Scheda programma d'esame
LETTERATURA INGLESE A
(ENGLISH LITERATURE)
LAURA GIOVANNELLI
Anno accademico2018/19
CdSLINGUE, LETTERATURE E FILOLOGIE EURO - AMERICANE
Codice1101L
CFU9
PeriodoAnnuale
LinguaInglese

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LETTERATURA INGLESEL-LIN/10LEZIONI54
LAURA GIOVANNELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze specifiche e approfondite sui principi teorici, i campi di indagine e gli approcci metodologici inerenti all'Ecocritica. Potrà avvalersi di questi strumenti per passare al vaglio con consapevolezza e padronanza una serie di testi letterari (nel nostro caso, britannici o anglofoni), partendo da quelli indicati in programma ma anche spaziando ad esempi ulteriori.

 

 

 

Knowledge

At the end of this course, students will be expected to achieve a high level of understanding and comprehension of the theoretical principles, study fields and methodological approaches relating to Ecocriticism. Students will be able to employ these theoretical and methodological instruments to properly contextualize and investigate a range of (British or Anglophone) literary works, starting from  those listed in the syllabus but potentially looking to a much wider corpus.

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Per l'accertamento delle conoscenze si prevedono riscontri in itinere, accompagnati da eventuali momenti seminariali. Coronamento di questi riscontri sarà l'esame finale, nella forma di un colloquio orale (in italiano, con alcune domande in lingua inglese). 

Assessment criteria of knowledge

During lectures, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. They may also, on a voluntary basis, present oral reports and case-based research, which will demonstrate their level of factual knowledge and comprehension and will be taken into account in view of the final oral exam. Foreign students may choose to take this exam in English or in Italian.

 

Capacità

Durante il corso lo studente maturerà la capacità di argomentare con competenza e svolgere in autonomia ricerche dettagliate inerenti sia ai principi della comunicazione letteraria (substrato simbolico o archetipico del testo, connotatività, istanze, canali, codici, dimensione referenziale e intertestuale, funzioni), sia al dialogo etico che la letteratura di varie epoche è stata in grado di instaurare con questioni concernenti il rapporto tra presenza umana, ambiente fisico ed ecosfera, il rispetto per gli equilibri naturali e le relazioni biologiche. 

 

Skills

During the course activities, students will improve their analytical skills, critical insight and logical reasoning performance. They will be ready to carry out further research on: a) literary-communication models and praxis (e.g., how to tackle the substratum of symbols and archetypes informing texts, the ideas of connotation and functions, channels and codes, the mimetic and intertextual dimension); b) the ethical dialogue that literary texts have established across the centuries with issues concerning the relationships between humans, the physical environment and the ecosphere, as well as the preservation of natural, biological, and interspecies balance. 

 

Modalità di verifica delle capacità

La verifica delle capacità acquisite o maturate si concentrerà soprattutto in sede di esame finale, ma si prevedono momenti di riscontro attraverso oral reports.

Assessment criteria of skills

During lectures, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. They may also, on a voluntary basis, present oral reports and case-based research, which will demonstrate both their level of factual knowledge and comprehension and their communication/argument/analytical skills. The conclusive assessment will take place through a final oral exam. Foreign students may choose to take this exam in English or in Italian.

                             

                        

Comportamenti

Lo studente svilupperà o affinerà in primo luogo una sensibilità nei confronti dei processi comunicativi e della densità semantica e simbolica del discorso letterario. Maturerà contemporaneamente un'attenzione particolare verso il dialogo che le opere esaminate (in versi e in prosa) istituiscono con varie dimensioni extratestuali, soprattutto quella ecologico-ambientale, includendo il nature writing di matrice romantica, rielaborazioni del mito edenico e della Caduta, narrazioni a sfondo sociologico, geopolitico e post-apocalittico (prefiguranti un ecocidio o un'ecocatastrofe).

Behaviors

Students will develop a deep awareness of the communication processes along with the semantic and symbolic relevance of the literary discourse. They will be able to evaluate and apply critical concepts and theories to the dialogue that the poetic and narrative works included in the syllabus have established with different kinds of extratextual dimensions. These dimensions are first of all the environmental and ecological ones, including Romantic nature writing, revisitations of the Edenic and postlapsarian myths, stories infused with sociological and geopolitical meanings, post-apocalyptic parables (ecocide, ecocatastrophe).  

                                                               

Modalità di verifica dei comportamenti

Oltre che in sede di esame finale, durante i momenti seminariali si terrà conto del grado di maturazione dello studente, ovvero del suo interesse, del coinvolgimento attivo e dell'impegno volti a inquadrare i testi di riferimento in modo lucido e criticamente consapevole.  

Assessment criteria of behaviors

During lectures, students can show their involvement, growth in cognitive understanding and critical sensibility through active participation in discussions and/or the presentation of oral reports and case-based research. The conclusive assessment will take place through a final oral exam. Foreign students may choose to take this exam in English or in Italian.

                                                        

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Lo studente dovrebbe possedere una buona padronanza della lingua inglese e una conoscenza dei fondamenti della storia letteraria britannica, almeno dall'Ottocento alla contemporaneità, inclusi i suoi vari contesti storici e culturali.

Prerequisites

This course requires a good command of the English language. A basic knowledge of the history of English literature and its contexts (at least from the nineteenth century to the contemporary age) is also recommended.

Indicazioni metodologiche

La maggior parte delle lezioni sarà di tipo frontale, con momenti di attività seminariali in cui gli studenti potranno, su base volontaria, presentare interventi e relazioni (anche con l'ausilio di strumenti informatici, come Power Point) che riguardino aspetti specifici o a più ampio raggio dei testi in programma. Le relazioni saranno in forma di oral reports, preferibilmente in inglese.

Teaching methods

Although this course is mainly structured on a taught-class basis, students' active participation is warmly encouraged (e.g., through short discussions, oral reports, case-based research, PowerPoint presentations).

The main language employed in lectures is Italian, but a number of them will also be delivered in English.

Students may contact me during my office hours (Palazzo Scala, Via Santa Maria, 67, Pisa) or any time of the year at my email address: laura.giovannelli@unipi.it  

 

                  

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Struttura del corso:

Il programma di questo insegnamento da 9 CFU (54 ore) si articola in due diverse parti:

  1. Modulo A: “Territori da esplorare: Ecocritica e letteratura”
  2. Modulo B: Letture autonome di approfondimento e interpretazione

 

MODULO A

“Territori da esplorare: Ecocritica e letteratura”

Descrizione: Il corso si propone di tracciare una panoramica teorica che metta a fuoco nodi tematici, metodologie e approcci esegetici inerenti all’Ecocritica e al dialogo sempre più rilevante e sfaccettato che questa recente branca transdisciplinare istituisce con l’opera letteraria in rapporto a varie tipologie di contesti e dinamiche ambientali. L’analisi di una selezione di testi poetici e narrativi, che dall’Ottocento si estendono fino all’epoca contemporanea, consentirà di individuare momenti importanti per l’Environmental Turn, in cui l’immaginario letterario ha sollevato interrogativi o si è fatto portavoce di questioni legate al rispetto per gli equilibri naturali e le relazioni biologiche, nonché all’etica del rapporto tra presenza umana, ambiente fisico ed ecosfera nel suo complesso.   [Per i dettagli analitici, vd. Sezione 1. della Bibliografia]

 

MODULO B  

Letture autonome di approfondimento e interpretazione

Descrizione:  Questa parte, che lo studente preparerà in maniera autonoma, è da concepirsi in funzione complementare rispetto al Modulo A e mira a fornire spunti di approfondimento e analisi nell’ambito inerente all’ecologia letteraria. Ai testi primari, gli studenti di Lingue, Letterature e Filologie Euro-americane e Italianistica aggiungeranno la terna di studi critici segnalati; gli studenti di Linguistica e Traduzione sostituiranno ai tre studi critici una disamina di due traduzioni italiane dei romanzi. [Per i dettagli analitici, vd. Sezione  2. della Bibliografia]

 

Syllabus

Course structure:

This English Literature course (54 hours) is structured into two units:

  1. Module A: “A Territory Worth Exploring: Ecocriticism and Literature” 
  2. Module B: Further Readings: Towards a Deeper Investigation             

 

MODULE A

“A Territory Worth Exploring: Ecocriticism and Literature” 

Topic: The aim of this course is to provide an overview of the main themes, methodologies and interpretative criteria concerning Ecocriticism, a relatively new, trans-disciplinary field of study which has established an increasingly relevant dialogue with the literary tradition in connection with various kinds of physical environments and natural phenomena. By analyzing a number of poems and narrative texts, which cover a time span stretching from the nineteenth century to the contemporary age, some important moments within the Environmental Turn phase will be highlighted. These moments show how literature and its imaginary have delved into, or raised questions relating to such issues as the proper human relationship with the natural environment and the ecosphere as a whole, alongside the need to preserve and maintain a vital interspecies balance.  [For further details, see Section 1. in the Bibliography]

MODULE B  

Further Readings: Towards a Deeper Investigation             

Topic: This second Module is conceived as part of an individual learning experience that students are required to tackle. The list of further readings provides valuable tools for investigating the Literary Ecology field. The students enrolled in the courses of Euro-American Languages, Literatures and Philology and Italian Studies must analyze three novels with the aid of three critical essays; the students enrolled in the course of Linguistics and Translation Studies must read three novels and make a comparative analysis of a couple of Italian translations. [For further details, see Section 2. in the Bibliography]

 

           

Bibliografia e materiale didattico

 1. BIBLIOGRAFIA MODULO A

Testi primari: 

  • William Wordsworth, “I Wandered Lonely as a Cloud”, “Lines Written a Few Miles above Tintern Abbey”, “Lines Written in Early Spring”, “Nutting” / P.B. Shelley, “The Sensitive Plante” / John Keats, “To Autumn”, “On the Grasshopper and Cricket” [una selezione di estratti sarà fornita all’inizio delle lezioni]
  • William Morris, The Hollow Land (1856)
  • D.H. Lawrence, The Rainbow (1915)
  • Alan Paton, Cry, the Beloved Country (1948)
  • J.M. Coetzee, Life & Times of Michael K (1983)
  • Margaret Atwood, The Year of the Flood (2009)

I testi narrativi elencati sopra potranno essere letti in qualsiasi edizione, purché in forma integrale e in lingua originale.

 Testi secondari obbligatori:

  • Greg Garrard, Ecocriticism, London and New York, Routledge, 2012 (Chapters 1, 2, 3, 4, pp. 1-92)
  • Serenella Iovino, Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza, Milano, Edizioni Ambiente,  2014 (Introduzione e Parte I)
  • Jonathan Bate, Romantic Ecology: Wordsworth and Environmental Tradition, London and New York, Routledge, 1991 (Introduction e Chapter 1, pp. 1-35)
  • Del Ivan Janik, “D.H. Lawrence and Environmental Consciousness”, Environmental Review, 7 (4), Winter 1983, pp. 359-372; da una delle postazioni della Biblioteca LM2, scaricabile anche all’indirizzo web http://www.jstor.org/stable/3984177  
  • Laura Giovannelli, “‘Keep it, Guard it, Care for it’: Alan Paton’s Cry, the Beloved Country and Environmental Conscience”, Textus: English Studies in Italy, 29 (1), 2016, pp. 109-123
  • Anthony Vital, “Toward an African Ecocriticism: Postcolonialism, Ecology and Life & Times of Michael K”, Research in African Literatures, 39 (1), Spring 2008, pp. 87-106;  da una delle postazioni della Biblioteca LM2, scaricabile anche all’indirizzo web http://www.jstor.org/stable/20109561

 

2. BIBLIOGRAFIA MODULO B

  Testi primari:

  • J.G. Ballard, The Drowned World (1962)
  • Nadine Gordimer, Get a Life (2005)
  • Ian McEwan, Solar (2010)

   

  Letture di sussidio obbligatorie:

   Studenti di Lingue, Letterature e Filologie Euro-americane:

  • Jim Clarke, “Reading Climate Change in J.G. Ballard”, Critical Survey, 25 (2), 2013, pp. 7-21; da una delle postazioni della Biblioteca LM2, scaricabile anche all’indirizzo web https://www.jstor.org/stable/42751031
  • Laura Giovannelli, Nadine Gordimer, Firenze, Le Lettere, 2013 (solo la sezione inerente a Get a Life, pp. 318-337)
  • Roberta Ferrari, Ian McEwan, Firenze, Le Lettere, 2012 (solo la sezione inerente a Solar, pp. 242-260)

Studenti di Linguistica e Traduzione:

  • Sveglia!, trad. it. di Grazia Gatti, Milano, Feltrinelli, 2006
  • Solar, trad. it. di Susanna Basso, Torino, Einaudi, 2010
Bibliography

1. MODULE A - BIBLIOGRAPHY 

Primary texts: 

  • William Wordsworth, “I Wandered Lonely as a Cloud”, “Lines Written a Few Miles above Tintern Abbey”, “Lines Written in Early Spring”, “Nutting” / P.B. Shelley, “The Sensitive Plante” / John Keats, “To Autumn”, “On the Grasshopper and Cricket” [a selection of excerpts will be provided at the beginning of the course]
  • William Morris, The Hollow Land (1856)
  • D.H. Lawrence, The Rainbow (1915)
  • Alan Paton, Cry, the Beloved Country (1948)
  • J.M. Coetzee, Life & Times of Michael K (1983)
  • Margaret Atwood, The Year of the Flood (2009)

The prose works listed above may be read in any edition in English, provided it is an unabridged one.

 Required secondary sources:

  • Greg Garrard, Ecocriticism, London and New York, Routledge, 2012 (Chapters 1, 2, 3, 4, pp. 1-92)
  • Serenella Iovino, Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza, Milano, Edizioni Ambiente,  2014 (Introduction and Part I)
  • Jonathan Bate, Romantic Ecology: Wordsworth and Environmental Tradition, London and New York, Routledge, 1991 (Introduction and Chapter 1, pp. 1-35)
  • Del Ivan Janik, “D.H. Lawrence and Environmental Consciousness”, Environmental Review, 7 (4), Winter 1983, pp. 359-372; it can also be downloaded from one of the Internet terminals located at the LM2 Library, http://www.jstor.org/stable/3984177  
  • Laura Giovannelli, “‘Keep it, Guard it, Care for it’: Alan Paton’s Cry, the Beloved Country and Environmental Conscience”, Textus: English Studies in Italy, 29 (1), 2016, pp. 109-123
  • Anthony Vital, “Toward an African Ecocriticism: Postcolonialism, Ecology and Life & Times of Michael K”, Research in African Literatures, 39 (1), Spring 2008, pp. 87-106; it can also be downloaded from one of the Internet terminals located at the LM2 Library, http://www.jstor.org/stable/20109561 

 

2. MODULE B - BIBLIOGRAPHY

Primary texts:

  • J.G. Ballard, The Drowned World (1962)
  • Nadine Gordimer, Get a Life (2005)
  • Ian McEwan, Solar (2010)

Required secondary sources:

  • For students enrolled in the courses of "Euro-American Languages, Literatures and Philology" only:

  • Jim Clarke, “Reading Climate Change in J.G. Ballard”, Critical Survey, 25 (2), 2013, pp. 7-21; it can also be downloaded from one of the Internet terminals located at the LM2 Library,  https://www.jstor.org/stable/42751031
  • Laura Giovannelli, Nadine Gordimer, Firenze, Le Lettere, 2013 (the section relating to Get a Life, pp. 318-337)
  • Roberta Ferrari, Ian McEwan, Firenze, Le Lettere, 2012 (the section relating to Solar, pp. 242-260)
  • For students enrolled in the course of "Linguistics and Translation Studies" only:

  • Sveglia!, trad. it. di Grazia Gatti, Milano, Feltrinelli, 2006
  • Solar, trad. it. di Susanna Basso, Torino, Einaudi, 2010

 

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti dovranno integrare il materiale bibliografico relativo al Modulo A e al Modulo B con le seguenti letture critiche aggiuntive: 

  • Greg Garrard (ed.), The Oxford Handbook of Ecocriticism, Oxford, Oxford University Press, 2014 (Chapters 3, 5, 12, pp. 60-77, 98-114, 225-238)
  • Martin Travers, An Introduction to Modern European Literature: From Romanticism to Postmodernism, Basingstoke and London, Macmillan, 1998 (Chapter 1: “Romanticism”, pp. 1-31)
  • Sandra Alfoldy, “The Commodification of William Morris: Emotive Links in a Mass-Produced World”, Canadian Art Review, 27 (1-2), 2000, pp. 102-110; da una delle postazioni della Biblioteca LM2, scaricabile anche all’indirizzo web http://www.jstor.org/stable/42631207
  • Coral Ann Howells (ed.), The Cambridge Companion to Margaret Atwood, Cambridge, Cambridge University Press, 2006 (Chapter 5: “Margaret Atwood and Environmentalism”, pp. 72-85)
Non-attending students info

                        

In addition to the bibliography relating to Module A and B, non-attending students are required to study the following works: 

  • Greg Garrard (ed.), The Oxford Handbook of Ecocriticism, Oxford, Oxford University Press, 2014 (Chapters 3, 5, 12, pp. 60-77, 98-114, 225-238)
  • Martin Travers, An Introduction to Modern European Literature: From Romanticism to Postmodernism, Basingstoke and London, Macmillan, 1998 (Chapter 1: “Romanticism”, pp. 1-31)
  • Sandra Alfoldy, “The Commodification of William Morris: Emotive Links in a Mass-Produced World”, Canadian Art Review, 27 (1-2), 2000, pp. 102-110; it can also be downloaded from one of the Internet terminals located at the LM2 Library, http://www.jstor.org/stable/42631207
  • Coral Ann Howells (ed.), The Cambridge Companion to Margaret Atwood, Cambridge, Cambridge University Press, 2006 (Chapter 5: “Margaret Atwood and Environmentalism”, pp. 72-85)

 

Modalità d'esame

Oltre a eventuali prove intermedie, di cui si terrà conto per la valutazione, lo studente dovrà sostenere un esame finale in forma di colloquio orale, volto ad accertare le conoscenze, le capacità e i comportamenti acquisiti nell'ambito sia del Modulo A, sia del Modulo B.

Il colloquio, da tenersi nel corso dei regolari appelli d’esame, durerà mediamente 30/45 minuti e non potrà ritenersi superato in caso di palesi lacune su parti del programma, di una scarsa capacità riflessiva e argomentativa e di evidenti carenze linguistiche.

Il colloquio si svolgerà prevalentemente in italiano, con alcune domande in lingua inglese.

 

Assessment methods

Students will be assessed through a final oral examination during one of the scheduled sessions throughout the exam period. Questions in Italian will be followed by a few ones in English, although foreign students may take the whole exam in English. Students may also, on a voluntary basis, take active part during lectures and present oral reports and case-based research, which will be positively taken into account in view of this final exam.

The final exam will cover both Module A and B material and will test the students' level of knowledge, acquired skills and behaviours. It will be 30/45 minutes long.                         

 

 

 

 

Note
  • Una parte delle lezioni sarà tenuta in inglese
  • La dicitura "annuale" si riferisce al fatto che l'insegnamento di Letteratura Inglese può essere tenuto sia nel primo, sia nel secondo semestre (non all'eventualità che il corso si svolga oltre la durata di un semestre)
  • Il corso avrà inizio MERCOLEDI' 27 FEBBRAIO 2019, ore 14.15-15.45, Aula Ricci 1

       Le lezioni proseguiranno secondo questo orario:

       Lunedì ore 16.00-17.30  Aula Ricci 3

       Mercoledì ore 14.15-15.45 Aula Ricci 1 

       Venerdì ore 14.15-15.45 Aula Ricci 1

       

 

Notes

             

  • Some lectures will be delivered in English
  • The course will start on Wednesday, February 27, 2019, 2:15-3:45 p.m., Aula Ricci 1

           Course timetable:

           Mondays  4:00-5:30 p.m.  Aula Ricci 3

           Wednesdays  2:15-3:45 p.m. Aula Ricci 1 

           Fridays 2:15-3:45 p.m. Aula Ricci 1

                                                                  

Ultimo aggiornamento 12/02/2019 14:48