Scheda programma d'esame
LINGUE E LETTERATURE ANGLO-AMERICANE B
PAOLO BUGLIANI
Anno accademico2020/21
CdSLINGUE, LETTERATURE E FILOLOGIE EURO - AMERICANE
Codice1301L
CFU9
PeriodoSecondo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettoreTipoOreDocente/i
LINGUE E LETTERATURE ANGLO-AMERICANE BL-LIN/11LEZIONI54
PAOLO BUGLIANI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso gli studenti avranno acquisito e consolidato le proprie conoscenze in merito a

  • animal studies e loro applicazioni più significative alla letteratura;
  • dibattito teorico sui generi del racconto e del saggio con particolare riferimento alla letteratura statunitense tra Ottocento e primo Novecento;
  • figure e momenti significativi della storia letteraria nordamericana.
Knowledge

At the end of the course the student will possess a thorough knowledge of:

  • contemporary animal studies and their most notable application to the literary domain;
  • the theoretical debate around the short story and the essay as genres with particular reference to 19th and early 20th-century North American literature;
  • fundamental figures and moments of North American literary history.
Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze avverrà attraverso

  • una relazione orale di fronte alla classe, nella quale si verificherà l’acquisizione degli strumenti critici e teorici proposti dal docente, applicati a testi narrativi o saggistici non presenti nella bibliografia primaria;
  • un esame orale finale in cui lo studente dovrà dimostrare sia la conoscenza delle teorie critiche presentate durante il corso e la loro rilevanza per i testi primari proposti, sia la capacità di elaborarle e applicarle autonomamente;
  • il colloquio finale verificherà anche la conoscenza delle fasi principali della storia letteraria degli Stati Uniti.
Assessment criteria of knowledge

Acquired knowledge will be assessed through:

  • an oral report in class which will verify the acquisition of specific knowledge and understanding of the critical and theoretical tools presented in class applied to brief narrative and essayistic texts not included in the official reading list;
  • a final oral exam in which students will have to demonstrate a good knowledge of cultural and literary theories; they will also be expected to illustrate and analyse primary sources belonging to various genres and periods of North American literature and to discuss secondary sources providing different critical approaches;
  • the final oral exam will also assess the knowledge of the main periods in North American literary history.
Capacità

Al termine del corso gli studenti dovranno essere in grado di

  • applicare metodologie critiche e strumenti analitici avanzati a testi narrativi e saggistici;
  • leggere, interpretare e riferire oralmente su testi critici riguardanti aspetti teorici o culturali relativi al tema del corso;
  • contestualizzare i testi primari nel contesto storico e letterario di riferimento;
  • riconoscere e commentare i dati salienti dei testi primari e secondari;
  • tramettere oralmente le loro conclusioni in maniera organica ed organizzata. 
Skills

At the end of the course students will be able to:

  • apply advanced methodological and theoretical tools to the analysis of narrative and essayistic texts;
  • read, analyse and report orally on critical or theoretical essays concerning literary and cultural issues variously connected with the topics of the course;
  • contextualise narrative texts, namely short stories, within the appropriate cultural and literary background;
  • comment on various aspects of literary texts; illustrate and discuss literary and cultural topics;
  • communicate their conclusions, and the knowledge and rationale underpinning them, in a clear and unambiguous way.
Modalità di verifica delle capacità

Gli studenti dovranno preparare un oral report su un testo narrativo concordato con il docente, diverso da quelli proposti durante le lezioni, in cui dimostreranno di saper applicare in maniera autonoma gli strumenti teorici loro proposti.

L’esame orale finale verificherà la capacità degli studenti di commentare i tratti salienti dei testi primari utilizzando in maniera appropriata gli strumenti teorici e argomentando in un linguaggio e un registro appropriati. Verificherà, inoltre, la loro attitudine allo studio autonomo della storia letteraria.

Assessment criteria of skills

Students will be required to prepare an oral report in English based on a primary text (different from those proposed in the syllabus) through which their ability to autonomously apply the theoretical tools presented during the course will be tested.

The final oral exam will test the students' capacity to comment on various aspects of literary texts,

to use appropriate tools to deal with specific textual questions, and to resort to an appropriate linguistic register. The final oral exam will in addition verify the students’ capacity to deal with literary history in an autonomous way.

Comportamenti

Il corso mira allo sviluppo di un atteggiamento consapevole nei confronti del lavoro di riflessione e analisi sulle questioni letterarie e testuali e sul rapporto tra testo e contesto.

Durante il corso lo studente sarà anche chiamato a organizzare il proprio lavoro nel rispetto delle scadenze e a un uso responsabile del materiale bibliografico.  

Behaviors

The course aims to develop a conscious attitude, on the part of the student, towards the reflection and analysis of literary and textual issues and the relationship between text and context.

During the course students will also be asked to organize their work so as to be able to meet deadlines and to handle data and bibliographic material in a responsible way.

 

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Si presuppone un adeguato livello di lingua che permetta di avvicinarsi a testi appartenenti a epoche diverse con una certa sicurezza.

Prerequisites

Students are expected to possess an adequate level of English to be able to approach texts belonging to various historical periods.

Indicazioni metodologiche
  • L’insegnamento consisterà principalmente in lezioni frontali, ma saranno fortemente incoraggiati la discussione e il lavoro sui testi in classe. L’ultima parte del semestre sarà dedicato alle presentazioni orali.
  • La pagina Team del corso sarà usata per condividere materiale bibliografico e informazioni su scadenze e organizzazione interna.
  • Interazione docente/studente: ricevimento settimanale; email.
  • Lingua del corso: italiano e inglese
Teaching methods
  • Teaching will mainly consist in lectures, but class discussion and work will also be strongly encouraged; the last part of the semester will be devoted to oral reports.
  • Team page of course: the course page on Microsoft Teams will be used to share materials (primary and secondary texts; material for oral report, information about timetables, deadlines, etc...).
  • Teacher/student interaction: weekly office hours; email.
  • Language of course: Italian / English
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il titolo del corso è Bestiari americani: presenze animali nel racconto e nel saggio statunitensi.

Gli animal studies sono senza dubbio una delle correnti teoriche più fortunate degli ultimi anni, i cui frutti critici hanno permesso di gettare nuova luce su testi e contesti anche molto noti. L’animale, rimasto fino a un certo punto mero accessorio simbolico, ha cominciato a essere riconosciuto come ingranaggio fondamentale del testo letterario.

Il corso intende esplorare la prosa breve americana – racconto e saggio -- dalle origini alla contemporaneità, privilegiando un percorso che includa alcune delle voci più significative nella storia della trasposizione letteraria del rapporto uomo/animale da Washington Irving a Jonathan Franzen.

 

Syllabus

The title of the course is American Bestiaries: Animal Presences in North American Short Stories and Essays. Animal studies have recently become one of the most fertile theoretical fields, whose critical fruits have allowed to shed new light on already well known texts and contexts. The animal, which has long been interpreted as an essentially symbolic accessory, has begun to be recognized as a fundamental gear in the construction of literary texts.

The course intends to explore North American shorter prose – both short stories and essays – from the beginnings to contemporary times, privileging a discourse that includes some of the most important and representative voices in the history of the literary transposition of human/animal encounters, from Washington Irving to Jonathan Franzen.

 

Bibliografia e materiale didattico

a/ TESTI PRIMARI

  1. E. A. Poe, “The Black cat”, Tales (1845)
  2. N. Hawthorne, “Egotism; or, The Bosom Serpent”, Mosses from an Old Manse (1846)
  3. D. Thoreau “Brute Neighbors”, Walden, or Life in the Woods (1854)
  4. H. James, “The Beast in the Jungle” (1913)
  5. W. Faulkner, “Mule in the Yard”, Collected Stories (1942); “His Name Was Pete”, Essays and Speeches (1965)
  6. F. O’Connor, “The Displaced Person”, A Good Man is Hard to Find (1955); “The King of the Birds”, Mysteries and Manners (1970);
  7. R. Carver, “The Ducks”, Will You Please Be Quiet, Please? (1976)
  8. E.B. White, “Death of a Pig”, The Essays of E.B. White (1977)
  9. J. Franzen, “My Bird Problem”, The Discomfort Zone (2006)

I testi primari possono essere letti in qualsiasi edizione, purché integrale e in lingua originale. Sarà cura del docente proporre, nel limite del possibile, handouts mirati. Eventuali altri testi potranno essere presentati alla classe in itinere.

b/ TESTI SECONDARI

Animal studies

  • C. Rohman, Stalking the Subject. Modernism and the Animal (Columbia UP, 2008)
  • D. LaCapra, “Reopening the Question of the Human and the Animal”, History at Its Limits: Human, Animal, Violence (Cornell UP, 2009)

Short Story Theory

  • J. Cortázar, “Alcuni aspetti del racconto”, Bestiario (Einaudi, 2014), pp. 113-132.
  • F. O’Connor, “The Lonely Voice”, in Short Story Theories, ed. C. E. May (Ohio UP, 1987), pp. 83-93

Essay Theory

  • C. Klaus (ed.), Essayists on the Essays: Montaigne to Our Time (U Iowa P, 2012)

Storia della letteratura

  • G. Fink, M. Maffi et al., Storia della letteratura Americana. Dai canti dei pellirossa a Philip Roth, (BUR, 2013).
  • H. Bertens and T. D’haen, American Literature. A History (Routledge, 2014).

Il docente proporrà selezioni dai testi secondari durante le lezioni. Altri testi verranno potranno essere indicati in corso d'opera 

Bibliography

a/ PRIMARY SOURCES

  1. E. A. Poe, “The Black cat”, Tales (1845)
  2. N. Hawthorne, “Egotism; or, The Bosom Serpent”, Mosses from an Old Manse (1846)
  3. D. Thoreau “Brute Neighbors”, Walden, or Life in the Woods (1854)
  4. H. James, “The Beast in the Jungle” (1913)
  5. W. Faulkner, “Mule in the Yard”, Collected Stories (1942); “His Name Was Pete”, Essays and Speeches (1965)
  6. F. O’Connor, “The Displaced Person”, A Good Man is Hard to Find (1955); “The King of the Birds”, Mysteries and Manners (1970)
  7. R. Carver, “The Ducks”, Will You Please Be Quiet, Please? (1976)
  8. E. B. White, “Death of a Pig”, The Essays of E.B. White (1977)
  9. J. Franzen, “My Bird Problem”, The Discomfort Zone (2006)

 Primary texts can be read in any edition, provided that they are unabridged and in English. As far as possible, handouts will be provided for. Oher texts can be added to the list.

b/ SECONDARY SOURCES

Animal studies

  • C. Rohman, Stalking the Subject. Modernism and the Animal (Columbia UP, 2008)
  • D. LaCapra, “Reopening the Question of the Human and the Animal”, History at Its Limits: Human, Animal, Violence (Cornell UP, 2009)

Short Story Theory

  • J. Cortazar, “Alcuni aspetti del racconto”, Bestiario (Einaudi, 2014), p. 113-132
  • F. O’Connor, “The Lonely Voice”, in Short Story Theories, ed. C. E. May (Ohio UP, 1987), pp. 82-92.

Essay Theory

  • C. Klaus (ed.), Essayists on the Essays: Montaigne to Our Time (U Iowa P, 2012)

History of Literature 

  • G. Fink, M. Maffi et al., Storia della letteratura Americana. Dai canti dei pellirossa a Philip Roth, BUR, 2013.
  • H. Bertens and T. D’haen, American Literature. A History (Routledge, 2014). 

Extracts from these references texts will be provided for during the course.  

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti che non intendono frequentare il corso dovranno concordare un'integrazione del programma col docente.

 

Non-attending students info

Students who cannot attend classes will get in touch with the lecturer to arrange a specific program.

Note

Le lezioni si terranno sulla piattaforma Teams con il seguente orario

LUNEDÌ 17:45

MARTEDÌ 14.15

MERCOLEDÌ 14:15

Ultimo aggiornamento 22/03/2021 13:47