View syllabus
ANGLOPHONE LITERATURES
BIANCAMARIA RIZZARDI
Academic year2023/24
CourseLINGUISTICS AND TRANSLATION
Code1196L
Credits9
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LETTERATURA DEI PAESI DI LINGUA INGLESEL-LIN/10LEZIONI54
BIANCAMARIA RIZZARDI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

La letteratura anglofona postcoloniale completa l'offerta formativa standard relativa agli insegnamenti di Letteratura inglese. L'insegnamento si propone di fornire conoscenze sulla teoria postcoloniale ed ecocritica e di introdurre diverse tradizioni letterarie di area anglofona in chiave ambientalista. In particulare, l'insegnamento di Letteratura dei Paesi di lingua inglese si propone di fornire competenze sulle letterature di paesi e aree geografiche quali Canada, Africa, Caraibi, Oceania e India, in un'ottica comparata e interdisciplinare. I testi trattati e gli autori scelti aiutano lo/la studente/studentessa ad acquisire conoscenze dettagliate e approfondite sui paesi/continenti di area anglofona, e sull'analisi testuale e stilistica applicata alla letteratura in chiave ambientalista.

Knowledge

The course of Literatures in English completes the standard educational approach relating to the teachings of English literature. The course aims to provide knowledge on postcolonial and ecocritical theory and to introduce different literary traditions of the English-speaking area through an environmentalist key. In particular, the teaching of Literatures in English aims to provide skills on the literatures of countries and geographical areas such as Canada, Africa, the Caribbean, Oceania and India, in a comparative and interdisciplinary perspective. The texts handled and the authors chosen will help the student to acquire detailed and in-depth knowledge on the English-speaking countries / continents, and on the textual and stylistic analysis applied to literature from an environmentalist point of view.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione dell'elaborato che gli studenti, individualmente o suddivisi in gruppi, dovranno presentare durante il corso.

L'esame finale costituisce momento primario di accertamento delle conoscenze acquisite.

Assessment criteria of knowledge

Academic progress will be monitored and verified from the written paper that every student or  students’ groups will present.

The final exam constitutes a primary assessment for the acquired knowledge.

Capacità

La/lo studente possederà i fondamenti teorici necessari per affrontare i testi postcoloniali di lingua inglese in maniera non impressionistica o superficiale. Conosce inoltre a grandi linee la storia della colonizzazione e decolonizzazione delle principali ex-colonie britanniche, i principali autori e movimenti delle letterature postcoloniali di lingua inglese, sa inserire i testi primari nel loro contesto storico, geografico e politico ed è in grado di offrirne una lettura in chiave ecocritica

Skills

The student will acquire the theoretical foundations necessary to deal with English Postcolonial texts in a non-impressionistic or superficial manner. He can also broadly describe the history of colonization and decolonization of the main British ex-colonies, the main authors and movements of the English-language postcolonial literatures, knows how to insert primary texts in their historical, geographical and political context, and is able to offer a reading from an ecocritical point of view.

Modalità di verifica delle capacità

Ogni gruppo di studenti dovrà preparare e presentare una relazione scritta che riporti i risultati.

Assessment criteria of skills

Students will have to prepare and present a written report that documents the results of the project activity

Comportamenti

Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche inerenti al corso

Behaviors

Students will acquire and/or develop an awareness of environmental issues

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante le lezioni saranno valutati il grado di accuratezza e precisione delle attività svolte

Assessment criteria of behaviors

During the lab sessions, the accuracy and precision of the activities carried out will be evaluated

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

La conoscenza dei principali autori e movimenti della letteratura inglese e/o postcoloniale costituisce un importante prerequisito per seguire il corso con profitto. Coloro che ritenessero di dover colmare delle lacune in tali ambiti sono invitati a segnalarlo tempestivamente alla docente che individuerà un percorso didattico ad hoc.

Prerequisites

A general knowledge of the main authors and movements of English and / or postcolonial literature is an important prerequisite for following the course with profit. Those who think they have to fill in gaps in these areas are invited to promptly report it to the teacher who will identify an ad hoc educational path.

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali; dal contesto al testo e viceversa (analisi culturologica); lettura e commento di passi significativi dei testi primari (analisi semantico-strutturale),

Si ricorda che questo è un esame di letteratura, non di lingua inglese. Per valutare al meglio le competenze acquisite dagli studenti italiani e il loro spirito critico, la prima parte dell'esame e la discussione di almeno un'opera nella seconda parte si svolgeranno in lingua italiana.

A tutti gli studenti saranno comunque rivolte anche domande in lingua inglese su uno o più degli argomenti trattati a lezione durante la seconda parte del colloquio.

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • participation in seminar
  • preparation of oral/written report
  • participation in discussions
  • individual study

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar
  • Task-based learning/problem-based learning/inquiry-based learning
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Titolo del corso: Narrazioni ecologiche postcoloniali

Argomento del corso: 

Il corso si propone, inizialmente, di fornire conoscenze di base sulla teoria postcoloniale ed ecocritica e di introdurre diverse tradizioni letterarie di area anglofona in chiave ambientalista. In seguito, attraverso la lettura di testi esemplari, si esploreranno i tanti modi in cui la letteratura, ed in particolare quella postcoloniale di lingua inglese, rappresenta, illumina e media il rapporto tra l'umano e il più-che-umano, o, in termini più convenzionali, "natura" e "cultura". Saremo guidati dal consenso scientifico internazionale che avverte di una crisi ambientale planetaria e dalla fondamentale osservazione di Amitav Ghosh: "La crisi climatica è anche una crisi della cultura, e quindi dell'immaginazione". Le diverse opere letterarie in programma possono aiutarci a leggere il mondo in modo diverso e forse a trasformarlo, affrontando tutte le emozioni - ansia, paura, speranza - legate alla nostra condizione antropocenica.

Il corso rientra pienamente tra gli obiettivi del progetto di eccellenza CECIL.

Syllabus

A

Anglophone Eco-Narratives

The course opens with an introduction to postcolonial literatures in English and to the most relevant approaches, critical tools and key concepts from the field of postcolonial studies. Then, through the reading of some exemplary texts, it will explore the many ways in which literature, and particularly English-postcolonial literature, represents, illuminates and mediates the relationship between the human and the more-than-human, or, in more conventional terms, "nature" and "culture." We will be guided by the international scientific consensus warning of a planetary environmental crisis and Amitav Ghosh's fundamental observation, "The climate crisis is also a crisis of culture, and therefore of imagination." The various literary works on the program can help us to read the world differently and perhaps transform it by addressing all the emotions-anxiety, fear, hope-that are linked to our Anthropocene condition.

The course is fully in line with the objectives of the excellence CECIL

Bibliografia e materiale didattico

N.B. Materiale didattico sarà a disposizione su piattaforma Teams e scaricabile per gli iscritti al corso.

 

Programma d’esame:

Fondamentale sarà l’utilizzo degli appunti di lezione, che tuttavia non sono sostitutivi dei testi di riferimento, ma integrativi dei testi critici obbligatori, che saranno resi noti e pubblicati in questo sito entro l’inizio delle lezioni.

 

Testi obbligatori:

Margaret Atwood, MaddAddam (2013) oppure The Year of the Flood (2009) Canada

Amitav Ghosh, The Hungry Tide (2005) oppure Gun Island (2019) India

Richard Powers,, The Overstory (2018), oppure Bewilderment (2021) USA

Alexis Wright, The Swan Book (2013) Australia

Witi Ihimaera, The Matriarch (2009, 2nd), NZ, oppure Patricia Grace, Potiki (2020), NZ

 Inoltre, ogni studente dovrà selezionare uno tra i seguenti testi:

  1. Rumaan Alam, Leave the World Behind, (2020) USA/India
  2. James Bradley, Ghost Species (2020) USA
  3. Catherine Bush, Blaze Island(2020) Canada
  4. Octavia Cade, The Stone Wētā, 2020 oppure The Impossible Resurrection of Grief (2021) NZ
  5. Michael Christie, Greenwood: A Novel (2020) Canada
  6. Cherie Dimaline, The Marrow Thieves(2017) Canada
  7. Richard Flanagan, The Living Sea of Waking Dreams (2020) Australia
  8. Jessie Greengrass, The High House (2021) UK
  9. Rita Indiana, "Tentacle" (2018) caraibi
  10. Jim Laughter, Polar City Red(2012) USA
  11. John Lanchester, The Wall, (2019), UK
  12. Doris Lessing, Mara and Dann, (1999) Zimbabwe
  13. Emily StJohn Mandel,Station Eleven, (2014) Canada
  14. Charlotte McConaghy, Migrations (2020), oppure Once There Were Wolves (2021)Australia
  15. Sarah Moss, Summerwater(2020) UK
  16. Ian McEwan, Solar(2010) UK
  17. Annie Proulx, Barkskins(2016) Canada
  18. Jeanette Winterson, The Stone Gods(2007) UK

 

Letture critiche obbligatorie:

Jeffrey CohenStephanie Foote, The Cambridge Companion to Environmental Humanities, CUP, 2021. (Accedendo con le proprie credenziali, il documento può essere scaricato attraverso il Sistema Bibliotecario di Ateneo, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati). In particolare: Introduction pp. 1-33; Prologue: earth, anthropocene, literary form, pp.35-68: The Novel, pp.88-101.

Ghosh, The Great Derangement: Climate Change and the Unthinkable. 2016

Ghosh, The Nutmeg's Curse: Parables for a Planet in Crisis, 2021

Serenella Iovino, Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza, Milano, Edizioni Ambiente, (2014) 2015, in particolare: Introduzione e Parte I

  

Letture critiche facoltative:

Benedetti, La letteratura ci salverà dall’estinzione, Einaudi 2022.

Innes, Cambridge Introduction to Postcolonial Literature in English, Cambridge U.P., 2007, pp.1-55;177-208.

Marek Oziewicz , Brian Attebery,Tereza Dedinová, Fantasy and Myth in the Anthropocene: Imagining Futures and Dreaming Hope in Literature and Media, Bloomsbury Academic, 2022

Scaffai, Letteratura e ecologia, Carocci, 2017, in particolare pp.11-71; 114-120; 135-158.

Trexler, Adam. Anthropocene Fictions, The Novel in a Time of Climate Change. Charlottesville, VA: University of Virginia Press, 2015.

 

Si consigliano inoltre:

https://www.asle.org/ (l'associazione si avvale di una rivista specializzata ISLE JOURNAL https://www.asle.org/research-write/isle-journal/ 

https://read.dukeupress.edu/environmental-humanities (questa rivista raccoglie articoli delle/dei migliori scholars più attivi in questo campo di studi)

Su Facebook ci sono diversi gruppi di studiosi che si occupano di Ecocritica e giustizia ambientale (e molto altro). Per es.

https://www.facebook.com/groups/696601870518614

A questo link, il gruppo di studio fondato da Serenella Iovino, Turin Interdisciplinary Group of Environmental Humanities Research (Tigehr):

https://www.studium.unito.it/do/gruppi.pl/Show?_id=erlc

A questo link, il gruppo di studio fondato da Carla Benedetti, Il Cantiere dell’Antropocene:

https://antropocene.fileli.unipi.it/

Qui l'EH Center (Environmental Humanities Center) della Cappadocia University:

https://ehc.kapadokya.edu.tr/introduction

Serpil Oppermann, che lo dirige, è una delle voci più accreditate nel panorama internazionale. Con Serenella Iovino ha pubblicato 

https://www.amazon.it/Material-Ecocriticism-Serenella-Iovino/dp/0253013984

 

NUMERO MONOGRAFICO su Cli-Fi

Studies in the Novel ISSN 0039-3827 Vol. 50 No. 1 (Spring), 2018. (Tutto quanto sia stato scritto da Adeline Johns-Putra).

N.B. Gli studenti che non hanno frequentato il corso, sono pregati di contattare la docente per ulteriori indicazioni sul programma d’esame.

Bibliography

Bibliography

The use of lesson notes is fundamental, but they are not substitutive of the reference texts, but supplementary of the mandatory critical texts, which will be made known and published on this site by the beginning of the lessons. Didactic material will be uploaded on Teams platform. It will be downloadable after officially enrolling in the course.

Mandatory text and critical readings:

  • Margaret Atwood, MaddAddam(2013) oppure The Year of the Flood (2009) Canada
  • Amitav Ghosh, The Hungry Tide(2005) oppure Gun Island (2019) India
  • Richard Powers, The Overstory (2018), oppure Bewilderment (2021) USA
  • Alexis Wright, The Swan Book (2013) Australia
  • Witi Ihim, The Matriarch (2009, 2nd), NZ, oppure Patricia Grace, Potiki (2020), NZ

 

Students will have to read one of the following novels of their choice:

  • Rumaan Alam, Leave the World Behind, (2020) USA/India
  • James Bradley, Ghost Species (2020) USA
  • Catherine Bush, Blaze Island(2020) Canada
  • Octavia Cade, The Stone Wētā, 2020 oppure The Impossible Resurrection of Grief (2021) NZ
  • Michael Christie, Greenwood: A Novel (2020) Canada
  • Cherie Dimaline, The Marrow Thieves(2017) Canada
  • Richard Flanagan, The Living Sea of Waking Dreams (2020) Australia
  • Jessie Greengrass, The High House (2021) UK
  • Rita Indiana, "Tentacle" (2018) caraibi
  • Jim Laughter, Polar City Red(2012) America
  • John Lanchester, The Wall, (2019), UK
  • Doris Lessing, Mara and Dann, (1999) zimbabwe
  • Emily StJohn Mandel,Station Eleven, (2014) Canada
  • Charlotte McConaghy, Migrations (2020), oppure Once There Were Wolves (2021)Australia
  • Sarah Moss, Summerwater(2020) UK
  • Ian McEwan, Solar(2010) UK
  • Annie Proulx, Barkskins(2016) Canada
  • Jeanette Winterson, The Stone Gods(2007) UK

Mandatory critical reading:

Jeffrey CohenStephanie Foote, The Cambridge Companion to Environmental Humanities, CUP, 2021. (Accedendo con le proprie credenziali, il documento può essere scaricato attraverso il Sistema Bibliotecario di Ateneo, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati). In particolare: Introduction pp. 1-33; Prologue: earth, anthropocene, literary form, pp.35-68: The Novel, pp.88-101.

Ghosh, The Great Derangement: Climate Change and the Unthinkable. 2016

Ghosh, The Nutmeg's Curse: Parables for a Planet in Crisis, 2021

Serenella Iovino, Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza, Milano, Edizioni Ambiente, (2014) 2015, in particolare: Introduzione e Parte I 

 

Optional critical readings:

Benedetti, La letteratura ci salverà dall’estinzione, Einaudi 2022.

Innes, Cambridge Introduction to Postcolonial Literature in English, Cambridge U.P., 2007, pp.1-55;177-208.

Marek Oziewicz , Brian Attebery,Tereza Dedinová, Fantasy and Myth in the Anthropocene: Imagining Futures and Dreaming Hope in Literature and Media, Bloomsbury Academic, 2022

Scaffai, Letteratura e ecologia, Carocci, 2017, in particolare pp.11-71; 114-120; 135-158.

Trexler, Adam. Anthropocene Fictions, The Novel in a Time of Climate Change. Charlottesville, VA: University of Virginia Press, 2015.

We also recommend:

https://www.asle.org/ (l'associazione si avvale di una rivista specializzata ISLE JOURNAL https://www.asle.org/research-write/isle-journal/ 

https://read.dukeupress.edu/environmental-humanities (questa rivista raccoglie articoli delle/dei migliori scholars più attivi in questo campo di studi)

See on Facebook:

https://www.facebook.com/groups/696601870518614

See also the study group founded by Serenella Iovino, Turin Interdisciplinary Group of Environmental Humanities Research (Tigehr):

https://www.studium.unito.it/do/gruppi.pl/Show?_id=erlc

See also the study group founded by Carla Benedetti, Il Cantiere dell’Antropocene:

https://antropocene.fileli.unipi.it/

Qui l'EH Center (Environmental Humanities Center) della Cappadocia University:

https://ehc.kapadokya.edu.tr/introduction

The Director, Serpil Oppermann, is one of the most important and international scholars. He has published with Serenella Iovino:

https://www.amazon.it/Material-Ecocriticism-Serenella-Iovino/dp/0253013984

See also un Cli-Fi:

Studies in the Novel ISSN 0039-3827 Vol. 50 No. 1 (Spring), 2018. ((Everything that has been written by Adeline Johns-Putra).

Indicazioni per non frequentanti

Indicazioni per non frequentanti

 Letture obbligatorie

Margaret Atwood, MaddAddam (2013) oppure The Year of the Flood (2009) Canada

Amitav Ghosh, The Hungry Tide (2005) oppure Gun Island (2019) India

Richard Powers, The Overstory (2018), oppure Bewilderment (2021) USA

Alexis Wright, The Swan Book (2013) Australia

Witi Ihimaera, The Matriarch (2009, 2nd), NZ, oppure Patricia Grace, Potiki (2020), NZ

 

 

 

Inoltre, ogni studente dovranno selezionare due tra i seguenti testi:

 

  1. Rumaan Alam, Leave the World Behind, (2020) USA/India
  2. James Bradley, Ghost Species (2020) USA
  3. Catherine Bush, Blaze Island(2020) Canada
  4. Octavia Cade, The Stone Wētā, 2020 oppure The Impossible Resurrection of Grief (2021) NZ
  5. Michael Christie, Greenwood: A Novel (2020) Canada
  6. Cherie Dimaline, The Marrow Thieves(2017) Canada
  7. Richard Flanagan, The Living Sea of Waking Dreams (2020) Australia
  8. Jessie Greengrass, The High House (2021) UK
  9. Rita Indiana, "Tentacle" (2018) caraibi
  10. Jim Laughter, Polar City Red(2012) America
  11. John Lanchester, The Wall, (2019), UK
  12. Doris Lessing, Mara and Dann, (1999) zimbabwe
  13. Emily StJohn Mandel,Station Eleven, (2014) Canada
  14. Charlotte McConaghy, Migrations (2020), oppure Once There Were Wolves (2021)Australia
  15. Sarah Moss, Summerwater(2020) UK
  16. Ian McEwan, Solar(2010) UK
  17. Annie Proulx, Barkskins(2016) Canada
  18. Jeanette Winterson, The Stone Gods(2007) UK

 

Letture critiche obbligatorie:

Jeffrey CohenStephanie Foote, The Cambridge Companion to Environmental Humanities, CUP, 2021. (Accedendo con le proprie credenziali, il documento può essere scaricato attraverso il Sistema Bibliotecario di Ateneo, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati). In particolare: Introduction pp. 1-33; Prologue: earth, anthropocene, literary form, pp.35-68: The Novel, pp.88-101.

Ghosh, The Great Derangement: Climate Change and the Unthinkable. 2016

Ghosh, The Nutmeg's Curse: Parables for a Planet in Crisis, 2021

Serenella Iovino, Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza, Milano, Edizioni Ambiente, (2014) 2015, in particolare: Introduzione e Parte I

Benedetti, La letteratura ci salverà dall’estinzione, Einaudi 2022.

 

  

Letture critiche facoltative:

Innes, Cambridge Introduction to Postcolonial Literature in English, Cambridge U.P., 2007, pp.1-55;177-208.

Marek Oziewicz , Brian Attebery,Tereza Dedinová, Fantasy and Myth in the Anthropocene: Imagining Futures and Dreaming Hope in Literature and Media, Bloomsbury Academic, 2022

Scaffai, Letteratura e ecologia, Carocci, 2017, in particolare pp.11-71; 114-120; 135-158.

Trexler, Adam. Anthropocene Fictions, The Novel in a Time of Climate Change. Charlottesville, VA: University of Virginia Press, 2015.

 

Si consigliano inoltre:

https://www.asle.org/ (l'associazione si avvale di una rivista specializzata ISLE JOURNAL https://www.asle.org/research-write/isle-journal/ 

https://read.dukeupress.edu/environmental-humanities (questa rivista raccoglie articoli delle/dei migliori scholars più attivi in questo campo di studi)

Su Facebook ci sono diversi gruppi di studiosi che si occupano di Ecocritica e giustizia ambientale (e molto altro). Per es.

https://www.facebook.com/groups/696601870518614

A questo link, il gruppo di studio fondato da Serenella Iovino, Turin Interdisciplinary Group of Environmental Humanities Research (Tigehr):

https://www.studium.unito.it/do/gruppi.pl/Show?_id=erlc

A questo link, il gruppo di studio fondato da Carla Benedetti, Il Cantiere dell’Antropocene:

https://antropocene.fileli.unipi.it/

Qui l'EH Center (Environmental Humanities Center) della Cappadocia University:

https://ehc.kapadokya.edu.tr/introduction

Serpil Oppermann, che lo dirige, è una delle voci più accreditate nel panorama internazionale. Con Serenella Iovino ha pubblicato 

https://www.amazon.it/Material-Ecocriticism-Serenella-Iovino/dp/0253013984

 

Non-attending students info

Non-attending students info

 

Mandatory texts:

  • Margaret Atwood, MaddAddam(2013) oppure The Year of the Flood (2009) Canada
  • Amitav Ghosh, The Hungry Tide(2005) oppure Gun Island (2019) India
  • Richard Powers, The Overstory (2018), oppure Bewilderment (2021) USA
  • Alexis Wright, The Swan Book (2013) Australia
  • Witi Ihim, The Matriarch (2009, 2nd), NZ, oppure Patricia Grace, Potiki (2020), NZ

 

Students will have to read two of the following novels of their choice:

  • Rumaan Alam, Leave the World Behind, (2020) USA/India
  • James Bradley, Ghost Species (2020) USA
  • Catherine Bush, Blaze Island(2020) Canada
  • Octavia Cade, The Stone Wētā, 2020 oppure The Impossible Resurrection of Grief (2021) NZ
  • Michael Christie, Greenwood: A Novel (2020) Canada
  • Cherie Dimaline, The Marrow Thieves(2017) Canada
  • Richard Flanagan, The Living Sea of Waking Dreams (2020) Australia
  • Jessie Greengrass, The High House (2021) UK
  • Rita Indiana, "Tentacle" (2018) caraibi
  • Jim Laughter, Polar City Red(2012) America
  • John Lanchester, The Wall, (2019), UK
  • Doris Lessing, Mara and Dann, (1999) zimbabwe
  • Emily StJohn Mandel,Station Eleven, (2014) Canada
  • Charlotte McConaghy, Migrations (2020), oppure Once There Were Wolves (2021) Australia
  • Sarah Moss, Summerwater(2020) UK
  • Ian McEwan, Solar(2010) UK
  • Annie Proulx, Barkskins(2016) Canada
  • Jeanette Winterson, The Stone Gods(2007) UK

Mandatory critical reading:

Jeffrey CohenStephanie Foote, The Cambridge Companion to Environmental Humanities, CUP, 2021. (Accedendo con le proprie credenziali, il documento può essere scaricato attraverso il Sistema Bibliotecario di Ateneo, https://www.sba.unipi.it/it/risorse/banche-dati). In particolare: Introduction pp. 1-33; Prologue: earth, anthropocene, literary form, pp.35-68: The Novel, pp.88-101.

Benedetti, La letteratura ci salverà dall’estinzione, Einaudi 2022.

Ghosh, The Great Derangement: Climate Change and the Unthinkable. 2016

Ghosh, The Nutmeg's Curse: Parables for a Planet in Crisis, 2021

Serenella Iovino, Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza, Milano, Edizioni Ambiente, (2014) 2015, in particolare: Introduzione e Parte I 

 Optional critical readings:

Innes, Cambridge Introduction to Postcolonial Literature in English, Cambridge U.P., 2007, pp.1-55;177-208.

Marek Oziewicz , Brian Attebery,Tereza Dedinová, Fantasy and Myth in the Anthropocene: Imagining Futures and Dreaming Hope in Literature and Media, Bloomsbury Academic, 2022

Scaffai, Letteratura e ecologia, Carocci, 2017, in particolare pp.11-71; 114-120; 135-158.

Trexler, Adam. Anthropocene Fictions, The Novel in a Time of Climate Change. Charlottesville, VA: University of Virginia Press, 2015.

We also recommend:

https://www.asle.org/ (l'associazione si avvale di una rivista specializzata ISLE JOURNAL https://www.asle.org/research-write/isle-journal/ 

https://read.dukeupress.edu/environmental-humanities (questa rivista raccoglie articoli delle/dei migliori scholars più attivi in questo campo di studi)

See on Facebook:

https://www.facebook.com/groups/696601870518614

See also the study group founded by Serenella Iovino, Turin Interdisciplinary Group of Environmental Humanities Research (Tigehr):

https://www.studium.unito.it/do/gruppi.pl/Show?_id=erlc

See also the study group founded by Carla Benedetti, Il Cantiere dell’Antropocene:

https://antropocene.fileli.unipi.it/

Qui l'EH Center (Environmental Humanities Center) della Cappadocia University:

https://ehc.kapadokya.edu.tr/introduction

The Director, Serpil Oppermann, is one of the most important and international scholars. He has published with Serenella Iovino:

https://www.amazon.it/Material-Ecocriticism-Serenella-Iovino/dp/0253013984

See also un Cli-Fi:

Studies in the Novel ISSN 0039-3827 Vol. 50 No. 1 (Spring), 2018. ((Everything that has been written by Adeline Johns-Putra).

Modalità d'esame

Modalità della verifica a fine corso:

L'esame, solo orale, sarà diviso in due parti.

 

1) Teoria e lineamenti di storia letteraria postcoloniale. Solo chi supera questa parte con un punteggio di almeno 18/30 può accedere alla seconda. Il punteggio ottenuto nella prima parte farà media con quello dell'orale per il raggiungimento del voto finale.

2) Discussione, analisi e approfondimento critico di alcuni (due o più) dei testi in programma d’esame.

Il colloquio orale vuole valutare le capacità critiche e le conoscenze teoriche acquisite dallo studente. Particolarmente apprezzate saranno le capacità dello studente di contestualizzare autori e opere, sia nel tempo sia nello spazio e di comprendere le motivazioni politiche e sociali sottese a opere e fenomeni letterari.

Il raggiungimento da parte dello studente di una visione organica dei temi affrontati a lezione congiunta alla loro utilizzazione critica, il possesso di una padronanza espressiva e di una capacità di elaborazione personale delle tematiche trattate, e l'approfondimento di particolari argomenti, anche oltre le indicazioni fornite e lezione e nel programma d'esame saranno valutati con voti di eccellenza. La conoscenza per lo più meccanica e/o mnemonica della materia, capacità di sintesi e di analisi non articolate e/o un linguaggio corretto ma non sempre appropriato porteranno a valutazioni discrete; lacune formative e/o linguaggio inappropriato, – seppur in un contesto di conoscenze minimali del materiale d'esame - , incapacità di formulare opinioni personali e di andare oltre la mera descrizione riassuntiva delle trame nella trattazione delle opere letterarie condurranno a voti che non supereranno la sufficienza. Lacune formative, linguaggio inappropriato, incapacità di contestualizzazione, mancanza di orientamento all'interno della teoria postcoloniale e dei materiali bibliografici analizzati non potranno che essere valutati negativamente. Sarà inoltre valutata positivamente la partecipazione attiva alle lezioni e la lettura di almeno un romanzo (da discutersi in classe) durante lo svolgimento delle stesse. Gli studenti sono pertanto caldamente raccomandati di leggere almeno un romanzo entro il primo mese di corso, in modo da poterne discutere in classe.

Si ricorda che questo è un esame di letteratura, non di lingua inglese. Per valutare al meglio le competenze acquisite dagli studenti italiani e il loro spirito critico, secondo le modalità sopra esposte, la prima parte dell'esame e la discussione di almeno un'opera nella seconda parte si svolgeranno in lingua italiana. A tutti gli studenti saranno comunque rivolte anche domande in lingua inglese su uno o più degli argomenti trattati a lezione durante la seconda parte del colloquio.

Assessment methods

Assessment methods

 

Assessment methods

 The oral exam will be divided into two parts. 1) Theory and features of postcolonial literary history. Only those who pass this part with a score of at least 18/30 can access the second. The score obtained in the first part will average with the score for the final vote. 2) Discussion, analysis and critical analysis of some (two or more) of the chosen texts. The oral interview wants to evaluate the critical skills and theoretical knowledge acquired by the student. The student's ability to contextualize authors and works, both in time and in space, and to understand the political and social motivations underlying literary works and phenomena will be particularly appreciated. The achievement by the student of an organic vision of the topics dealt with in a joint lesson with their critical use, possession of an expressive mastery and of a personal processing capacity of the topics dealt with, and the deepening of particular topics, even beyond the indications provided and lesson and in the exam program will be evaluated with marks of excellence. The mostly mechanical and / or mnemonic knowledge of the subject, the ability to synthesize and analyze non-articulated and / or a correct but not always appropriate language will lead to discrete evaluations; training gaps and / or inappropriate language, - albeit in a context of minimal knowledge of the examination material -, inability to formulate personal opinions and to go beyond the mere summary description of the plots in the treatment of literary works will lead to votes that will not exceed the enough. Formative gaps, inappropriate language, inability to contextualize, lack of orientation within the postcolonial theory and the analyzed bibliographic materials can only be evaluated negatively. It will also positively evaluate the active participation in the lessons and the reading of at least one novel (to be discussed in class) during the course of the same. Students are therefore strongly recommended to read at least one novel within the first month of the course, so that they can discuss it in class. Please note that this is a literature exam, not an English language exam. In order to better evaluate the skills acquired by Italian students and their critical spirit, according to the methods outlined above, the first part of the exam and the discussion of at least one work in the second part will take place in Italian. All students will also be asked questions in English on one or more of the topics covered in class during the second part of the interview.

Note

 Per gli studenti appartenenti al CdL LetFil, l'esame può essere reiterato e sostituisce i CFU di Letteratura Inglese

 

 La commissione dell'esame finale è composta da Biancamaria Rizzardi (Presidente), Prof. Fausto Ciompi, dott. Marco Petrelli, dott.ssa Valerie Tosi

Notes

Students belonging to LetFil course, can duplicate the exam and this substitutes the credits of English Literature.

Updated: 08/01/2024 16:11