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EXEGESIS OF THE NARRATIVE SOURCES OF MEDIEVAL HISTORY
ALESSANDRA MARIA VERONESE
Academic year2022/23
CourseHISTORY AND CIVILISATION
Code650MM
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
ESEGESI DELLE FONTI NARRATIVE DELLA STORIA MEDIEVALEM-STO/01LEZIONI36
ALESSANDRA MARIA VERONESE unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso sarà incentrato sullo studio delle fonti mongole medievali. Lo studente imparerà a leggere le fonti in modo critico, collocandole nel corretto contesto storico. Verranno fornite le conoscenze di base necessarie per affrontare correttamente la storia dei mongoli, che riuscirono a creare un impero vastissimo, che andava dall'Oceano Pacifico al Mar Caspio. Il corso sarà tenuto in codocenza con un visiting professor della State University of Mongolia.

Knowledge

The course will focus on the study of medieval Mongolian sources. The student will learn to read the sources critically, placing them in the correct historical context. The basic knowledge necessary to correctly approach the history of the Mongols, who succeeded in creating a vast empire that stretched from the Pacific Ocean to the Caspian Sea, will be provided. The course will be co-taught with a visiting professor from the State University of Mongolia.

Modalità di verifica delle conoscenze
  • Per l'accertamento delle conoscenze saranno svolte delle prove in itinere utilizzando test e/o incontri tra il docente e il gruppo di studenti (dipende ovviamente dal numero dei frequentanti)
  • La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione dell'elaborato scritto previsto all'inizio di ogni sessione d'esame
Assessment criteria of knowledge
  • Ongoing tests will be conducted to ascertain knowledge using tests and/or meetings between the lecturer and the group of students (depends, of course, on the number of attending students)
  • Knowledge assessment will be the subject of the written paper scheduled at the beginning of each exam session
Capacità

Al termine del corso:

  • lo studente sarà in grado di svolgere una ricerca e analisi delle fonti relative alle fonti mongole.
Skills
  • the student will be able to conduct source research and analysis related to Mongolian sources.
Modalità di verifica delle capacità
  • Lo studente dovrà preparare e presentare una relazione scritta su uno dei temi affrontati a lezione.
Assessment criteria of skills
  • The student is expected to prepare and submit a written report on one of the topics covered in class.
Comportamenti
  • Lo studente sarà in grado di leggere una fonte narrativa in modo autonomo.
Behaviors
  • The student will be able to read a narrative source independently.
Modalità di verifica dei comportamenti
  • In seguito alle attività seminariali saranno richieste agli studenti delle brevi relazioni concernenti gli argomenti trattati.
Assessment criteria of behaviors
  • Following the seminar activities, students will be required to give short papers concerning the topics discussed.
Prerequisiti (conoscenze iniziali)
  • Adeguata conoscenza dei principali eventi della storia medievale; buona conoscenza della lingua inglese.
Prerequisites
  • Adequate knowledge of major events in medieval history; good knowledge of English.
Indicazioni metodologiche
  • Lezioni frontali, con ausilio di slide in power point/filmati
  • Interazione tra studente e docente (ricevimenti, uso della posta elettronica o di altri strumenti di comunicazione)
  • Uso parziale di lingue diverse dall'italiano
Teaching methods
  • Lectures, with the aid of power point slides/movies
  • Student-teacher interaction (receptions, use of e-mail or other communication tools)
  • Partial use of languages other than Italian
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Lezioni 1-3: introduzione alla storia dell'Impero Mongolo

 

Lezioni 4-5: Manoscritti e questioni storiografiche della Storia segreta dei mongoli (SHM)

Esp: SHM, § 135, 149, 197, 282.

Jami’u’t-tawarikh/Thackston. 218, 289.

Altan tobči, 138b.

 

Lezioni 6-8: Il contesto sociale della conquista mongola: matrimonio, Levirato ed eredità

Esp: SHM, §54-56, 61-66, 69-75, 168, 203.

 

Lezioni 9-11: L'arte della guerra presso i Mongoli e le campagne militari nella Storia segreta dei Mongoli 

Esp: SHM, §198, 202, 224-229, 247, 262-264, 270.

Juvaynī/Boyle. 608-609.

Seal Letter of of Güyüg Khan, 1246

 

Lezioni 12-15: Politica economica e primo Yeke Mongol Ulus nella Storia segreta dei Mongoli

Esp: SHM, §279-280.

Lettera di Abaga Khan, 1267

Monete di Chinggis e Ogedei Khans

 

Lezioni 16-18: Scambi culturali e trasformazioni dei Mongoli

Esp: SHM, § 190, 245-246.

Yuan shih, 1246

Lettera di Argun Khan a papa Niccolò IV, 1290

Ibn Battuta/Tresso, 2008, 360; Ibn Battuta/Gibb, 1993, 478-479.

 

 

 

 

 

Syllabus

Lessons 1-3: Introduction to the History of the Mongol Empire

 

Lessons 4-5: Manuscripts and Historiographical Issues of the Secret History of Mongols (SHM)

Esp: SHM, § 135, 149, 197, 282.

Jami’u’t-tawarikh/Thackston. 218, 289.

Altan tobči, 138b.

 

 

Lessons 6-8: Social Contexts of the Mongols’ Rise: Marriage, Levirate and Inheritance

Esp: SHM, §54-56, 61-66, 69-75, 168, 203.

 

Lessons 9-11: Mongols’ Art of War and Military Campaigns in the SHM

Esp: SHM, §198, 202, 224-229, 247, 262-264, 270.

Juvaynī/Boyle. 608-609.

Seal Letter of of Güyüg Khan, 1246

 

 

Lessons 12-15: Economic Policy of Early Yeke Mongol Ulus in the SHM

Esp: SHM, §279-280.

Letter of Abaga Khan, 1267

Coins of Chinggis e Ogedei Khans

 

Lessons 16-18: Cultural Exchange and Transformation of the Mongols

Esp: SHM, § 190, 245-246.

Yuan shih, 1246

Letter of Argun Khan to Pope Nikolaus IV, 1290

Ibn Battuta/Tresso, 2008, 360; Ibn Battuta/Gibb, 1993, 478-479.

 

 

 

 

 

Bibliografia e materiale didattico

Per un inquadramento generale della storia mongola: Jack Weatherford, Gengis Khan. La nascita del mondo moderno, LEG Edizioni, 2015, https://www.amazon.it/dp/8861023134?tag=libr0b-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1   Fonti: Giovanni di Pian di Carpine, Storia dei mongoli, a cura di E. Menestò, Fondazione CISAM, 1989; Storia segreta dei Mongoli, a cura di Sergej Kozin, Guanda, 2021; de Rachewiltz, Igor,  The Secret History of the Mongols. Leiden and Boston: Brill, 2004, xl-lix; Bawden, Charles. The Mongol Chronicl Altan Tobči. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1955, 1-34.

Letteratura secondaria:

Choimaa, Sh. The Comparative Study of Texts “The Secret Histoy of the Mongols” and “Altan tobči” by Luvsandanzan. Ulaanbaatar 2002.

Atwood, Christopher P. “Informants and Sources of the Secret Histoy of the Mongols.” In Mongolian Studies 29, 2007, 27-39.

Atwood, Christopher P. “Date of the Secret Histoy of the Mongols Reconsidered.” In Journal of Song-Yuan Studies 37, 2007, 1-48.

Holmgren, J. “Observations on Marriage, Inheritances Practices in Early Mongols and Yuan Society, with Particular Reference to the Levirate.” In Journal of Asian History 20, 1986, 127-192.

de Rachewiltz, Igor.  “Qan, Qa’an and the Seal of Güyüg.” In Documenta Barbarorum. 1983, 272-281.

Sinor, Denis. “Horse and Pasture in Inner Asian History”. In Oriens Extremus 19, 1972, 171-184.

Munkh-Erdene, L. “Political Order in Pre-Modern Eurasia: Imperial Incorporation and the Hereditary divisional system.”In Journal of the Royal Asiatic Society 26/4, 2016, 633-655.

Akinobu Kuroda. “The Eurasian Silver Century, 1276-1359: Commensurability and Multiplicity.” Journal of Global History 4, 2009, 245-269.

Kolbas, Judith. The Mongols in Iran: Chingiz Khan to Uljaytu 1220-1309. London and New York: Routledge, 2006, 31-68.

Allsen, Thomas T. “Mongolian Princes and Their Merchant Partners, 1200-1260.” Asia Major 2/2, New Series, 1989, note 111, 112.

Sagaster, Klaus. “The History of Buddhism among the Mongols.” In The Spread of Buddhism, ed. by Ann Heirman and Stephen Peter Bumbacher, Leiden and Boston: Brill, 2007, 380

Bibliography

For a general framework of Mongolian history: Jack Weatherford, Genghis Khan and the Making of the Modern WorldCrown 2005, https://www.amazon.com/gp/product/B000FCK206/ref=dbs_a_def_rwt_hsch_vapi_tkin_p1_i0

Also available as kindle e-book.

  Fonti: Giovanni di Pian di Carpine, Storia dei mongoli, a cura di E. Menestò, Fondazione CISAM, 1989; Storia segreta dei Mongoli, a cura di Sergej Kozin, Guanda, 2021; de Rachewiltz, Igor,  The Secret History of the Mongols. Leiden and Boston: Brill, 2004, xl-lix; Bawden, Charles. The Mongol Chronicl Altan Tobči. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1955, 1-34.

Letteratura secondaria:

Choimaa, Sh. The Comparative Study of Texts “The Secret Histoy of the Mongols” and “Altan tobči” by Luvsandanzan. Ulaanbaatar 2002.

Atwood, Christopher P. “Informants and Sources of the Secret Histoy of the Mongols.” In Mongolian Studies 29, 2007, 27-39.

Atwood, Christopher P. “Date of the Secret Histoy of the Mongols Reconsidered.” In Journal of Song-Yuan Studies 37, 2007, 1-48.

Holmgren, J. “Observations on Marriage, Inheritances Practices in Early Mongols and Yuan Society, with Particular Reference to the Levirate.” In Journal of Asian History 20, 1986, 127-192.

de Rachewiltz, Igor.  “Qan, Qa’an and the Seal of Güyüg.” In Documenta Barbarorum. 1983, 272-281.

Sinor, Denis. “Horse and Pasture in Inner Asian History”. In Oriens Extremus 19, 1972, 171-184.

Munkh-Erdene, L. “Political Order in Pre-Modern Eurasia: Imperial Incorporation and the Hereditary divisional system.”In Journal of the Royal Asiatic Society 26/4, 2016, 633-655.

Akinobu Kuroda. “The Eurasian Silver Century, 1276-1359: Commensurability and Multiplicity.” Journal of Global History 4, 2009, 245-269.

Kolbas, Judith. The Mongols in Iran: Chingiz Khan to Uljaytu 1220-1309. London and New York: Routledge, 2006, 31-68.

Allsen, Thomas T. “Mongolian Princes and Their Merchant Partners, 1200-1260.” Asia Major 2/2, New Series, 1989, note 111, 112.

Sagaster, Klaus. “The History of Buddhism among the Mongols.” In The Spread of Buddhism, ed. by Ann Heirman and Stephen Peter Bumbacher, Leiden and Boston: Brill, 2007, 380

Indicazioni per non frequentanti
  • I non frequentanti porteranno lo stesso programma dei frequentanti (le lezioni saranno registrate), ma dovranno in aggiunta presentare una relazione scritta su un argomento da definire con la docente.
Non-attending students info
  • Non-attendees will bring the same syllabus as frequent attendees (lectures will be recorded), but will additionally have to submit a written paper on a topic to be determined with the lecturer.
Modalità d'esame
  • L'esame è composto da una prova scritta.
  • La prova scritta consiste in:
    prova a quiz; commento di una o più delle fonti analizzate a lezione; si svolge in un'aula normale. 
Assessment methods
  • The final exam consists of a written test.
  • The written test consists of:
  • quiz test; commentary on one or more of the sources analyzed in class; held in a regular classroom.
Note

Una parte delle lezioni sarà tenuta da un docente visiting della Mongolia State University di Ulanbaator

Updated: 13/11/2022 18:28