Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
LINGUA INGLESE | L-LIN/12 | LEZIONI | 42 |
|
Il corso è basato sull'acquisizione della lingua inglese a livello B2 del Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) e si propone di sviluppare nello studente le varie abilità di lettura, comprensione, traduzione e produzione (orale e scritta). Obiettivo principale degli esercitazioni lingusitici tenuti a pari passo con le lezioni del docente nel secondo semestre è quello di fornire allo studente le basi di "Academic English", cioè, scrivere testi e saggi in modo chiaro e semplice. Al secondo semestre il corso ufficiale del docente si focalizza su due aspetti:
The aims of the course are two-fold: the first part led by the language instructor is designed to provide the participants with the necessary linguistic skills to attain a B2+ level in general English according to the Common European Framework of Reference (CEFR). An introduction to academic English and essay writing will be a key part of the language input in the first semester, along with consolidation and development of grammar, oral production and reception skills. In the second semester, the lectures are held by Dr Filmer and focus on the acquisition of lexis for specific topic areas including immigration, comparative law, global economy. The analysis of authentic materials such as news texts, TED talks, and other audiovisual products are an integral part of the programme. In particular, students will explore the notion that in newspaper discourse, meaning is created through the choice of language. The basic theoretical and methodological posits underpinning critical discourse analysis will be introduced as tools to aid a deeper reading and comprehension of the construction of news in Anglophone media, skills, which are essential to understanding how current affairs and world events are represented by the news media.
Per i corsi di 6 CFU sarà neccessario consegnare una prova scritta nella forma di un "essay" (saggio beve) su un tema di attualità trattato durante le lezioni prima di accedere all'esame orale. Si consiglia di fare riferimenti a tutti slide messo a disposizione su Moodle. La consegna deve essere al meno una settimana prima dell'esame orale.
L'esame orale si svolge in due parti. La prima verificara il livello di inglese generico. La seconda parte con la docente verificara la preparazione sui contenuti del corso. Per gli studenti frequentanti il corso prevede una prova in itinere di un presentation PowerPoint che esporre i proposizioni di Critical Discourse Analysis tramite l'analisi di un testo giornalistico scelto dallo studente. La valutazione del presentation farà parte della valutazione globale dello studente. Per i non frequentati, il presentation sarà fatto il giorno dell'esame come componenete della prova orale.
Before attempting the final oral exam it is necessary to submit a short essay (approx. 300 words) on a theme connected to social issues and current affairs discussed during the lessons. Please refer to all the slides available on Moodle for the course, and in particular, the course summary which explains in detail what is required in order to pass the exam.
Oral exam in two parts: first with the English Instructor to verify the level of general English, then with the Docente on the specific course content.
Il corso mira a sviluppare le seguenti capacità:
- Capacità di interazione orale e scritta in ambito professionale;
- Capacità di lettura, di analisi e di comprensione di testi scritti di carattere specialistico e giornalistico.
By the end of this course students should be able to:
• write simple academic texts in a clear, concise and correct manner at B2 level;
• communicate ideas and express opinions verbally in English at B2 level on topic areas specific to the course;
• recognise, understand and effectively use key terminology in the specialised discourse on general legal and economic themes specific to the course;
• understand the persuasive function of linguistic choices in news texts and the nature of news discourse;
• apply the main notions of critical discourse analysis to the reading of a news text
Un livello B1+ è auspicabile per poter seguire le lezioni
A B1+ level is advisable in order to be able to follow the lessons
Le lezioni vengono svolte in lingua inglese. Seminario, discussioni e presentations degli studenti sono parti fondamentali del corso.
The teaching approach is communicative and highly interactive. Debate and participation in English are heartily encouraged during the lectures and will form one of the criteria for evaluation.
All the lessons are held in English
Readings: i materiali usati in classe saranno caricati sul Moodle prima della lezione e dovrebbero essere portati alla lezione
readings essenziali:
Machin, D. and Mayr, A. 2012. How to do Critical Discourse Analysis. A Multimodal introduction. London: Sage. Introduction, Chapters 1, 2, 3, 4, 7, 8.
Krois-Lindner, A. and Firth, M. 2008. Introduction to International Legal English. Cambridge: Cambridge University Press. Chapters 3,4,8,9,10. Authentic materials that will be analysed together
Busà, G. 2014. An introduction to Language in the News. London and New York: Routledge
Fowler, R. 1991/2013. The Language of the News. London and New York: Routledge Richardson, J. 2007. Analysing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis London: Palgrave. Van
Dijk, T.A. 2008 “Discourse, News and Ideology” http://www.discourses.org/OldArticles/News,%20Discourse%20and%20Ideology.pdf
Testi utili per migliorare la lingua: saranno utilzzati per gli esercitazioni svolti dalla Dott.ssa Elizabeth MacDonald
1) The English File B2 (Upper Intermediate), OUP, 3rd edition (2017).
2) Keynote Upper Intermediate (B2), National Geographic Learning (2016).
3) Oxford EAP (A Course in English for Academic Purposes) C1 level (2013). Authors: Edward de Chazal and Julie Moore.
Readings: authentic materials that will be analysed together in class such as news articles and video clips will be made available on Moodle to be downloaded/printed before each lesson.
English Language preparation:
Compulsory reading:
Machin, D. and Mayr, A. 2012. How to do Critical Discourse Analysis. A Multimodal introduction. London: Sage. Introduction, Chapters 1, 3, 4, 7, 8.
Krois-Lindner, A. and Firth, M. 2008. Introduction to International Legal English. Cambridge: Cambridge University Press. Chapters 3,4, 6, 8,9,10.
Further reading
Busà, G. 2014. An introduction to Language in the News. London and New York: Routledge Fowler, R. 1991/2013. The Language of the News. London and New York: Routledge Richardson, J. 2007. Analysing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis London: Palgrave. Van Dijk, T.A. 2008 “Discourse, News and Ideology” http://www.discourses.org/OldArticles/News,%20Discourse%20and%20Ideology.pdf
Registrarsi alla pagina Moodle del corso per reperire il materiale. Si prega anche di mettersi in contatto con la docente. All'esame orale bisogna portare un testo/articolo scelto da un giornale inglese e preparare un analisi in base alle criteria del Critical Discorse Analysis (si vede i slides delle lezioni reperibile su Moodle e anche i capitoli del testo "How to Do Critical Discourse Analysis") da presentare all'esame. Il testo giornalistico scelto deve essere mandato alla docente almeno 3 giorni prima del giorno dell'esame. I capitoli indicati del "International legal English" faranno la base per una o due domande dopo il presentation.
Please download materials from Moodle each week, read the chapters indicated for compulsory reading and get in touch with the Docente before the exam.
In linea con le misure prese dal Ateneo nella fase II dell'emergenza Covid-19, gli esami saranno svolti a distanza sulla piattaforma Teams, almeno fino al 31 gennaio 2021.
In via d' eccezione non ci saranno gli esami scritti di presenza.
Per qui ha frequentato, e ha fatto la Presentation come prova fine corso, l'esame orale si concentrera' sui capitoli del libro "International Legal English" e i contenuti delle lezioni della seconda parte del corso.
You will be assessed on your participation, on the presentation you will give in class, and on the level of grammatical competence you have achieved both written and oral.
Internet sources
Improving English
http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/newsenglish/index.shtm
http://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/
https://www.cambridgeenglish.org/learning-english/
https://www.flo-joe.co.uk/fce/students/strategy/p3pt3a.htm
Newspaper websites:
https://www.bbc.co.uk/programmes/p05hw4bq/episodes/downloads
https://www.bbc.co.uk/programmes/p02nq0gn
https://www.theguardian.com/international
https://www.independent.co.uk/
https://www.telegraph.co.uk/
https://www.dailymail.co.uk/home/index.html
https://www.thesun.co.uk/
https://www.mirror.co.uk/
Internet sources
Improving English
http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/newsenglish/index.shtm
http://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/
https://www.cambridgeenglish.org/learning-english/
https://www.flo-joe.co.uk/fce/students/strategy/p3pt3a.htm
Newspaper websites:
https://www.bbc.co.uk/programmes/p05hw4bq/episodes/downloads
https://www.bbc.co.uk/programmes/p02nq0gn
https://www.theguardian.com/international
https://www.independent.co.uk/
https://www.telegraph.co.uk/
https://www.dailymail.co.uk/home/index.html
https://www.thesun.co.uk/
https://www.mirror.co.uk/