Scheda programma d'esame
FILOSOFIA DELLA COMUNICAZIONE
CARLO MARLETTI
Anno accademico2018/19
CdSDISCIPLINE DELLO SPETTACOLO E DELLA COMUNICAZIONE
Codice289MM
CFU12
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
FILOSOFIA DELLA COMUNICAZIONEM-FIL/05LEZIONI72
CARLO MARLETTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

 Lo studente potrà acquisire conoscenze relative:

(i) a modelli della comunicazione linguistica e non linguistica;

(ii) al ruolo della comunicazione nella gestione dei conflitti;

(iii) al ruolo della comunicazione nelle organizzazioni.

 

Knowledge

The student of philosophy will acquire knowledge about:

(i) the analytic philosophy of language and its historical development;

(ii) the current philosophical and epistemological debate on determination of the levels of meaning both in semantics and in pragmatics and their relevance for the understanding of the nature of language, meaning and communication;

(iii) the current debate on the truth-functional conception of meaning and the classical distinction between semantics and pragmatics.

The student of DISCO will acquire knowledge about:

(j) models for the analysis of linguistic and non-linguistic communication;

(jj) the role of communication in conflict resolution;

(jjj) the role of communication in organizations.

Modalità di verifica delle conoscenze

Per l'accertamento delle conoscenze lo studente dovrà sostenere una prova orale.

Assessment criteria of knowledge

During the oral exam the student of Philosophy will give a powerpoint presentation of one of the relevant thematic aspect discussed in the course.

 

Capacità

Lo studente sarà orientato sia alla capacità di comprendere i modelli e le tipologie principali della comunicazione che ad affinare quella di interrogare flussi, strutture e conflitti di natura comunicativa soprattutto a livello di organizzazioni.  

Skills

The student of Philosophy will be guided both to understand of the central role of language in contemporary philosophical thought and to improve his/her ability to analyze a philosophical paper.

The student of DISCO will be guided both to understand the main sorts of communication and their models and to improve of the ability to analyze communicative streams, structures and conflicts expecially in the context of organizations.

 

Modalità di verifica delle capacità

Lo studente svolgerà una ricerca sul campo e presenterà una relazione su un tema di comunicazione  relativo al suo territorio di provenienza.  

Assessment criteria of skills

The student of Philosophy will write a small commentary of a classic paper in contemporary philosophy of language.

The student of DISCO will carry out a field research and will present a report on a topic about communication (public, social or enterprise) relatively to his/her area of origin.

Comportamenti

Lo studente potrà acquisire maggiore familiarità con il requisito fondamentale della personalità comunicativa professionale, la capacità di ascolto.

Behaviors

The student of Philosophy will become more familiar with the requirements of a scientifically adequate philosophical research.

The student of DISCO will becom more familiar with the fundamental requirement of the professional communicative personality, namely listening ability.

Modalità di verifica dei comportamenti

Parte della letteratura in lingua inglese e preparazione di elaborati costituiscono elementi per verificare l'acquisizione di una maggiore familiarità con i requisiti richiesti per una comprensione e/o produzione scientifica e/o una professionalizzazione di portata internazionale.

Assessment criteria of behaviors

The fact that part of the bibliography of the course is in English and the fact that students are required to prepare papers during the course allow to assess the acquisition on their part of the familiarity with the scientific understanding/production and the ability to internationally professionalize.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Non sono richieste particolari propedeuticità. Naturalmente una conoscenza anche di base della psicologia e/o linguistica può agevolare il percorso formativo.

Prerequisites

For the student of Philosophy: none, however a basic knowledge of logic or linguistics may ease the educational path.

For the student of DISCO: none, however a basic knowledge of psychology or linguistics may ease the educational path.

Indicazioni metodologiche

(i) Lezioni frontali con uso di lucidi/slide.

(ii) Scaricamento di ampio materiale didattico

(iii) Utilizzo della piattaforma Moodle per e-learning

(iv) Interazione studente-docente tramite ricevimento e posta elettronica

(v) Presenza di prove intermedie

(vi) Utilizzo anche della lingua inglese 

Teaching methods

(i) Frontal lectures with slides

(ii) Ample teaching material

(iii) Moodle platform for e-learning

(iv) Students can contact the teacher in the office hours or by email for tutoring

(v) Intermediate tests

(vi) Use of the English language

Programma (contenuti dell'insegnamento)

A. Teorie della comunicazione: dal modello del codice al modello inferenziale di Grice e alla pragmatica cognitiva della Teoria della Pertinenza.  

B. Teorie dei conflitti: analisi dei conflitti, teoria dei giochi, reframing e trasformazione dei conflitti. 

C. Teorie delle organizzazioni: dal management scientifico, alle relazioni umane, all'approccio funzionalista e alla CCO (Communication Constitutes Organization).

Syllabus

A. Theories of communication: from the code model to Grice's inferential model and cognitive pragmatics in Relevance Theory.

B. Theories of conflict: conflict analysis, game theory, reframing and conflict transformation.

C. Theories of organization: from scientific management to human relations, the functionalist approach and CCO thesis (Communication Constitutes Organization).

Bibliografia e materiale didattico

1. D. Sperber - D. Wilson: Relevance. Cognition and Communication, Harvard University Press, Cambridge (Mass.) 1986, 1995 (2a ed.: Blackwell Oxord) (della prima edizione è disponibile una traduzione italiana: La pertinenza, Anabasi, Milano 1993).

2. J.T. Wood: Communication in Our Lives, Wadsworth, Boston 2009, capp. 1-13 e uno a scelta tra i capp. 14-18. 

3. Uno a scelta tra i testi che saranno indicati dal docente all'inizio del corso su teoria della comunicazione, comunicazione non verbale, comunicazione nelle organizzazioni, trasformazione dei conflitti. (L'elenco è reperibile sulla pagina del corso nel portale Moodle http://elearning.humnet.unipi.it/enrol/index.php?id=1807). 

Bibliography

 

1. D. Sperber - D. Wilson: Relevance. Cognition and Communication, Harvard University Press, Cambridge (Mass.) 1986, 1995 (2a ed.: Blackwell Oxord) (della prima edizione è disponibile una traduzione italiana: La pertinenza, Anabasi, Milano 1993).

2. J.T. Wood: Communication in Our Lives, Wadsworth, Boston 2009, capp. 1-13 e uno a scelta tra i capp. 14-18. 

3. One among the books that will be indicated by the teacher during the course about the theory of communication, communication in organizations, transformation of conflicts. 

Modalità d'esame

L'esame è costituito da una prova orale nella quale lo studente sarà a colloquio con il docente e un suo collaboratore. La prova orale è avviata dalla discussione della relazione già presentata su un tema di rilevanza comunicativa concordato con il docente. Segue poi un colloquio relativo alle conoscenza acquisite dallo studente sui testi d'esame e l'eventuale bibliografia di contorno.

Assessment methods

The exam is oral. The student will be examined by the teacher and his assistant.

For the student of Philosophy the colloquium will start with (1) the discussion of the paper presented by the student and (2) the power point presentation on one of the relevant themes of the course. The rest of the colloquium will assess the student's knowledge of the course bibliography.

For the student of DISCO the colloquium will start with the discussion of the report presented by the student. The rest of the colloquium will assess the student's knowledge of the course bibliography.

Ultimo aggiornamento 14/08/2018 11:32