Scheda programma d'esame
ARMI NUCLEARI, DISARMO E PROLIFERAZIONE NUCLEARE
FRANCESCO FORTI
Anno accademico2023/24
CdSFISICA
Codice428BB
CFU6
PeriodoSecondo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
ARMI NUCLEARI, DISARMO E PROLIFERAZIONE NUCLEAREFIS/04LEZIONI48
FRANCESCO FORTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

L'insegnamento si propone di fornire agli studenti competenze sulla struttura e funzionamento delle armi nucleari, sullo stato attuale della loro diffusione, sui trattati che riguardano le armi nucleari e sui rischi che oggi corre l’umanità come conseguenza della presenza di armi nucleari.

Knowledge

The course will provide competence on the structure and working principle of nuclear weapons, on the current state of their deployment, on the treaties that regard nuclear weapons and on the risks that humanity is taking as a consequence of the presence of nuclear weapons.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze acquisite avviene attraverso la discussione durante le lezioni e un colloquio di esame.

Assessment criteria of knowledge

Acquired knowledge is verified through discussion during classes and an oral exam.

 

Capacità

Lo studente saprà discutere criticamente i possibili effetti di conflitti nucleari inquadrandoli nel contesto degli attuali trattati. Saprà reperire materiale da fonti online e bibliografiche e valutarne il grado di attendibilità.

Skills

The student will be able to discuss critically the possible effects of nuclear conflicts putting them in the contxt of the current treaties. (S)he will learn to find materials from onlne a bibliographical sources and evaluate the reliability level. 

Modalità di verifica delle capacità

La verifica delle capacità avviene attraverso le discussioni durante le lezioni e una relazione che ciascuno studente deve elaborare su un argomento concordato in vista dell'esame finale. 

Assessment criteria of skills

Acquired skills are verified through the discussion during classes and a report that each student will prepare on an agreed topic for the final exam. 

 

Comportamenti

Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche relative ai conflitti e alla loro risoluzione. Sara' acquisita consapevolezza dell'importanza delle istituzioni internazionali, dei trattati e del dialogo per la riduzione dei rischi nucleari. 

Modalità di verifica dei comportamenti

The student will be able to acquire and/or develop sensitivity to issues relating to conflicts and their resolution. The student will acquire awareness of the importance of international institutions, treaties and dialogue for the reduction of nuclear risks.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Non ci sono prerequisiti specifici. Il corso può essere scelto anche da studenti di Scienze per la pace o di Ingegneria. Il livello tecnico del corso verrà differenziato in dipendenza della formazione e conoscenze degli studenti.

Prerequisites

No specific prerequisites are required. The course can be taken also by Peace Studies and Engineering students. The technical level of the course will be differentiated depending on the students’ background and knowledge.

Indicazioni metodologiche

Il corso è organizzato con lezioni frontali e momenti di discussione e approfondimento individuale o in gruppo. 

Teaching methods

The course is organized with classroom lessons with opportunities for indiividual or group discussion and supplementary research. 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Le ore assegnate a ciascuna unità sono indicative 

Unità 1 (6 ore). Principi di funzionamento delle armi nucleari. I vari tipi di armi nucleari (bombe a fissione, bombe termonucleari). Effetti delle armi nucleari. Hiroshima e Nagasaki. Danni derivanti dai test nucleari in superficie o nell'aria (isole Marshall, poligono di Semipalatinsk in Kazakhstan).

Unità 2 (6 ore). Distribuzione delle armi nucleari a livello globale. I primi trattati che regolano (o proibiscono) il possesso e la sperimentazione di armi nucleari. Il TNP (Trattato di Non Proliferazione) e i trattati che proibiscono i test nucleari. Si discutera' anche, brevemente, l'excursus storico che ha condotto ai primi trattati sulle armi nucleari, compreso il ruolo particolare della crisi di Cuba.

Unità 3 (6 ore). Missili balistici e altri sistemi di lancio delle armi nucleari . Cenno sui sistemi di difesa antimissilistica. Il trattato ABM. Evoluzione delle strategie nucleari dei paesi che possiedono armi nucleari.

Unità 4 (4 ore). Diversi tipi di reattori nucleari e relazione tra uso civile e uso militare dell'energia nucleare. Metodi di arricchimento dell'uranio e di separazione del plutonio. Cenni sulla sicurezza degli impianti nucleari, sui rischi e sugli incidenti relativi (Mayak, Three Miles Island, Chernobyl, Fukushima).

Unità 5 (4 ore). Sicurezza nucleare e istituzioni che effettuano il controllo sulle attivita' nucleari dei vari paesi (in particolare la IAEA di Vienna). Struttura degli accordi tra i singoli paesi membri della IAEA (e del TNP) e la IAEA stessa. Il ruolo particolare del protocollo addizionale.

Unità 6 (4 ore). Le piu' importanti controversie sulla questione nucleare (tra cui la questione nucleare Iraniana). I paesi che possiedono armi nucleari e che non aderiscono al trattato di non proliferazione: (Israele, India, Pakistan, Nord Corea). Rischi attuali di proliferazione nucleare, Zone libere da armi nucleari.

Unità 7 (6 ore). I trattati recenti tra USA e URSS (Russia) per il controllo degli armamenti nucleari. Il problema del disarmo nucleare generale, il ruolo dell'ONU. Questioni di diritto internazionale concernenti il disarmo nucleare. Il problema particolare del nuclear sharing. Analisi dei rischi attuali connessi alle armi nucleari. Prospettive di eliminazione delle armi nucleari.

Syllabus

Module 1 (6 hours). Principles of operation of nuclear weapons. Carious types of nuclear weapons (fission bombs, thermonuclear bombs). Effects of nuclear weapons. Hiroshima and Nagasaki. Damage resulting from nuclear tests on the surface or in the air (Marshall Islands, Semipalatinsk test site in Kazakhstan).

Module 2 (6 hours). Global distribution of nuclear weapons. The first treaties regulating (or prohibiting) the possession and testing of nuclear weapons. The NPT (Non-Proliferation Treaty) and treaties that prohibit nuclear tests. The historical excursus that led to the first treaties on nuclear weapons will also be briefly discussed, including the peculiar role of the Cuba crisis.

Module 3 (6 hours). Ballistic missiles and other nuclear weapon delivery systems. Outline of anti-missile defense systems. The ABM Treaty. Evolution of nuclear strategies of countries possessing nuclear weapons.

Module 4 (4 hours). Different types of nuclear reactors and the relationship between civilian and military use of nuclear energy. Methods of uranium enrichment and plutonium separation. Notes on the safety of nuclear plants, on the risks and related accidents (Mayak, Three Miles Island, Chernobyl, Fukushima).

Module 5 (4 hours). Nuclear safety and institutions that control the nuclear activities of various countries (in particular the IAEA in Vienna). Structure of the agreements between individual member countries of the IAEA (and of the NPT) and the IAEA itself. The particular role of the additional protocol.

Module 6 (4 hours). The most important controversies on the nuclear issue (including the Iranian nuclear issue). Countries that possess nuclear weapons and that are not parties of the non-proliferation treaty: (Israel, India, Pakistan, North Korea). Current risks of nuclear proliferation, Nuclear Weapon Free Zones.

Module 7 (6 hours). The recent treaties between the USA and the USSR/Russia for the control of nuclear weapons. The problem of general nuclear disarmament, the role of the UN. International law issues concerning nuclear disarmament. The particular problem of nuclear sharing. Analysis of current risks associated with nuclear weapons. Prospects for the elimination of nuclear weapons.

Bibliografia e materiale didattico

Si indicano alcuni testi di riferimento e siti web con informazioni rilevanti. Verranno fornite delle dispense con numerosi link per approfondimenti.

The effects of nuclear weapons, Samuel Glasstone and Philip J. Dolan editors, 3rd edition, US Department of Defense, Energy Research and Development Administration, 1977

Nuclear Weapons: A Very Short Introduction, Joseph Siracusa, Oxford UP, 2008

Weapons of Mass Destruction, An Encyclopedia of Worlwide Policy, Technology, and History, Eric A. Croddy and James J. Wirtz editors, ABC-CLIO, Santa Barbara (California) 2005

https://world-nuclear.org/information-library.aspx

http://www.nuclearfiles.org/

https://www.armscontrol.org/

https://www.ctbto.org/

https://www.iaea.org/

 

Bibliography

Some reference texts and web sites with relevant information are indicated. Class notes with numerous links for further research will be provided.

The effects of nuclear weapons, Samuel Glasstone and Philip J. Dolan editors, 3rd edition, US Department of Defense, Energy Research and Development Administration, 1977

Nuclear Weapons: A Very Short Introduction, Joseph Siracusa, Oxford UP, 2008

Weapons of Mass Destruction, An Encyclopedia of Worlwide Policy, Technology, and History, Eric A. Croddy and James J. Wirtz editors, ABC-CLIO, Santa Barbara (California) 2005

https://world-nuclear.org/information-library.aspx

http://www.nuclearfiles.org/

https://www.armscontrol.org/

https://www.ctbto.org/

https://www.iaea.org/

 

Modalità d'esame

L'esame finale consiste nella preparazione di una relazione su un argomento concordato e una discussione orale sugli argomenti del corso. 

Assessment methods

The final exam consists in the preparation of a report on an agreed topic an a discussion on the course topics. 

Ultimo aggiornamento 27/12/2023 17:47