Scheda programma d'esame
STORIA CONTEMPORANEA
ALESSANDRO VOLPI
Anno accademico2022/23
CdSSCIENZE DEL TURISMO
Codice656MM
CFU6
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
STORIA CONTEMPORANEAM-STO/04LEZIONI48
ALESSANDRO VOLPI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Obiettivo del corso è quello di fornire una preparazione e una capacità critica rispetto ai principali temi della storia contemporanea, a partire dal Congresso di Vienna. A tal scopo un'attenzione particolare è riservata alle dinamiche di trasformazione dei processi storici analizzati sia nell'ottica della storia politica, sia in quella economica e sociale. Gli aspetti sociali, in particolare, sono posti in luce utilizzando chiavi di lettura di natura culturale, dalla musica, alle arti figurative, alla stampa e alla cinematografia 

The aim of the course is to provide a preparation and a critical capacity with respect to the main themes of contemporary history, starting from the Vienna Congress. For this purpose, particular attention is paid to the dynamics of transformation of the historical processes analyzed both in the perspective of political history, both in economic and social terms. The social aspects, in particular, are highlighted using keys of cultural nature, from music, to visual arts, to printing and cinematography.

Knowledge

The aim of the course is to provide a preparation and a critical capacity with respect to the main themes of contemporary history, starting from the Vienna Congress. For this purpose, particular attention is paid to the dynamics of transformation of the historical processes analyzed both in the perspective of political history, both in economic and social terms. The social aspects, in particular, are highlighted using keys of cultural nature, from music, to visual arts, to printing and cinematography.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica avviene attraverso la possibilità di presentare relazioni durante il corso e attaverso una prova orale

The verification takes place through the possibility of presenting reports during the course and through an oral exam

Assessment criteria of knowledge

The verification takes place through the possibility of presenting reports during the course and through an oral exam

Capacità

Le capacità che l'insegnamento intende sviluppare consistono nella lettura critica, ed approfondita, delle grandi trasformazioni della storia contemporanea, in maniera tale da mettere lo studente nelle condizioni di disporre di una visione complessiva utile per il suo successivo percorso di studi e di  svolgere letture comparate.

The skills that the course intends to develop consist in the critical and in-depth reading of the great transformations of contemporary history, in such a way as to enable the student to have an overall vision useful for his subsequent studies and to carry out readings.

Skills

The skills that the course intends to develop consist in the critical and in-depth reading of the great transformations of contemporary history, in such a way as to enable the student to have an overall vision useful for his subsequent studies and to carry out readings.

Modalità di verifica delle capacità

La verifica avviene attraverso la possibilità di presentare relazioni durante il corso e attaverso una prova orale

The verification takes place through the possibility of presenting reports during the course and through an oral test

Assessment criteria of skills

The verification takes place through the possibility of presenting reports during the course and through an oral test

Comportamenti

Il corso intende facilitare la sensibilità dello studente nei confronti dei comportamenti di una cittadinanza attiva

The course aims to facilitate the sensitivity of the student towards the behavior of an active citizenship  

 

Behaviors

The course aims to facilitate the sensitivity of the student towards the behavior of an active citizenship  

 

Modalità di verifica dei comportamenti

Confronto durante le lezioni

Comparison during the lessons

Assessment criteria of behaviors

Comparison during the lessons

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

E' necessario disporre di una preparazione di base sui principali aspetti della storia contemporanea

It is necessary to have a basic preparation on the main aspects of contemporary history

Prerequisites

It is necessary to have a basic preparation on the main aspects of contemporary history

Indicazioni metodologiche

Per la preparazione del corso è utile un approfondimento storiografico sui principali temi 

For the preparation of the course a historiographical study on the main topics is useful

Teaching methods

For the preparation of the course a historiographical study on the main topics is useful

Programma (contenuti dell'insegnamento)

L'insegnamento ha ad oggetto i principali temi della storia contemporanea, a partire dal Congresso di Vienna fino alla crisi del 2008. Si affrontano così le questioni legate al processo di costruzione degli Stati ottocenteschi, al difficile rapporto tra masse ed élites, alle dinamiche dello sviluppo economico e allo scoppio dei conflitti, regionali e mondiali. Una particolare attenzione è riservata all' analisi degli strumenti di costruzione del consenso nelle diverse fasi della storia contemporanea  e del linguaggio politico ed economico dei movimenti e dei partiti. 

The course deals with the main topics of contemporary history, starting from the Congress of Vienna up to the 2008 crisis. The questions related to the process of building the nineteenth-century states, the difficult relationship between masses and élites, to the dynamics of economic development and the outbreak of regional and global conflicts. Particular attention is paid to the analysis of the instruments of consensus building in the different phases of contemporary history and of the political and economic language of movements and parties.

Syllabus

The course deals with the main topics of contemporary history, starting from the Congress of Vienna up to the 2008 crisis. The questions related to the process of building the nineteenth-century states, the difficult relationship between masses and élites, to the dynamics of economic development and the outbreak of regional and global conflicts. Particular attention is paid to the analysis of the instruments of consensus building in the different phases of contemporary history and of the political and economic language of movements and parties.

Bibliografia e materiale didattico

R.P. Coppini, R. Nieri, A. Volpi, Storia contemporanea, Pisa, Pacini, 2018

A. Volpi, 1980. Una lunga estate italiana. Come la musica ha cambiato il consumo della politica, Pisa, Pisa University Press, 2021

 

Bibliography

R.P. Coppini, R. Nieri, A. Volpi, Storia contemporanea, Pisa, Pacini, 2018

A. Volpi, Parole ribelli. Storia di una frattura generazionale (1950-1960), Pisa, Plus, 2019, p. 5-148

 

Indicazioni per non frequentanti

E'opportuno che chi non frequenta venga al ricevimento per definire le parti che sono oggetto di approfondimento nel corso. 

It is appropriate that those who do not attend come to the reception to define the parts that are the subject of further study in the course.

Non-attending students info

It is appropriate that those who do not attend come to the reception to define the parts that are the subject of further study in the course.

Modalità d'esame

Prova orale; è prevista la possibilità di prove intermedie

Oral exam; the possibility of intermediate tests is foreseen

Assessment methods

Oral exam; the possibility of intermediate tests is foreseen

Ultimo aggiornamento 29/07/2022 10:45