Scheda programma d'esame
ITALIAN LITERATURE II
FIAMMETTA DI LORENZO
Anno accademico2022/23
CdSINTERNATIONAL PROGRAMME IN HUMANITIES
CodiceL1485
CFU6
PeriodoSecondo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
ITALIAN LITERATURE II L-FIL-LET/10LEZIONI36
FIAMMETTA DI LORENZO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso, gli studenti saranno in grado di contestualizzare i principali autori italiani moderni e contemporanei. Saranno inoltre in grado di analizzare problemi, testi e generi letterari usando concetti e termini appropriati.

Knowledge

By the end of this course students will be able to contextualize the main modern and contemporary Italian authors. They will also be able to use key concepts to analyze and critically engage with literary problems, texts, and genres.

Modalità di verifica delle conoscenze

Gli studenti dimostreranno le conoscenze acquisite durante discussioni in classe dei testi di volta in volta assegnati e durante un esame orale.

Assessment criteria of knowledge

Students will show their acquired knowledge during in-class discussions and during a final oral exam.

Grading Guidelines:

Participation 35%

Final exam   65%

Indicazioni metodologiche

Le lezioni alterneranno presentazioni da parte del docente e discussioni seminariali dei testi e temi affrontati.

La partecipazione attiva alle lezioni da parte degli studenti è essenziale per la riuscita del corso e incide sul voto finale.

 

 

 

Teaching methods

Classes will combine lectures and collective discussions of texts and topics covered during the course. 

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso costituisce il secondo modulo dell'introduzione generale alla letteratura italiana, e copre il periodo che va dalla fine del Settecento alla fine del ventesimo secolo. Nella prima parte ci si interesserà al ruolo svolto dalla letteratura, e dal romanzo in particolare, nella formazione di una identità italiana. La lettura e l'analisi di testi di Manzoni e Nievo, per citare solo gli autori più noti, permetteranno di riconoscere modelli divergenti di comunità nazionale e quindi di interrogarsi sulla complessità del Risorgimento italiano. Dopo l'unficazione, guarderemo al nuovo stato attraverso autori come Verga, Serao e De Roberto. 

La seconda del corso parte si concentrerà sugli snodi più importanti del Novecento: dalla crisi del soggetto (Pirandello, Svevo), all'Italia repubblicana del secondo dopoguerra (Ortese, Fenoglio, Calvino, Pasolini), fino al collasso della prima repubblica.

 

 

Syllabus

This course is designed as a broad introduction to the Italian literature and culture from 18th to 20th century. In the first part, we will explore the crucial role exerted by literature, and in particular by the novel, in the creation of a collective pact around the idea that not only did a nation called Italy already exist, but that it should also be politically unified. Indeed, it is only in conjunction with the emergence of a national problem that the novel, a genre formerly “prohibited” in the Italian literary tradition, could be rehabilitated and play a fundamental role in the building of a shared understanding of the nation. The analysis of different texts will allow us to recognize conflicting ideas of national communities and thus to retrace the complexity of the Italian Risorgimento. After the unification, we will look at the new nation state through the lens provided by authors such as Verga, Serao, and De Roberto.

The unity and the reliability of the self will be put in question, in the aftermath of WWI, by Pirandello and Svevo. The last classes will be devoted to the second half of the 20th century. Through the analysis of texts by Fenoglio, Ortese, Pasolini, Morante, Calvino, and Saviano, we will explore some of the key-moments of the Italian recent history.      

Bibliografia e materiale didattico
  • Peter Brand, Lino Pertile, The Cambridge History of the Italian Literature, Cambridge, CUP, 1999.
  •  Alessandro Manzoni, The Betrothed, Transl. by B. Pelmann, London: Penguin. 2006
  • Altri testi saranno disponibili in versione digitale su Teams.
Bibliography
  • Peter Brand, Lino Pertile, The Cambridge History of the Italian Literature, Cambridge, CUP, 1999.
  • Alessandro Manzoni, The Betrothed, Transl. by B. Pelmann, London: Penguin. 2006
  • Other readings will be available in digital version.
Modalità d'esame

L'esame finale consiste in un colloquio orale durante il quale il candidato/la candidata dovrà essere in grado di discutere dei principali argomenti, autori e opere affrontati durante il corso, e di analizzare alcuni dei testi studiati.

Assessment methods

Students will be assessed based on their active in-class participation and on a final oral exam.

Students are expected to actively read all assigned readings before each lesson, and to contribute meaningfully to classroom discussions. While necessary in order to obtain a good class grade, attendance only does not constitute participation.

The final exam will consist in an oral discussion of the topics addressed during the classes. Students may be required to analyze some of the texts we discussed in class.

 

Grading Guidelines:

Participation 35%

Final Exam  65%

Note

Le lezioni si svolgeranno in presenza.

Tutti i materaili saranno disponibili su MS TEams

Notes

All materials will be available on MS Teams.

Ultimo aggiornamento 01/09/2022 17:35