Scheda programma d'esame
POLITICHE TERRITORIALI PER IL TURISMO E MANAGEMENT CULTURALE
EVA HENNY HELENA VROEGOP
Anno accademico2023/24
CdSPROGETTAZIONE E GESTIONE DEI SISTEMI TURISTICI MEDITERRANEI
Codice001ML
CFU12
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMOM-GGR/01LEZIONI48
ENGELBERT RUOSS unimap
EVA HENNY HELENA VROEGOP unimap
MANAGEMENT CULTURALE: LA GESTIONE E LA VALORIZZAZIONE DEI BENI CULTURALIL-ART/02LEZIONI48
ANTONELLA FRESA unimap
ANDREA MUZZI unimap
ALESSANDRO TOSI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

MODULO MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMO

Parte Vroegop (36 ore):

Presentare agli studenti due concetti rilevanti, ovvero il turismo rigenerativo (RT) e il Design Thinking (DT).

Parte Ruoss (12 ore):

Il corso si propone di fornire agli studenti adeguate conoscenze, riferimenti e strumenti per la gestione di progetti di sviluppo turistico a base culturale. Particolare attenzione viene portata agli indirizzi delle agenzie internazionali, tra cui UNWTO, UNESCO e all'Agenda 2030 delle Nazioni Unite.

Inoltre, il corso intende fornire una panoramica di programmi, progetti e buone pratiche a livello europeo, con particolare riguardo al programma Horizon Europe per la ricerca e l'innovazione. Progetti sul tema del turismo culturale, finanziati nell'ambito del programma Horizon 2020, saranno oggetto di casi di studio.

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze relative delle problematiche legate alla gestione e valorizzazione dei beni culturali, con specifica attenzione al patrimonio artistico e museale.

Knowledge

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Part by Vroegop (36 hours):

Introduce students to two relevant concepts, namely Regenerative Tourism (RT) and Design Thinking (DT).

Part by Ruoss (12 hours):

The course aims to provide students with adequate knowledge, references and tools for managing cultural-based tourism development projects. Particular attention is paid to the addresses of international agencies, including UNWTO, UNESCO and the United Nations 2030 Agenda.

Furthermore, the course aims to provide an overview of programmes, projects and good practice at European level, with particular regard to Horizon 2020 research and innovation programme. Projects about cultural tourism, funded in the frame of Horizon 2020 programme will be used as case study.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

The student who successfully completes the course will be able to demonstrate a solid knowledge of the issues related to the management and enhancement of cultural heritage, with specific attention to the artistic and museum heritage.

 

MANAGEMENT AND POLICY MODULE

The aim of this course is to offer a learning experience which integrates the theoretical knowledge and practical competences acquired by the students during the first three semester of the program, complemented by teaching inputs of the professors and additional readings. Working in groups on specific projects, students with the professors as coaches, will engage in problem solving exercises and develop skills useful in a future employment in the tourism industry.

A collateral learning outcome regards language skills, given that teaching, presentations and discussion will be in English.

Modalità di verifica delle conoscenze

MODULO MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMO

Parte Vroegop (36 ore):

Partecipazione alle varie attività durante le lezioni frontali e le discussioni in classe per dimostrare la comprensione dei concetti principali.

Durante le lezioni sono previste due prove in aula per verificare le conoscenze acquisite fino a quel momento.

Parte Ruoss (12 ore):

L'apprendimento delle conoscenze verrà effettuato sulla base della prova finale e della effettiva partecipazione alle lezioni e alle attività proposte durante le esercitazioni.

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

La verifica delle conoscenze avverrà attraverso momenti di discussione in aula in relazione ai principali temi affrontati

Assessment criteria of knowledge

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Part by Vroegop (36 hours):

Active participation during the lectures and discussions in class to demonstrate understanding of the main concepts.

During the lectures, there will be two wrap-up tests in class to test the knowledge acquired up until then.

Part by Ruoss (12 hours):

The knowledge will be assesssed on the basis of the final exam (exercise) and the actual participation in the lessons and activities proposed during the exercises.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

The assessment of knowledge will be guaranteed by discussions with students during the course

Capacità

MODULO MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMO

Parte Vroegop (36 ore):

Applicando i cinque step del Design Thinking a un caso reale, progettando un'esperienza Turismo Rigenerativo e testandola con le parti interessate locali, gli studenti potranno:

1) acquisire le competenze per attuare nella pratica questa strategia trasformativa;
2) sviluppare competenze rilevanti nel design thinking;
3) acquisire esperienza pratica nella co-progettazione di esperienze di turismo rigenerativo per tutti i soggetti coinvolti

Parte Ruoss (12 ore):

Al termine del corso lo studente avrà acquisito familiarità con le metodologie prevalenti di gestione di progetti (Project Cycle Management) in ambito culturale. 

Lo studente avrà anche sperimentato le modalità di partecipazione alla progettazione in ambito comunitario. 

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

Al termine del corso lo studente avrà acquisito competenze trasversali legate alla gestione e valorizzazione dei beni culturali

Skills

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Part by Vroegop (36 hours):

By applying the five steps of DT to a real-world case, designing a RT experience and testing it with local stakeholders, students will:

1) acquire competence to implement this transformative strategy in practice;

2) develop relevant design thinking skills;

3) get hands-on experience in the co-design of regenerative tourism experiences for everyone involved

 

Part by Ruoss (12 hours):

At the end of the course the student will have become familiar with the prevalent methodologies of project management (Project Cycle Management) in the cultural field.

The student will experiment as well the modalities of participation in the European programmes.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

At the end of the course the students will have acquired soft skills related to the management and enhancement of cultural heritage

Modalità di verifica delle capacità

MODULO MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMO

Parte Vroegop (36 ore):

Abilità dimostrate durante i cinque lavori di gruppo e una presentazione di gruppo intermedia in classe, che culmina nella presentazione di gruppo finale.

Parte Ruoss (12 ore):

L'apprendimento delle conoscenze verrà effettuato sulla base della prova finale e della effettiva partecipazione alle lezioni e alle attività proposte durante le esercitazioni.

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

La verifica delle capacità avverrà attraverso momenti di discussione in aula in relazione ai principali temi affrontati

Assessment criteria of skills

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Part by Vroegop (36 hours):

Skills demonstrated during five group works and intermediate group presentation in class, which culminate in the final group presentation.

Part by Ruoss (12 hours):

Assesssment will be made on the basis of the final exam (exercise) and the actual participation in the lessons and activities proposed during the exercises.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

The assessment of skills will be guaranteed by discussions with students during the course

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

MODULO MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMO

Parte Vroegop (36 ore):

Una buona padronanza dell'inglese.

Parte Ruoss (12 ore):

Capacità di lavorare in gruppo, familiarità con la lingua inglese, familiarità con l'analisi e l'interpretazione di casi studio.

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

Capacità di lavorare in gruppo, familiarità con l'analisi e l'interpretazione di casi studio.

Prerequisites

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Part by Vroegop (36 hours):

A good command of English.

 

Part by Ruoss (12 hours):

Ability to work in groups, familiarity with the English language, familiarity with the analysis and interpretation of case studies.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

Ability to work in groups, familiarity with the analysis and interpretation of case studies.

Indicazioni metodologiche

MODULO MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMO

Parte Vroegop (36 ore):

Lezioni frontali durante le quali i docenti spiegano i concetti principali, esercitazioni di gruppo in aula, presentazioni di gruppo alla presenza di stakeholder selezionati.

Teaching methods

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Part by Vroegop (36 hours):

Lectures during which the teachers explain the main concepts, in-class group exercises, group presentations in the presence of selected stakeholders.

 

MANAGEMENT AND POLICY MODULE

The course is distributed over 4 times two days, subdivided in teaching, guided and supervised group work, presentation and discussion

Programma (contenuti dell'insegnamento)

MODULO MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMO

Parte Vroegop (36 ore):

Il modulo inizierà con due lezioni introduttive sul Design Thinking (DT) e sul Turismo Rigenerativo (RT). In questa parte introduttiva ci saranno due sessioni di domande e risposte su questi concetti principali. Inoltre, è previsto uno spazio per l'introduzione e l'organizzazione di 5 lavori di gruppo, in cui il Design Thinking (DT) verrà applicato passo dopo passo su un caso di destinazione reale nel contesto di esperienze di Turismo Rigenerativo (RT). Le competenze acquisite durante questi lavori di gruppo saranno testate durante due presentazioni di gruppo: una presentazione di gruppo intermedia e una presentazione di gruppo finale.

Parte Ruoss (12 ore):

Le attività sono articolate su lezioni sui temi della progettazione e gestione di progetti culturali nel settore turistico; sugli indirizzi prevalenti delle Agenzie internazionali (UNESCO, UNWTO); sugli obiettivi di sostenibilità dell'Agenda 2030 e sull'analisi di buone pratiche internazionali. Le lezioni sono intervallate da momenti di esercitazione per la predisposizione di un progetto e di discussione collettiva.

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

Il modulo intende avviare la comprensione del sistema dei beni culturali in Italia, mettendo a fuoco il rapporto complesso fra società dell’informazione e cultura. Nelle lezioni verranno presentati casi di studio nei quali verrà privilegiato, alla luce della storia della tutela e della conoscenza del Codice dei Beni Culturali, il ruolo delle istituzioni museali e dei monumenti all’interno delle nostre città e nelle politiche e strategie dei sistemi turistici contemporanei

Syllabus

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Part by Vroegop (36 hours):

The module will start with two introductory lectures on Design Thinking (DT) and Regenerative Tourism (RT). In this introductory part, there will be two Q&A sessions about these main concepts. Besides, time is planned for an introduction to and organization of 5 group works, in which Design Thinking (DT) will be applied step by step on a real destination case in the context of Regenerative Tourism (RT) experiences. The skills acquired during these group works will be tested during two group presentations: one intermediate group presentation and one final group presentation.

Part by Ruoss (12 hours):

The activities are divided into lessons on the themes of planning and management of cultural projects in the tourism sector; on the prevailing addresses of international agencies (UNESCO, UNWTO); on the sustainability objectives of the 2030 Agenda and on the analysis of international good practices. The lessons are interspersed with moments of practice for the preparation of a project and collective discussion.

 

BBCC MANAGEMENT AND ENHANCEMENT MODULE

 

MANAGEMENT AND POLICY MODULE

The general theme of the course is the promotion of sustainable development of a destination in view of the wellbeing of tourism workers, residents and tourists in different economic, social and cultural contexts.

Guided by the teachers, students will have to develop a strategy to promoting decent work and environmental sustainability in different destinations of the Lucca province, solving the following tasks:

  • Define the tourism segments and their behavior
  • Characterize the residents in terms of sociodemographics
  • Describe the tourism workers and their working conditions
  • Reflect on the interaction among the stakeholders in terms attitude and behavior towards the others and in their relation with the local ecosystems, identifying problems and challenges.
  • Devise the strategy in terms concrete objectives, measures and actors

 

Bibliografia e materiale didattico

MODULO MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMO

Parte Vroegop (36 ore):

Dredge, D. (2022). Regenerative tourism: Transforming mindsets, systems and practices. Journal of Tourism Futures, 8(3): 269-281. DOI: https://doi.org/10.1108/JTF-01-2022-0015

Juvan, E., & Dolnicar, S. (2014). The attitude–behaviour gap in sustainable tourism. Annals of Tourism Research, 48, 76-95. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.05.012

Maggi, R. & Vroegop, E. (2023). Decent work in traditional tourism destinations: Tourism Agenda 2030 perspective article. Tourism Review, 78(2), pp. 332–338. DOI: https://doi.org/10.1108/TR-08-2022-0414

Tussyadiah, I. P. (2014). Toward a theoretical foundation for experience design in tourism. Journal of Travel Research, 53(5), 543-564. DOI: https://doi.org/10.1177/0047287513513172

Vroegop, E. & Maggi, R. (in press 2023). Well-being for everyone involved in tourism: An invitation to create a destination well-being agenda. In M. Uysal and J. Sirgy (Eds.), Handbook of Tourism and Quality-of-Life Research II: Enhancing the Lives of Tourist, Residents of Host Communities and Service Providers (2nd Ed.). Cham, Switzerland: Springer Nature.

 

Parte Ruoss (12 ore):

Re. A., Valutare la gestione dei siti UNESCO, Celid, 2001

Re A., UNESCO Districts, Paper series "Culture at work" della Fondazione Santagata/CSS-Ebla, 2016

UNESCO, Culture: urban future; global report on culture for sustainable urban development, 2016

Cultural heritage and Cultural and Creative Industries website of the European Commission: https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/research-area/social-sciences-and-humanities/cultural-heritage-and-cultural-and-creative-industries-ccis_en (ultimo accesso 27/9/2021)

Mousavi, S.S. et al, Defining Cultural Tourism, International Conference on Civil, Architecture and Sustainable Development (CASD-2016) Dec. 1-2, 2016 London(UK)

European Commission, Good practice report towards more efficient financial ecosystems: innovative instruments to facilitate. For the cultural and creative sectors (CCS). Access to finance. https://op.europa.eu/it/publication-detail/-/publication/f433d9df-deaf-11e5-8fea-01aa75ed71a1 (ultimo accesso 27/9/2021)

European Commission, Overview of EU policies and strudies related to Entrepreneurship and innovation in cultural and creative serctors. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1c3f87fa-2e5a-11e8-b5fe-01aa75ed71a1/language-en (ultimo accesso 27/9/2021)

European Commission. Smart Specialisation Platform. https://s3platform.jrc.ec.europa.eu/ (ultimo accesso 27/9/2021) 

 

MODULO GESTIONE E VALORIZZAZIONE DEI BBCC

Codice dei beni culturali e del paesaggio (D.Lgs. 42/2004) aggiornato (con commento)  

Un sogno fatto a Milano. Dialoghi con Orhan Pamuk intorno alla poetica del museo, a cura di L. Lombardi e M. Rossi, Milano 2018

S. Settis, Italia S.p.A. L’assalto al patrimonio culturale, Torino, Einaudi 2002

Bibliography

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Part by Vroegop (36 hours):

Dredge, D. (2022). Regenerative tourism: Transforming mindsets, systems and practices. Journal of Tourism Futures, 8(3): 269-281. DOI: https://doi.org/10.1108/JTF-01-2022-0015

Juvan, E., & Dolnicar, S. (2014). The attitude–behaviour gap in sustainable tourism. Annals of Tourism Research, 48, 76-95. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.05.012

Maggi, R. & Vroegop, E. (2023). Decent work in traditional tourism destinations: Tourism Agenda 2030 perspective article. Tourism Review, 78(2), pp. 332–338. DOI: https://doi.org/10.1108/TR-08-2022-0414

Tussyadiah, I. P. (2014). Toward a theoretical foundation for experience design in tourism. Journal of Travel Research, 53(5), 543-564. DOI: https://doi.org/10.1177/0047287513513172

Vroegop, E. & Maggi, R. (in press 2023). Well-being for everyone involved in tourism: An invitation to create a destination well-being agenda. In M. Uysal and J. Sirgy (Eds.), Handbook of Tourism and Quality-of-Life Research II: Enhancing the Lives of Tourist, Residents of Host Communities and Service Providers (2nd Ed.). Cham, Switzerland: Springer Nature.

 

Part by Ruoss (12 hours):

Re. A., Valutare la gestione dei siti UNESCO, Celid, 2001

Re A., UNESCO Districts, Paper series "Culture at work" della Fondazione Santagata/CSS-Ebla, 2016

UNESCO, Culture: urban future; global report on culture for sustainable urban development, 2016

Cultural heritage and Cultural and Creative Industries website of the European Commission: https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/research-area/social-sciences-and-humanities/cultural-heritage-and-cultural-and-creative-industries-ccis_en (last access 27/9/2021)

Mousavi, S.S. et al, Defining Cultural Tourism, International Conference on Civil, Architecture and Sustainable Development (CASD-2016) Dec. 1-2, 2016 London(UK)

European Commission, Good practice report towards more efficient financial ecosystems: innovative instruments to facilitate. For the cultural and creative sectors (CCS). Access to finance. https://op.europa.eu/it/publication-detail/-/publication/f433d9df-deaf-11e5-8fea-01aa75ed71a1 (last access 27/9/2021)

European Commission, Overview of EU policies and strudies related to Entrepreneurship and innovation in cultural and creative serctors. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1c3f87fa-2e5a-11e8-b5fe-01aa75ed71a1/language-en (last access 27/9/2021)

European Commission. Smart Specialisation Platform. https://s3platform.jrc.ec.europa.eu/ (last access 27/9/2021)

  

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Codice dei beni culturali e del paesaggio (D.Lgs. 42/2004) aggiornato (con commento)  

Un sogno fatto a Milano. Dialoghi con Orhan Pamuk intorno alla poetica del museo, a cura di L. Lombardi e M. Rossi, Milano 2018

S. Settis, Italia S.p.A. L’assalto al patrimonio culturale, Torino, Einaudi 2002

Modalità d'esame

MODULO MANAGEMENT CULTURALE E POLITICHE DEL TURISMO

Parte Vroegop (36 ore):

La valutazione si baserà su due test in aula e sulla valutazione del lavoro svolto in classe (comprese le presentazioni di gruppo).

Assessment methods

CULTURAL MANAGEMENT MODULE

Part by Vroegop (36 hours):

The evaluation will be based on the two in-class wrap-up tests and the evaluation of the work in class (including group presentations).

 

MANAGEMENT AND POLICY MODULE

The assessment of knowledge will consist of 5 evaluations, one for each of the four intermediate presentations of the group work, and one for the final presentation. Grades will combine group performance and individual participation during work and discussions

Ultimo aggiornamento 22/09/2023 15:37