Scheda programma d'esame
HISTORY OF CONTEMPORARY ART
SERGIO CORTESINI
Academic year2016/17
CourseHISTORY AND FORMS OF THE VISUAL AND PERFORMING ARTS AND NEW MEDIA
Code692LL
Credits12
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEAL-ART/03LEZIONI72
SERGIO CORTESINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Approfondimenti di alcuni temi della storia dell'arte internazionale dal minimalismo al postmodernismo.

Knowledge

The student who successfully completes the course will have a good knowledge of the major artists and art movements that have shaped the history of western art from neoclassicism-romanticism to present. The student will be aware of various critical approaches, blending formal analysis to the understanding of some of the political, cultural, and philosophical issues embedded in much of contemporary art. Ideally, the aim of this course is to alert students about the undercurrent link between contemporary art and the cultural shifts occurred in western civilization, especially during the 20th century.

Modalità di verifica delle conoscenze

esame orale alla fine del corso.

Assessment criteria of knowledge

During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression.

Methods:

  • Final oral exam
  • Final written exam
Capacità

Affinare la conoscenza di modelli teorico-critici nella lettura dell'arte contemporanea  

Modalità di verifica delle capacità

La verifica è soprattutto affidata all'esame di profitto finale ma gli studenti sono anche fortemente incoraggiati a contribuire alla discussione in aula.

Comportamenti

Lo studente è incoraggiato ad una frequenza assidua del corso e a contribuire con i colleghi e col docente al dibattito critico

Modalità di verifica dei comportamenti

Il docente stimolerà e guiderà la discussione e fornirà indicazini metodologiche

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Una buona conoscenza della storia dell'arte occidentale, in particolare del XIX e XX secolo

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • participation in discussions
  • individual study
  • Bibliography search

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Approfondimenti di alcuni temi della storia dell'arte internazionale dal minimalismo al postmodernismo, in particolare: minimalismo, pop art, neo-geo, fotografia concettuale, status simulacrale dell'arte degi anni Ottanta del XX secolo, postmodernismo, irruzione del "reale" (Lacan) e teoria dell'abietto. Teoria dell'avanguardia.

Syllabus

We will examine a selection of artworks by major artists and artistic movements of contemporary age (from the French Revolution to present). In addition to a formal-stylistic appreciation, those works will be considered in the wider contexts of politics, mentality, and culture, under the assumption that art can be understood as a way to aesthetically embody issues of political, social, national, autobiographical, sexual and ethnic identities. We will also discuss the shifting notion of “value” in modernist art, the collapse of hierarchy between “high” and “low” culture prompted by industrialization, the mass ideologies of the 20th century, and mass consumerism in the western hemisphere. Lectures in the classroom will expand on, and add to, selected parts of the assigned readings, and do not simply follow them. Therefore attendance is recommended. Some field trips, in temporary shows, or visit to museums, or artist studios, may take place in lieu of lectures in the classroom.

Bibliografia e materiale didattico

6 crediti:

1. Hal Foster, Il ritorno del reale. L’avanguardia alla fine del Novecento, Milano, Postmediabooks, 2007.

2. Peter Bürger, Teoria dell’avanguardia, Torino, Bollati Boringhieri

3. Jean Clair, De immundo, Milano, Abscondita, 2005.

 

12 crediti (in aggiunta a quanto precede)

4. Francesca Alfano Miglietti, Nessun tempo nessun corpo. Arte. Azioni. Reazioni e Conversazioni, Milano, Skira, 2001.

5. Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin Buchloch, Arte dal 1900, Bologna, Zanichelli, 2006, pp. 580-583 (1977); pp. 586-599 (1980; 1984a; 1984b); pp. 617-629 (1989; 1992).

6. Craig Owens, The Allegorical Impulse: Toward a Theory of Postmodernism, in “October”, vol. 12, primavera 1980, pp. 67-86 (disponibile su J-Stor, scaricabile dalla rete d’ateneo);

7. Craig Owens, The Allegorical Impulse: Toward a Theory of Postmodernism (Part 2), vol. 13 (estate 1980), pp. 58-80 (disponibile su J-Stor, scaricabile dalla rete d’ateneo)

oppure, in alternativa ai due testi (6-7) di Craig Owens:

8. Rosalind Krauss, Note sull’indice [I e II parte], in Eadem, L’originalità dell’avanguardia e altri miti modernisti, Roma, Fazi, 2007, pp. 208-233

 

NB: gli studenti che non abbiano mai prrecedentemente sostentuto un esame di storia dell'arte contemporanea, possono sostituire i testi ai punti 3, 6-7 (o 8) con un manuale di storia dell'arte del XX Secolo. Il manuale raccomandato é: Gillo Dorfles, Angela Vettese, Storia dell’arte, vol. 4, Novecento e oltre, Bergamo, Atlas, 2005 (o edizioni successive), escluse pp. 463-518, e esclusi i paragrafi sull'architettura.

 

 

 

 

 

 

Bibliography

The bibliography will be indicated a few weeks bofore the beginnig of the course.

Indicazioni per non frequentanti

Nessuna richiesta aggiuntiva

Modalità d'esame

Colloquio orale

Work placement

Yes

Note

Il corso inizia venerdì 24 febbraio 2017

Updated: 15/05/2017 23:06