Scheda programma d'esame
LETTERATURA INGLESE I
LAURA GIOVANNELLI
Anno accademico2018/19
CdSLINGUE E LETTERATURE STRANIERE
Codice059LL
CFU9
PeriodoAnnuale
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LETTERATURA INGLESEL-LIN/10LEZIONI54
LAURA GIOVANNELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze fondamentali sulla storia della letteratura inglese dal Settecento alla contemporaneità, con i suoi protagonisti, le evoluzioni e i movimenti più significativi. A ciò si accompagnano precise messe a fuoco su testi di vari periodi e generi, con un approfondimento specifico sulle cifre formali, gli orientamenti ideologico-culturali e la fenomenologia della narrativa dell'Ottocento. Lo studente sarà in grado di misurarsi con temi, problematiche e paradigmi rilevanti per gli ambiti letterari investigati, di contestualizzarli e argomentarli con consapevolezza critica e strumenti metodologici aggiornati e adeguati. 

Knowledge

The students who successfully complete this course will acquire a general knowledge of the main literary movements and cultural developments, authors and works relating to the history of English Literature, from the eighteenth century to the contemporary age. They will also have the ability to single out and contextualize fundamental topics and paradigms, along with the basic features of literary genres, and discuss their relationship with historical, artistic and cultural phenomena on a larger scale. This knowledge will be further supported by the use of updated methodological approaches. 

This year, the first part of the 2018/19 course ("corso monografico"/ "core module") will specifically deal with relevant modes and developments of Gothic-fiction strands in nineteenth-century English literature.  

 

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze acquisite sarà oggetto del colloquio orale in cui consisterà l'esame finale, nel corso del quale si accerterà il conseguimento dei seguenti obiettivi:

  • piena familiarità con i contenuti inerenti alle due parti in cui si articola il programma (Corso Monografico e Parte Istituzionale)
  • conoscenza dei testi, letti, tradotti oralmente dall'inglese e analizzati con strumenti teorici e metodologici adeguati. 
Assessment criteria of knowledge

Students will be assessed on the basis of their ability to explain and discuss the course contents thoughtfully and with propriety of expression. They are also supposed to show critical awareness of literary genres and terminology as well as of the cultural framework and developments of English Literature across the centuries. Futhermore, they are required to demonstrate their direct knowledge of the course material, especially primary sources. During the examination, they will be asked to translate (from English into Italian) a few excerpts of such sources.

The final oral exam will take into equal account the results of the activities relating to Part I (Core Module) and Part II (the course unit centred on the History of Literature from the eighteenth century to the contemporary age). The exam can be taken in any of the scheduled sessions throughout the regular exam period.

Capacità

Al termine del corso lo studente sarà in grado di delineare in modo sufficientemente autonomo un'attenta mappa concettuale di sviluppi, interrelazioni e importanti fenomenologie della storia della letteratura inglese dal Settecento alla contemporaneità, con una particolare focalizzazione sull'Ottocento. A questa capacità di inquadramento cognitivo si affiancherà l'affinamento del registro lessicale, di potenzialità argomentative ed ermeneutiche essenziali nella prassi dell'esegesi letteraria.

 

Skills

Through this course, students will develop some crucial intellectual skills such as the ability to draw a conceptual map of the evolutions, interrelations, and phenomenologies informing the History of English Literature from the eighteenth century to the contemporary age. Furthermore, they will be able to provide a detailed illustration of the stylist features, structures of symbols and character types of nineteenth-century Gothic fiction in its various manifestations and evolutions.

This cognitive framing skill will be joined by a familiarization with the appropriate linguistic registers and by the strengthening of argumentative and hermeneutic faculties.

 

Modalità di verifica delle capacità

Questo insegnamento non prevede attività pratiche o di laboratorio, per cui la verifica diretta delle capacità analitiche e critico-argomentative avrà luogo in sede di esame finale.

Assessment criteria of skills

This course does not include periodical practical tests. The assessment of the students' acquired skills will therefore take place during the conclusive oral exam.

 

Comportamenti

Lo studente svilupperà o affinerà capacità ermeneutiche, una sensibilità al linguaggio e alle modalità rappresentative/comunicative della letteratura e un approccio consapevole alla decodifica narratologica dei testi.

Behaviors

Students will refine their evaluating criteria and engage with commentaries on the language and representational/communicative modes of literary writing. They will also learn to approach literary texts through a narratological perspective.

 

Modalità di verifica dei comportamenti

Questo insegnamento non prevede attività seminariali o di laboratorio, per cui il raggiungimento dell'obiettivo inerente alla responsabilizzazione e all'accuratezza nello svolgimento di un compito sarà verificato nel corso dell'esame finale.

Assessment criteria of behaviors

This course does not include seminar or lab activities. The assessment of the students' behaviours will therefore take place during the conclusive oral exam.

  

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Affinché lo studente possa seguire il corso in modo proficuo, si richiedono una propensione all'analisi delle opere letterarie e un'adeguata capacità di misurarsi con i testi anche sul piano linguistico, essendo i testi primari e secondari indicati in programma prevalentemente scritti in inglese.

Prerequisites

Students who attend this course should have an inclination for the humanities and, specifically, literary studies. Since both the primary and secondary texts listed in the syllabus are in English, they should also have a basic knowledge of this language.               

 

Corequisiti

Mentre segue questo corso, lo studente trarrà certamente profitto dal frequentare parallelamente il corso di Lingua Inglese I.

Co-requisites

Attending  the English Language I course will be particularly helpful for the students enrolled in this course unit.

Prerequisiti per studi successivi

L'iscrizione al corso di Letteratura Inglese I è requisito necessario per passare allo stadio successivo (Letteratura Inglese II).

Prerequisites for further study

The English Literature I exam is a mandatory requirement for a subsequent enrollment in the English Literature II course unit.

Indicazioni metodologiche

Le lezioni saranno di tipo frontale. Si prevede anche l'utilizzo di materiale sussidiario (in forma cartacea o elettronica) ai fini di una migliore articolazione dell'analisi relativa a opere e contesti. 

Questo corso non prevede prove in itinere; si svolgerà in italiano con letture in lingua originale (inglese) di passi estratti dai testi primari.

La docente è disponibile a offrire chiarimenti e delucidazioni sia in sede di ricevimento, sia nel corso dell'anno tramite il suo indirizzo di posta elettronica (laura.giovannelli@unipi.it).

Teaching methods

Teaching methods:

  • Taught class / Lectures in Italian (54 hours), with paper-handout or visual aids and readings in English from the primary texts  

Learning activities:

  • attending lectures
  • individual study

Attendance: Advised

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Struttura del corso:

Il programma di questo insegnamento da 9 CFU (54 ore di lezioni frontali) si compone di due diverse parti, entrambe essenziali e costitutive, che si articoleranno in sequenza:

  1. CORSO MONOGRAFICO: “Fenomenologie del gotico nella narrativa britannica ottocentesca”
  2. PARTE ISTITUZIONALE E LETTURE: Lezioni propedeutiche allo studio della letteratura e all’inquadramento dei testi, necessarie affinché lo studente possa poi approfondire e perfezionare le conoscenze richieste relativamente alla storia letteraria inglese dal Settecento alla contemporaneità 

 

Corso monografico: “Fenomenologie del gotico nella narrativa britannica ottocentesca”

Descrizione:  Il corso intende indagare le cifre stilistiche, le strutture simboliche e le tipologie di personaggi caratterizzanti alcuni testi narrativi ottocenteschi che intrecciano un dialogo con il genere gotico. Ne deriva un ventaglio fenomenologico che dalle atmosfere estetico-decadenti e di cupo sensazionalismo si estende ai paradigmi del perturbante e del fantastico-vampiresco, dello sdoppiamento di personalità, dell’evoluzionismo darwiniano e della Degeneration. Le lezioni prevedono una fase propedeutica di introduzione alla narratologia e una serie di considerazioni sul contesto storico-culturale, i codici e le convenzioni letterarie dell’Ottocento britannico. Ciò costituirà la premessa per lo studio di cinque opere emblematiche, che saranno esaminate in relazione sia alla sintassi del gotico, sia alle specificità dell’immaginario autoriale di Oscar Wilde, R.L. Stevenson e J.W. Polidori. [Per i dettagli analitici, vd. sezione 1 della Bibliografia]

Parte istituzionale e letture

Descrizione: una serie di lezioni conclusive mirerà a fornire delucidazioni e strumenti metodologici essenziali per lo studio della storia letteraria britannica dal Settecento ai giorni nostri. Gli studenti sono tenuti ad acquisire e approfondire in autonomia le conoscenze richieste avvalendosi di manuali e testi specificamente indicati dalla docente. [Per i dettagli analitici, vd. sezione 2 della Bibliografia] 

Syllabus

This English Literature I course (Curriculum B) is structured into two different units:

- PART I (Core Module): although its specific content and reading lists change every year, this part can be described as monographic since it investigates a given period/genre and a circumscribed range of authors and poetical or prose works. It carries out a detailed analysis of such topics and output;

- PART II (Literary History Outline): this second part helps students to deal with issues, themes and movements crucially related to English Literature and its mainstream developments, from the eighteenth century to the contemporary age. Most of the titles (poems, novels, short-stories, and plays) included in the required readings are introduced and discussed in a textual as well as extratextual perspective.

Academic year 2018/19:

PART I:  “Gothic Modes and Developments in Nineteenth-Century British Fiction”

This course investigates the stylistic features, structures of symbols and character types informing a selection of nineteenth-century narrative texts which drew on, or originally developed, Gothic- fiction modes and strategies. Such constitutive traits range from aesthetic, decadent and sensation elements to the paradigm of the uncanny and fantastic/vampire literature, from the split-personality motif to Darwinian as well as “Degeneration” theories. Lectures will start with an introduction to the principles and categories of narratology, followed by an outline of nineteenth-century England’s historical and cultural background, literary taste and conventions. The final and most important stage consists in the study of five notable works, which will be examined both from Gothic perspectives and in connection with the creative imaginary of Oscar Wilde, R.L. Stevenson and J.W. Polidori. [For further details, see Bibliography, Section 1]

PART II: Introduction to the study of the History of Literature and the contextualization of literary works, from the eighteenth century to the contemporary age. [For further details, see Bibliography, Section 2] 

Bibliografia e materiale didattico

 1)  BIBLIOGRAFIA Corso Monografico:

Testi primari:

  • Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1891)
  • Oscar Wilde, “The Canterville Ghost” (1887) e “The Fisherman and His Soul” (1891), in The Works of Oscar Wilde, edited by G.F. Maine, London-Glasgow, Collins, 1948
  • Robert Louis Stevenson, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886)
  • John William Polidori, “The Vampyre: A Tale” (1819), in “The Vampyre” and “Ernestus Berchtold, or, The Modern Oedipus”, edited by D.L. Macdonald and Kathleen Scherf, Toronto, University of Toronto Press, 1993

         I testi suddetti dovranno essere letti in un’edizione moderna e integrale (meglio se corredata di Introduzione e Note) e in lingua originale.

- Testi secondari obbligatori:

  • Linda Dryden, The Modern Gothic and Literary Doubles: Stevenson, Wilde and Wells, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2003, Capp. 4 e 5, pp. 74-146
  • Laura Giovannelli, “‘Ghost-writing’: la politica dell’autoreferenzialità in ‘The Canterville Ghost’ di Oscar Wilde”, in F. Ciompi (a cura di), “One of Us”: Studi inglesi e conradiani offerti a Mario Curreli, Pisa, ETS, 2009, pp. 255-269
  • Patricia L. Skarda, “Vampirism and Plagiarism: Byron’s Influence and Polidori’s Practice”, Studies in Romanticism, 28 (2), Summer 1989, pp. 249-269; da una delle postazioni della Biblioteca LM2, scaricabile anche all’indirizzo web  https://www.jstor.org/stable/25600775 

 

2)  BIBLIOGRAFIA Parte Istituzionale e Letture:

Gli studenti sono tenuti ad acquisire e approfondire le conoscenze richieste avvalendosi di UNO, a scelta, dei seguenti MANUALI

- P. Bertinetti (a cura di), Storia della letteratura inglese, Torino, Einaudi, 2000, volume I (solo la sezione sul Settecento) e volume II (integrale)

- A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature: Second Edition, Oxford, Oxford University Press, 2000; trad. it. Storia della letteratura inglese, a cura di A. Anzi, Milano, Mondadori, 2001, volume I (solo la sezione sul Settecento) e volume II (integrale)

Per gli studenti che affrontano per la prima volta autori ed aspetti della storia della letteratura inglese, si consiglia anche, come lettura complementare (in aggiunta ai manuali di Bertinetti e/o Sanders): F. Gozzi, La tradizione letteraria inglese dalle origini alla fine del ’900, Pisa, ETS, 2009, dal Capitolo 7 (“L’Età Augustea”) al Capitolo 14 (“Dagli anni Cinquanta alla fine del secolo”).

Oltre a preparare la parte storico-argomentativa (studio sul manuale, dal Settecento alla contemporaneità), gli studenti dovranno leggere in lingua originale le opere (o parti di opere) seguenti:   

  • D. Defoe, Robinson Crusoe
  • A. Pope, The Rape of the Lock, Canto I *
  • W. Wordsworth, "Daffodils" **
  • S.T. Coleridge, "The Rime of the Ancient Mariner" *
  • R. Browning, "My Last Duchess *
  • A. Tennyson, “The Lady of Shalott” *
  • G.B. Shaw, Mrs Warren’s Profession
  • J. Joyce, “The Sisters”, “A Little Cloud”, “The Dead”, in Dubliners
  • V. Woolf, To the Lighthouse
  • T.S. Eliot, "The Love Song of J. Alfred Prufrock"  * 

N.B. I testi contrassegnati con un asterisco (*) sono reperibili in The Arnold Anthology of British and Irish Literature in English, edited by R. Clark, T. Healy, London, Arnold, 1997; i testi con due asterischi (**) sono reperibili in The Oxford Anthology of English Literature, edited by F. Kermode, J. Hollander, London and New York, Oxford University Press, 1973, volume II. Queste antologie sono utili anche per le loro sezioni introduttive o esplicative relative ai testi e agli autori.

Per le opere di Defoe, Shaw, Joyce e Woolf indicate sopra, si consigliano edizioni in lingua originale con Introduzione e Note (ad es. Penguin, Oxford University Press, Vintage Classics).

 

 

 

Bibliography

Academic year 2018/19:

1)  READING LIST - PART I:

- Primary texts:

  • Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1891)
  • Oscar Wilde, “The Canterville Ghost” (1887) e “The Fisherman and His Soul” (1891), in The Works of Oscar Wilde, edited by G.F. Maine, London-Glasgow, Collins, 1948
  • Robert Louis Stevenson, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886)
  • John William Polidori, “The Vampyre: A Tale” (1819), in “The Vampyre” and “Ernestus Berchtold, or, The Modern Oedipus”, edited by D.L. Macdonald and Kathleen Scherf, Toronto, University of Toronto Press, 1993

          Modern and unabridged editions of these texts, provided with an Introduction and Notes, are recommended.

- Required critical readings:

  • Linda Dryden, The Modern Gothic and Literary Doubles: Stevenson, Wilde and Wells, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2003, Capp. 4 e 5, pp. 74-146
  • Laura Giovannelli, “‘Ghost-writing’: la politica dell’autoreferenzialità in ‘The Canterville Ghost’ di Oscar Wilde”, in F. Ciompi (a cura di), “One of Us”: Studi inglesi e conradiani offerti a Mario Curreli, Pisa, ETS, 2009, pp. 255-269
  • Patricia L. Skarda, “Vampirism and Plagiarism: Byron’s Influence and Polidori’s Practice”, Studies in Romanticism, 28 (2), Summer 1989, pp. 249-269; it can also be downloaded from one of the Internet terminals located in the LM2 Library,  https://www.jstor.org/stable/25600775

    

2)  READING LIST - PART II:

Students must draw on one of the following handbooks of English Literature: 

- P. Bertinetti (ed.), Storia della letteratura inglese, Torino, Einaudi, 2000, volume I (the eighteenth-century section only) and volume II (in its entirety)

- A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature: Second Edition, Oxford, Oxford University Press, 2000, volume I (the eighteenth-century section only) and volume II (in its entirety).

Students who are approaching English Literature for the first time should also refer to the companion book by F. Gozzi, La tradizione letteraria inglese dalle origini alla fine del ’900, Pisa, ETS, 2009, from Chapter 7 to Chapter 14.

Students are finally required to read and analyze the following works (or parts of them, as indicated below):   

  • D. Defoe, Robinson Crusoe
  • A. Pope, The Rape of the Lock, Canto I *
  • W. Wordsworth, "Daffodils" **
  • S.T. Coleridge, "The Rime of the Ancient Mariner" *
  • R. Browning, "My Last Duchess *
  • A. Tennyson, "The Lady of Shalott" *
  • G.B. Shaw, Mrs Warren’s Profession
  • J. Joyce, “The Sisters”, “A Little Cloud”, “The Dead”, in Dubliners
  • V. Woolf, To the Lighthouse
  • T.S. Eliot, "The Love Song of J. Alfred Prufrock"  * 

N.B. The texts marked by (*) can be found in The Arnold Anthology of British and Irish Literature in English, edited by R. Clark, T. Healy, London, Arnold, 1997; the texts marked by (**) can be found  in The Oxford Anthology of English Literature, edited by F. Kermode, J. Hollander, London and New York, Oxford University Press, 1973, volume II.  These anthologies also contain useful introductory sections and explanatory notes.

For the works by Defoe, Shaw, Joyce, and Woolf listed above, modern editions with an Introduction and Notes are recommended (e.g., Penguin, Oxford University Press, Vintage Classics).

 

 

 

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti NON frequentanti sono tenuti a integrare le Sezioni 1) e 2)  della BIBLIOGRAFIA con alcune letture aggiuntive, ossia:

Per il Corso Monografico:

I non frequentanti dovranno preparare il programma già illustrato (testi primari e secondari obbligatori, sezione 1. della Bibliografia) con, IN AGGIUNTA, le seguenti letture:

  • Laura Giovannelli, Il Principe e il Satiro. (Ri)leggere “Il ritratto di Dorian Gray”, Roma, Carocci, 2007
  • Marcella Quadri, L’arte della menzogna. I racconti di Oscar Wilde, Roma, Bulzoni, 1996, pp. 63-78
  • Christopher S. Nassaar, “Andersen’s ‘The Shadow’ and Wilde’s ‘The Fisherman and His Soul’: A Case of Influence”, Nineteenth-Century Literature, 50 (2), September 1995, pp. 217-224; da una delle postazioni della Biblioteca LM2, scaricabile anche all’indirizzo web  https://www.jstor.org/stable/2933693
  • Clotilde De Stasio, Introduzione a Stevenson, Bari, Laterza, 1991, pp. 3-44, 135-137

Per la Parte Istituzionale:

I non frequentanti dovranno presentare il programma già illustrato (sezione 2. della Bibliografia) con, IN AGGIUNTA, le seguenti letture:

  • S. Richardson, Pamela or Virtue Rewarded
  • J. Gay, The Beggar’s Opera **
  • B. Shelley, "Ode to the West Wind" *
  • J. Keats, "Ode on a Grecian Urn" *

N.B. I testi contrassegnati con un asterisco (*) sono reperibili in The Arnold Anthology of British and Irish Literature in English, edited by R. Clark, T. Healy, London, Arnold, 1997; i testi con due asterischi (**) sono reperibili in The Oxford Anthology of English Literature, edited by F. Kermode, J. Hollander, London and New York, Oxford University Press, 1973, volume II. Queste antologie sono utili anche per le loro sezioni introduttive o esplicative relative ai testi e agli autori.

Non-attending students info

PART I:

Non-attending students must add the following readings to the works listed in Section 1. of the Bibliography:

  • Laura Giovannelli, Il Principe e il Satiro. (Ri)leggere “Il ritratto di Dorian Gray”, Roma, Carocci, 2007
  • Marcella Quadri, L’arte della menzogna. I racconti di Oscar Wilde, Roma, Bulzoni, 1996, pp. 63-78
  • Christopher S. Nassaar, “Andersen’s ‘The Shadow’ and Wilde’s ‘The Fisherman and His Soul’: A Case of Influence”, Nineteenth-Century Literature, 50 (2), September 1995, pp. 217-224;  it can also be downloaded from one of the Internet terminals located in the LM2 Library,  https://www.jstor.org/stable/2933693
  • Clotilde De Stasio, Introduzione a Stevenson, Bari, Laterza, 1991, pp. 3-44, 135-137

PART II:

Non-attending students must add the following readings to the works listed in Section 2. of the Bibliography:

  • S. Richardson, Pamela or Virtue Rewarded
  • J. Gay, The Beggar’s Opera **
  • B. Shelley, "Ode to the West Wind" *
  • J. Keats, "Ode on a Grecian Urn" *

N.B. The texts marked by (*) can be found in The Arnold Anthology of British and Irish Literature in English, edited by R. Clark, T. Healy, London, Arnold, 1997; the texts marked by (**) can be found  in The Oxford Anthology of English Literature, edited by F. Kermode, J. Hollander, London and New York, Oxford University Press, 1973, volume II.  These anthologies also contain useful introductory sections and explanatory notes.

 

Modalità d'esame

La verifica delle conoscenze, delle capacità e dei comportamenti acquisiti dallo studente avviene tramite un colloquio orale unico (in italiano, ma con lettura e traduzione simultanea di passi dai testi in lingua originale) all’interno delle regolari sessioni di esame fissate dalla docente, senza prove intermedie.

Il colloquio avrà una durata di circa 45 minuti e si articolerà in due momenti:

a/ domande inerenti agli autori, agli argomenti e alle opere affrontate nel corso monografico, con riscontri diretti su passi significativi dei testi primari

b/ domande inerenti a periodizzazione, contesti, generi, movimenti e autori rappresentativi della letteratura inglese dal Settecento alla contemporaneità, con riscontri diretti sui passi delle opere primarie indicate nella bibliografia (sezione 2) della Parte Istituzionale del programma.

La prova non è superata se il candidato non è in grado di articolare con sufficiente chiarezza argomentativa e/o profondità le tematiche e/o le problematiche principali legate all'analisi di autori, testi e periodi presi in esame; se mostra forti lacune su contenuti e parti del programma; se non riesce a stabilire un confronto culturalmente consapevole e soddisfacente sul piano linguistico con testi scritti in inglese.

Assessment methods

The evaluation method consists in a final oral exam, which foreign students may choose to take in  Italian or in English, during one of the scheduled sessions throughout the regular exam period.

The oral exam will be about 45 minutes long and will unfold in two steps:

a/ a series of questions relating to the authors, topics, and works analyzed in Part I. The acquaintance with the primary texts listed in Section 1 of the Bibliography will also be ascertained

b/ a series of questions relating to the periods, contexts, genres, movements, and main authors in the History of English Literature from the eighteenth century to the contemporary age (Part II). The acquaintance with the primary texts listed in Section 2 of the Bibliography will also be ascertained.

Students will not pass the exam if they are unable to appropriately delve into the works' meaning and structure, into the main issues and topics involved and the contexts of literary history itself. They must be familiar with all the course contents as well as with texts written in English.

Note
  • L'aggettivo "annuale" associato a questo corso si riferisce al fatto che le lezioni possono essere tenute nel primo o nel secondo semestre (NON all'eventualità che il corso si svolga nell'intero arco dell'anno)
  •  Le lezioni si svolgeranno nel PRIMO semestre 2018/19 secondo il seguente orario: 

           Lunedì ore 12.00-13.30         Aula Boilleau 3  
           Mercoledì ore 14.15-15.45    Aula Ricci 2
           Venerdì ore 12.00-13.30       Aula Ricci Multimediale
                                 

          INIZIO LEZIONI:  LUNEDI' 1 OTTOBRE 2018, ore 12.00-13.30, Aula B3 

Notes
  • This course will be taught in the FIRST SEMESTER of the academic year 2018/19, three times a week
  •            Mondays               12.00 am-1.30 pm         Aula Boilleau 3  
               Wednesdays         2.15 pm-3.45 pm           Aula Ricci 2
               Fridays                 12.00 am-1.30 pm          Aula Ricci Multimediale
                                        

           THE COURSE WILL START ON  MONDAY, OCTOBER 1, 2018 

Ultimo aggiornamento 20/09/2018 09:33