Scheda programma d'esame
History of the arab-israeli conflict
ARTURO MARZANO
Academic year2020/21
CoursePEACE STUDIES: CONFLICT TRANSFORMATION AND DEVELOPMENT COOPERATION
Code255QQ
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
HISTORY OF THE ARAB-ISRAELI CONFLICTSPS/06LEZIONI36
ARTURO MARZANO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

L’obiettivo principale del corso - tenuto interamente in lingua inglese - consiste nel fornire agli/lle studenti/esse gli strumenti per interpretare e comprendere il conflitto in atto in Israele/Palestina, inserito nei contesti regionale e internazionale, a partire dagli anni ’80 del XIX secolo fino al primo decennio del XX secolo.

Knowledge

The purpose of this course, which is taught entirely in English, is to allow students to develop a critical approach to the complex history of the Israeli-Palestinian conflict, to understand its roots, to have a first basic comprehension of the political, diplomatic, economic aspects, as much as of the cultural and psychological implications, and to be familiar with the different narratives of the conflict, both the pro-Palestinian and the pro-Israeli.

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze maturate dagli/lle studenti/esse durante il corso verranno verificate ogni lezione, in occasione della discussione sulle letture assegnate. 

Assessment criteria of knowledge

Students who attend course's classes (class attendance is compulsary) and write the final paper must demonstrate the ability to thoroughly deal with a specific topic and to critically address the identified research question. Review of literature, and personal interpretation are among the main criteria for the teacher’s judgement. During the written final exam, students must be able to demonstrate their knowledge and be able to discuss the course contents thoughtfully and with propriety of expression.

 

Capacità

Alla fine del corso, gli/le studenti/esse avranno maturato la capacità di analizzare criticamente lo sviluppo del conflitto arabo-israeliano, dagli anni ’80 del XIX secolo fino al primo decennio del XX secolo.

Skills

By the end of the course, students will have acquired the ability to critically analyze the main developments of the Arab-Israeli conflict, from the 1880s to the first decade of the 21st centiury.

Modalità di verifica delle capacità

Le capacità maturate dagli/lle studenti/esse durante il corso verranno verificate ogni lezione, in occasione della discussione sulle letture assegnate. 

Assessment criteria of skills

Skills acquired by the students during the course will be checked every class, during the discussion on the assigned readings and a brief summary of what was addressed during the previous class.

Comportamenti

//

Behaviors

//

Modalità di verifica dei comportamenti

//

Assessment criteria of behaviors

//

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Per seguire il corso in maniera più proficua, è consigliato che gli/le studenti/esse abbiano conoscenze relative alla storia del Medio Oriente del XX secolo. 

Prerequisites

In order to follow the course in a more profitable way, students should have knowledge related to the Middle East history of the twentieth century

Corequisiti

//

Co-requisites

//

Prerequisiti per studi successivi

//

Prerequisites for further study

//

Indicazioni metodologiche

Il corso, di 36 ore divise in 18 lezioni, dura nove settimane. Le lezioni sono frontali, ma è richiesta agli/lle studenti/esse una partecipazione attiva alla discussione che verterà su una serie di letture. Tali letture - caricate sulla piattaforma moodle e già distribuite tra le varie lezioni - fanno parte integrante del programma d’esame.

 

Teaching methods

The 36-hour course, divided into 18 lessons, lasts nine weeks.

Students are required to actively participate in the discussion on a series of readings uploaded on the moodle platform and already distributed among the various classes, as written on the syllabus. 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso, diviso in 18 lezioni, affronterà i seguenti temi:

  1. Introduction to the Course. Defining the Arab-Israeli Conflict
  2. The Birth of Zionism and the Jewish Migration to Eretz Israel
  3. The Palestinian Identity and the Birth of the Palestinian Nationalism
  4. The birth of the British Mandate in Palestine
  5. Jews and Arabs in British Palestine
  6. The End of the Palestinian Mandate
  7. The War of 1948: the Independence vs. the Nakba
  8. The 1956 War: premises and consequences
  9. The Six Day War
  10. The PLO and Fatah
  11. From the Yom Kippur War to the Camp David Agreements: the “Land for Peace” Principle
  12. June 1982: Peace in Galilee, War in Lebanon
  13. The First Intifada
  14. The Birth of Hamas and the First Gulf War
  15. The Oslo Peace Process
  16. The Failure of Oslo and the Second Intifada
  17. Israel and Palestine after the Second Intifada
  18. What Future for the Israeli-Palestinian Conflict?
Syllabus

This course, divided into 18 classes, deals with the following topics:

  • Introduction to the Course. Defining the Arab-Israeli Conflict
  • The Birth of Zionism and the Jewish Migration to Eretz Israel
  • The Palestinian Identity and the Birth of the Palestinian Nationalism
  • The birth of the British Mandate in Palestine
  • Jews and Arabs in British Palestine
  • The End of the Palestinian Mandate
  • The War of 1948: the Independence vs. the Nakba
  • The 1956 War: premises and consequences
  • The Six Day War
  • The PLO and Fatah
  • From the Yom Kippur War to the Camp David Agreements: the “Land for Peace” Principle
  • June 1982: Peace in Galilee, War in Lebanon
  • The First Intifada
  • The Birth of Hamas and the First Gulf War
  • The Oslo Peace Process
  • The Failure of Oslo and the Second Intifada
  • Israel and Palestine after the Second Intifada
  • What Future for the Israeli-Palestinian Conflict?

The syllabus is online on the University of Pisa web platform: https://elearning.humnet.unipi.it 

Bibliografia e materiale didattico

Oltre alle letture caricate sulla piattaforma Moodle, il testo adottato è: 

- T. G. Fraser, The Arab-Israeli Conflict, London, Palgrave Macmillan, 2004 (o nella versione italiana, Il conflitto arabo-israeliano, Bologna, il Mulino, 2015) 

Bibliography

Students who attend course's classes will have to:

- Read (and discuss in class) the readings that are uploaded online on the University of Pisa web platform

- Study the volume T. G. Fraser, The Arab-Israeli Conflict, London, Palgrave Macmillan, 2004 

 

 

Indicazioni per non frequentanti

Per gli/le studenti/esse non frequentanti, l'esame consisterà in una prova orale (in italiano) sugli argomenti trattati dai seguenti due volumi:

1) Ian Black, Nemici e vicini. Arabi ed ebrei in Palestina e Israele, 1917-2017, Torino, Einaudi, 2018

2) Arturo Marzano, Storia dei sionismi. Lo stato egli ebrei da Herzl a oggi, Roma, Carocci, 2017

 

In alternativa, è possible scegliere come programma i seguenti tre volumi:

1) Thomas G. Fraser, Il conflitto arabo-israeliano, Bologna, il Mulino, 2015

2) Fania Oz-Salzberger, Yedidia Z. Stern, STud sul pensiero politico israeliano, Zikkaron, 2018

3) Maher Sharif, Storia del pensiero politico palestinese, Zikkaron, 2018

 

Non-attending students info

Erasmus and/or visiting non-attending students should contact prof. Marzano at this email address (arturo.marzano@unipi.it) by the end of September. Those who won't do that, will not be allowed to take the exam.

Modalità d'esame

Per gli/lei studenti/esse frequentanti, il voto finale sarà determinato sulla base di:

1) La frequenza attiva alle lezioni, che conterà per il 20% del voto. 

2) Una prova scritta, che verterà su tutti gli argomenti trattati a lezione e varrà per il 40% del voto.

3) Un paper di una lunghezza compresa tra le 4,000 e le 5,000 parole (note incluse, bibliografia esclusa), su un argomento da concordare preventivamente con il docente. Tale paper conterà per il 40% del voto.

 

 

Assessment methods

The final mark will be based on:

1) Class attendance. Students have to attend at least 85% of classes. They are required to actively contribute to the discussion; 20% of the final grade will be based on that. 

2) A final written exam, based on the assigned readings and on what has been discussed in classes during the course. The exam will represent 40% of the final grade.

3) A final paper of 4,000 - 5,000 words (footnotes included, bibliography excluded), on a topic that has to be agreed with the professor. It represents 40% of the final grade. 

Stage e tirocini

//

Work placement

//

Note

Il corso inizierà martedì 29 settembre e terminerà venerdì 27 novembre.

Il programma dettagliato delle lezioni è presente sul syllabus caricato sulla piattaforma moodle

Le lezioni avverranno sulla piattaforma Microsoft Teams.

 

Composizione della commissione:

Presidente: Arturo Marzano

Membri: Alessandro Polsi; Alon Helled (cultore della materia)

Presidente supplente Alessandro Polsi

Membri supplenti Michele Di Donato; Gianluca Fulvetti

Notes

Classes will start on Tuesday September 29 and will end on Friday November 27.

 

The exact schedule of classes is available in the syllabus uploaded online on the University of Pisa web platform

 

Online classes wil be held on Microsoft Teams.

Updated: 04/01/2021 10:22