eds), Discourse Studies, Basingstoke /NY, Palgrave Macmillan, 63-87.
  4. Bruti, M. 2009, “From the US to Rome passing through Paris: accents and dialects in The Aristocats and its Italian dubbed version”, in D. Chiaro, M. Giorgio Marrano, G. Nadiani (eds), The Translation of Dialects in Multimedia, Intralinea - On line Translation Journal, Special Issue: online (ISSN: 1827-000X; Liste ERIH: Intralinea 1827000 NAT) http://www.intralinea.org/specials/article/1713.
  5. Bruti, S. 2014, “Accents and dialect as a source of humour: the case of Rio”, in G. L. De Rosa, F. Bianchi, A. De Laurentiis, E. Perego (eds), Translating Humour in Audiovisual Texts, Bern, Peter Lang (ISBN 978-3-0343-1555-5 pb. ISBN 978-3-0351-0740-1 eBook), 89-103.
  6. Bruti, S. &  Vignozzi, G.  2016, “Voices from the Anglo-Saxon world: Accents and dialects across film genres”, Status Quaestionis 11, 42-74 http://ojs.uniroma1.it/index.php/statusquaestionis
  7.  Bruti, S. & Zanotti, S. 2017, “Exploring the sensory dimension of translated films: An analysis of The King’s Speech”, Revue de traduction –Palimpsestes, 30 (Special Issue: Quand les sens fonts sens. Traduire le ‘texte’ audiovisuelle), Presses Sorbonne Nouvelle, 155-178.
  8. Bruti, S. & Ranzato, I. forthc. “Italian dialetti in audiovisual translation: perspectives on three quality TV series”, In M. Sturiale, G. Traina (eds)., Ragusa e Montalbano: Voci del territorio in traduzione audiovisiva.

 Multimodality (sulla pagina moodle della docente)

  1. Adami, E. 2016, "Multimodality", chapter in O. Garcìa, N. Flores and M. Spotti (2016), Oxford Handbook of Language and Society, Oxford, Oxford University Press
  2. Gibbon, D. 2009,"Gesture theory is linguistics: On modelling multimodality as prosody", in 23rd Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation, 9-18
  3. McNeill, D.  1992, "Hand and Mind. What gestures reveal about thought", Chicago/London, The University of Chicago Press.

Il programma sarà definito sulla base dei temi trattati a lezione.

Bibliography

Film language and varieties

  1. Hodson, J. 2014, Dialect in film and literature, London, Palgrave (capp. 2, 3, 4 , 7, 8, 9).
  2. Bednarek, M. 2010, The language of fictional TV: Drama and Identity, London, Continuum (Chap. 1 e 8).
  3. Bednarek, M. 2015, "Corpus-assisted multimodal discourse analysis of television and film narratives", in P. Baker & T. McEnery (eds), Discourse Studies, Basingstoke /NY, Palgrave Macmillan, 63-87.
  4. Bruti, M. 2009, “From the US to Rome passing through Paris: accents and dialects in The Aristocats and its Italian dubbed version”, in D. Chiaro, M. Giorgio Marrano, G. Nadiani (eds), The Translation of Dialects in Multimedia, Intralinea - On line Translation Journal, Special Issue: online (ISSN: 1827-000X; Liste ERIH: Intralinea 1827000 NAT) http://www.intralinea.org/specials/article/1713.
  5. Bruti, S. 2014, “Accents and dialect as a source of humour: the case of Rio”, in G. L. De Rosa, F. Bianchi, A. De Laurentiis, E. Perego (eds), Translating Humour in Audiovisual Texts, Bern, Peter Lang (ISBN 978-3-0343-1555-5 pb. ISBN 978-3-0351-0740-1 eBook), 89-103.
  6. Bruti, S. &  Vignozzi, G.  2016, “Voices from the Anglo-Saxon world: Accents and dialects across film genres”, Status Quaestionis 11, 42-74 http://ojs.uniroma1.it/index.php/statusquaestionis
  7. Bruti, S. & Zanotti, S. 2017, “Exploring the sensory dimension of translated films: An analysis of The King’s Speech”, Revue de traduction –Palimpsestes, 30 (Special Issue: Quand les sens fonts sens. Traduire le ‘texte’ audiovisuelle), Presses Sorbonne Nouvelle, 155-178.
  8. Bruti, S. & Ranzato, I. forthc. “Italian dialetti in audiovisual translation: perspectives on three quality TV series”, In M. Sturiale, G. Traina (eds)., Ragusa e Montalbano: Voci del territorio in traduzione audiovisiva.

 Multimodality (cf. lectures's moodle page)

  1. Adami, E.  2016, "Multimodality", chapter in O. Garcìa, N. Flores and M. Spotti (2016), Oxford Handbook of Language and Society, Oxford, Oxford University Press
  2. Gibbon, D. 2009,"Gesture theory is linguistics: On modelling multimodality as prosody", in 23rd Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation, 9-18
  3. McNeill, D.  1992, "Hand and Mind. What gestures reveal about thought", Chicago/London, The University of Chicago Press.

The programme will be defined better on the basis of what is taugth in class. 

Indicazioni per non frequentanti

 

1 parte

- K. Selby and R. Cowdery, (1995), How to Study Television, London, Macmillan, pp. 1-63 (= ch. 1, 2, 3)

-  J. Marshall  and A. Werndly (2002), The Language of Television, London, Routledge, pp. 15-38  (= unit 2)

- J. Hodson,  2014, Dialect in film and literature, London, Palgrave (ch. 2, 3, 4 , 7, 8, 9).

- Bednarek, M. 2010, The language of fictional TV: Drama and Identity, London, Continuum (Chap. 1 e 8).

- Bruti, S. & Ranzato, I. forthc. “Italian dialetti in audiovisual translation: perspectives on three quality TV series”, In M. Sturiale, G. Traina (eds)., Ragusa e Montalbano: Voci del territorio in traduzione audiovisiva.

PER QUESTI ULTIMI DUE (si veda la pagina moodle della docente)

 

2 parte

 Gestures (tutti e due sulla pagina moodle della docente)

- D. Gibbon (2009),"Gesture theory is linguistics: On modelling multimodality as prosody", in 23rd Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation, pp. 9-18

- D. McNeill (1992) "Hand and Mind. What gestures reveal about thought", Chicago/London, The University of Chiacago Press.

 Multimodality (sulla pagina moodle della docente)

- E. Adami (2016), "Multimodality", chapter to appear in O. Garcìa, N. Flores and M. Spotti (2016), Oxford Handbook of Language and Society, Oxford, Oxford University Press

 

I materiali  sono reperibili o alla COPISTERIA IN VIA SAN SIMONE o scaricabili da Moodle, così come le slides del corso

Non-attending students info

1 part

- K. Selby and R. Cowdery, (1995), How to Study Television, London, Macmillan, pp. 1-63 (= ch. 1, 2, 3)

-  J. Marshall  and A. Werndly (2002), The Language of Television, London, Routledge, pp. 15-38  (= unit 2)

 

- J. Hodson,  2014, Dialect in film and literature, London, Palgrave (ch. 2, 3, 4 , 7, 8, 9).

- Bednarek, M. 2010, The language of fictional TV: Drama and Identity, London, Continuum (Chap. 1 e 8).

- Bruti, S. & Ranzato, I. forthc. “Italian dialetti in audiovisual translation: perspectives on three quality TV series”, In M. Sturiale, G. Traina (eds)., Ragusa e Montalbano: Voci del territorio in traduzione audiovisiva.

 2 part

 Gestures (available from the lecturer's moodle page)

- D. Gibbon (2009),"Gesture theory is linguistics: On modelling multimodality as prosody", in 23rd Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation, pp. 9-18

- D. McNeill (1992) "Hand and Mind. What gestures reveal about thought", Chicago/London, The University of Chiacago Press.

 Multimodality (available from  the lecturer's moodle page)

- E. Adami (2016), "Multimodality", chapter to appear in O. Garcìa, N. Flores and M. Spotti (2016), Oxford Handbook of Language and Society, Oxford, Oxford University Press

 

Materials can be found at the photocopy shop in VIA SAN SIMONE or can be downloaded from  Moodle, like the slides projected in class

Modalità d'esame

L'esame consiste in una prova scritta sui contenuti del corso (domande di verifica e analisi di testi). Per gli studenti frequentanti ci saranno modalità di verifica durante lo svolgimento del corso (1 prova in itinere più presentazione orale). Alla votazione finale contribuisce anche il risultato riportato nelle prove relative al lettorato.

Assessment methods

The exam consists of a written test on the course contents  (questions on theory and text analysis). For attending students  there will be intermediate evaluation, i.e. an intermediate test on theoretical aspects and an oral presentation to evaluate analytical skills (for attenders). For non regular attenders there will be a written exam to evaluate  theoretical and analtyical skills. The mark for the final language test will also be taken into account.

Altri riferimenti web

Corso su piattaforma moodle

 

Note

Le lezioni inizieranno il giorno 23 settembre

Notes

Classes will start on September 23

Ultimo aggiornamento 11/11/2019 17:02