Scheda programma d'esame
SISTEMA POLITICO DELL'UNIONE EUROPEA E INTERNAZIONALE
ENRICO CALOSSI
Anno accademico2023/24
CdSUNIONE EUROPEA, PROCESSI GLOBALI E SOSTENIBILITA' DELLO SVILUPPO
Codice361QQ
CFU6
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
SISTEMA POLITICO DELL'UNIONE EUROPEA E INTERNAZIONALESPS/04LEZIONI42
ENRICO CALOSSI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze in merito alla identificazione dei fattori che determinano la qualità delle relazioni tra gli Stati Membri dell’Unione Europea e sugli aspetti fondamentali del sistema politico dell’Unione Europea.

Knowledge

At the end of the course, the student will have acquired knowledge on the factors that determine the nature and quality of the inter-state relations within the European Union and on the fundamental aspects of the political system of the European Union.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze acquisite avverrà tramite un esame orale con la commissione di valutazione. 

Assessment criteria of knowledge

The assessment of the acquired knowledge will be done through an oral exam with the evaluating committee. 

Capacità

Al termine del corso:

  • Lo studente sarà in grado di discutere oralmente le problematiche relative al sistema politico dell’Unione Europea con particolare riferimento al ruolo dei partiti politici.
  • Lo studente frequentante sarà in grado di preparare presentazioni relative ad alcuni casi concreti suggeriti dal docente, che verranno interpretati alla luce delle dinamiche politiche all’interno dell’Unione Europea.
Skills

At the end of the course:

The student will be able to orally present problems related to the political system of the European Union, with particular reference to the role of political parties.

Attending students will be able to prepare presentations on some empirical cases among those proposed by the teacher, which will be interpreted through the learnt political dynamics internal to the European Union.

Modalità di verifica delle capacità
  • Durante le sessioni di esame avverrà un colloquio tramite il quale sarà verificata la capacità dello studente di discutere oralmente le problematiche relative al sistema politico dell’Unione Europea e al ruolo delle organizzazioni politiche internazionali.
  • Gli studenti frequentanti potranno preparare presentazioni relative ad alcuni casi concreti suggeriti dal docente. La verifica sulla capacità di interpretazione dei casi concreti alla luce delle dinamiche del sistema politico dell’Unione Europea avverrà tramite l’esposizione in classe.
Assessment criteria of skills
  • During the exam’s sessions, an oral interview will be held, through which students will be evaluated in their ability to orally present problems relevant to the Political System of the European Union and to the role of the international organizations.
  • Attending students can prepare presentations on some empirical cases among those suggested by the teacher. The evaluation of the ability to interpret these empirical cases according to the dynamics of the political system of the European Union will be performed with an oral presentation in class.
Comportamenti
  • Lo studente acquisirà e svilupperà sensibilità alle problematiche delle Relazioni tra Stati Membri dell’Unione Europea e tra i partiti politici all’interno della UE.
  • Lo studente potrà acquisire opportune accuratezza e stile per la partecipazione a seminari con personale esterno ed esperto.
Behaviors
  • Students will acquire and develop sensitivity to the problems of inter-State relations within the European Union amongst the political parties within the EU.
  • Students could acquire the appropriate skills and style for their participation in seminars with external and expert personnel.
Modalità di verifica dei comportamenti
  • L’acquisizione della sensibilità alle problematiche dell'Unione Europea verrà verificata in classe tramite il dibattito, che sarà sempre favorito e stimolato.
  • Durante i seminari l’accuratezza e lo stile nel porre questioni e domande al personale esterno ed esperto saranno verificate direttamente dal docente.
Assessment criteria of behaviors
  • Sensitivities developed on the problems of the European Union will be verified through an in-class debate, which will always be favoured and stimulated.
  • During seminars, the teacher will evaluate the appropriate skills and style of the students to ask questions to the external speakers.
Prerequisiti (conoscenze iniziali)
  • E’ ritenuto utile che lo studente abbia una buona conoscenza della geografia fisica e politica e sia sufficientemente informato sulle criticità più attuali dei contesti internazionale e europeo. L’abitudine alla consultazione di quotidiani, riviste e blog di approfondimento è ben accolta. La conoscenza delle teorie delle relazioni internazionali e delle nozioni base della scienza politica è fortemente gradita.
Prerequisites
  • The student is suggested to have a prior good knowledge of natural and political geography and to be sufficiently aware of the current problems in international and European scenarios. The habit of reading newspapers, magazines, journals and web-blogs on IR and EU is recommended. The knowledge of the theory of the international relations and of the fundamental elements of political science is strongly encouraged.
Indicazioni metodologiche
  • Le lezioni si svolgono in modo frontale con l’ausilio di slide.
  • Durante il corso possono tenersi seminari in codocenza con la presenza di esperti del sistema politico dell’Unione Europea (nel passato il professore titolare del corso ha organizzato incontri con la presenza, tra gli altri, di parlamentari europei e di esperti del centro di ricerca IAI).
  • Lo studente può interagire con il docente direttamente in classe, tramite i ricevimenti (vedere web-page del docente sul sito internet del dipartimento), o per posta elettronica del docente.
  • E’ previsto l’uso parziale di lingue diverse dall'italiano (l’inglese) per la consultazione di alcuni articoli o blog di approfondimento.
  • Le lezioni incoraggeranno costantemente la partecipazione ed il confronto.
Teaching methods
  • The course will be conducted through face-to-face lessons with the use of slides.
  • During the course, seminars may be held by the teacher with the presence of EU experts (noteworthy, in the past, the teacher organized seminars with the presence, among the others, of EU parliamentarians and IAI experts).
  • The student can interact with the teacher directly in class, at the office hours (see teacher’s web-page on the Department’s website), or by e-mails addressed to the teacher.
  • It is foreseen the use of languages other than Italian (English) to read some specialized articles or blogs.
  • Students’ participation and debate in class are strongly encouraged.
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso riguarderà i temi più rilevanti dell’Unione Europea. Inizialmente è prevista la presentazione del quadro d’insieme del percorso storico di integrazione e la descrizione delle istituzioni principali (Commissione, Consiglio dell'Unione Europea, Consiglio europeo, Parlamento europeo) e delle altre (Comitato economico e sociale, il Comitato delle Regioni, le agenzie europee, il sistema europeo delle Banche Centrali). Questo quadro d’insieme consentirà la discussione dei processi decisionali, di alcune politiche specifiche, come la politica agricola, la politica economica e finanziaria, le relazioni esterne, la sicurezza interna, la politiche di solidarietà e di alcuni temi specifici, come la crisi di legittimazione dell’Unione, il deficit democratico, l'integrazione differenziata, la crisi dell’Eurozona, le difficoltà del sistema di Schengen, la Brexit, la gestione della Covid19 e le potenzialità della politica estera e di sicurezza comune. Il corso affronterà anche il tema della lotta per il potere, concentrandosi sul ruolo degli Stati membri e delle famiglie politiche europee. In particolare si osserverà il ruolo dei gruppi parlamentari del Parlamento Europeo e dei Partiti Politici Europei. Si aprirà quindi la discussione sulle singole famiglie politiche: popolari, socialisti, liberali, conservatori, verdi, sinistra, nazionalisti e euroscettici.

Lo schema delle lezioni sarà il seguente:

  1. Presentazione del corso e idea dell’Unione Europea
  2. Storia dell’Europa
  3. Definizioni e Storia dell'integrazione europea: anni 50 - anni 80
  4. Storia dell'integrazione: dal recupero degli anni 80 al grande allargamento del 2004
  5. Storia: il trattato di Lisbona. Le teorie sull'integrazione europea
  6. Il sistema di governo: istituzioni e attori: Il Consiglio Europeo e Il Consiglio dell'Unione Europeo
  7. La Commissione Europea (Enrico Calossi)
  8. Il Parlamento Europeo (Enrico Calossi)
  9. Banca Centrale, la corte di giustizia della UE, la corte dei conti, i processi decisionali
  10. Mercato unico, Unione monetaria
  11. La PAC, la politica ambientale, il problema del deficit democratico
  12. La politica estera dell'Unione Europea, la politica di allargamento, la politica di difesa dell’Unione Europea, la PESCO e la Nato
  13. Tra Politica Partitica e Politica Internazionale: le internazionali
  14. I gruppi parlamentari del PE, i partiti politici europei. I rapporti tra gruppi, partiti europei e partiti nazionali
  15. Popolari e Socialisti
  16. Liberali e Conservatori, Verdi
  17. Sinistra comunista, Destra, nazionalisti e Euroscettici
  18. Le fondazioni politiche europee e le fondazioni nazionali
  19. Ospite o presentazioni degli studenti
  20. Film “Adults in the room” o presentazioni degli studenti
  21. Conclusioni del corso
Syllabus

The course will cover the most relevant topics of the European Union. Initially, the presentation of the overall picture of the historical path of integration and the description of the main institutions (Commission, Council of the European Union, European Council, European Parliament) and others (Economic and Social Committee, Committee of the Regions, the European agencies, the European system of Central Banks). This overview will allow the discussion of decision-making processes, of some specific policies, such as the agricultural policy, economic and financial policy, external relations, internal security, solidarity policies and of some specific themes, such as the crisis of legitimation of the Union, the democratic deficit, the differentiated integration, the Eurozone crisis, the difficulties of the Schengen system, the Brexit, the management of Covid19 and the potential of the common foreign and security policy. The course will also address the issue of the struggle for power within the EU, focusing on the role of Member States and of European political families. In particular, we will observe the role of the parliamentary groups of the European Parliament and of the European Political Parties. The discussion will then open on the individual political families: popular, socialists, liberals, conservatives, greens, left, nationalists and eurosceptics.

  1. Presentation of the course and idea of the European Union
  2. History of Europe
  3. Preliminary definitions and history of European integration: 50s - 80s
  4. History of integration: from the recovery of the 80s to the great enlargement of 2004
  5. History: the Treaty of Lisbon. Theories on European integration
  6. The government system: institutions and actors: The European Council and the Council of the European Union
  7. The European Commission
  8. The European Parliament
  9. Central Bank, the EU Court of Justice, the Court of Auditors, the decision-making processes
  10. Single market, monetary union
  11. The CAP, environmental policy, the problem of the democratic deficit
  12. The foreign policy of the European Union, the enlargement policy, the defense policy of the European Union, PESCO and NATO
  13. Between Party Politics and International Politics: The Internationals
  14. The EP parliamentary groups and European political parties. The relationships between groups, European parties and national parties
  15. Popular and Socialists
  16. Liberals and conservatives, Greens
  17. Communist left, right, nationalists and eurosceptics
  18. European political foundations and national foundations
  19. Guest or students’ presentation
  20. Film “The adults in the room” or students’ presentation
  21. Conclusions of the course
Bibliografia e materiale didattico

I testi fondamentali e obbligatori del corso sono i seguenti:

Un testo sulle istituzioni dell’Unione Europea, a scelta tra i seguenti:

  1. Neil Nugent (2008), “Governo e politiche dell'Unione europea”, Il Mulino
  2. Fulvio Attinà, Giorgio Natalicchi (2010). “L'Unione europea. Governo, istituzioni, politiche”, Il Mulino.
  3. Marco Brunazzo, Vincent Della Sala (2019), “La Politica dell'Unione Europea” (prima edizione), Mondadori

Un testo sui partiti e le famiglie politiche europee, a scelta tra i seguenti:

  1. Bressanelli, E. (2015). “Europarties after enlargement: Organization, ideology and competition”, Springer.
  2. Hanley, D. (2008). Beyond the Nation State. Parties in the Era of European Integration. Palgrave
  3. Calossi, Enrico (2011). “Organizzazione e funzioni degli Europartiti. Il caso di Sinistra Europea”. Pisa: Edizioni PLUS.

In caso di conflitto tra quanto detto in classe o scritto nelle slide e quanto riportato nei volumi, le slides hanno la priorità. 

Altre letture (facoltative e NON obbligatorie) possono essere:

Calossi, E., & Cicchi, L. (2019). European Parliament political groups and European political parties: Development and relationship between two faces of the EU political system. Quaderni del circolo rosselli (QCR)39, 15-31.

Bardi, L., Gagatek, W., Germond, C., Johansson, K. M., Kaiser, W., & Sassano, S. (2020). The European Ambition: The Group of the European People's Party and European Integration. Nomos Verlag.

Wientzek, O. (2019). The European People's Party and the East: Party Cooperation in Ukraine, Moldova and Georgia(No Title).

Bortun, V. (2019). Transnational networking and cooperation among neo-reformist left parties in Southern Europe during the Eurozone crisis: SYRIZA, Bloco and Podemos (Doctoral dissertation, University of Portsmouth).

Panayotu, P., & Katsambekis, G. (2023). Towards the formation of genuine European parties? Examining and comparing the cases of DiEM25 and Volt EuropaPARTECIPAZIONE E CONFLITTO15(3), 865-884.

March, L. (2021). The Party of European Socialists and Its Problems. Europe and the Left: Resisting the Populist Tide, 93-119.

Leruth, B. (2016). Is ‘Eurorealism’ the New ‘Euroscepticism’? Modern Conservatism, the European Conservatives and Reformists and European Integration. In Euroscepticism as a Transnational and Pan-European Phenomenon (pp. 60-76). Routledge.

Close, C., & Van Haute, É. (Eds.). (2019). Liberal parties in Europe. Abingdon: Routledge.

Calossi, E. (2016). Anti-austerity left parties in the European Union: competition, coordination and integration. Pisa University Press, 1-222.

Gagatek, W., & Van Hecke, S. (2014). The development of European political foundations and their role in strengthening Europarties. Acta Politica49, 86-104.

Chryssogelos, A. (2021). Europarties in the neighbourhood: how transnational party politics bind Eastern Europe and the Western Balkans to the EU. Comparative European Politics19, 77-93.

Öhlén, M. (2023). The role of Europarties in Ukraine: the invisible EU membership fascilitator?.

Wolfs, W., Put, G. J., & Van Hecke, S. (2020). The second time around: Status quo and reform of the Europarties’ selection procedures for Spitzenkandidaten in 2019. Die Europawahl 2019: Ringen um die Zukunft Europas, 157-168.

 

Gli studenti NON frequentanti devono consultare la sezione per gli studenti NON frequentanti

Bibliography

Students must read one book on the European Union’s institutions, to be chosen among the following three readings:

  1. Neil Nugent (2008), “Governo e politiche dell'Unione europea”, Il Mulino
  2. Fulvio Attinà, Giorgio Natalicchi (2010). “L'Unione europea. Governo, istituzioni, politiche”, Il Mulino.
  3. Marco Brunazzo, Vincent Della Sala (2019), “La Politica dell'Unione Europea” (prima edizione), Mondadori

Students must read one book on political parties and on the European political families, to be chosen among the following three readings:

  1. Bressanelli, E. (2015). “Europarties after enlargement: Organization, ideology and competition”, Springer.
  2. Hanley, D. (2008). Beyond the Nation State. Parties in the Era of European Integration. Palgrave
  3. Calossi, Enrico (2011). “Organizzazione e funzioni degli Europartiti. Il caso di Sinistra Europea”. Pisa: Edizioni PLUS.

Other not compulsory and voluntary readings could be:

In case of conflict between what said in class or what presented in slides provided by the teacher with what writtedn in the textbooks, the priority is given to slides. 

Calossi, E., & Cicchi, L. (2019). European Parliament political groups and European political parties: Development and relationship between two faces of the EU political system. Quaderni del circolo rosselli (QCR)39, 15-31.

Bardi, L., Gagatek, W., Germond, C., Johansson, K. M., Kaiser, W., & Sassano, S. (2020). The European Ambition: The Group of the European People's Party and European Integration. Nomos Verlag.

Wientzek, O. (2019). The European People's Party and the East: Party Cooperation in Ukraine, Moldova and Georgia(No Title).

Bortun, V. (2019). Transnational networking and cooperation among neo-reformist left parties in Southern Europe during the Eurozone crisis: SYRIZA, Bloco and Podemos (Doctoral dissertation, University of Portsmouth).

Panayotu, P., & Katsambekis, G. (2023). Towards the formation of genuine European parties? Examining and comparing the cases of DiEM25 and Volt EuropaPARTECIPAZIONE E CONFLITTO15(3), 865-884.

March, L. (2021). The Party of European Socialists and Its Problems. Europe and the Left: Resisting the Populist Tide, 93-119.

Leruth, B. (2016). Is ‘Eurorealism’ the New ‘Euroscepticism’? Modern Conservatism, the European Conservatives and Reformists and European Integration. In Euroscepticism as a Transnational and Pan-European Phenomenon (pp. 60-76). Routledge.

Close, C., & Van Haute, É. (Eds.). (2019). Liberal parties in Europe. Abingdon: Routledge.

Calossi, E. (2016). Anti-austerity left parties in the European Union: competition, coordination and integration. Pisa University Press, 1-222.

Gagatek, W., & Van Hecke, S. (2014). The development of European political foundations and their role in strengthening Europarties. Acta Politica49, 86-104.

Chryssogelos, A. (2021). Europarties in the neighbourhood: how transnational party politics bind Eastern Europe and the Western Balkans to the EU. Comparative European Politics19, 77-93.

Öhlén, M. (2023). The role of Europarties in Ukraine: the invisible EU membership fascilitator?.

Wolfs, W., Put, G. J., & Van Hecke, S. (2020). The second time around: Status quo and reform of the Europarties’ selection procedures for Spitzenkandidaten in 2019. Die Europawahl 2019: Ringen um die Zukunft Europas, 157-168.

 

NON attending students MUST consult the section "Non attending students info". 

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti NON frequentanti DEVONO presentare in sede di discussione orale TRE (3) letture: i due volumi fondamentali (a scelta) e una delle seguenti letture (a scelta):

Articoli:

  • Calossi, E., & Cicchi, L. (2019). European Parliament political groups and European political parties: Development and relationship between two faces of the EU political system. Quaderni del circolo rosselli (QCR)39, 15-31.
  • Bardi, L., Gagatek, W., Germond, C., Johansson, K. M., Kaiser, W., & Sassano, S. (2020). The European Ambition: The Group of the European People's Party and European Integration. Nomos Verlag.
  • Wientzek, O. (2019). The European People's Party and the East: Party Cooperation in Ukraine, Moldova and Georgia(No Title).
  • Bortun, V. (2019). Transnational networking and cooperation among neo-reformist left parties in Southern Europe during the Eurozone crisis: SYRIZA, Bloco and Podemos(Doctoral dissertation, University of Portsmouth).
  • Panayotu, P., & Katsambekis, G. (2023). Towards the formation of genuine European parties? Examining and comparing the cases of DiEM25 and Volt EuropaPARTECIPAZIONE E CONFLITTO15(3), 865-884.
  • March, L. (2021). The Party of European Socialists and Its Problems. Europe and the Left: Resisting the Populist Tide, 93-119.
  • Leruth, B. (2016). Is ‘Eurorealism’ the New ‘Euroscepticism’? Modern Conservatism, the European Conservatives and Reformists and European Integration. In Euroscepticism as a Transnational and Pan-European Phenomenon(pp. 60-76). Routledge.
  • Close, C., & Van Haute, É. (Eds.). (2019). Liberal parties in Europe. Abingdon: Routledge.
  • Calossi, E. (2016). Anti-austerity left parties in the European Union: competition, coordination and integration. Pisa University Press, 1-222.
  • Gagatek, W., & Van Hecke, S. (2014). The development of European political foundations and their role in strengthening Europarties. Acta Politica49, 86-104.
  • Chryssogelos, A. (2021). Europarties in the neighbourhood: how transnational party politics bind Eastern Europe and the Western Balkans to the EU. Comparative European Politics19, 77-93.
  • Öhlén, M. (2023). The role of Europarties in Ukraine: the invisible EU membership fascilitator?.
  • Wolfs, W., Put, G. J., & Van Hecke, S. (2020). The second time around: Status quo and reform of the Europarties’ selection procedures for Spitzenkandidaten in 2019. Die Europawahl 2019: Ringen um die Zukunft Europas, 157-168.
Non-attending students info

NON-attending students MUST discuss during the exam THREE (3) readings: the two fundamental books (to be chosen by students) and one of the following texts. They can choose among the following readings:

Articles:

  • Calossi, E., & Cicchi, L. (2019). European Parliament political groups and European political parties: Development and relationship between two faces of the EU political system. Quaderni del circolo rosselli (QCR)39, 15-31.
  • Bardi, L., Gagatek, W., Germond, C., Johansson, K. M., Kaiser, W., & Sassano, S. (2020). The European Ambition: The Group of the European People's Party and European Integration. Nomos Verlag.
  • Wientzek, O. (2019). The European People's Party and the East: Party Cooperation in Ukraine, Moldova and Georgia(No Title).
  • Bortun, V. (2019). Transnational networking and cooperation among neo-reformist left parties in Southern Europe during the Eurozone crisis: SYRIZA, Bloco and Podemos(Doctoral dissertation, University of Portsmouth).
  • Panayotu, P., & Katsambekis, G. (2023). Towards the formation of genuine European parties? Examining and comparing the cases of DiEM25 and Volt EuropaPARTECIPAZIONE E CONFLITTO15(3), 865-884.
  • March, L. (2021). The Party of European Socialists and Its Problems. Europe and the Left: Resisting the Populist Tide, 93-119.
  • Leruth, B. (2016). Is ‘Eurorealism’ the New ‘Euroscepticism’? Modern Conservatism, the European Conservatives and Reformists and European Integration. In Euroscepticism as a Transnational and Pan-European Phenomenon(pp. 60-76). Routledge.
  • Close, C., & Van Haute, É. (Eds.). (2019). Liberal parties in Europe. Abingdon: Routledge.
  • Calossi, E. (2016). Anti-austerity left parties in the European Union: competition, coordination and integration. Pisa University Press, 1-222.
  • Gagatek, W., & Van Hecke, S. (2014). The development of European political foundations and their role in strengthening Europarties. Acta Politica49, 86-104.
  • Chryssogelos, A. (2021). Europarties in the neighbourhood: how transnational party politics bind Eastern Europe and the Western Balkans to the EU. Comparative European Politics19, 77-93.
  • Öhlén, M. (2023). The role of Europarties in Ukraine: the invisible EU membership fascilitator?.
  • Wolfs, W., Put, G. J., & Van Hecke, S. (2020). The second time around: Status quo and reform of the Europarties’ selection procedures for Spitzenkandidaten in 2019. Die Europawahl 2019: Ringen um die Zukunft Europas, 157-168.
Modalità d'esame

L'esame si terrà esclusivamente in FORMA ORALE in unica sessione.

L’esame verte sui testi fondamentali. 

Gli studenti frequentanti possono presentare durante il corso una loro ricerca relativa alle famiglie politiche o ai partiti politici dell’Unione Europea.

La prova orale consiste in un colloquio tra il candidato e il docente o i suoi collaboratori.
Per gli studenti frequentanti che abbiano svolto la presentazione della ricerca sui partiti, l'esame orale si basa solo sulla parte relativa alle istituzioni dell’Unione Europea. 

La prova orale non è superata se il candidato mostra di non essere in grado di esprimersi in modo chiaro e di usare la terminologia corretta, oppure se il candidato mostrerà ripetutamente l'incapacità di mettere in relazione parti del programma e nozioni che deve usare in modo congiunto per rispondere in modo corretto ad una domanda. 

La commissione d'esame può essere composta da: Enrico Calossi, Massimiliano Andretta, Eugenio Pizzimenti, Salvatore Sberna, Lorenzo Cicchi, Diego Caballero, Laura Berlingozzi, Sara De Martino

Assessment methods

The exam will be held exclusively in ORAL FORM in a single session.

The exam focuses on the fundamental texts.

Attending students can present their research relating to political families or political parties of the European Union during the course.

The oral test consists of an interview between the candidate and the teacher or his collaborators.

For attending students who have carried out the presentation of research on parties, the oral exam is based only on the part relating to the institutions of the European Union.

The oral test is not passed if the candidate shows that he is not able to express himself clearly and use the correct terminology, or if the candidate repeatedly shows the inability to relate parts of the program and notions, which he/she should use in joint way, to answer a question correctly.

The examination commission may be composed of: Enrico Calossi, Massimiliano Andretta, Eugenio Pizzimenti, Lorenzo Cicchi, Diego Caballero, Laura Berlingozzi, Sara De Martino

Ultimo aggiornamento 04/10/2023 23:43