(SCIENTIFIC ENGLISH)
CdSMATEMATICA
Codice013ZW
CFU6
PeriodoPrimo semestre
LinguaInglese
Moduli | Settore/i | Tipo | Ore | Docente/i | |
INGLESE SCIENTIFICO | LINGUA | LEZIONI | 60 |
|
I risultati dell'apprendimento di questo corso sono elencati di seguito e sia le attività di apprendimento che gli esami si basano su quelli.
Dopo aver superato questo corso, lo studente avrà acquisito conoscenza e comprensione relative all'argomento e sarà in grado di spiegare (interpretare, comprendere, riflettere e ricordare) quanto segue:
Leggere e comprendere un articolo/paper scientifico.
Consigli e trucchi di base su come scrivere un articolo/paper scientifico.
Essere in grado di avere una conversazione in inglese.
The learning outcomes of this course are listed below and both learning activities and examination are based on those.
After you have passed this course, you will have gained knowledge and understanding within the topic and you will be able to explain (interpret, understand, reflect and remember) the following:
Reading and understanding a scientific paper/article.
Basic tips and tricks about how to write a scientific paper.
Being able to have a conversation in English.
Esercitazioni quotidiane orali e scritte durante le lezioni.
Due prove in itinere (di solito su grammatica a novembre e su scrittura scientifica verso la fine del corso).
Daily oral and written practice during classes.
Two classworks (usually about grammar in November and about scientific writing toward the end of the course).
Gli studenti saranno in grado di avere una conversazione in inglese e acquisiranno una conoscenza di base della scrittura scientifica.
The students will be able to have a conversation in English and will gain a basic knowledge about scientific writing.
Esercitazioni quotidiane orali e scritte durante le lezioni.
Due prove in itinere (di solito su grammatica a novembre e su scrittura scientifica verso la fine del corso).
Daily oral and written practice during classes.
Two classworks (usually about grammar in November and about scientific writing toward the end of the course).
Gli studenti saranno in grado di affrontare una conversazione in inglese e saranno in grado di scrivere un articolo/paper di base su argomenti matematici.
The students will be able to face a conversation in English, and will be able to write a basic paper/article about Mathematics.
Esercitazioni quotidiane orali e scritte durante le lezioni.
Due prove in itinere (di solito su grammatica a novembre e su scrittura scientifica verso la fine del corso).
Daily oral and written practice during classes.
Two classworks (usually about grammar in November and about scientific writing toward the end of the course).
Consolidato livello B1
Solid B1 Level
Conversazioni individuali e di gruppo. Esercizi scritti (sia in classe che a casa)
One-on-one and group conversations. Written exercises (both in class and at home)
Inglese scientifico:
- Significato e pronuncia di parole chiave in Matematica
- Comprendere e tradurre articoli/paper matematici in inglese
- Specifico uso della grammatica in un articolo/paper scientifico. Tempi verbali, ordine sintattico, concisione.
- Informazioni di base della struttura di un articolo/paper scientifico.
Grammatica inglese:
- Countable/uncountable
- Articoli
- Present simple, continuous e perfect
- Past simple, continuous e perfect
- Tempi futuri: going to, will e present progressive
- La forma passive
- Comparativi e superlativi
- I 4 tipi di condizionale
- I modali
- Preposizioni di tempo e luogo
- Link words
- Pronomi e subordinate relativi
Fonetica e Pronuncia
- L'alfabeto fonetico, la pronuncia delle vocali, consonanti sorde e sonore.
- La “schwa”
- L'intonazione
Scientific English:
· Meaning and pronunciation of keywords in Mathematics
· Understanding and translating Math papers in English
· Specific use of grammar in a scientific paper. Verb tenses, word order and conciseness.
· Basic information of the structure of a scientific paper
English Grammar:
- Countable/uncountable nouns
- Articles
- Present simple, continuous and perfect
- Past simple, continuous and perfect
- Future tenses: going to, will and present progressive
- The passive form
- Comparatives and superlatives
- The 4 type of conditional
- The modals
- Time and space prepositions
- Link words
- Relative clauses/pronouns
Phonetics and Pronunciation
- The alphabet, pronunciation of vowels, voiced and unvoiced consonants.
- The “schwa”
- Intonation
Grammatica:
First Certificate Language Practice (English Grammar and Vocabulary) - 4th edition - with key; Michael Vince, MACMILLAN
Scrittura scientifica:
- English for Academic Research: Grammar, Usage and Style; Adrian Wallwork, Springer
- English for Writing Research Papers; Adrian Wallwork, Springer
- English for Academic Research: Writing Exercises; Adrian Wallwork, Springer
- English for Academic Research: Grammar Exercises; Adrian Wallwork, Springer
Dispense, file pdf e altri appunti saranno forniti durante le lezioni. Per i non frequentanti, il materiale è disponibile su richiesta via e-mail (in inglese) al docente.
Grammar:
First Certificate Language Practice (English Grammar and Vocabulary) - 4th edition - with key; Michael Vince, MACMILLAN
Scientific Writing:
- English for Academic Research: Grammar, Usage and Style; Adrian Wallwork, Springer
- English for Writing Research Papers; Adrian Wallwork, Springer
- English forAcademic Research: Writing Exercises; Adrian Wallwork, Springer
- English for Academic Research: Grammar Exercises; Adrian Wallwork, Springer
Handouts, pdf files and other lecture notes will be given during classes. For those who do not attend, they are all available upon request via email (in English) to the teacher.
Si consiglia a tutti gli studenti non frequentanti di contattare il docente prima di sostenere l'esame
All non-attending students are recommended to contact the lecturer before taking the exam
L'esame consiste di due sessioni, scritto e orale.
La prova scritta è composta da due parti:
-Test di grammatica su base Cambridge First Certificate.
-scrittura scientifica (domande a risposta libera; esercizi sulle regole di base della scrittura accademica; breve essay o report).
Lo studente riceverà un punteggio per ogni parte. Per superare il test, gli studenti devono conseguire un punteggio minimo di di 60/100 in ciascuna parte.
L'esame orale è composto da 2 parti.
PARTE 1 - Pronuncia
• Spiegare la differenza tra vocali lunghe, brevi e dittongo: fornire esempi [es .: ship (breve), sheep (lunga) e shy (dittongo)
• Le tre diverse pronunce di -ed
• Come pronunciare h, t e th (silent e non)
• Pronuncia di parole e termini matematici (vedi fotocopia). Ad ogni studente verranno date 5 parole
PARTE 2 - Una presentazione scritta o orale composta da due sezioni: A e B
SEZIONE A - Devono essere inclusi i seguenti argomenti:
• Sostantivi countable e uncountable. Articoli: "the", "a", "an" e "zero article"
• Tempi inglesi: quando e come usarli, nel parlare quotidiano e quando si scrive un documento scientifico. [Present simple, past simple, simple future, present perfect, e la forma passiva. Esempi da un articolo/paper scientifico saranno i benvenuti. Vedi anche le dispense fornite durante le lezioni)
• I 4 tipi di condizionale: zero, primo, secondo e terzo. Come si forma e si usa: dare esempi.
• Comparativi e superlativi: dare esempi.
• Verbi modali: scrivi 3 frasi con 3 diversi verbi modali che spiegano il loro uso specifico.
SEZIONE B
Una presentazione della durata di non meno di 3 minuti e non più di 5 su un argomento di matematica.
Una presentazione della durata non inferiore a 3 minuti e non più di 5 sulla scrittura scientifica.
The exam consists of two sessions, written and oral.
The written test is made of two parts:
-grammar test based on Cambridge First Certicate tests
-scientific writing (open-ended questions; exercises about academic writing; short essay or report on a given topic).
Students will be given a score for each part. To pass the test, students have to meet a MPS of 60/100 in each part.
The oral exam is made of 2 parts.
PART 1 – Pronunciation
- Explain the difference between long, short, and diphthong vowels: give examples [i.e.: ship (short), sheep (long) e shy (diphthong)
- The three different pronunciations of final -ed
- How to pronounce h and th (voiced and unvoiced)
- Pronunciation of math words and terms (see handout). Each student will be given 5 words
PART 2 – A written or oral presentation made of two sections: A and B
SECTION A – The following topics have to be included:
- Countable and uncountable nouns. Articles: “the”, “a”, “an” and “zero article”
- English tenses: when and how to use them, in everyday speech AND when writing a scientific paper.[Present simple, past simple, simple future, present perfect, and the passive form. Examples from a scientific article/paper are welcome. See also handouts given during lectures)
- The 4 types of conditional: zero, first, second and third. How to form and use: give examples.
- Comparatives and superlatives: give examples.
- Modal verbs: write 3 sentences with 3 different modal verbs explaining their specific use.
SECTION B
A presentation lasting no less than 3 minutes and no more than 5 on a Math topic.
A presentation lasting no less than 3 minutes and no more than 5 on Scientific Writing.
Per sostenere l'esame, tutti gli studenti devono registrarsi sul sito web del Dipartimento:
https://esami.unipi.it/esami2/.
Non èconsentito l'uso del dizionario .
To take the exam, all students have to register on the Department website:
https://esami.unipi.it/esami2/.
No dictionaries allowed.