Scheda programma d'esame
LINGUA INGLESE 2
SILVIA BRUTI
Anno accademico2020/21
CdSLINGUE, LETTERATURE E FILOLOGIE EURO - AMERICANE
Codice1115L
CFU9
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LINGUA INGLESE 2L-LIN/12LEZIONI54
SILVIA BRUTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso di lingua inglese prevede il raggiungimento del livello che si colloca al livello C1+/C2 di conoscenza della Lingua. A questo fine, lo studente dovrà, come parte del proprio lavoro individuale, integrare la propria preparazione seguendo il lettorato organizzato dal CLI presso il Dipartimento (ex-Lettorato) per il livello indicato. Il superamento del test di livello del lettorato è condizione per poter registrare il voto finale. L’attestato del CLI può essere sostituito da una certificazione internazionale tra quelle sotto indicate, conseguita non oltre i due anni precedenti. 

 Certificazioni C2

-Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (punteggio 8-9)

Il lettorato, di durata ANNUALE, è tenuto  dalla Dott. Wendy Doherty. Il corso si concentrerà su tutte le abilità. I non frequentanti sono tenuti a mettersi in contatto con la lettrice per informazioni e per concordare programmi alternativi. Le informazioni circa il lettorato e le relative prove sono disponibili su https://elearning.cli.unipi.it/mod/url/view.php?id=51. I lettori ricevono gli studenti nei locali del CLI siti in Via S. Maria 85 (palazzo Boilleau). 

 

Knowledge

The English language course includes reaching C1+/C2 of the CEF. To this end, students should
integrate their knowledge and skills attending the language classes organized by CLI (ex-lettorato) for the required level.  
Passing the final test is a requirement in order to be able to have the overall mark recorded. Otherwise students can produce an international certificate, obtained no sooner than two years.

A list of accepted certificates for C2 level  follows: 

-Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (score: 8-9)

 Language classes last throughout the year.  They are taught by Dr Wendy Doherty and will focus on all skills. Non attending (or non regularly attending) students are required to contact Dr Doherty to obtain information and/or to agree on alternative programmes. Information on these classes and the relevant tests is available at https://elearning.cli.unipi.it/mod/url/view.php?id=51 CELs (language experts) will be available to meet with students at their office,  Via S. Maria 85 (Palazzo Boilleau). For office hours see the timetable. 

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Le verifiche  sulla conoscenza strumentale della lingua (lettorato) prevederanno un test scritto e uno orale. Da settembre 2015 sono stati fissati tre appelli per le prove di lettorato (uno estivo, uno autunnale, uno invernale).  

Assessment criteria of knowledge

The final tests of language classes include a written and oral test. Since September 2015 three exam sessions are available (one in summer, one in autumn, one in winter).

Capacità

Lingua strumentale: vedi livello C1/C2 del framework.

Corso: sapere analizzare il contributo dei diversi canali semiotici alla comunicazione in testi multimediali; capire le strategie della rappresentazione dell'accento e del dialetto a fini narrativi. 

Skills

Language classes: C1/C2 level (of CEF)

Course: be able to analyze the contribution of different semiotic channels to communication in multimedia texts; understand the strategies of representation of accent and dialect for narrative purposes.

Modalità di verifica delle capacità

Lingua strumentale: prove finali scritte e orali relative al lettorato.

Corso:  prove in itinere sulla conoscenza della teoria. Presentazione orale per vedere le capacità analitiche acquisite (frequentanti); esame ORALE con domande teoriche e analitiche (non frequentanti).

Le prove relative alle esercitazioni non sono propedeutiche rispetto all'esame del docente.

Il punteggio riportato nelle esercitazioni contribuirà al voto finale.

 

Assessment criteria of skills

Language classes: written and oral tests.

Course: two intermediate tests on theoretical aspects. An oral presentation to evaluate analytical skills (for attenders); an ORAL exam to evaluate  theoretical and analytical skills (non attenders).

Students must pass both the final tests for their language classes and the exam of Lingua inglese taught by prof. Bruti. They can choose which one to sit (and pass) first. 

The  score (out of 100) in the final language tests will contribute to their overall mark. 

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza della struttura del discorso e delle caratteristiche della comunicazione faccia a faccia. 

 

Prerequisites

Knowledge of the structure of discourse and  the main features of face-to-face communication.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

In questo corso si approfondirà lo studio della sociolinguistica e della pragmatica allo scopo di analizzare approfonditamente il testo scritto e orale.

Nella seconda parte del corso si procederà all’analisi di diversi case studies, con attenzione particolare a questioni di variazione linguistica, tanto nella letteratura quanto nel cinema, nello specifico per le varietà diastratiche e il linguaggio giovanile come espressione di innovazione e emotività.

Il corso sarà erogato in modalità a distanza. Per informazioni sull’indirizzo dell’aula virtuale consultare aggiornamenti su questa pagina e la bacheca di unimap.

Syllabus

This course will focus on a deep study of sociolinguistics and pragmatics in order to be able to carry out comprehensive analyses of oral and written texts.  

In the second part of the course we will proceed to the analysis of different case studies, with special attention to issues of linguistic variation, both in literature and in cinema, in particular the representation of diastratic varieties and teen talk as examples of innovation and emotionally charged language.

 The course will  rely on distance teaching. For information on the address of the virtual classroom, see updates on this page and the unimap page.

Bibliografia e materiale didattico

ATTENZIONE UPDATED!

PART 1 - Sociolinguistics and pragmatics

Miriam Meyerhoff, 2006, Introducing Sociolinguistics, London, Routledge.

Anne O’Keeffe, Brian Clancy, Svenja Adolph, 2012, Introducing Pragmatics in Context, London, Routledge. [ch. 1, 2, 4, 6] NOT NECESSARY FOR REGULAR ATTENDERS

Peter Stockwell, 2002, Sociolinguistics. A Resource Book for Students, London, Routledge. [part A, part B (except 32-35 and 43-49), part D presentation in class] AS A SUMMARY OF THE MAIN TOPICS

 

PART 2 - Close-up on language analysis NB UPDATED (All materials for this part are availbale on Moodle)

Silvia Bruti, Gianmarco Vignozzi, 2016,  “Voices from the Anglo-Saxon world: Accents and dialects across film genres”, Status Quaestionis, 11, 42-74; https://doi.org/10.13133/2239-1983/11http://ojs.uniroma1.it/index.php/statusquaestionis

Silvia Bruti, 2018, “(Im)politeness rituals in The Young Pope and teaching pragmatics”, in V. Werner (ed.), The Language of Pop Culture, London, Routledge (ISBN: 9781138051706), 230-251.

Silvia Bruti, 2014a “Accents and dialect as a source of humour: the case of Rio”, in G. L. De Rosa, F. Bianchi, A. De Laurentiis, E. Perego (eds), Translating Humour in Audiovisual Texts, Bern, Peter Lang (ISBN: 978-3-0343-1555-5 pb; ISBN: 978-3-0351-0740-1 eBook), 89-103.

Silvia Bruti, Veronica Bonsignori e Annalisa Sandrelli, 2019d, “Paolo Virzì’s glocal comedy in English subtitles: An investigation into linguistic and cultural representation”, Perspectives, 27: 2,DOI: 10.1080/0907676X.2018.1439511.

 

Bibliography

ATTENTION UPDATED!

Reading list and materials

PART 1 - Sociolinguistics and pragmatics

Miriam Meyerhoff, 2006, Introducing Sociolinguistics, London, Routledge.

 Anne O’Keeffe, Brian Clancy, Svenja Adolph, 2012, Introducing Pragmatics in Context, London, Routledge. [ch. 1, 2, 4, 6] NOT NECESSARY FOR REGULAR ATTENDERS

 Peter Stockwell, 2002, Sociolinguistics. A Resource Book for Students, London, Routledge. [part A, part B (except 32-35 and 43-49), part D presentation in class]  AS A SUMMARY OF THE MAIN TOPICS

 

 PART 2 - Close-up on language analysis  NB UPDATED (All materials for this part are availbale on Moodle)

 

Silvia Bruti, Gianmarco Vignozzi, 2016,  “Voices from the Anglo-Saxon world: Accents and dialects across film genres”, Status Quaestionis, 11, 42-74; https://doi.org/10.13133/2239-1983/11http://ojs.uniroma1.it/index.php/statusquaestionis

Silvia Bruti, 2018, “(Im)politeness rituals in The Young Pope and teaching pragmatics”, in V. Werner (ed.), The Language of Pop Culture, London, Routledge (ISBN: 9781138051706), 230-251.

Silvia Bruti, 2014a “Accents and dialect as a source of humour: the case of Rio”, in G. L. De Rosa, F. Bianchi, A. De Laurentiis, E. Perego (eds), Translating Humour in Audiovisual Texts, Bern, Peter Lang (ISBN: 978-3-0343-1555-5 pb; ISBN: 978-3-0351-0740-1 eBook), 89-103.

Silvia Bruti, Veronica Bonsignori e Annalisa Sandrelli, 2019d, “Paolo Virzì’s glocal comedy in English subtitles: An investigation into linguistic and cultural representation”, Perspectives, 27: 2,DOI: 10.1080/0907676X.2018.1439511.

Indicazioni per non frequentanti

PARTE 1

-  Meyerhoff, [all]

- O’Keeffe, Clancy, Adolf [ch. 1, 2, 4, 6]

 - Stockwell,  [part A, part B (except pp. 32-35 and 43-49), part D (the articles by Lippi-Green, Fairclough, Milroy, Holmes, Schegloff and Sachs)]

PARTE 2

Silvia Bruti, Gianmarco Vignozzi, 2016,  “Voices from the Anglo-Saxon world: Accents and dialects across film genres”, Status Quaestionis, 11, 42-74; https://doi.org/10.13133/2239-1983/11; http://ojs.uniroma1.it/index.php/statusquaestionis

Silvia Bruti, 2018, “(Im)politeness rituals in The Young Pope and teaching pragmatics”, in V. Werner (ed.), The Language of Pop Culture, London, Routledge (ISBN: 9781138051706), 230-251.

Silvia Bruti (forthc.) “Teen talk in TV series as a model of linguistic innovation and emotional language”, in F. Tegge, V. Werner (eds), Pop Culture in Language Education, London, Routledge.

I materiali  sono reperibili o alla copisteria in Via San Simone o scaricabili da Moodle, laddove possibile,  così come le slides del corso.

Non-attending students info

PART 1

-  Meyerhoff, [all]

- O’Keeffe, Clancy, Adolf [ch. 1, 2, 4, 6]

 - Stockwell,  [part A, part B (except pp. 32-35 and 43-49), part D (the articles by Lippi-Green, Fairclough, Milroy, Holmes, Schegloff and Sachs)]

PART 2

Silvia Bruti, Gianmarco Vignozzi, 2016,  “Voices from the Anglo-Saxon world: Accents and dialects across film genres”, Status Quaestionis, 11, 42-74; https://doi.org/10.13133/2239-1983/11; http://ojs.uniroma1.it/index.php/statusquaestionis

Silvia Bruti, 2018, “(Im)politeness rituals in The Young Pope and teaching pragmatics”, in V. Werner (ed.), The Language of Pop Culture, London, Routledge (ISBN: 9781138051706), 230-251.

Silvia Bruti (forthc.) “Teen talk in TV series as a model of linguistic innovation and emotional language”, in F. Tegge, V. Werner (eds), Pop Culture in Language Education, London, Routledge.

Course materials will be available at the photocopy shop in Via San Simone or on Moodle, when possible.

Modalità d'esame

Per gli studenti frequentanti ci saranno modalità di verifica in itinere durante lo svolgimento del corso (due prove scritte più una presentazione orale). L'esame per i non frequentanti  consiste in una prova scritta sui contenuti del corso (domande di verifica e analisi di testi). Alla votazione finale contribuisce anche il risultato riportato nelle prove relative al lettorato con la dott. Doherty. Il formato dell’esame potrebbe cambiare in base a restrizioni causate dal COVID19. Eventuali cambiamenti saranno comunicati tempestivamente.

Assessment methods

For attending students there will be intermediate evaluation, i.e. two intermediate tests on theoretical aspects and an oral presentation to evaluate analytical skills. For non regular attenders there will be a written exam to evaluate  theoretical and analytical skills. The results in the language test with dr. Doherty will also be taken into account.The format of the exam might change due to COVID19 restrictions. Changes will be communicated in due course.

Altri riferimenti web

Corso su piattaforma moodle (per comunicazioni, materiali e  risultati prove)

 

Additional web pages

Course on moodle (notice board, course materials, results of continuous asssment)

Note

Le lezioni inizieranno il giorno 28 settembre.

 

Notes

Classes will start on September 28 th.

Ultimo aggiornamento 04/12/2020 13:35