Scheda programma d'esame
FILOSOFIA DELL'ARTE
ALBERTO LEOPOLDO SIANI
Anno accademico2023/24
CdSFILOSOFIA E FORME DEL SAPERE
Codice561MM
CFU6
PeriodoSecondo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
FILOSOFIA DELL'ARTEM-FIL/04LEZIONI36
ALBERTO LEOPOLDO SIANI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

E' prevista l'acquisizione di conoscenze relative all'estetica di Dewey e alla sua influenza nella estetica (ma non solo) contemporanea.

Knowledge

The aim is to provide students with a good knowledge of Dewey's aesthetics and its influence in contemporary aesthetics and beyond.

Modalità di verifica delle conoscenze

Esame orale e partecipazione attiva al seminario (incluse relazione orale e saggio scritto). Per frequenza si intende SOLO quella regolare, attiva, e con presentazione secondo le modalità stabilite. Gli studenti frequentanti secondo queste modalità faranno un esame finale agevolato. Per tutti gli altri, inclusi studenti che frequentano solo saltuariamente e/o non attivamente, la modalità d'esame è quella classica.

Assessment criteria of knowledge

Oral examination and active participation in the seminar (including oral presentation and written essay). Attendance is defined as regular, active attendance ONLY, and with presentation in the prescribed manner. Students attending in this way will take a simplified final examination. For all others, including students who attend only occasionally and/or not actively, the examination mode is the classic one.

Capacità

E' prevista l'acquisizione di capacità analitiche, critiche e argomentative.

Skills

The students will gain analytic, critical, and argumentative skills.

Modalità di verifica delle capacità

Esame orale e partecipazione attiva al seminario (incluse relazione orale e saggio scritto). Per frequenza si intende SOLO quella regolare, attiva, e con presentazione secondo le modalità stabilite. Gli studenti frequentanti secondo queste modalità faranno un esame finale agevolato. Per tutti gli altri, inclusi studenti che frequentano solo saltuariamente e/o non attivamente, la modalità d'esame è quella classica.

Assessment criteria of skills

Oral examination and active participation in the seminar (including oral presentation and written essay). Attendance is defined as regular, active attendance ONLY, and with presentation in the prescribed manner. Students attending in this way will take a simplified final examination. For all others, including students who attend only occasionally and/or not actively, the examination mode is the classic one.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza adeguata della lingua italiana inglese, conoscenze storiche elementari, conoscenze di base di storia dell'estetica. Il corso è aperto ai soli studenti di FIFS. 

Prerequisites

Proficiency in Italian and English language, basic historical competences, general knowledge of the history of aesthetics.

Indicazioni metodologiche

Il corso avrà modello seminariale, con una combinazione di lezioni del docente, discussione collettiva e presentazioni individuali degli studenti. Sono previsti interventi di esperti esterni laddove possibile.

Teaching methods

The seminar will combine frontal lectures, collective discussions, and individual presentations by the students, plus, if possible, some lectures by invited speakers.

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Dewey e l’estetica contemporanea: estetica ambientale, everyday aesthetics, somaestetica, estetica femminista

 

Il seminario si occupa dell’estetica di John Dewey in Arte come esperienza e della sua ampia e profonda influenza nell’estetica contemporanea. Dopo la ricognizione delle tesi e dei concetti fondamentali dell’estetica deweyana nei primi quattro capitoli di Arte come esperienza passeremo alla lettura e discussione di brevi testi di estetica contemporanea che si pongono in dialogo esplicito (o, talvolta, implicito), con Dewey, seguendo quindi l’influenza di quest’ultimo in quattro direzioni principali: estetica ambientale e del paesaggio, everyday aesthetics, somaestetica ed estetica femminista. Il corso avrà natura seminariale e prevede la partecipazione attiva degli studenti in forma di discussioni e di presentazioni scritte e orali. I testi effettivamente in programma verranno definiti in corso d’opera anche sulla base degli interessi e scelte degli studenti. Modifiche del programma saranno registrate su questa pagina Valutami.

Syllabus

Dewey and contemporary aesthetics: environmental aesthetics, everyday aesthetics, somaesthetics, feminist aesthetics

The seminar deals with John Dewey's aesthetics in Art as Experience and its broad and profound influence on contemporary aesthetics. After the investigation of the fundamental theses and concepts of Deweyan aesthetics in the first four chapters of Art as Experience, we will move on to the reading and discussion of short texts in contemporary aesthetics that are in explicit (or sometimes implicit) dialogue with Dewey. We will thus follow Dewey's influence in four main directions: environmental and landscape aesthetics, everyday aesthetics, somaesthetics and feminist aesthetics. The course will be seminar-based and will involve the active participation of students in the form of discussions and written and oral presentations. The texts on the syllabus will be better defined during the course, also on the basis of students’ interests and choices. Any changes to the programme will be recorded here on Valutami.

 

Bibliografia e materiale didattico

Bibliografia d'esame (i frequentanti, secondo le modalità stabilite, portano solo i testi nella sezione "L'estetica di Dewey e la sua influenza"; chi non ha frequentato secondo le modalità stabilite porta tutto il programma):

1) L’estetica di Dewey e la sua influenza

 

-J. Dewey, Arte come esperienza, a cura di G. Matteucci, Aesthetica, Milano 2020 (capp. 1-4).

 

-R. Shusterman, Pragmatism: Dewey, in The Routledge Companion to Aesthetics (Ed. B. Gaut, D. Lopes), Routledge, London 2000.

 

-T. Leddy, Dewey’s Aesthetics https://plato.stanford.edu/entries/dewey-aesthetics/

 

2) Dewey e l’estetica ambientale

 

- S. Bourassa, Toward a Theory of Landscape Aesthetics, in “Landscape and Urban Planning” 15 (1988), 241-252.

 

- A. Carlson, Appreciation and the Natural Environment, in “The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 37.3 (1979), 267-275.

 

3) Dewey e la everyday aesthetics

 

- Y. Saito, Aesthetics of the Everyday, https://plato.stanford.edu/entries/aesthetics-of-everyday/

 

- T. Leddy,  A Deweyan Approach to the Dilemma of Everyday Aesthetics, in “Europe­an Journal of Pragmatism and American Philosophy” 13.1 (2021), https://journals.openedition.org/ejpap/2273

 

- K. Puolakka, Dewey and Everyday Aesthetics. A New Look, in Contemporary Aesthetics” 12 (2014) https://quod.lib.umich.edu/c/ca/7523862.0012.018/--dewey-and-everyday-aesthetics-a-new-look?rgn=main;view=fulltext

 

- Y. Saito, Everyday Aesthetics and World-Making, in Contrastes: Revista Internacional de Filosofia” (Supplement) 17, 255–274. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7822586.pdf

 

4) Dewey e la somaestetica

 

- Y. Saito, Body Aesthetics and the Cultivation of Moral Virtues, in Body Aesthetics, Sherri Irvin (ed.), Oxford University Press, Oxford 2016, 225–242.

 

- M. Jay, Somaesthetics and Democracy: Dewey and Contemporary Body Art, in “The Journal of Aesthetic Education” 36.4 (2002), 55-69.

 

- R. Shusterman, Somaesthetics: a disciplinary proposal, in “Journal of Aesthetics and Art Criticism” 57 (1999), 299-313.

 

- R. Shusterman, Somaesthetics and Education: Exploring the Terrain, in L. Bresler, L. (eds.), Knowing Bodies, Moving Minds. Landscapes: the Arts, Aesthetics, and Education, vol 3. Springer, Dordrecht 2004.

 

5) Dewey e l’estetica femminista

- M. Vaamonde Gamo, Aesthetic Pragmatism and Feminism of Jane Addams, in “European Journal of Pragmatism and American Philosophy” 15.1 (2023) https://journals.openedition.org/ejpap/3244#quotation

Bibliography

Exam bibliography (those who attended according to the established modalities will only be examined on the texts in the section "Dewey's Aesthetics and its Influence"; those who did not attend according to the established modalities will be examined on the whole syllabus):

1) Dewey's Aesthetics and its Influence

 

-J. Dewey, Arte come esperienza, a cura di G. Matteucci, Aesthetica, Milano 2020 (capp. 1-4).

 

-R. Shusterman, Pragmatism: Dewey, in The Routledge Companion to Aesthetics (Ed. B. Gaut, D. Lopes), Routledge, London 2000.

 

-T. Leddy, Dewey’s Aesthetics https://plato.stanford.edu/entries/dewey-aesthetics/

 

2) Dewey e l’estetica ambientale

 

- S. Bourassa, Toward a Theory of Landscape Aesthetics, in “Landscape and Urban Planning” 15 (1988), 241-252.

 

- A. Carlson, Appreciation and the Natural Environment, in “The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 37.3 (1979), 267-275.

 

3) Dewey e la everyday aesthetics

 

- Y. Saito, Aesthetics of the Everyday, https://plato.stanford.edu/entries/aesthetics-of-everyday/

 

- T. Leddy,  A Deweyan Approach to the Dilemma of Everyday Aesthetics, in “Europe­an Journal of Pragmatism and American Philosophy” 13.1 (2021), https://journals.openedition.org/ejpap/2273

 

- K. Puolakka, Dewey and Everyday Aesthetics. A New Look, in Contemporary Aesthetics” 12 (2014) https://quod.lib.umich.edu/c/ca/7523862.0012.018/--dewey-and-everyday-aesthetics-a-new-look?rgn=main;view=fulltext

 

- Y. Saito, Everyday Aesthetics and World-Making, in Contrastes: Revista Internacional de Filosofia” (Supplement) 17, 255–274. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7822586.pdf

 

4) Dewey e la somaestetica

 

- Y. Saito, Body Aesthetics and the Cultivation of Moral Virtues, in Body Aesthetics, Sherri Irvin (ed.), Oxford University Press, Oxford 2016, 225–242.

 

- M. Jay, Somaesthetics and Democracy: Dewey and Contemporary Body Art, in “The Journal of Aesthetic Education” 36.4 (2002), 55-69.

 

- R. Shusterman, Somaesthetics: a disciplinary proposal, in “Journal of Aesthetics and Art Criticism” 57 (1999), 299-313.

 

- R. Shusterman, Somaesthetics and Education: Exploring the Terrain, in L. Bresler, L. (eds.), Knowing Bodies, Moving Minds. Landscapes: the Arts, Aesthetics, and Education, vol 3. Springer, Dordrecht 2004.

 

5) Dewey e l’estetica femminista

- M. Vaamonde Gamo, Aesthetic Pragmatism and Feminism of Jane Addams, in “European Journal of Pragmatism and American Philosophy” 15.1 (2023) https://journals.openedition.org/ejpap/3244#quotation

Indicazioni per non frequentanti

Il corso avrà natura seminariale e cooperativa. Per questo, la frequenza è caldamente raccomandata. Chi non piò frequentare è tenuto a contattare il docente quanto prima.

Non-attending students info

Attendance is highly recommended due to the seminar and cooperative form of the course. Students who are not able to attend must contact the Instructor as soon as possible.

Modalità d'esame

Esame orale e partecipazione attiva al seminario (incluse relazione orale e saggio scritto). Per frequenza si intende SOLO quella regolare, attiva, e con presentazione secondo le modalità stabilite. Gli studenti frequentanti secondo queste modalità faranno un esame finale agevolato. Per tutti gli altri, inclusi studenti che frequentano solo saltuariamente e/o non attivamente, la modalità d'esame è quella classica.

Assessment methods

Oral examination and active participation in the seminar (including oral presentation and written essay). Attendance is defined as regular, active attendance ONLY, and with presentation in the prescribed manner. Students attending in this way will take a simplified final examination. For all others, including students who attend only occasionally and/or not actively, the examination mode is the classic one.

Note

 LA PARTECIPAZIONE AL PRIMO INCONTRO E' OBBLIGATORIA PER CHIUNQUE VOGLIA PARTECIPARE AL SEMINARIO.

Presidente: Alberto L. Siani

Membri: Elena Romagnoli, Nicola Ramazzotto

 

Presidente supplente Alfredo Ferrarin

Membri supplenti Marta Vero, Emily Martone

Notes

Attendance to the first class is compulsory for anyone willing to take the course. 

 

President: Alberto L. Siani

Jury: Elena Romagnoli, Nicola Ramazzotto

 

Deputy President: Alfredo Ferrarin

Deputy Jury: Marta Vero, Emily Martone

Ultimo aggiornamento 11/03/2024 10:40