Scheda programma d'esame
CULTURAL STUDIES
ALBERTO MARIO BANTI
Academic year2016/17
CourseHISTORY AND CIVILISATION
Code178MM
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA CULTURALEM-STO/04LEZIONI36
ALBERTO MARIO BANTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Cultura di massa, subculture giovanili, controculture

Il corso esplora aspetti della cultura e della società di massa tra gli anni ‘30 e ‘70 del XX secolo.

Knowledge

Pop Cultures, Counterculture and Rock Music (1950-1975) The student who completes the course successfully will be able to analyse and discuss the main social and cultural changes related to the youth cultures in post-Second World War Western societies.

Modalità di verifica delle conoscenze

Esame seminariale / Esame finale orale

Assessment criteria of knowledge

- During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression.

Methods:

  • Final oral exam
Capacità

Conoscenza dei temi discussi a lezione

Skills

Knowledge of the topics discusses during the course

Modalità di verifica delle capacità

Esame seminariale / Esame finale orale

Assessment criteria of skills
  • - During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression.

    Methods:

    • Final oral exam
Comportamenti

Analisi di materiali a stampa e audio-visuali

Behaviors

Analysis of written and audio-visual sources

Modalità di verifica dei comportamenti

Esame seminariale / Esame finale orale

Assessment criteria of behaviors

- During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression.

Methods:

  • Final oral exam
Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Nessuno

Prerequisites

None

Corequisiti

Nessuno

Co-requisites

None

Prerequisiti per studi successivi

Nessuno

Prerequisites for further study

None

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali e seminariali

Frequenza consigliata

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • participation in seminar
  • preparation of oral/written report
  • participation in discussions
  • individual study
  • group work

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Cultura di massa, subculture giovanili, controculture

Il corso esplora aspetti della cultura e della società di massa tra gli anni ‘30 e ‘70 del XX secolo.

Syllabus

The course discusses the cultural and social meaning of the rock music as an identity discourse for the young generations in the period 1950-1975.

Bibliografia e materiale didattico

Esame seminariale.

 

Per coloro che frequentano, ma non partecipano attivamente al seminario, il programma d'esame è il seguente:

- Henry Jenkins, Cultura convergente, Apogeo, Milano

- Theodor W. Adorno, Sulla popular music, Armando, Roma

- Franco Marineo, Il cinema del terzo millennio. Immaginari, nuove tecnologie, narrazioni, Einaudi, Torino

Bibliography

- Henry Jenkins, Cultura convergente, Apogeo, Milano

- Theodor W. Adorno, Sulla popular music, Armando, Roma

- Franco Marineo, Il cinema del terzo millennio. Immaginari, nuove tecnologie, narrazioni, Einaudi, Torino

Indicazioni per non frequentanti

Esame orale. Il programma è composto da tutti i seguenti 6 testi:

1) Ken Gelder, Subcultures. Cultural histories and social practice, Routledge, London and New York 2007

2) Bruno Cartosio, I lunghi anni sessanta. Movimenti sociali e cultura politica negli Stati Uniti, Feltrinelli, Milano

3) Theodor W. Adorno, Sulla popular music, Armando, Roma

4) Walter Benjamin, L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica. Arte e società di massa, Einaudi, Torino 2000, pp. 17-56

5) La scuola di Francoforte. La storia e i testi, Einaudi, Torino 2005, pp. IX-XLVIII e 118-156

6) Richard Middleton, Studiare la popular music, Feltrinelli, Milano 2001, pp. 59-104 e 220-240

Non-attending students info

Program for those who do not attend the lectures:

1) Ken Gelder, Subcultures. Cultural histories and social practice, Routledge, London and New York 2007

2) Bruno Cartosio, I lunghi anni sessanta. Movimenti sociali e cultura politica negli Stati Uniti, Feltrinelli, Milano

3) Theodor W. Adorno, Sulla popular music, Armando, Roma

4) Walter Benjamin, L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica. Arte e società di massa, Einaudi, Torino 2000, pp. 17-56

5) La scuola di Francoforte. La storia e i testi, Einaudi, Torino 2005, pp. IX-XLVIII e 118-156

6) Richard Middleton, Studiare la popular music, Feltrinelli, Milano 2001, pp. 59-104 e 220-240

Modalità d'esame

Esame seminariale / Esame finale orale

Assessment methods

- During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression.

Methods:

  • Final oral exam
Stage e tirocini

Work placement

Yes

Note

Il corso inizia il 23 febbraio alle 14.15, Aula FIL-2, Palazzo Carità.

Notes

Beginning of the course: February, 23 - 14.15, FIL-2, Palazzo Carità.

Updated: 09/05/2017 17:40