Scheda programma d'esame
LETTERATURA INGLESE I
FAUSTO CIOMPI
Anno accademico2018/19
CdSLINGUE E LETTERATURE STRANIERE
Codice059LL
CFU9
PeriodoAnnuale
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LETTERATURA INGLESEL-LIN/10LEZIONI54
FAUSTO CIOMPI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito le conoscenze fondamentali relative alla storia della letteratura inglese dal Settecento alla contemporaneità. Sarà in grado di delineare e confrontare i paradigmi culturali e le problematiche testuali con riferimento agli autori, le opere e i movimenti più significativi dall'Età Augustea a oggi, con particolare attenzione alla narrativa otto-novecentesca (Conrad, Stevenson, Kipling) incentrata sulle vicende dell'impero britannico.

Knowledge

 

The student who completes this course will have a general knowledge of English Literature from the Eighteenth century to the present day. He/she will be able to outline and compare the main cultural paradigms and textual issues of the period under scrutiny with particular reference to the narrative of the British empire produced between the 19th and the 20th century. Conrad, Stevenson and Kipling will be cases in point. 

Modalità di verifica delle conoscenze

L’esame finale consiste in un colloquio in italiano, o, a scelta dello studente, in inglese. Il corso non prevede prove in itinere. Durante l'esame, allo studente verrà sottoposto un breve test scritto, con domande closed-ended e a risposta multipla concernenti la storia della letteratura. Un esempio di test sarà consultabile sul sito E learning del corso. Il mancato superamento del test pregiudica il superamento della parte dell'esame relativa alla storia della letteratura.

Assessment criteria of knowledge

The final oral exam will assess the student's argumentative skills and ability in discussing the critical issues analysed during the course. The exam will be either in Italian or in English according to the student's choice. No in-course or intermediate assessment will be carried out.

During the exam, a written test will be submitted to the students, with closed-ended and multiple-choice questions about the history of English literature. A test sample will be available on the course website (E Learning area umanistica). Students who fail this test must repeat the part of the exam concerning the history of literature.

Capacità

Al termine del corso lo studente sarà in grado di inquadrare gli autori, le opere e movimenti più significativi entro la storia della letteratura inglese dal Settecento alla contemporaneità, istituendo confronti e motivando culturalmente le transizioni storico-letterarie. Sarà inoltre in grado di interpretare e contestualizzare le problematiche specifiche che attengono alla narrativa proto-modernista di Joseph Conrad, la narrativa dell’impero tra Otto e Novecento, il Modernismo, l’imperial romance.

Skills

 

The student who completes this course will be able to analyse, compare and discuss the most significant works, authors and  movements from 18th-century to present-day English literature. He/she will be able to interpret and contextualize  the critical issues that emerge from Joseph Conrad's protomodernist fiction, British narratives of the empire between the 19th and 20th century, the Modernist movement and the tradition of the imperial romance.

Modalità di verifica delle capacità

Colloquio finale in italiano, o, su richiesta dello studente, in inglese. 

Assessment criteria of skills

An oral examination, either in Italian or in English according to the student's choice, will be the final assessment tool. 

Comportamenti

Lo studente affinerà capacità di interpretazione,  contestualizzazione e storicizzazione dei testi intesi in quanto oggetti estetici, costrutti semiotici e prodotti culturali.

Behaviors

The student will demonstrate his/her argumentative and critical skills by interpreting, contextualizing and historicizing literary texts as aesthetic objects, semiotic artifacts and cultural products.

Modalità di verifica dei comportamenti

Colloquio finale in italiano, o, su richiesta dello studente, in inglese. 

Assessment criteria of behaviors

The final oral exam will assess the student's argumentative skills and ability in discussing the critical issues analysed during the course. The exam will be either in Italian or in English according to the student's choice.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza di base della lingua inglese, sufficiente a confrontarsi con la lettura di testi primari e secondari in lingua originale.

Prerequisites

An elementary knowledge of English is required in order to approach the study of fiction, poetry and critical essays written in this language.

Indicazioni metodologiche

Le lezioni, di tipo frontale, saranno tenute in italiano, o, eccezionalmente, in inglese con ampie integrazioni in italiano.

Lo studente acquisirà autonomamente gli elementi di storia della letteratura forniti dal manuale e le conoscenze di base relative alla storia della letteratura inglese e alla lettura, traduzione, interpretazione e contestualizzazione delle opere indicate nella bibliografia al punto 2.PARTE ISTITUZIONALE E LETTURE. I più rilevanti snodi storico-culturali della letteratura inglese saranno tuttavia oggetto di alcune lezioni propedeutiche.

Teaching methods

The course is structured on a taught-class basis. Although classes are generally given in Italian, a few of them will be given in English.

The student will deal with Module 2 of the course on an individual study basis. Through this activity she/he will learn about the most significant authors, works and issues that have shaped English literature from the 18th century to the present day. She/he will also train her/his skills in reading, paraphrasing, interpreting and contextualizing the works listed under the heading MODULE 2. HISTORY OF ENGLISH LITERATURE. LITERARY TEXTS. However, some paradigmatic texts and the most significant turning points in the history of English literature will be discussed by the teacher in a few lectures.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il programma consta di due parti:

1. CORSO MONOGRAFICO: “Joseph Conrad fra protomodernismo e imperial romance"

Il corso monografico si interessa allo sviluppo della narrativa di Conrad, messa a confronto con le esperienze di Stevenson e Kipling, dalla prima maturità al tardo stile, con particolare interesse per i testi in cui l'autore definisce la propria poetica protomodernista e si confronta con la realtà politico-culturale dell'imperialismo.

2. PARTE ISTITUZIONALE E LETTURE

Syllabus

The course consists of two parts:

MODULE 1.: "Joseph Conrad between Protomodernism and Imperial Romance"

This section of the course focuses on Joseph Conrad's fiction from his early maturity to his late style. Specific attention will be given to Conrad's protomodernist style and poetics. His attitude to British and European imperialism will also be taken into account and compared to R.L. Stevenson's and R. Kipling's axiology, poetics and works.

MODULE 2. HISTORY OF ENGLISH LITERATURE. LITERARY TEXTS

Bibliografia e materiale didattico

1. BIBLIOGRAFIA CORSO MONOGRAFICO: “Joseph Conrad fra protomodernismo e imperial romance"

Testi primari

Joseph Conrad, Heart of Darkness

Joseph Conrad, Lord Jim

Joseph Conrad, Victory

Joseph Conrad, The Shadow Line

Robert Louis Stevenson, “"The Beach of Falesá", in Island Nights' Entertainments o altra edizione equivalente

Rudyard Kipling, "The Mark of the Beast", in The Mark of the Beast and Other Fantastical Tales o altra edizione equivalente.

Tutti i testi devono essere letti in lingua inglese.

Testi secondari 

Patrick Brantlinger, cap. 9: “Kurtz’s ‘Darkness ‘and Conrad’s Heart of Darkness”, in Rule of Darkness: British Literature and Imperialism, 1830-1914, Ithaca and London, Cornell University Press, 1990.

Fausto Ciompi, Conrad. Nichilismo e alterità, Pisa, ETS, 2012, capitoli 1, 2, 3, 8, 9.

Jean Fernandez, "Recognizing the Leper: Hindu Myth, British Medicine, and the Crisis of Realism in Rudyard Kipling's 'The Mark of the Beast'”, in Victorian Review, 2016, Vol.41(1), pp.89-105 (disponibile online tramite onesearch, motore di ricerca utilizzabile da postazione informatica dell'Università di Pisa).

Seamus O'Malley, "R. L. Stevenson's 'The Beach of Falesá' and the Conjuring-Tricks of Capital", in English Literature in Transition, 1880-1920, 2014, Vol.57(1), pp.59-80 (disponibile online tramite onesearch, motore di ricerca utilizzabile da postazione informatica dell'Università di Pisa).

 

2. BIBLIOGRAFIA PARTE ISTITUZIONALE E LETTURE

Testi primari

S. Johnson,"Entry  No. 137. Tuesday, February 26, 1754", from The Adventurer

D. Defoe, "CHAPTER IV—First Weeks on the Island", from Robinson Crusoe

A. Pope, The Rape of the Lock, Canto I, lines 1-45

E. Burke, Part I, Section VII, "Of the Sublime"; Part II, Section I "Of the Passion caused by the Sublime", Section II "Terror", Section III "Obscurity", in Philosophical Inquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful

W. Wordsworth, "Daffodils" 

S.T. Coleridge, "Kubla Khan"

J. Keats, "Ode on a Grecian Urn"

J. Ruskin, "Economy of Literature", from The Political Economy of Art (Unto This Last and Other Essays on Political Economy)

C. Dickens, Hard Times

M. Arnold, "Dover Beach”

C. Rossetti, "In an Artist's Studio"

O. Wilde, "Preface" to The Picture of Dorian Gray

O. WildeThe Importance of Being Earnest

E. Pound, "A Few Don'ts by An Imagiste"

J. Joyce, “Eveline”, from Dubliners

T.S. Eliot, "The Hollow Men" 

S. Beckett, Waiting for Godot

S. Heaney, "Digging"

"A Conversation with David Foster Wallace" by Larry Caffery, from The Review of Contemporary Fiction, Summer 1993, Vol. 13.2 [solo l'ultima domanda e relativa risposta]

C. Raine, “A Martian Sends a Postcard Home”

 

 N.B. I testi primari inclusi nella BIBLIOGRAFIA PARTE ISTITUZIONALE E LETTURE sono disponibili alla pagina Moodle del corso: http://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=2055. Possono essere inoltre reperiti in antologie quali The Arnold Anthology of British and Irish Literature in English, edited by R. Clark, T. Healy, London, Arnold, 1997; The Oxford Anthology of English Literature, edited by F. Kermode, J. Hollander, London and New York, Oxford UP, 1973, vol. II. The Norton Anthology of English Literature, New York and London, Norton, 1986, edited by M.H. Abrams. Queste antologie sono utili anche per le introduzioni agli autori o le note di commento ai testi. Per le opere di Defoe, Dickens, Wilde e Beckett, si consigliano edizioni in lingua originale con introduzione e note (ad es., Penguin, Oxford University Press, Vintage Classics).

Testi secondari 

Angelo Marchese, L’officina del racconto, Milano, Mondadori, 1983: solo cap. 2, “Le strutture del racconto”,  cap. 4 “Il tempo”, cap. 5 “Le tecniche della rappresentazione”.

Marcello Pagnini, "S.T. Coleridge, 'Kubla Khan': filologia epistemica ed ermeneutica letteraria", in Semiosi. Teoria ed ermeneutica del testo letterario, Bologna, Il Mulino, 1988, pp. 265-289.

 

Manuali di storia della letteratura

Per la storia della letteratura si consiglia uno, a scelta, dei seguenti manuali:

P. Bertinetti (a cura di), Storia della letteratura inglese, Torino, Einaudi, 2000, volume I (solo la sezione sul Settecento) e volume II (integrale);

A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature: Second Edition, Oxford, Oxford University Press, 2000; trad. it. Storia della letteratura inglese, a cura di A. Anzi, Milano, Mondadori, 2001, volume I (solo la sezione sul Settecento) e volume II (integrale).

 

 

Bibliography

MODULE 1.: "Joseph Conrad between Protomodernism and Imperial Romance"

Fictional Texts

Joseph Conrad, Heart of Darkness

Joseph Conrad, Lord Jim

Joseph Conrad, Victory

Joseph Conrad, The Shadow Line

Robert Louis Stevenson, “"The Beach of Falesá", from Island Nights' Entertainments or any other equivalent  edition

Rudyard Kipling, "The Mark of the Beast", from The Mark of the Beast and Other Fantastical Tales or any other equivalent  edition

 

 Critical readings

 Patrick Brantlinger, chapt. 9 “Kurtz’s ‘Darkness ‘and Conrad’s Heart of Darkness”, from Rule of Darkness: British Literature and Imperialism, 1830-1914, Ithaca and London, Cornell University Press, 1990.

Fausto Ciompi, Conrad. Nichilismo e alterità, Pisa, ETS, 2012, chapters 1, 2, 3, 8, 9.

Jean Fernandez, "Recognizing the Leper: Hindu Myth, British Medicine, and the Crisis of Realism in Rudyard Kipling's 'The Mark of the Beast'”, in Victorian Review, 2016, Vol.41(1), pp.89-105 (available online when using a computer at the University of Pisa).

Seamus O'Malley, "R. L. Stevenson's 'The Beach of Falesá' and the Conjuring-Tricks of Capital", from English Literature in Transition, 1880-1920, 2014, Vol.57(1), pp.59-80 (available online when using a computer at the University of Pisa).

 

MODULE 2. HISTORY OF ENGLISH LITERATURE. LITERARY TEXTS: A READING LIST

Literary Texts, Essays, Interviews

S. Johnson,"Entry  No. 137. TUESDAY, FEBRUARY 26, 1754", from The Adventurer

D. Defoe, "CHAPTER IV—First Weeks on the Island", from Robinson Crusoe

A. Pope, The Rape of the Lock, Canto I, lines 1-45

E. Burke, Part I, Section VII, "Of the Sublime"; Part II, Section I "Of the Passion caused by the Sublime", Section II "Terror", Section III "Obscurity", from Philosophical Inquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful

W. Wordsworth, "Daffodils" 

S.T. Coleridge, "Kubla Khan"

J. Keats, "Ode on a Grecian Urn"

J. Ruskin, "Economy of Literature", from The Political Economy of Art (Unto This Last and Other Essays on Political Economy)

C. Dickens, Hard Times

W. Arnold, "Dover Beach”

C. Rossetti, "In an Artist's Studio" 

O. Wilde, "Preface" to The Picture of Dorian Gray

O. WildeThe Importance of Being Earnest

E. Pound, "A Few Don'ts by An Imagiste"

J. Joyce, “Eveline”, in Dubliners

T.S. Eliot, "The Hollow Men" 

S. Beckett, Waiting for Godot

S. Heaney, "Digging"

"A Conversation with David Foster Wallace" by Larry Caffery, in The Review of Contemporary Fiction, Summer 1993, Vol. 13.2 [Only the last question and the last answer]

C. Raine, “A Martian Sends a Postcard Home”

Texts included in Module 2 bibliography are available at the following web address: http://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=2055. Poems are also included in anthologies like The Arnold Anthology of British and Irish Literature in English, edited by R. Clark, T. Healy, London, Arnold, 1997; The Oxford Anthology of English Literature, edited by F. Kermode, J. Hollander, London and New York, Oxford UP, 1973, vol. II. The Norton Anthology of English Literature, New York and London, 1986, edited by M.H. Abrams. These anthologies provide useful introductions, notes and commentaries. Texts by Defoe, Dickens, Wilde and Beckett may be read in the Penguin, Oxford University Press or Vintage Classics edition. Any similar edition, especially if provided with introduction and notes, will also be acceptable.

 

Critical Histories of English Literature

Students may read one of the following texts:

P. Bertinetti (a cura di), Storia della letteratura inglese, Torino, Einaudi, 2000, volume I (only the section on the Augustan Age) and volume II;

A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature: Second Edition, Oxford, Oxford University Press, 2000; trad. it. Storia della letteratura inglese, a cura di A. Anzi, Milano, Mondadori, 2001, volume I (only the section on Eighteenth-Century Literature 1690-1780) and volume II.

 

Critical readings

Angelo Marchese, L’officina del racconto, Milano, Mondadori, 1983: chapt. 2, “Le strutture del racconto”,  chapt. 4 “Il tempo”, chapt. 5 “Le tecniche della rappresentazione”.

Marcello Pagnini, "S.T. Coleridge, 'Kubla Khan': filologia epistemica ed ermeneutica letteraria", in Semiosi. Teoria ed ermeneutica del testo letterario, Bologna, Il Mulino, 1988, pp. 265-289.

 

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti NON frequentanti sono tenuti a leggere anche: 

F. Marucci, Il Vittorianesimo, Bologna, Il Mulino, 1991 (due capitoli a scelta).

M. Pagnini, Il Romanticismo, Bologna, Il Mulino, 1986 (due capitoli a scelta).

I testi sono disponibili presso la Biblioteca LM2, Via S. Maria 67.

Non-attending students info

 

Students who do not attend classes on a regular basis also read:

F. Marucci, Il Vittorianesimo, Bologna, Il Mulino, 1991 (two chapters freely chosen by the student).

M. Pagnini, Il Romanticismo, Bologna, Il Mulino, 1986(two chapters freely chosen by the student).

These texts  are available at Biblioteca LM2, Via S. Maria 67.

 

Modalità d'esame

Colloquio finale in italiano teso ad accertare la conoscenza dei lineamenti di storia della letteratura inglese dal Settecento alla contemporaneità, nonché la capacità di leggere, tradurre interpretare e contestualizzare in chiave letterario-culturale le opere in programma, facendo adeguato riferimento ai testi critici, storici e metodologici proposti come sussidio.

Il colloquio sarà preceduto da un breve test scritto concernente la storia della letteratura inglese dal settecento alla contemporaneità. Ottenere un risultato positivo nel test è indispensabile per il superamento della parte di esame relativa alla storia della letteratura. Per un esempio di test e per ulteriori chiarimenti sulle modalità di esame, si consulti la pagina web del corso (vedi sotto).

Assessment methods

 The final oral exam will assess the student's ability in discussing the critical issues analysed during the course with reference to the history of English literature from the Eighteenth century to the present day. Her/his interpreting skills and his/her understanding of cultural contexts and literary texts will also be assessed.  The exam will be either in Italian or in English according to the student's choice.

Note

Il corso avrà inizio lunedì 18 febbraio 2019.

Le lezioni si svolgeranno nel secondo semestre dell’anno accademico 2018/19 con il seguente orario: LUN. dalle 12 alle 13.30 (aula Boilleau 1); MER. dalle 14.15 alle 15.45 (Aula Magna Palazzo Matteucci); GIO dalle 14.15 alle 15.45 (aula 3-4 Polo carmignani).

Durante il secondo semestre i ricevimenti del docente avranno luogo presso Palazzo Scala, Via S. Maria 67, il giovedì dalle 12 alle 13.30.

fausto.ciompi@unipi.it

Notes

Classes will start during the second semester of the academic year 2018/19.

Prof. Ciompi 's office hours: Sept. to Dec., Thursdays, 12 - 13.30. Palazzo Scala, Via S. Maria 67. 

fausto.ciompi@unipi.it

Ultimo aggiornamento 25/02/2019 16:47