Scheda programma d'esame
THE RENAISSANCE IN ITALY
CINZIA MARIA SICCA
Anno accademico2016/17
CdSINTERNATIONAL PROGRAMME IN HUMANITIES
CodiceL1475
CFU6
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
THE RENAISSANCE IN ITALYL-ART/02LEZIONI36
CINZIA MARIA SICCA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente acquisirà conoscenze storiche e metodologiche sull'arte italiana del Cinquecento, e i suoi rapporti con altri paesi europei.

Knowledge

The student will learn about historical and methodological issues concerning Italian art in the Sixteenth century, and its relationship with other European countries.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze avverrà attraverso un esame scritto finale.

Assessment criteria of knowledge

The course will be assessed in the final exam (see below for its format).

Capacità

Alla fine del corso lo studente sarà in grado di

  1. riconoscere le opere degli artisti italiani e stranieri presi in considerazione durante il corso;
  2. parlare delle opere in questione utilizzando il vocabolario adeguato;
  3. collocare artisti e committenti nel contesto storico e culturale del periodo.
Skills

By the end of the course the student will be capable of:

  1. identifying the works by Italian and foreign artists studied in the course;
  2. discuss these works of art using the appropriate critical vocabulary;
  3. place artists and patrons in their historical and cultural context.
Modalità di verifica delle capacità

Nell'esame finale lo studente avrà la possibilità di dimostrare

  1. la capacità di parlare di opere viste dal vivo utilizzando il linguaggio e le categorie critiche studiate nel corso ed esemplificate da una varietà di testi antichi e moderni in cui sono offerti modelli di ekphrasis delle opere in questione o di opere analoghe;
  2. la capacità di osservare  un'opera d'arte e connetterla all'ambiente sociale e culturale che l'ha prodotta.
Assessment criteria of skills

The final exam will enable students to show their skills at

  1. discussing works seen in the flesh using the vocabulary and critical categories studied in the course and exemplified by models of ekphrasis contained in a variety of early modern and contemporary texts addressing these very same works of art or similar ones;
  2. observing a work of art and relating it to its social and cultural environment.
Comportamenti

Lo studente imparerà a compiere ricerche bibliografiche, e analizzare opere d'arte dal vivo e utilizzando le risorse web disponibili.

 

Behaviors

Students will learn to search and assemble bibliographies, as well as to analyze works of art seen in the flesh and resorting to all the available tools on the web.

Modalità di verifica dei comportamenti

L'esame finale valuterà la capacità di comprensione della bibliografia in rapporto all'osservazione diretta delle opere.

Assessment criteria of behaviors

The final exam will assess the degree of understanding of the set reading material in relation to the observation of the art works.

 

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza del volume di S.J. Campbell e M. Cole, Italian Renaissance Art, London: THames & Hudson, 2011http://www.thamesandhudsonusa.com/books/italian-renaissance-art-softcover

Prerequisites

Students should have a preliminary knowledge of  S.J. Campbell e M. Cole, Italian Renaissance Art, London: THames & Hudson, 2011

http://www.thamesandhudsonusa.com/books/italian-renaissance-art-softcover

Indicazioni metodologiche

Il corso consiste in lezioni frontali in classe e al museo di San Matteo.  Ci saranno due visite a Roma e Firenze.

I materiali delle lezioni frontali (power-points), così come la bibliografia dettagliata sono forniti sulla piattaforma di e-learning Moodle.

 

Teaching methods

The course consists of a mix of frontal lectures and visits to the Museo di San Matteo. There will also be two trips to Rome and Florence.

All the teaching materials used in frontal lectures (i.e. power-points) and detailed reading lists will be uploaded on the university e-learning platform Moodle which will also contain the materials students will need to peruse in preparation to the discussions in which they will be directly involved. 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il Rinascimento Italiano: Il Cinquecento. Il corso affronta lo sviluppo dell'arte italiana durante il Cinquecento e il passaggio di testimone tra Firenze e Roma. Sarà analizzata la diaspora degli artisti verso altri centri italiani ed europei dopo il 1527, e lo sviluppo di un nuovo manierismo internazionale che vede nel cantiere di Fontainebleau il suo prinicpale centro propulsivo.

Syllabus

The Italian Renaissance: The Sixteenth Century. The course focuses on the development of Italian art during the sixteenth century and on the shift of art production and consumption from Florence to Rome. The diaspora of artists after the Sack f Rome in 1527 will offer the opportunity to consider developments in other Italian centres as well as abroad, leading to the development of an international mannerist style which developed in particular at Fontainebleau.

Bibliografia e materiale didattico

Bibliografia essenziale

  G.Vasari, LeVite,   http://vasari.sns.it/consultazione/Vasari/indice.html

  The Cambridge Companion to Raphael, a cura di M.B.Hall, Cambridge: Cambridge University Press, 2005, cap. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10

  The Cambridge Companion to Titian, a cura di Patricia Meilman, Cambridge: Cambridge University Press, 2011, cap. 1, 2, 3, 5, 8, 10

  Rona Goffen, Renaissance Rivals: Michelangelo, Leonardo, Raphael, Titian, New Haven and London: Yale University Press, 2004

Bibliography

Core Texts 

  G.Vasari, LeVite,   http://vasari.sns.it/consultazione/Vasari/indice.html

  The Cambridge Companion to Raphael, a cura di M.B.Hall, Cambridge: Cambridge University Press, 2005, cap. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10

  The Cambridge Companion to Titian, a cura di Patricia Meilman, Cambridge: Cambridge University Press, 2011, cap. 1, 2, 3, 5, 8, 10

  Rona Goffen, Renaissance Rivals: Michelangelo, Leonardo, Raphael, Titian, New Haven and London: Yale University Press, 2004 

Indicazioni per non frequentanti

La frequenza è obbligatoria.

Non-attending students info

Attendance is mandatory.

Modalità d'esame

L'esame consta di una prova scritta sui testi in programma; in essa si valuta la capacità 1) di usare appropriatamente il lessico tecnico della storia dell'arte, 2) di saper collocare opere e artisti nel contesto storico e sociale in cui sono stati prodotti, 3) di illustrare le problematiche stilistiche ed iconografiche.

Assessment methods

There will be a final written exam dealing with the compulsory reading.

The aim of the written exam is to assess the capacity to

  1. use appropriately the technical vocabulary of art history;
  2. locate works of art and their authors within the historical and social context within which they were produced;
  3. discuss the stylistic and iconographic peculiarities of works of art of a given period.
Ultimo aggiornamento 09/05/2017 14:26