Scheda programma d'esame
LETTERATURA INGLESE B
LAURA GIOVANNELLI
Anno accademico2021/22
CdSLINGUE, LETTERATURE E FILOLOGIE EURO - AMERICANE
Codice1302L
CFU9
PeriodoSecondo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LETTERATURA INGLESE BL-LIN/10LEZIONI54
LAURA GIOVANNELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso, lo studente avrà acquisito una conoscenza diretta e approfondita riguardante:

- statuto, finalità comunicative e politiche discorsive soggiacenti all’Ecologia letteraria, alla giustizia distributiva, al bioegalitarismo e all’etica del postumanesimo             

- ricchezza dei dibattiti e variegato ambito terminologico che contrassegnano questo tipo di produzione       

- paradigmi, ramificazioni transdisciplinari e assiologie della ecofiction                

- metodologie d’analisi adeguate e aggiornate in relazione al genere di riferimento

- vari contesti geopolitici e ambientali con cui gli autori analizzati hanno dialogato

Knowledge

At the end of this course, students will be expected to achieve a high level of knowledge regarding

  • the ciphers, communicative goals and discursive policies underlying Literary Ecology as            well as the current notions of distributive justice, bioegalitarianism and a posthuman ethic
  • the fruitful debates and stratified terminology associated with this literary production     
  • a series of paradigms, transdisciplinary routes and axiologies informing ecofiction  
  • updated critical tools and methodologies
  • the geopolitical and environmental contexts referred to or discussed by the authors that have      been analysed
Modalità di verifica delle conoscenze

- Per l'accertamento delle conoscenze si prevede la possibilità di riscontri in itinere (oral reports, in italiano o in inglese) e di eventuali momenti seminariali incentrati su testi e autori inseriti in programma (approfondimenti, messe a fuoco analitiche, valutazioni sulla bibliografia critica)

- Coronamento di questi riscontri sarà l'esame finale, nella forma di un colloquio orale che riguarderà contestualmente le due parti del programma

- Il colloquio si svolgerà di norma in italiano, con alcune domande in lingua inglese. Lo studente potrà altresì scegliere di svolgere l’esame interamente in inglese 

Assessment criteria of knowledge

During classes, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. They may also, on a voluntary basis, present oral reports and case-based research which will demonstrate their level of factual knowledge and comprehension. Such reports may concern the authors or the primary as well as secondary texts included in the syllabus

  • This kind of participation will be taken into account in view of the final oral exam, which will focus on both Module A and Module B
  • Foreign students may choose to take the exam in English or in Italian

 

Capacità

Durante il corso, lo studente maturerà la capacità di:

- argomentare con competenza e svolgere in autonomia ricerche dettagliate inerenti sia ai principi della comunicazione letteraria (substrato simbolico o archetipico del testo, connotatività, istanze, canali, codici, dimensione referenziale e intertestuale), sia alle specificità e alla fenomenologia di una scrittura narrativa sensibile alle questioni ecologiche, in ottica di giustizia sociale e post-antropocentrica 

- individuare chiavi di lettura e applicare metodologie critiche adeguate 

- contestualizzare in modo appropriato e consapevole una serie di autori, opere e tematiche

- articolare l’analisi di opere e contesti con padronanza di registro e sicurezza di approccio nei confronti di testi scritti in una lingua diversa dall’italiano

Skills

During the course activities, students will acquire skills allowing them to

  • properly discuss and investigate in detail both the principles and dynamics of literary              communication (symbols, archetypes, connotation, channels, codes, the spheres of                referentiality and intertextuality) and the phenomenology of a kind of fiction that                    deals with ecological questions from the perspectives of social justice and post-                  anthropocentrism                  
  • recognise crucial tenets and choose the appropriate critical tools and methodologies
  • suitably contextualise a series of authors, works and topics
  • draw on the pertinent register when examining works and contexts

 

Modalità di verifica delle capacità

La verifica delle capacità acquisite o maturate si concentrerà soprattutto in sede di esame finale, ma si prevedono momenti di riscontro attraverso oral reports, in italiano o in inglese, a scelta dello studente e riguardanti testi e autori inseriti in programma, con specifici riferimenti metodologici alle letture critiche.

Assessment criteria of skills

       

  • During classes, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. They may also, on a voluntary basis, present oral reports and case-based research, which will demonstrate both their level of factual knowledge and comprehension and their communication/argument/analytical skills. Such reports will concern the authors or the primary as well as secondary texts included in the syllabus
  • This kind of participation will be taken into account in view of the final oral exam, which will focus on both Module A and Module B
  • Foreign students may choose to take the exam in English or Italian                    

 

        

Comportamenti

Durante il corso, lo studente

- svilupperà o affinerà una sensibilità nei confronti dei processi comunicativi e della densità semantica e simbolica del discorso letterario 

- rivolgerà un'attenzione particolare a questioni legate alla politica discorsiva dell’Ecologia letteraria e al suo dialogo transdisciplinare

- si confronterà con maggiore consapevolezza e competenza con i vari livelli del dialogo istituito dall’autore o dall’opera letteraria con la complessità di determinati contesti situazionali

- sarà stimolato a vagliare e ponderare l’apporto degli studi critici sull’argomento del corso, anche in direzione di ulteriori ricerche autonome

 

Behaviors

During the course activities, students are expected to

  •  develop a deep awareness of the semantic and symbolic relevance of literature and its                 communicative processes
  •  pay attention to questions and issues informing the discursive policies of Literary                   Ecology and its transdisciplinary imprint  
  •  consciously deal with the different levels of the dialogue involving authors or literary                   works and the complexity of specific situational contexts
  •  fully grasp the relevance of updated studies that investigate and showcase ecocritical                   trends, so as to be able to engage in further autonomous research
Modalità di verifica dei comportamenti

Oltre che in sede di esame finale, durante i momenti di interazione seminariale si terrà conto del grado di maturazione dello studente, ovvero del suo interesse, del coinvolgimento attivo e dell'impegno volti a inquadrare gli autori e i testi di riferimento in modo lucido e criticamente consapevole.  

Assessment criteria of behaviors
  • During classes, students will be able to show their involvement, growth in cognitive understanding and critical sensibility through active participation in discussions and/or the presentation of oral reports and case-based research on the authors and texts included in the syllabus
  • The conclusive assessment will take place through a final oral exam
  • Foreign students may choose to take this exam in English or in Italian
Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Lo studente dovrebbe possedere una buona padronanza della lingua inglese e un’adeguata conoscenza dei fondamenti della storia letteraria britannica, soprattutto quella moderna e contemporanea, inclusi i suoi vari contesti storici e culturali.

Prerequisites

This course requires a good command of the Italian and the English language. An adequate knowledge of the history of English literature and its contexts (especially during the modern and contemporary age) is also recommended.

Corequisiti

Mentre si frequentano le lezioni di questo corso, è utile seguire anche i corsi di Lingua inglese previsti per la laurea magistrale.

Prerequisiti per studi successivi

Questo insegnamento non costituisce un requisito obbligatorio per corsi successivi.

Prerequisites for further study

This course is not a mandatory prerequisite for gaining access to other courses.

Indicazioni metodologiche

- La maggior parte delle lezioni sarà di tipo frontale, con momenti di interazione seminariale in cui gli studenti potranno, su base volontaria, presentare interventi e relazioni che riguardino aspetti specifici dei testi o degli autori in programma, o a più ampio raggio. Le relazioni saranno in forma di oral reports, in italiano o in inglese

- Lingua veicolare: italiano, con lettura e consultazione dei testi in lingua originale

- Ai fini di una migliore articolazione del corso, si prevede la condivisione di materiale didattico, informazioni e aggiornamenti sulla pagina del corso nel sito E-learning “Area Umanistica”, https://elearning.humnet.unipi.it/

- La docente è disponibile a fornire chiarimenti e delucidazioni sia in sede di ricevimento, sia nel corso dell'anno al suo indirizzo di posta elettronica: laura.giovannelli@unipi.it

Teaching methods

Although this course is mainly structured on a taught-class basis, the students’ active participation is warmly encouraged (e.g., through short discussions, oral reports, case-based research on relevant texts, authors and topics)

  • The main language employed in lectures is Italian
  • Course materials and information will be shared through the e-learning page of the course (see E-learning Website “Area Umanistica”, https://elearning.humnet.unipi.it/)
  • Students may contact me during office hours (Palazzo Scala, Via Santa Maria, 67, Pisa) or any time of the year at my email address: laura.giovannelli@unipi.it  

        

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Struttura del corso:

Il programma di questo insegnamento da 9 CFU (54 ore) si articola in due diverse parti, entrambe obbligatorie:

 1. Modulo A: “Per un’ecologia del vivere: soggetti, comunità e ambienti nella narrativa in inglese tra Novecento e Terzo Millennio”

 2. Modulo B: Letture complementari e di approfondimento

 

MODULO A

“Per un’ecologia del vivere: soggetti, comunità e ambienti nella narrativa in inglese tra Novecento e Terzo Millennio”

Descrizione: 

Il corso intende delineare una panoramica in grado di mettere a fuoco nodi tematici, questioni etiche e approcci esegetici inerenti all’Ecologia letteraria, lungo un arco diacronico che riguarda sia, in senso stretto, le opere oggetto d’analisi, sia una serie di orientamenti ideologici, dalle Environmental Humanities fino agli sviluppi più recenti del Material Ecocriticism e dei Posthuman Studies. Le riflessioni toccheranno dunque temi quali l’ecologia delle ‘esistenze interconnesse’, il rispetto per la terra e gli equilibri naturali, il vegetarianesimo, la biocultura, il rapporto o l’ibridazione tra soggetto umano e animale, i cambiamenti climatici e l’apocalisse ambientale, la multispecies justice e il becoming-with. [Per i dettagli analitici, vd. Sezione 1. della Bibliografia]

MODULO B  

Letture complementari e di approfondimento

Descrizione: Questa seconda parte del programma, che lo studente dovrà preparare in modo autonomo, consiste nello studio di testi teorico-argomentativi grazie ai quali sarà possibile approfondire la complessa tematica dell’‘ecologia del vivere’. [Per i dettagli analitici, si veda Sezione  2. della Bibliografia]

Syllabus

Course structure:

This course of English Literature B  (54 hours) is structured into two units, which are both mandatory:

  1. Module A: Towards an Ecology of Living: Subjects, Communities and Environments in Anglophone Fiction from the Twentieth Century to the Third Millennium”
  2. Module B: Further reading material              

 

MODULE A

Title: “Towards an Ecology of Living: Subjects, Communities and Environments in Anglophone Fiction from the Twentieth Century to the Third Millennium”

Topic: The aim of this course is to provide an overview of the main themes, ethical issues and interpretative criteria associated with Literary Ecology, over a time span referring to the works that will be analysed as well as to ideological orientations that look at the Environmental Humanities and their more recent developments (Material Ecocriticism and the Posthuman Studies). Attention will be paid to a variety of aspects, i.e. the ecology of an ‘interconnected existence’, the respect for the land and a harmonious natural balance, vegetarianism, bioculture, the relationship or hybridisation between human and animal subjects, climate change and environmental catastrophe, the notions of ‘multispecies justice’ and ‘becoming-with’. [For further details, see Section 1. in the Bibliography]

MODULE B  

Further reading material              

Description: This second unit consists in an individual learning experience that students are required to tackle. The three works included in the reading list are to be approached as tools for a further investigation of the complex theme of the ‘ecology of living’. [For further details, see Section 2. in the Bibliography]

 

Bibliografia e materiale didattico

BIBLIOGRAFIA MODULO A

Testi primari: 

Alan Paton, Cry, the Beloved Country (1948)

J.M. Coetzee, Life & Times of Michael K (1983) e The Lives of Animals (1999)

Margaret Atwood, The Year of the Flood (2009) e MaddAddam (2013)


         I testi sopraindicati dovranno essere letti in un’edizione integrale (cartacea o digitale) e in lingua originale.

 

Testi secondari obbligatori:

Andrew Foley, “‘Considered as a Social Record’: A Reassessment of Cry, the Beloved Country”, English in Africa, 25 (2), 1998, pp.  63-92; accedendo con le proprie credenziali, il documento può essere scaricato attraverso il Sistema Bibliotecario di Ateneo, Banca dati JSTOR, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati

Erin Mitchell, “Towards the Gardens of the Mothers: Relocating the Capacity to Narrate in J.M. Coetzee’s Life & Times of Michael K”, Theoria: A Journal of Social and Political Theory, 91, 1998,  pp. 87-101; accedendo con le proprie credenziali, il documento può essere scaricato attraverso il Sistema Bibliotecario di Ateneo, Banca dati JSTOR, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati

Calina Ciobanu, “Coetzee’s Postumanist Ethics”, Modern Fiction Studies, 58 (4), 2012, pp. 668-698; accedendo con le proprie credenziali, il documento può essere scaricato attraverso il Sistema Bibliotecario di Ateneo, Banca dati JSTOR, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati

Laura Giovannelli, “The Year of the Flood di Margaret Atwood: devastazione pandemica e miraggi del benessere”, Anglistica Pisana, 16 (1-2), 2019, pp. 133-151

Julian Yates, “Improbable Shepherds: Multispecies Polities and the Afterlife of Pastoral in Margaret Atwood’s MaddAddam Trilogy”, Criticism, 62 (3), 2020, pp. 411-432; accedendo con le proprie credenziali, il documento può essere scaricato attraverso il Sistema Bibliotecario di Ateneo, Banca dati Project Muse, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati
 

BIBLIOGRAFIA MODULO B  

Rachel Carson, Silent Spring (1962), qualunque edizione in lingua originale

Serenella Iovino, Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza, Milano, Edizioni Ambiente,  2014 (Introduzione e Parte I)

Rosi Braidotti, The Posthuman, Cambridge, Polity Press, 2013
 
 
 

Bibliography

 

  1. MODULE A - BIBLIOGRAPHY 

Primary texts: 

  • Alan Paton, Cry, the Beloved Country (1948)
  • J.M. Coetzee, Life & Times of Michael K (1983) and The Lives of Animals (1999)
  • Margaret Atwood, The Year of the Flood (2009) and MaddAddam (2013)

 The works listed above may be read in any edition in English, provided it is an unabridged one.

 Required secondary sources:

  • Andrew Foley, “‘Considered as a Social Record’: A Reassessment of Cry, the Beloved Country”, English in Africa, 25 (2), 1998, pp.  63-92; by using Pisa University digital credentials, the document can be downloaded from JSTOR,  https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati
  • Erin Mitchell, “Towards the Gardens of the Mothers: Relocating the Capacity to Narrate in J.M. Coetzee’s Life & Times of Michael K”, Theoria: A Journal of Social and Political Theory, 91, 1998,  pp. 87-101; by using Pisa University digital credentials, the document can be downloaded from JSTOR, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati
  • Calina Ciobanu, “Coetzee’s Postumanist Ethics”, Modern Fiction Studies, 58 (4), 2012, pp. 668-698; by using Pisa University digital credentials, the document can be downloaded from JSTOR,  https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati
  • Laura Giovannelli, “The Year of the Flood di Margaret Atwood: devastazione pandemica e miraggi del benessere”, Anglistica Pisana, 16 (1-2), 2019, pp. 133-151
  • Julian Yates, “Improbable Shepherds: Multispecies Polities and the Afterlife of Pastoral in Margaret Atwood’s MaddAddam Trilogy”, Criticism, 62 (3), 2020, pp. 411-432; by using Pisa University digital credentials, the document can be downloaded from Project Muse, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati

 

  1. MODULE B - BIBLIOGRAPHY
  • Rachel Carson, Silent Spring (1962), any edition in English
  • Serenella Iovino, Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza, Milano, Edizioni Ambiente,  2014 (“Introduzione” and “Parte I”)
  • Rosi Braidotti, The Posthuman, Cambridge, Polity Press, 2013
Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti dovranno integrare il materiale bibliografico con la seguente lettura aggiuntiva: 

Greg Garrard, Ecocriticism, London and New York, Routledge, 2012

 

Non-attending students info

In addition to the bibliography relating to Module A and B, non-attending students are required to familiarise with the following work: 

  • Greg Garrard, Ecocriticism, London and New York, Routledge, 2012

 

Modalità d'esame

Oltre a eventuali prove intermedie, di cui si terrà conto per la valutazione, lo studente dovrà sostenere un esame finale in forma di colloquio orale con la docente responsabile del corso, volto ad accertare le conoscenze, le capacità e i comportamenti acquisiti nell'ambito sia del Modulo A, sia del Modulo B

- Il colloquio, da tenersi nel corso dei regolari appelli d’esame, durerà mediamente 30/45 minuti e non potrà ritenersi superato in caso di palesi lacune su parti del programma, di una scarsa capacità riflessiva e argomentativa e di evidenti carenze linguistiche

- Il colloquio si svolgerà prevalentemente in italiano, con alcune domande in lingua inglese. Lo studente potrà altresì scegliere di svolgere l’esame interamente in inglese

Assessment methods

Students will be assessed through a final oral examination during one of the scheduled sessions throughout the exam period. Questions in Italian will be followed by a few ones in English, although foreign students may take the whole exam in English

  • Students may also, on a voluntary basis, take active part during lectures and present oral reports and case-based research, which will be positively taken into account in view of the final exam
  • The final exam will cover both Module A and B and will test the students' level of knowledge, acquired skills and behaviours as illustrated in the previous sections of the syllabus. It will be 30/45 minutes long      

 

Stage e tirocini

Il corso non prevede stage né tirocini.

Work placement

This course includes no specific training connected with work placement.

Note

- Il corso si terrà nel II semestre 2021-22. Data inizio lezioni: lunedì 28 febbraio 2022

- Le lezioni si svolgeranno in presenza, tre volte a settimana: Lunedì (Curini D1), Martedì (Curini A4) e Venerdì (Ricci 10) ore 16.00-17.30

- La Commissione d’esame è così composta: Proff. Laura Giovannelli (Presidente), Roberta Ferrari e Simona Beccone (Membri), Fausto Ciompi (Membro supplente) 

 

Notes
  • This course will take place in the SECOND SEMESTER 2021/22. Lessons will start on 28 February 2022
  • The time-schedule will be six academic hours per week (face-to-face lectures): Mondays (Curini D1), Tuesdays (Curini A4), Fridays (Ricci 10) at 4 pm-5.30 pm 
  • Examination board members: Professors Laura Giovannelli (President), Roberta Ferrari and Simona Beccone (Members), Fausto Ciompi (Alternate member) 

 

Ultimo aggiornamento 21/02/2022 14:51