Scheda programma d'esame
GRAMMATICA GRECA
MARIA BERTAGNA
Anno accademico2016/17
CdSFILOLOGIA E STORIA DELL'ANTICHITA'
Codice526LL
CFU12
PeriodoAnnuale
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
GRAMMATICA GRECAL-FIL-LET/02LEZIONI72
MARIA BERTAGNA unimap
Learning outcomes
Knowledge
The student who successfully completes the course will be able to demonstrate a solid knowledge of: a) the history of greek language in its evolution and in its essential articulation in the different dialectal groups; b) phonetics cases and strategies of word's formation, through the composition of root-elements with prefixes, infixes and suffixes; c) morphological features and syntactical structures from a given text; d) vocabulary and semantic evolutions of important terms; e) a single author's style in context of the literary form.
Assessment criteria of knowledge
- Translation and comment of textes analyzed during the course. - Awareness of main phonetics phenomena, awareness of morphological and syntactical structures. - Setting of textes in pertinent literary form and in literary greek production's history.

Methods:

  • Final oral exam

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • participation in seminar
  • participation in discussions
  • individual study
  • Bibliography search

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar

Programma (contenuti dell'insegnamento)

I dialoghi del VI libro dell’Iliade

Il VI libro dell’Iliade si apre sul campo di battaglia, in un momento di grave difficoltà per i Troiani, ma Omero lascia presto spazio a una serie di dialoghi di grande fascino. Il dialogo tra Glauco e Diomede, che culmina con la celebrazione dei valori dell’ospitalità. Il dialogo tra Ettore, Paride e Elena, dove Ettore e Paride manifestano la loro diversità e Elena, dopo gli insulti rivolti a se stessa, diventa voce del poeta, nell’orgogliosa certezza del canto eterno sulla sua storia. Infine, il dialogo tra Ettore e Andromaca, nel corso del quale si confrontano, con particolare intensità, i valori dell’amore e della famiglia con quelli della lealtà e del coraggio.

Dopo alcune lezioni dedicate alle principali caratteristiche morfologiche e sintattiche della lingua di Omero, il corso sarà dedicato al VI libro dell’Iliade, alla costruzione dei dialoghi, alle caratteristiche lessicali, alle espressioni formulari spesso variate e rifunzionalizzate al singolo contesto, in modo da far emergere attraverso quali strumenti Omero fa esprimere ai suoi personaggi contenuti nuovi.

Syllabus
The Greek Grammar course is a "corso monografico": it is about a specific linguistic case, a literary form or a single author. Textes which are subjectes of studying are set in the historical-literary-linguistic context and are sistematically read, translated and commented with bibliography. The text will be the starting point of observations about morphology, lexicon and syntax for a wider treatment of each case.
Bibliografia e materiale didattico

Oltre al VI libro dell'iliade, il programma d'esame prevede la lettura dell'Encomio di Elena. Si consiglia:

Paduano, Gorgia. Encomio di Elena, Napoli 20072

Bibliografia

M. Cantilena, Sul discorso diretto in Omero, in F. Montanari, P. Ascheri (ed.), Omero tremila anni dopo, Roma 2002, pp. 21-40

A.C. Cassio, Storia delle lingue letterarie greche, Milano 2013, pp. 70-144

V. Di Benedetto, Nel Laboratorio di Omero, Torino 1994

C. Gallavotti, A. Ronconi, La lingua omerica, Bari 1955

J. Latacz, Homer. Der erste Dichter des Abendlands, München-Zürich, Artemis, 19892, trad. it. Roma-Bari, 1990

Bibliography
The Greek Grammar course is a "corso monografico", with a specific bibliography for each treated subject. Nevertheless students must know the main tools: bibliographical catalogues, Enciclopedia, Concordances, Collections of fragmentary textes, Grammars.
Ultimo aggiornamento 14/11/2016 17:27